Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

älg dräpare ?

Featured Replies

Publicerat

jag ska byta från min .308 till antigen en 7 mm mag eller 300 win mag vilken ska man ta eller är det hugget som stucket

Publicerat

stanna du på 308 istället;) utmärkt för allt vilt i sverige du behöver inget grövre.

Publicerat

Tvivlar älgarna känner skillnaden. Men varför dom kalibrarna? Kompisen har haft en 300 wm och han var riktigt missnöjd med den. Älgarna la sig aldrig på stället och pipuppslaget var enormt. Nu skjuter han 9,3x62 och den funkar även på håll upp till dryga 200m.

Publicerat
jag ska byta från min .308 till antigen en 7 mm mag eller 300 win mag vilken ska man ta eller är det hugget som stucket

Jag har en 7mm rem mag och är väldigt nöjd med den. Dock kan rekylen vara lite jobbig framför allt i bänk, men det är inget problem med rekylbroms eller dämpare.

Tycker den funkar utmärkt på älg. Har skjutit på avstånd mellan 15m och 350m(felaktig avståndsbedömning på ett hygge utan bra referens punkter... Men skottet satt där det skulle) Med rätt kula blir det ingen nämnvärd köttförstörning. Sätter man kulan där den ska så går inte älgarna långt(30-40m har mina stannat på)

Utmärkt om man vill stoppa in en helmantel och klippa en fågel också. Med bra stöd är 200m inga problem. Slår inte sönder mer än 6.5 men stabilare kulbana.

Trevlig allround kaliber, förlåtande kulbana om man missbedömer avstånd.

Publicerat

308 Win. är i mina ögon den mesta allroundmässiga kalibern för svensk jakt tillsammans med 6,5X55. Dock med fördel för 308:an med dess tyngre kulor. Skall man dock ha ett utpräglat älgvapen så vill jag slå ett slag för 338 Win.Mag. Tyngd nästan som en 9,3X62 och kulbana inte riktigt som en 300 Win.Mag. men fortfarande bra. Med 338:an kan du skjuta kulor med ett intervall från 13-19,4 gram och med rejäl effekt i viltet utan att det slår sönder alltför mycket. Swift A-frame fungerar utmärkt i denna kaliber. Jag fällde en fin 16-taggare i lördags med denna kombination med högst modest köttförstöring. Rekylen är onekligen kännbar i bänk men till praktisk jakt så citerar jag Elmer Keith, "Recoil, relax and enjoy it!". Med en 338:a på passet klarar du alla situationer från korthåll till långa skott på myrar, men se till att välja en högkvalitativ bondad kula...

Publicerat

Jag håller nog med Nordic, varför byta? du byter ju bara upp dig i fart, inte i effekt i viltet om det är det du söker?

För att kunna utnyttja farten i 300wm eller 7mm mag så måste du regelmässigt panga älgarna på 250m+, och med all respekt, det hoppas jag att du inte gör eller planerar.

Publicerat

Jag kan heller inte se några välgrundade logiska argument för ett sådant kaliberbyte, men det är ju alltid kul att köpa nya häftigare prylar, det är väl argument nog. :D

Sen måsta man kanske leta argument för att motivera sina nya inköp.

Som när man ljuger ihop en massa argument för att köpa 20tumsfälgar till volvon för att övertyga hustrun om alla fördelar <_<

Publicerat
  • Författare

nej jag smäller inte på dom på över 150 meter =)

men jag vet inte är inte nöjd med mitt vapen jag har använt oryx.alaska samt hammerhed nu.

det blir inte som jag vill men jag är nog bara lite udda

Publicerat

Jag skulle nog satsa på en 300wm i sådana fall, finns ju ganska mycket olika kulor o vikter i kal30.

Alltid kul att testa nya grejer, allt behöver inte vara praktiskt försvarbart...

//Petter

Publicerat

men jag vet inte är inte nöjd med mitt vapen jag har skutit med oryx.alaska samt hammerhed nu.

det blir inte som jag vill men jag är nog bara konstig

då behöver du ju inte en magnum ? köp en 45-70/.450 Marlin/.458 win eller nån 9,3/375 isället ?

Publicerat

men jag vet inte är inte nöjd med mitt vapen jag har använt oryx.alaska samt hammerhed nu.

För en gångs skull måste jag hålla med Radium rakt av, det du söker är inte mer fart utan mer frontyta, vikt i kulan och genomslag i viltet,

jag föreslår en 405 Win i en bygel, en 9,3x62 i en M98, en 375 H&H i en sako Safari eller liknande för att du skall närma dig knall o fall på älg.

Ja tom en 458 win skulle vara rekommendabelt före de av dig föreslagna kalibrarna av de skäl du har angivit men det är klart vill man så skall man.

/Christian

Publicerat

Varför inte en 30-06 ?

Helt outstanding vid all jakt som kräver klass 1 vapen, tycker jag.

Hyfsat billig ammo också, inte att förakta. <_<

Publicerat
För en gångs skull måste jag hålla med Radium rakt av, det du söker är inte mer fart utan mer frontyta, vikt i kulan och genomslag i viltet,

jag föreslår en 405 Win i en bygel, en 9,3x62 i en M98, en 375 H&H i en sako Safari eller liknande för att du skall närma dig knall o fall på älg.

Ja tom en 458 win skulle vara rekommendabelt före de av dig föreslagna kalibrarna av de skäl du har angivit men det är klart vill man så skall man.

/Christian

finally my ruffian ! +1

Publicerat
308 Win. är i mina ögon den mesta allroundmässiga kalibern för svensk jakt tillsammans med 6,5X55. Dock med fördel för 308:an med dess tyngre kulor. Skall man dock ha ett utpräglat älgvapen så vill jag slå ett slag för 338 Win.Mag. Tyngd nästan som en 9,3X62 och kulbana inte riktigt som en 300 Win.Mag. men fortfarande bra. Med 338:an kan du skjuta kulor med ett intervall från 13-19,4 gram och med rejäl effekt i viltet utan att det slår sönder alltför mycket. Swift A-frame fungerar utmärkt i denna kaliber. Jag fällde en fin 16-taggare i lördags med denna kombination med högst modest köttförstöring. Rekylen är onekligen kännbar i bänk men till praktisk jakt så citerar jag Elmer Keith, "Recoil, relax and enjoy it!". Med en 338:a på passet klarar du alla situationer från korthåll till långa skott på myrar, men se till att välja en högkvalitativ bondad kula...

Har en i jaktlaget med 45-70 och en med 338.....

Båda sköt en gång på samma älg, en smäll med 338 och två 45-70 några hundra meter senare, innan det blev stopp.

Sen stod dom och jämnförde hur många fingrar dom kunde stoppa in i kulhålen. Behöver jag nämna att det blev en heldel av älgen som blev färs direkt? (vet dock inte vilken typ av kula dom använde)

Jag är lite snål, så jag äter hellre upp köttet själv än ger det till kråkorna.

Håller med om att 308 är en mycket bra kaliber till det mesta.

Men 7mm rem mag passar mig bra, då jag kan jaga många olika viltarter utan att behöva en massa olika vapen i garderoben. Behöver bara skjuta in mig med en bössa.

Flack kulbana, inte så stor kula som kan slå sönder mindre vilt och med tillräckligt med död för dom större.

Publicerat

På vilket sät är du misnöjd? Lite mer uppgiftar skulla känns bra...

vh Lars

Publicerat

Hur stor kulan är har inget med köttförstöringen att göra, det är kulans konstruktion i kombination med fart samt var kulan träffar som ger summan köttförstöring, en 11.4mm kula i låg fart har sönder mindre vävnad är en 7mm kula i hög fart som regel, speciellt om kulorna är av enklare konstruktion (läs icke bondade) förutsatt att träffarna är likvärdiga.

Publicerat
  • Författare

jag har bara 2 bössor en 22lr och min 308 så 308 följer med på all jakt och jag har inbillat mig att den inte är optimal för den stora variation av jakt som min bössa får vara med på.

det är därför jag tror att ett kaliber byte kan vara bra.

men har jag fel så snälla koma med förslag vad jag ska skaffa

Publicerat

om du handladdar finns det många alternativ, men annars är nog 9,3x62 alt 57 eller 8x57 heta kandidater för ren älgjakt.

Publicerat
  • Författare

en fundering hur är kulbanan på en 45-70 bygelrepet ?

kan man sikta mitiprick på mellan 20-100 meter eller behöver man anpassa lite för kulbanan

Publicerat

Vad jagar du? Vad är det mest för jakt du håller på med.

Tänk bara på att med 300 WM kostar det endel att träna, man ska ju göra det med :mad:

Lycka till med att hitta rätt i djungeln

Publicerat
en fundering hur är kulbanan på en 45-70 bygelrepet ?

kan man sikta mitiprick på mellan 20-100 meter eller behöver man anpassa lite för kulbanan

på älg bara att skjuta.

Publicerat

308 är en kaliber som växer i Afrika vid jakt på antiloper och annat vilt. Det är en bra jaktammo och ger inte lika mycket köttförstörelse som de snabba kulorna som tex 6,5.

30-06 använder jag personligen och den tycker jag är underbar. Har även en .458 win mag som jag använder på björnjakt och vid eftersök ( bra med tunga kulor vid eftersök, ger en "redig" sårkanal )

Det finns ju en del mässor runt om i landet där du kan provskjuta de olika kalibrarna, eller så kanske du bara ska använda en annan kula eller varför inte börja ladda själv?

Skitjakt!

Publicerat

Jag förespråkar .308!

Fick för mig precis som du att jag skulle skaffa en grövre kaliber för ett år sedan (9,3*62). Men enligt min uppfattning var det helt i onödan då jag ville ha en studsare att skjuta allt med. Jag kan inte detta, men anser att det är onödigt att smälla på ett rådjur med en så tung kula. Så efter ett halvår är jag tillbaka på 308!

En 308 är billig att öva med och trevlig att skjuta med. Men huvudsaken är att du ska känna dig bekväm med att skjuta med vapnet.

30.06 kanske?

Publicerat

Skillnaden mellan en 308w och 30-06 är försumbar, för normal klövviltsjakt i detta land och flera till så är en 308'a ett ypperligt val, långt viktigare är att träna med vapnet så man kan placera skottet rätt.

Söker du en bössa för rent storvilt, tex älg, björn så är en 9.3x62 ett bra val....det finns andra kalibrar att titta på förstås men som referens är det bra.

Kulor med diametern 9.3mm och högre ger en grövre sårkanal och säkerställer djupverkan även vid tunga träffar i ben edyl.

Men en bra kula skjuten ur en 308'a (TSX, Swift A-frame mfl) levererar resultat likväl.

Publicerat
  • Författare

ok nu har jag funderat och måste erkänna att jag e sugen på en Marlin 45-70.

hur stor skilnad är det på gg och modellen med längre pipa?

denna vill jag ha =)post-2521-1253212075_thumb.jpg