Publicerat September 13, 200916 yr Så nu har man fått bössångest. jag har husqvarna 270.win men skulle vilja ha en kaliber med tyngre kulor. Har kollat lite på en bygel men helst skulle det ju sitta fint med en blaser. Jag vill ah en lätt smidig oöm bössa i grov kaliber. men vilken?
Publicerat September 13, 200916 yr kanske en tikka t3 battue i kaliber 9,3x62? den bössan har drivjakt medel borde passa rätt bra tycker jag eller kanske en halvautomat, benelli argo är kanske ett bra alternativ dock tycker jag att den är en aning framtung.
Publicerat September 14, 200916 yr Nu är det så att det mesta man gör med en bössa, det är att man bär på den i terrängen. Speciellt om man går som hundförare. En marlin 45-70 är en perfekt hundförarbössa , lätt smidig och fäller både älg och björn med sin tunga långsamma kula. Men ska man bara sitta på pass och ska skjuta på långa håll... Ja då får du väl skaffa något annat. Men Niklas Friberg här i Orsa som skjuter många björnar han kör med 308 w och dessutom med nerladdad patron för han vill inte ha genomskott på nallarna för hundarnas skull.
Publicerat September 14, 200916 yr Författare Nu är det så att det mesta man gör med en bössa, det är att man bär på den i terrängen.Speciellt om man går som hundförare. En marlin 45-70 är en perfekt hundförarbössa , lätt smidig och fäller både älg och björn med sin tunga långsamma kula. Men ska man bara sitta på pass och ska skjuta på långa håll... Ja då får du väl skaffa något annat. Men Niklas Friberg här i Orsa som skjuter många björnar han kör med 308 w och dessutom med nerladdad patron för han vill inte ha genomskott på nallarna för hundarnas skull. Jo genomskott vill jag inte ha då jag går som hundförare men eftersom jag inte vet om det blir älg eller björn då släpper jag hundne vill jag ha en kalober som stoppar nalle på fläcken och jag har fått för mig att ju tyngre kula ju större sårkanal. så jag funderar på en 30-06 eller 9,3x62
Publicerat September 14, 200916 yr Någon kaliber som stoppar en nalle på fläcken finns egentligen inte, det är skottplaceringen som stoppar nallen. En 222rem i CNS stoppar garanterat den största björn i sitt spår, men inte är den särskilt läpligt för björnjakt. 30-06 eller 9.3x62 nämner du, låna en av varje och träna ordentligt, den grövsta bössan du kan skjuta bra med tar du. Din 270Win är en fin kaliber, se bara till att du kan hantera den och leverera kulan rätt så fäller den den största älg och björn. Att inte önska genomslag är en sak, att inte få det en annan, det är mycket som spelar in om kulan skall ta sig igenom eller stanna kvar, man måste helst enkelt räkna med genomslag varje gång och tänka på det.
Publicerat September 14, 200916 yr Är du säker på detta här med Blaser..? Ett annat förslag! Mmmmmmm... me like
Publicerat September 14, 200916 yr Är du säker på detta här med Blaser..?Ett annat förslag! Mmmmmmm... me like Ser riktigt bra ut! Det är bara snell trycket som stör mig
Publicerat September 15, 200916 yr Hade det inte varit för det embarmeliga överförmynderiet med vapengarderoben hade jag omedelbums skaffat mig en Marlin Guide Gun i 45-70 i rostfritt utförande med ett Aimpoint-sikte. Oerhört smidig och charmig bössa..
Publicerat September 15, 200916 yr har en marlin gg 45-70 och kan bara rekomendera den! den skjuter du älg med upp till 150m utan problem och man kan ladda den med lätta kulor som inte bör gå igenom älg, men veta kan man aldrig mvh, samme
Publicerat September 15, 200916 yr Är du säker på detta här med Blaser..?Ett annat förslag! Mmmmmmm... me like Vacker! men den ser knappast lätt ut Köp en 45blaser tracking, inget onödigt stål som kan rosta och väga tungt..
Publicerat September 15, 200916 yr Vacker! men den ser knappast lätt ut Köp en 45blaser tracking, inget onödigt stål som kan rosta och väga tungt.. Att du bara kan med och nämna dem i samma mening..! Är ju för f*n skandal, vet hut pöjk!
Publicerat September 15, 200916 yr jag vill bara tillägga att 45/70 rekylen är inte så otäck som det kan låta. jag har provat en ruger 1:a ett par gånger på älgbanan för att jag själv funderar på den kalibern och den är väldigt inställsam och harmonisk att skjuta. den ger en rejäl smäll när den träffar utan att köttförstöra alls mycket enligt utsago. Min kamrat menar (hörsago) att jmf moderna kalibrar som 308 mm så gör denna kaliber mer ett stort hål och plöjer expanderat och lugnare igenom viltet istället för en kraftig expansion + river upp en kraftig sårkanal vid ingång som ger mer chockande effekt som kalibrar med högre hastighet kan ge. kulan jag provat är en 405 gr hålspets tror jag det var och den var mysig, rekylmes som jag är.... /Kalle
Publicerat September 15, 200916 yr Författare e rätt sugen på en bygel men jag e lite osäker då jag hört att dom tjorvar mycket men rätta mig om jaghar fel och finns det färdigladdat åt en 45/70? sen ska det vara en bössa som tål lite stryk
Publicerat September 15, 200916 yr Bygel är ett väldigt fun ktions säkert vapen, är till och med äldre än Mauser mekanismen. Så barnsjukdomarna är borta Det finn en hel del färdiga patroner till 45-70.
Publicerat September 15, 200916 yr Har släpat runt på en bygelspännare nått år i älgskogen, skön knallpåk att bära på, fällde älgarna med bravur gjorde den också. Det enda jag hade emot den egentligen var att jag inte trivdes med den i svingen, på tex snabba mål som björnfiguren så fick jag jobba för att svinga den och det var inte min grej, vill ha mera flyt i grejorna, fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till så jag bytte bössa.
Publicerat September 15, 200916 yr e rätt sugen på en bygel men jag e lite osäker då jag hört att dom tjorvar mycket men rätta mig om jaghar feloch finns det färdigladdat åt en 45/70? sen ska det vara en bössa som tål lite stryk det är mycket skjutglädje inbyggt i dessa bössor, jag varnar för att de är vansinnigt roliga att panga med. att bössorna är skramliga är rätt mycket skrock, visst hörs det när man laddar om, mer än en cylinderrepeter, men en blaser traight pull rasslar lika mycket
Publicerat September 16, 200916 yr Bygel är ett väldigt fun ktions säkert vapen, är till och med äldre än Mauser mekanismen. Så barnsjukdomarna är borta HAHA, ja barnsjukdomarna på m98orna är verkligen ett problem
Publicerat September 16, 200916 yr Tikka T3 Lite syntet med kapad pipa och ASE utradämp borde bli en väldigt smidig hundförarbössa även i en 9,3*62kaliber. Jag har en T3 av samma modell fast utan kapad pipa, dock med dämpare. Men kapar man pipan före Utramontaget så borde vikten bli ganska förnäm. Bra skjuter dom också och man behöver inte oroa sig för matningsproblem.
Publicerat September 16, 200916 yr Författare har tittat på en sån här och den ser fin ut och så e priset helt i min smak http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vape...nless_9867.html
Publicerat September 16, 200916 yr Jag säger ju givetvis 8x57 js. Samma kulbana som en 308:a, men med betydligt bättre skottverkan. Tyngre kula ger bättre vindkänslighet.
Publicerat September 16, 200916 yr har tittat på en sån här och den ser fin ut och så e priset helt i min smak http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vape...nless_9867.html Här har du en likadan modell, fast i kaliber 308 win för 7900 kr: http://www.blocket.se/arvidsjaur/Ruger_M77...tm?ca=2&w=1
Publicerat September 16, 200916 yr Spring in till järnia och säg.. Jolle din flintis, vilken ful fyrhjuling du ha skaffat. Och be honom ta fram Browning x-bolten dom har där. Småmysig bössa.
Publicerat September 16, 200916 yr Jag säger ju givetvis 8x57 js. Samma kulbana som en 308:a, men med betydligt bättre skottverkan. Tyngre kula ger bättre vindkänslighet. Håller med!