Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Compound Bow Moab BLK

Featured Replies

Publicerat

Är ingen expert men den ser ju bra ut. Singelcam= lätt att dra.. Bra stränghöjd= förlåtande och skapligt snabb. Relativt kort så du får rum i ett tree-stand. Ganska snygg också och inte dyr.

Men nu väntar vi på vad "gubbarna" säger :(

Publicerat
Är ingen expert men den ser ju bra ut. Singelcam= lätt att dra.. Bra stränghöjd= förlåtande och skapligt snabb. Relativt kort så du får rum i ett tree-stand. Ganska snygg också och inte dyr.

Men nu väntar vi på vad "gubbarna" säger :(

Moaben är mycket lättskjuten och hyfsat snabb, trots att det är en en camsbåge. Jag kommer snart att få möjlighet att provskjuta den och då vet jag lite mer hur den känns i handen och hur den presterar.

En martinbåge kännetecknas av hög kvalitet och bra hantverk.

Man gör inte bort sig om man väljer en sån.

Publicerat
  • Författare
Moaben är mycket lättskjuten och hyfsat snabb, trots att det är en en camsbåge. Jag kommer snart att få möjlighet att provskjuta den och då vet jag lite mer hur den känns i handen och hur den presterar.

En martinbåge kännetecknas av hög kvalitet och bra hantverk.

Man gör inte bort sig om man väljer en sån.

Ok ok det låter bra! Jag avvaktar tills du har testat den. Bra att ha en åsikt! Det jag funderar på är att den är lite kort 32 tum...läste på hunters guide att bågen skulle vara mer förlåtande om den var lite lägre axel till axel.

Publicerat
  • Författare

Men nu väntar vi på vad "gubbarna" säger :)

kanske för kort funderar jag på....

Publicerat
kanske för kort funderar jag på....

Nja...... jag skjuter mest på tavla och mina 2 bågar är ganska korta också, 33 3/4 respektive 32tum men det stör inte mej nämnvärt. Tävlingsskyttar brukar vilja ha långa bågar för de är lite mer förlåtande men moderna korta Compound skjuter stabilt också, tycker jag. Ska du jaga med bågen så bör du nog sikta på en längd som Moaben har. Långa bågar blir nog otympliga i skogen och framför allt där det är tät vegetation.

Men låt JS provskjuta bågen först så får du besked hur den känns. (Han kan bågar)

Min åsikt :)

Publicerat
  • Författare
Nja...... jag skjuter mest på tavla och mina 2 bågar är ganska korta också, 33 3/4 respektive 32tum men det stör inte mej nämnvärt. Tävlingsskyttar brukar vilja ha långa bågar för de är lite mer förlåtande men moderna korta Compound skjuter stabilt också, tycker jag. Ska du jaga med bågen så bör du nog sikta på en längd som Moaben har. Långa bågar blir nog otympliga i skogen och framför allt där det är tät vegetation.

Min åsikt :)

Ja tanken är ju att i slutändan ha den den jakt även om det är långt borta... så du har övertygat mig! det blir en kort !

vad för bågar har du?

Publicerat
Ja tanken är ju att i slutändan ha den den jakt även om det är långt borta... så du har övertygat mig! det blir en kort !

vad för bågar har du?

Jag har en Bowtech Guardian och en Darton Storm. Men i första hand ska du lyssna på vad ex.v. JS tycker för han har lång erfarenhet av Compound har jag förstått.

Jag är lite nyare på plan, om du förstår. :)

Publicerat
  • Författare
Jag har en Bowtech Guardian och en Darton Storm. Men i första hand ska du lyssna på vad ex.v. JS tycker för han har lång erfarenhet av Compound har jag förstått.

Jag är lite nyare på plan, om du förstår. :D

De bågarna hade Lite kort draglängd för mina aparmar 1.96m .... ofta bågarna har max 30 tum draglängd

Publicerat

Nu vet jag ju inte vad du har för draglängd..

Men har du upp emot 32-33 tum så har jag bara sett en båge som klarar detta:

PSE Long Draw bågen!

Stränghöjd: 8 1/2 tum

Axel-Axel: 32 1/2 tum

Men den tillhör ju inte de billiga bågarna..

De bågarna hade Lite kort draglängd för mina aparmar 1.96m .... ofta bågarna har max 30 tum draglängd
Publicerat
Nu vet jag ju inte vad du har för draglängd..

Men har du upp emot 32-33 tum så har jag bara sett en båge som klarar detta:

PSE Long Draw bågen!

Stränghöjd: 8 1/2 tum

Axel-Axel: 32 1/2 tum

Men den tillhör ju inte de billiga bågarna..

Nu stämmer inte det där att det endast är PSE bågen som klarar de längre draglängderna.

I länken nedan finns en uppsjö av bågar och modeller som har längre än 33 tum i drag. Faktiskt ända upp till 35 tum.

http://www.huntersfriend.com/2007-Bow-Revi...g-draw-only.htm

Listan är från 2007 men jag är ganska övertygad om att sortimentet finns även kvar för 2009.

Publicerat

Jo då Hoyt Te.x har nästan alla bågar till 30-32 och några 33 i draglängd, ska man gå ennu högre/längre

är det ganska så unikt, inte många så är så långa (201cm och längre), jag skulle gärna dra 31 får man kommer garanterat

upp i över 300ft/s då. men det viktigaste är att man har en bra skjutform, mina 29 är på gränsen och

jag borde nog ligga på 28,5 i stället

Publicerat
Jo då Hoyt Te.x har nästan alla bågar till 30-32 och några 33 i draglängd, ska man gå ennu högre/längre

är det ganska så unikt, inte många så är så långa (201cm och längre), jag skulle gärna dra 31 får man kommer garanterat

upp i över 300ft/s då. men det viktigaste är att man har en bra skjutform, mina 29 är på gränsen och

jag borde nog ligga på 28,5 i stället

Samma med mig. Jag kan dra 29 utan problem. Men har medvetet gått ner till 28,5 i drag. Mest för att kompensera effekten av tjocka kläder under kalla dagar. Det blir annars att strängen lätt får islag i kläderna.

Sen har det ingen betydelse om man inte når 300 fot/sekund. Jag dräpte djur med 207 fot/sekund för 20 år sedan och det gick alldeles utmärkt. Inom några år vill alla säkert ha 400 fot/sekund då 330 är så jäkla långsamt.

Vill man skjuta snabbt så ska man ta geväret säger jag.

Det viktigaste är precisionen. Ta hellre en båge som gör 250 f/sek som du prickar allt med, än att du gör snabba missar i 320 f/sek.

Publicerat
  • Författare
Samma med mig. Jag kan dra 29 utan problem. Men har medvetet gått ner till 28,5 i drag. Mest för att kompensera effekten av tjocka kläder under kalla dagar. Det blir annars att strängen lätt får islag i kläderna.

Sen har det ingen betydelse om man inte når 300 fot/sekund. Jag dräpte djur med 207 fot/sekund för 20 år sedan och det gick alldeles utmärkt. Inom några år vill alla säkert ha 400 fot/sekund då 330 är så jäkla långsamt.

Vill man skjuta snabbt så ska man ta geväret säger jag.

Det viktigaste är precisionen. Ta hellre en båge som gör 250 f/sek som du prickar allt med, än att du gör snabba missar i 320 f/sek.

ok men spelar det så stor roll hur lång draglängd man har? Läste någonstans att hastigheten inte var skilde så mycket....

Hur långa är ni? Jag är 191 o har 196 mellan vingspetsarna och har 30 tum ( tror jag att jag har på min hobbexbåge som jag fick en på en bågskytteklubb att ändra :blush:

vad har ni för sikte? Jag skulle vilja ha en med förstoring. Har ni ngt tips?

Publicerat
:blush:
Publicerat
  • Författare
:blush:

Va?? what do you mean?

Publicerat

Jo alltså såhär.

Jag bara förklarar lite kort nu. JS ställer garanterat upp med att dra detaljer mm om hur saker o ting funkar.

Men draglängden är ganska viktig för att man ska kunna skjuta som folk, dvs träffa rätt varje gång o få ett jämt skytte.

Du skulle t.ex säkert få väldigt svårt att skjuta med 26" samt 33". Jag gissar att du ligger omkring 30-31" i drag med tanke på din längt o armlängd.

Det har inte bara med hastighetsförlust att göra. Jag tror dock inte att du har överdrivet många tums draglängd över 30, för man måste tänka på att 1" är ändå 2.54 cm= rätt så långt. Testa med 30, tom det kan funka!

Sikte med förstoring på en båge är inget jag någonsin sett, men säkert finns det något.

Varför vill du ha förstoring? Vid jakt har du ingen nytta av ett förstorande sikte. Däremot om du skjuter på 60-90 meter så kan det ju finnas enstaka fördelar.

Men jag hör gärna hur du har kommit på dom funderingarna? :blush: Alltid intressant att höra vad folk tänker o tycker!

Men på jakt t.ex där avståndet till målet oftast är mindre än 20 meter så skulle det medföra problem t.om om man har en förstorande tub.

Redan med vanliga sikten så har du ju inte hela djuret inom siktesrutan på det avståndet.

Sen också på jakten så har du ju bara nackdelar med ljuset också. Med bågen så försvinner skjutljuset ännusnabbare än med gevär. Då man inte har kikarsikte med tillräckligt stora linser. Så redan att ha en rödpunktare som RP har t.ex så tar bort några minuter skjutljus för dig.

Har du sen ytterligare en faktor med, = förstoring, så får du ju gå hem innan djuren kommer ut :o

Bara skrev ihop detta lite slarvigt utan att tänka mig för så det kanske kan missförstås en del osv. Men som sagt, JS kan detta med draglängder o såna saker mycket bättre än mig så jag hoppas han förklarar det också så att man kanske kan lära sig något nytt på samma gång :D

Men här fick du lite att fundera på under tiden iallafall! mvh

Publicerat
ok men spelar det så stor roll hur lång draglängd man har? Läste någonstans att hastigheten inte var skilde så mycket....

Hur långa är ni? Jag är 191 o har 196 mellan vingspetsarna och har 30 tum ( tror jag att jag har på min hobbexbåge som jag fick en på en bågskytteklubb att ändra :blush:

Hastigheten skiljer en del om du drar 32" eller 26". Ganska mycket faktiskt. Det VIKTIGASTE är att du köper en båge som har din draglängd.

Gör så här. Be en erfaren bågskytt mäta din draglängd. Om du ingen känner, gå till en bågklubb. Be en instruktör mäta.

Sedan köper du en båge med din draglängd. Drar du 32" så måste bågen vara inställd på 32" draglängd. Är draglängden för kort på bågen så måste du skjuta med krokig bågarm och det funkar dåligt. Bra är bågar där du kan ändra draglängden med moduler... för sitter du och drar eller har mycket kläder på dej så drar du kortare.

Förslagsvis går du sedan med i en bågskytte/bågjägarklubb och börjar skjuta på tavla (tapet). Då kan du möjligen, om du ska skjuta långhåll, köpa ett sikte med scope med förstoringslins (dyra saker) .........och annat du behöver till bågen. Jaktsikte räcker gott upp till 30meter. (jag använder mest jaktsikte men på 70meter+......underlättar ett Scope med lins)

( bågjägare använder inte förstoringslins)

När du är sedan behäskar bågen och skyttet så börja träna på 3D djur ... olika avstånd.

Sedan vad gäller jakt, ta lämpligen kontakt med en bågjägarklubb. De hjälper dej vidare.

För att få jaga krävs jägarexamen+bågjägarexamen.

(PS. Jag är 1.78cm och drar 28" När jag började skjuta (recurve) drog jag 26.5" Så rätt teknik och du drar längre.)

Slutligen. .. JS ..Roger.P ...T.Mamre.. m.f. Kan råda dej i detalj då de är erfarna bågjägare.

:o

Publicerat

Hur långa är ni? Jag är 191 o har 196 mellan vingspetsarna och har 30 tum ( tror jag att jag har på min hobbexbåge som jag fick en på en bågskytteklubb att ändra ;)

Det mesta är nog sagt ang draglängd, men vikten med rätt draglängd är att du ankrar strängen vid tex

mungipan ungefär, samt att strängen ligger mot näsan, då har man hittat sin rätta ankringspunkt.

för långt bak och det blir svårt att använda en peep (diopter) i strängen, för du drar den förbi ögat så att säga.

för kort och din vänster arm blir för böjd för att strängen skall nå ditt ansikte, om du inte ankrar strängen vid

kinden/munnen/näsan så kommer du inte kunna skjuta lika varje gång då du inte har en identisk ankringspunkt.

Detta är bågskytte A/O inte speciellt för just bågjakt.

En för lång dragläng gör också att du måste dra så långt bakåt att musklerna som du använder når sin svagaste

pungt och du blir mao svagare. 70 lbs och uppåt är mycket svåra att ankra och dra den sista tummen om man inte är

väldigt stark och smidig förstås, så i längden blir det obekvämt och du kommer inte orka öva så mycket.

jämför kanske med ett hagelgevär med för lång eller för kort kolv, du kommer aldrig skjuta bra förens du har en kolv som

passar dig rätt.

Farten kommer automatiskt med draglängden, därför talas det mycket om det i denna tråd, men det är inte det riktmärket

du ska ha vid bågval, utan hitta en båge som passar din styrka,kropsform. sen kan du fundera på hastigheterna.

Precis som JS sa är farten inte det som är avgörande utan att du kan skjuta bra i alla lägen under jakt, om du nu ska jaga

med den förstås vilket leder mig till punkt 1 i min guide till bågval som är klistrad här någon stans, dvs vad ska du använda bågen till ? Jakt,Tävling(tavla) eller pling plong skytte hemma bakom huset.

Ps/ Jag är 180 och drar 29 tum, men borde ligga på 28,5. Hur lång man är ger en ganska bra bild över sin draglängd

men gud skapade oss alla olika så det måste du få hjälp med, du är 190 så 29-30 är nog troligen det spann du ligger innom

31 och uppåt kan du glömma, även om du kan dra så långt kommer du aldrig bli en bra skytt.

Ps 2 / Om du inte skjuter med release i dag, så kommer även längden på den vara avgörande för draglängden

Publicerat
Ok ok det låter bra! Jag avvaktar tills du har testat den. Bra att ha en åsikt! Det jag funderar på är att den är lite kort 32 tum...läste på hunters guide att bågen skulle vara mer förlåtande om den var lite lägre axel till axel.

Delvis korrekt, men stränghöjd är också en faktor som avgör om den är förlåtande eller inte, men även typ av

cams, aggresiva eller snälla, även let off är en faktor som spelar in.

en kort axel to axel är bra vid jakt ( smidig i skog och mark ) vid tavelskytte inte lika viktigt kanske..

stränghöjd på 7" är förlåtande och de flesta nya bågar strävar mot detta idag, ofta har dock väldigt snabba

bågar en lägre stränghöjd.

väljer man hög lett off 70% och uppåt ( finns en med 98% ) så ska man veta att detta kräver mer av

skytten när det gäller själva släppet, fick jag erfara själv när jag gick från 65% till 80%, tog lite träning

att lära sig bara. Dock är det väldigt skönt med hög lett off, särkillt vid jakt!

Publicerat

En sista allmän kommentar när det gäller bågval

Det en person upplever som en skön/bra båge att skjuta med, betyder inte att just du tycker så och i ärlighetens namn

kan man inte avgöra om en båge är skön/bra förens man skjutit några år och med flera olika bågar/märken.

Det är helt enkelt erfarenheten som avgör det så att säga.

När jag rekomenderar bågar är det oftas ur en kvalitets synpunkt, och inte om den är skön eller inte detta är

som sagt väldigt subjektivt.

Som JS brukar säga, " Den bästa bågen är den man träffar med" och inte den som Nisse Hult tycker att man ska ha.

Här i ligger skillnaden att handla båge hos en Pro Shop mot att handla på annons på Eniro eller köpa en på Stat Oil

man får helt sonika den bågen som passar dig bäst när man handlar av ett Pro altså.

Publicerat
  • Författare
Det mesta är nog sagt ang draglängd, men vikten med rätt draglängd är att du ankrar strängen vid tex

mungipan ungefär, samt att strängen ligger mot näsan, då har man hittat sin rätta ankringspunkt.

för långt bak och det blir svårt att använda en peep (diopter) i strängen, för du drar den förbi ögat så att säga.

för kort och din vänster arm blir för böjd för att strängen skall nå ditt ansikte, om du inte ankrar strängen vid

kinden/munnen/näsan så kommer du inte kunna skjuta lika varje gång då du inte har en identisk ankringspunkt.

Detta är bågskytte A/O inte speciellt för just bågjakt.

En för lång dragläng gör också att du måste dra så långt bakåt att musklerna som du använder når sin svagaste

pungt och du blir mao svagare. 70 lbs och uppåt är mycket svåra att ankra och dra den sista tummen om man inte är

väldigt stark och smidig förstås, så i längden blir det obekvämt och du kommer inte orka öva så mycket.

jämför kanske med ett hagelgevär med för lång eller för kort kolv, du kommer aldrig skjuta bra förens du har en kolv som

passar dig rätt.

Farten kommer automatiskt med draglängden, därför talas det mycket om det i denna tråd, men det är inte det riktmärket

du ska ha vid bågval, utan hitta en båge som passar din styrka,kropsform. sen kan du fundera på hastigheterna.

Precis som JS sa är farten inte det som är avgörande utan att du kan skjuta bra i alla lägen under jakt, om du nu ska jaga

med den förstås vilket leder mig till punkt 1 i min guide till bågval som är klistrad här någon stans, dvs vad ska du använda bågen till ? Jakt,Tävling(tavla) eller pling plong skytte hemma bakom huset.

Ps/ Jag är 180 och drar 29 tum, men borde ligga på 28,5. Hur lång man är ger en ganska bra bild över sin draglängd

men gud skapade oss alla olika så det måste du få hjälp med, du är 190 så 29-30 är nog troligen det spann du ligger innom

31 och uppåt kan du glömma, även om du kan dra så långt kommer du aldrig bli en bra skytt.

Ps 2 / Om du inte skjuter med release i dag, så kommer även längden på den vara avgörande för draglängden

Blir det för svårt att träffa vid draglängd 31? Men jag har 30 idag o då måste jag böja armen ganska mycket o det känns lite ovant. Ingen release idag. Kanske sedan. Jag är 191 och har 196 mellan spetsarna. Jag får ta mig till en pro.

Publicerat
Blir det för svårt att träffa vid draglängd 31? Men jag har 30 idag o då måste jag böja armen ganska mycket o det känns lite ovant. Ingen release idag. Kanske sedan. Jag är 191 och har 196 mellan spetsarna. Jag får ta mig till en pro.

Du är en lång kille och det verkar som om din draglängd mycket väl kan hamna på 31 eller lite till.

I ditt fall har du 30.86 tum i draglängd om du följer mallen nedan:

http://www.huntersfriend.com/draw-length-weight.htm

Dela 196 med 2,5 och du har 78,4. Dela sen 78.4 med 2,54 (1 tum i centimeter) och du får ut 30,86.

Nästan 31 tum. Sen får du dra av lite drag som du förlorar med en release/avtryckare.

Det låter som om 30 tum vore rätt för dig. Men genom att provdra olika draglängder så kommer du snart fram till vad som passar dig.

generellt kan man säga att en för lång draglängd gör ditt skytte sämre för att du blir tvungen att sträcka ut dig så mycket och ankra så långt bak att du tappar en fast och bra ankringspunkt. Jag har tummen precis bakom käkbenet och det ger en stadig ankringspunkt. Man skjuter bättre med en något för kort än för långdraglängd.

Publicerat
  • Författare
Du är en lång kille och det verkar som om din draglängd mycket väl kan hamna på 31 eller lite till.

I ditt fall har du 30.86 tum i draglängd om du följer mallen nedan:

http://www.huntersfriend.com/draw-length-weight.htm

Dela 196 med 2,5 och du har 78,4. Dela sen 78.4 med 2,54 (1 tum i centimeter) och du får ut 30,86.

Nästan 31 tum. Sen får du dra av lite drag som du förlorar med en release/avtryckare.

Det låter som om 30 tum vore rätt för dig. Men genom att provdra olika draglängder så kommer du snart fram till vad som passar dig.

generellt kan man säga att en för lång draglängd gör ditt skytte sämre för att du blir tvungen att sträcka ut dig så mycket och ankra så långt bak att du tappar en fast och bra ankringspunkt. Jag har tummen precis bakom käkbenet och det ger en stadig ankringspunkt. Man skjuter bättre med en något för kort än för långdraglängd.

Jepp 30,86 blir det. Så då borde 30 bli bra eftersom man skall ha lite mindre som du sagt innan. Men jag har 30 idag och jag får böja vänster armen väldigt mycket. Brasklapp är att jag är inte 100% på att det är 30 eftersom jag lämnade den till en på en klubb i somras...kan man kolla det på ett bra sätt? Hur? Mäta från ej draget läge till fullt drag gissar jag på?

Publicerat
Jepp 30,86 blir det. Så då borde 30 bli bra eftersom man skall ha lite mindre som du sagt innan. Men jag har 30 idag och jag får böja vänster armen väldigt mycket. Brasklapp är att jag är inte 100% på att det är 30 eftersom jag lämnade den till en på en klubb i somras...kan man kolla det på ett bra sätt? Hur? Mäta från ej draget läge till fullt drag gissar jag på?

Du drar bågen med pilen på plats och noterar antalet tum som du drar på pilen. Ta en markering på pilhyllan så kan du mäta hur många tum som pilen rör sig bakåt då du dragit fullt och kommit i läget längst bak. Det verkar som om din båge inte är ställd på 30 tums drag om du måste böja armen så mycket.