Publicerat September 19, 200916 yr Du drar bågen med pilen på plats och noterar antalet tum som du drar på pilen. Ta en markering på pilhyllan så kan du mäta hur många tum som pilen rör sig bakåt då du dragit fullt och kommit i läget längst bak. Det verkar som om din båge inte är ställd på 30 tums drag om du måste böja armen så mycket. Utan release dessutom!
Publicerat September 19, 200916 yr Författare Utan release dessutom! Lite snabbt mätt blev det 28.5 tum....hmmm gissar på att den som hjälpte mig justera dragvikten men glömde nog draglängden...pratade inte själv med honom utan det gick via någon. Då blir nog 30 perfekt skulle jag gissa på. Är det svårt att justera själv med en bågpress? vikt o längd. Har sätt billiga portabla pressar..
Publicerat September 19, 200916 yr För att justera dragvikt och draglängd ska inte en bågpress behövas! Draglängden justeras med moduler på de flesta bågarna så länge den inte är draglängdsspecifik = 1 cam för varje draglängd. Dragvikten justeras med att lembultarna skruva in/ut. Men skruva den ALDRIG mindre än vad som är minsta vikten för bågen! Lite snabbt mätt blev det 28.5 tum....hmmm gissar på att den som hjälpte mig justera dragvikten men glömde nog draglängden...pratade inte själv med honom utan det gick via någon. Då blir nog 30 perfekt skulle jag gissa på.Är det svårt att justera själv med en bågpress? vikt o längd. Har sätt billiga portabla pressar..
Publicerat September 20, 200916 yr Författare För att justera dragvikt och draglängd ska inte en bågpress behövas!Draglängden justeras med moduler på de flesta bågarna så länge den inte är draglängdsspecifik = 1 cam för varje draglängd. Dragvikten justeras med att lembultarna skruva in/ut. Men skruva den ALDRIG mindre än vad som är minsta vikten för bågen! ok ok det låter intressant! Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag visa en bild på den billiga båge jag har. http://www.hobbex.se/p/productmenu,453.454.../t/product.html hmm de har sänkt priset nu sablans Hobbex Vad tror du kan jag justera draglängden själv?
Publicerat September 20, 200916 yr ok ok det låter intressant! Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag visa en bild på den billiga båge jag har.http://www.hobbex.se/p/productmenu,453.454.../t/product.html hmm de har sänkt priset nu sablans Hobbex Vad tror du kan jag justera draglängden själv? Det går inte att utröna från bilderna, fick du ingen manual med till bågen ?
Publicerat September 20, 200916 yr Lite snabbt mätt blev det 28.5 tum....hmmm gissar på att den som hjälpte mig justera dragvikten men glömde nog draglängden...pratade inte själv med honom utan det gick via någon. Då blir nog 30 perfekt skulle jag gissa på.Är det svårt att justera själv med en bågpress? vikt o längd. Har sätt billiga portabla pressar.. Om man inte pysslat med bågpressar o dyl tidigare rekomenderar jag att du tar ett snack med någon eller en klubb, att få bågen "fixad" via ett forum är inte det mest effektiva i min mening, att "glömma" draglängden är ett bra exempel på hur det kan gå
Publicerat September 20, 200916 yr ok ok det låter intressant! Men för att vara på säkra sidan så tänkte jag visa en bild på den billiga båge jag har.http://www.hobbex.se/p/productmenu,453.454.../t/product.html hmm de har sänkt priset nu sablans Hobbex Vad tror du kan jag justera draglängden själv? Jag tror inte du kan justera draglängden utan bågpress. Det ser ut som om du måste flytta kabeln i olika skåror i hjulen. Om konstruktionen är densamma som jag hade på en Barnett Safari på sent -80 tal så blir man tvungen att skruva ut lembultarna och slaka bågen. Frågan är om det går att skruva ut dem så mycket på denna hobbex båge? hade varit lättare att uttala sig om man hade haft bågen i näven och kunnat studera den närmare. Konstruktionen är för övrigt nästintill stenålder och jag trodde dessa bågar var utdöda i produktionen för länge sedan!
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Så här ser väl cammen ut? Ja tror det. Lite svårt att se på bilden men när jag kommer hem kan jag fixa en bättre bild. Men jag har för mig att det är 3 skåror typ där strängen ligger i den mittersta....
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Jag tror inte du kan justera draglängden utan bågpress. Det ser ut som om du måste flytta kabeln i olika skåror i hjulen.Om konstruktionen är densamma som jag hade på en Barnett Safari på sent -80 tal så blir man tvungen att skruva ut lembultarna och slaka bågen. Frågan är om det går att skruva ut dem så mycket på denna hobbex båge? hade varit lättare att uttala sig om man hade haft bågen i näven och kunnat studera den närmare. Konstruktionen är för övrigt nästintill stenålder och jag trodde dessa bågar var utdöda i produktionen för länge sedan! Ja ja nu skall vi inte vara lustiga åt min fina hobbexbåge........bra att prova lite med ngt billigt för att se om det är kul. Men det verkar vara lite klurigt att hitta en båge som passar. Men det beror väl på hur man lägger upp strategin.
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Det går inte att utröna från bilderna, fick du ingen manual med till bågen ? Nja ingen manual direkt.....
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Om man inte pysslat med bågpressar o dyl tidigare rekomenderar jag att du tar ett snack med någoneller en klubb, att få bågen "fixad" via ett forum är inte det mest effektiva i min mening, att "glömma" draglängden är ett bra exempel på hur det kan gå Men det var det jag gjorde. Enda problemet var att jag inte pratade direkt med killen som gjorde jobbet. Jag var på landet o lämnade bågen hos klubben på hisingen. Men han satte på ngn extra lindning på strängen o markerade var pilen skulle läggas. Prima jobb tyckte jag! Men som sagt draglängen...jag skall se om jag kan få tag i han igen o vara med o se hur han gör.
Publicerat September 21, 200916 yr Synd att jag inte är hemma i Götet, då hade jag kunnat hjälpa dig! Nu var det ju år och dar sedan jag flyttade cablar/sträng i olika skåror.. Men du får prova dig fram och se vilken som ger dig längst draglängd! Då måste flytta så cablarna/strängen ligger lika både uppe och nere. Det går inte att ha den ena i mitten och flytta ut ett hack på det andra hjulet, då blir det snett. 30 tum är ju max drag på den modellen, frågan är ju om det räcker för dig!? Det går ju alltid att sätta dit en loop på strängen där du fäster releasern/avtryckaren. Då känns ju draget lite längre. Men säkert hjälper de dig på Gothia bågskytteklubb vid Gårda Johan. Det låter som om det är där du varit en gång redan. Ja tror det. Lite svårt att se på bilden men när jag kommer hem kan jag fixa en bättre bild. Men jag har för mig att det är 3 skåror typ där strängen ligger i den mittersta....
Publicerat September 21, 200916 yr Författare Synd att jag inte är hemma i Götet, då hade jag kunnat hjälpa dig!Nu var det ju år och dar sedan jag flyttade cablar/sträng i olika skåror.. Men du får prova dig fram och se vilken som ger dig längst draglängd! Då måste flytta så cablarna/strängen ligger lika både uppe och nere. Det går inte att ha den ena i mitten och flytta ut ett hack på det andra hjulet, då blir det snett. 30 tum är ju max drag på den modellen, frågan är ju om det räcker för dig!? Det går ju alltid att sätta dit en loop på strängen där du fäster releasern/avtryckaren. Då känns ju draget lite längre. Men säkert hjälper de dig på Gothia bågskytteklubb vid Gårda Johan. Det låter som om det är där du varit en gång redan. Jepp det är dags att fråga dem igen. Har ju faktiskt ansökt att bli medlem där men det verkar dröja....men det var inga problem att gå dit o skjuta. Helt ok anläggning säger jag med helt utan referens....massa 3D mål o tavlor i en slinga i skogen o en 90 m gräsmatta med en stor tavla. Bor så jag kan cykla dit på 10 min men lite jobbigt att få med sig allt....Skulle behöva en pilbågsryggsäck tog en gammal kostymväska....funkar men ser lite dumt ut men ja ja
Publicerat September 21, 200916 yr Jepp det är dags att fråga dem igen. Har ju faktiskt ansökt att bli medlem där men det verkar dröja....men det var inga problem att gå dit o skjuta. Helt ok anläggning säger jag med helt utan referens....massa 3D mål o tavlor i en slinga i skogen o en 90 m gräsmatta med en stor tavla. Bor så jag kan cykla dit på 10 min men lite jobbigt att få med sig allt....Skulle behöva en pilbågsryggsäck tog en gammal kostymväska....funkar men ser lite dumt ut men ja ja -Du mojo..... Jag hade en mjuk väska till keyboard som jag ändrade om lite och satte på ryggsäcksremmar. Perfekt nu till att cykla med Compounden. I den får även pilarna i sin tub rum. Det finns oxså extra fickor till smågrejorna. (smålänning)
Publicerat September 21, 200916 yr Författare -Du mojo..... Jag hade en mjuk väska till keyboard som jag ändrade om lite och satte på ryggsäcksremmar. Perfekt nu till att cykla med Compounden. I den får även pilarna i sin tub rum. Det finns oxså extra fickor till smågrejorna. (smålänning) Keyboarden tja man tar vad man har :=)