Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en bra älg och björnbössa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Spring in till järnia och säg.. Jolle din flintis, vilken ful fyrhjuling du ha skaffat. Och be honom ta fram Browning x-bolten dom har där. Småmysig bössa.

hahahahahahaha :wub::P

Publicerat

Jag kan också rekomendera en Marlin Guide Gun 45-70. Jag köpte en förra sommaren och maken till smidigare bössa får man leta efter. Speciellt om man kör med öppna riktmedel. Visst, den väger lika mycket som en "fullstor" studsare men man hakar aldrig i någonstans då den är löjligt kort. Den är väldigt säker med halvspännläget och därtill en extra säkring.

Dock ska man ha i beaktande att det ÄR amerikanskt grovsmide så när de är alldeles nya så kan de kärva (de behöver slitas in). Min har aldrig kärvat men min grannes som är ett år nyare kärvade en del. Dock är det väldigt enkelt att fixa med en fil för det är en del vassa kanter som antingen behöver slitas in alt. man tar en fil och snabbar på processen en aning. Det är inget stort jobb.

Jag laddar själv (började pga denna bössan) och det i sig är riktigt kul. Så kul att jag dessutom har börjat gjuta egna kulor så nu kan jag inte påstå att ammunitionen är dyr (3-4 kr/ skott). Annars så finns det en del färdigladdat som också funkar bra och är inte så blodigt dyr heller. Mellan 450-700 kr / ask.

Rekylmässigt så är den inte så otrevlig. Jag har en 30-06 och en 338 WM också och jämför jag med dem så är den väl ungefär som 30-06:en, min 338 är bara otrevlig och 45-70:in är inte i närheten ens med maxladdad 405 gr patron. Rekylen är helt beroende vilken kulvikt man kör med och hur hårt laddade de är. Jag har bara testat Winchesters 300 gr HP köpeskott och de var nog i klass med en 6,5x55 eller 308 i rekyl så de var väldigt snälla. Dock har jag även testat mina handladdade skott med speer 400gr, remington 405 gr och Ranch Dog 440gr kulor och när man lägger sig på maxladdning så känns rekylen helt klart, det går inte att komma ifrån. Eftersom bössan är så pass kort så blir det mer ett rejält pipuppslag jämfört med längre "normala" gevär. Jag tycker inte att det är ett problem och jag kör numera med 440 gr kulor som inte är maxladdade. De ligger på en medelladdning och den funkar och har därför inte brytt mig om att ändra den.

I och med att det är tunga kulor och låg hastighet så blir det inte någon köttförstörning att tala om dock ska man se upp med 300 gr HP kulor på älg då de tydligen mer eller mindre exploderar.

Det där med genomskott funderade jag en massa på också och det optimala är ju att det aldrig blir genomskott. Dock har jag kommit fram till att det kan man aldrig veta och med min hemgjutna kulor så blir det ALLTID genomskott så därför får man välja skottillfälle i stället. Det känns tryggare på något vis att veta att det alltid blir genomskott och att jag agerar utifrån det. Dessutom vet man ju att man får garanterat bra skottverkan när en 15-20 mm grov projektil har gått rakt igenom hela träffområdet. Sen kan det ju bli problem kanske vid tex en björnattack men då skjuter nog jag för att överleva och i det läget "skiter" jag i vart hunden står.

Jag skulle faktiskt rekomendera att köpa en begagnad som redan är insliten. De går inte att slita ut enligt amerikanska forum. Själv skulle jag dock undvika de som har portade pipor då de tydligen inte har någon större skillnad i rekyl men betydligt högre knall.

/Henrik

Publicerat
Jag säger ju givetvis 8x57 js. Samma kulbana som en 308:a, men med betydligt bättre skottverkan. Tyngre kula ger bättre vindkänslighet.

Håller med