Publicerat September 17, 200916 yr en fundering hur är kulbanan på en 45-70 bygelrepet ?kan man sikta mitiprick på mellan 20-100 meter eller behöver man anpassa lite för kulbanan Det där med kulbana som en potatiskastare är mest en myt som du ska ta med en nypa salt, trots att en del påstår motsatsen. För älgjakt så behöver du inte anpassa nånting på avstånd upp till 200 meter (efter det faller den fort), mer än nog för älgjakt med andra ord.
Publicerat September 17, 200916 yr Blir jag nog förvirrad för att börja fundera på älgjakt så blir det en 338-06 för billiga hylsor eller någon 358 kaliber för att kunna ladda med billiga pistolkulor i vapenskåpet för den uppgiften. Men jag handladdar och det gör inte alla. Tungt och inte för snabbt skulle filosofin vara. Om jag kunde träna billigt också så gärna för mig.
Publicerat September 17, 200916 yr Författare om jag skulle hitta ett vapen i ex usa hår jobbigt skulle det vara att importera det? har någon gort det eller fins det små firmor som kan ta på sig att importera det åt mig?
Publicerat September 17, 200916 yr Blir jag nog förvirrad för att börja fundera på älgjakt så blir det en 338-06 för billiga hylsor eller någon 358 kaliber för att kunna ladda med billiga pistolkulor i vapenskåpet för den uppgiften. Men jag handladdar och det gör inte alla. Tungt och inte för snabbt skulle filosofin vara. Om jag kunde träna billigt också så gärna för mig. 358 win har både billiga kulor som du skriver men även billiga hylsor (308w) som inte behöver fire formas.
Publicerat September 18, 200916 yr Det där med kulbana som en potatiskastare är mest en myt som du ska ta med en nypa salt, trots att en del påstår motsatsen. För älgjakt så behöver du inte anpassa nånting på avstånd upp till 200 meter (efter det faller den fort), mer än nog för älgjakt med andra ord. http://www.youtube.com/watch?v=k4FCVEjPLdk...feature=related Ett "bevis" på att kulbanan på längre håll går att hantera även med sk "potatiskastarkalibrar"