Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten -09

Featured Replies

Publicerat

Ta mig tusan! Var i skåne i helgen. Tänkte försöka att komma åt nån spets. Gissa om jag blev förvånad när det kliver ut två helskovlar ramför mig på granplanteringen. Den ena större än den andra! Dom var väldigt uppmärksamma åt mitt håll. Kändes som om dom tittade på mig hela tiden. Efter några minuter fick jag en lucka på en av dom mellan några granar och skottet gick. Han gick ca 25 innan han stöp.Jag var jäkligt nöjd efteråt, men kände också lite vemod över att ta ett sådant vackert djur av daga.Ska visa bild så fort jag listat ut hur man gör!/Nissen

Publicerat

Nissen's hjort

post-269-1253124877_thumb.jpg

Sen bidrar jag med en bild på den hjort som NLöjtzen sköt häromkvällen.

post-269-1253124900_thumb.jpg

Publicerat

Det är bara att lyfta på toppluvan och vicka på Foppatofflan,

det är mycket fina hjortar ni har kommit att fälla, gratulerar.

/Chris

Publicerat

Grattis, väldigt fina djur.

En gång i livet ska även jag fälla en hjort.

/Lasse

Publicerat

Grattis!

Vi har fått lite dovvilt sedan några år, hoppas att dom ser ut som era om ytterligare några år.

Peter

Publicerat

Vackra hjortar ni fällt pojkar! Själv var jag i närheten av Åtvidaberg i helgen med förhoppning att fälla en storhjort men det blev en ynka spets istället. Man får vara nöjd med det lilla ibland. :lol:

Publicerat
Nissen's hjort

post-269-1253124877_thumb.jpg

Sen bidrar jag med en bild på den hjort som NLöjtzen sköt häromkvällen.

post-269-1253124900_thumb.jpg

Jag bara undrar... Varför skjuter man ett djur i halsen på jakt? När jag tog min jägarexamen i början av 80-talet så kan jag inte minnas att det var något man förordade och jag har inte heller sett något utritat träffområde i halsen på pappälgen på skjutbanan.

Publicerat

Q-då föreslår jag att du håller dig till pappälgar,

för din egen skull tycker jag att du skall sluta att klanka ner på andra skyttars val av skottplacering, men det är klart man talar/skriver som man förstår.

/Christian

Publicerat
Q-då föreslår jag att du håller dig till pappälgar,

för din egen skull tycker jag att du skall sluta att klanka ner på andra skyttars val av skottplacering, men det är klart man talar/skriver som man förstår.

/Christian

Vem har klankat? Det var en enkel fråga, inget annat!

Publicerat

Q- du har,

förstår du inte det?

Det finns inga enkla frågor.

Varför solka andras glädje av en fin jakt med dina "enkla frågor" om skottplacering, har du inget bättre för dig?

/Christian

Publicerat
Jag bara undrar... Varför skjuter man ett djur i halsen på jakt? När jag tog min jägarexamen i början av 80-talet så kan jag inte minnas att det var något man förordade och jag har inte heller sett något utritat träffområde i halsen på pappälgen på skjutbanan.

jag tror du vet svaret själv. om inte, antingen för att man är en dålig skytt, vilket vore att förstöra deras stund av lycka att lirka fram här, eller för att det ger samma effekt som en yxa i nacken.

till skyttarna: STORT Grattis och lycka till i fortsättningen!

/Kalle

Publicerat

Frågeställningen är inte helt fel. Nu tänker jag inte hålla skola eller moralpredikning men... Tanken med skott i bröst regionen är att det för det första är större och finns mera livsuppehållande organ som man träffar med ett välriktat skott. Den andra fördelen med bröst skott om inte den viktigaste, för de som skjuter på långa håll eller sitter i höga torn, avblodningen av bytet startar strax vid träffen. Man hinner inte så snabbt fram till alla byten för att avbloda dem som det borde ske. Vid hals skott är avblodning minemal, om man inte träffar hals pulsordern. De som vill ha en frisk och fin stek i grytan väljer nog med lite eftertanke att prioritera en god avblodning = bröst träff + snabb stickning av djuret.

Hopsan de blev lite predikan i alla fall.

Publicerat

Om du syftar på den undre bilden så är det fångskottet som syns. Den fick två Mega i bogen men fick ett nådaskott när Niklas kom fram då hjorten inte riktigt ville ge sig. Därav den skottplaceringen :P

Starta gärna en "Varför skjuta i halsen?"-tråd. Den diskussionen tillför inte särskilt mycket i denna tråd :lol:

Publicerat
Om du syftar på den undre bilden så är det fångskottet som syns. Den fick två Mega i bogen men fick ett nådaskott när Niklas kom fram då hjorten inte riktigt ville ge sig. Därav den skottplaceringen :P

Starta gärna en "Varför skjuta i halsen?"-tråd. Den diskussionen tillför inte särskilt mycket i denna tråd :lol:

Se där, det fanns ju ett väldigt enkelt och alldeles logiskt svar på min fråga... Tack!

Publicerat
Q- du har,

förstår du inte det?

Det finns inga enkla frågor.

Varför solka andras glädje av en fin jakt med dina "enkla frågor" om skottplacering, har du inget bättre för dig?

/Christian

Huuuh... Har du vaknat på fel sida idag? Jag kan tänka mig många, många bättre saker än att få mitt förstånd ifrågasatt av dig här på forumet, t.ex att ställa en enkel fråga som jag nu fått ett lika enkelt svar på.

Publicerat

Alldeles riktigt, ska inte kapa tråden med annat Fina hjortar som ni fick.

Publicerat

Brukar inte lägga mig i dessa frågor men anser att frågan är befogad och jo vi fick ju ett bra svar, så nyfikenheten av skottplaseringen är stillad.

End of story

Publicerat

Med risk för trådkapning...

När jag var i Polen o jagade kronhjort fick vi klara order att skjuta i halsen av guiderna. Vi jagade i närheten av ett träsk med oändliga vassbälten så de ville väl inte ha jobbiga eftersök. Jag löd och hjorten trillade på plats med glada guider som följd.

Publicerat

Måste säga att det är ett par riktiga drömhjortar för en annan så stort grattis till skyttarna

Fredrik

• 4 weeks later...
Publicerat

Mitt bidrag.

post-1561-1255711531_thumb.jpg

Publicerat
Mitt bidrag.

2 minuters utvisning på dig :blush:

Publicerat
Mitt bidrag.

Amen va f-n...vad ska det vara bra att skjuta en sådan hjort för och visa upp det här på forumet för! :blush:

Ja menar, då blir jag ju bara så jäkla jäkla jäkla AVUNDSJUK!!! :P

Men...

ändå...

Hatten av och:

GRATTIS till en mycket fin hjort! :D

Publicerat

Jag kan också bidra!

post-3999-1255720494_thumb.jpg

Publicerat

Oj, fet hjort du fick tag i ....!!!!

• 2 weeks later...
Publicerat