Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idiotiska regler för älgjakt!

Featured Replies

Publicerat

Tja!!

Jag träffade en äldre karl häromdagen som berättade för mig nått som jag inte trodde var sant. Han hade jagat i sin hemby i Norrbotten sen barnsben, när han sen flyttade till Luleå så fick han möjlighet att jaga i ett annat lag som hade marker på lite närmare håll. Men när byalaget hörde detta, ja då fick han inte vara med och jaga älg med dom för att man hade tagit ett "beslut" att man inte får jaga älg i flera lag. Enligt honom så är det avundsjuka för att han kanske får lite mer kött än de andra. Snacka om överförmynderi, undrar om det håller juridiskt?? jag vet att dom har förbjudit all småviltsjakt på deras marker, "vi har så lite älg så att småviltsjägarna skrämmer bort dom från skogen" jag tror dom har ca 3-4000 ha mark. Det är alldeles sant idag 24:e september 2009!! Har ni varit med om liknande???

• Svar 58
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

har aldrig varit med om liknande(kanske för att jag bor i södra sverige där folk har lite vett i skallen? :lol:) men det låter fullkomligt idiotiskt.

Publicerat

kan bara säga en sak, Gamla Gubbar på Höga Stolar... inget jag gillar heller :/ men så är det. ju äldre man blir desto mognar blir man tills man fullt 50, efter det börjar dom bli som småbarn igen.

Publicerat

Tja kan tyvärr berätta att liknade tokerier inte är helt ovanliga, är det ett VVO går det att överklaga besluten och att begränsa jakten på grunder som inte behövs för viltvården håller sällan.

Publicerat

Fantastiskt... Jag har slutat förvånas.

Tomas

Publicerat

Nästan som hemma ingen småviltsjakt nä de är älgjakt

Sen är det inte rätt mot andra i laget när jag jagar i andra jaktlag

Publicerat

det är ju rätt skoj att veta att det är ofta äldre personer som hittar på sånt här :blink:

Publicerat

Jag har då haft 2 älgjakter på olika håll under 90-talet inom Kalix kommunen och har då aldrig varit med om något liknade. Jag vet även om andra som har det idag.

Helknäppt beslut av hans f. d. jaktlag! Inget annat än avundsjuka! :blink:

Publicerat

Man upphör aldrig att förvånas över vad Griniga Gamla Gubbar i alla åldrar ställer till med när det gäller jakt.

Löjligt beslut som garanterat grundar sig på ren och skär avundsjuka, vad skulle det annars finnas för orsak ? :blink:

När det gäller småviltet under älgjakten, så har vi stopp på den också under älgjaktsveckan.

Det gör sig iofs självt, då alla småviltsjägarna här också jagar älg.. :D

Publicerat

Rätt intressant att alla tar för givet att det är "gamla gubbar". <_<

Inga förutfattade meningar här va...

Publicerat

Har för mig att sådana här regler brukar klubbas då man har problem med att lagets hundförare väljer jakt på "finare" marker så på premiärmorgonen står man där utan vare sig hundar och hundförare =)

Jag tror vi har någon regel som liknar det hela.. Här är det tillåtet att för hundförare på egen hand skjuta kalv för sin hund, så länge kött delas mellan laget som med allt annat. Dock om man vill nyttja denna rättighet så är man helt enkelt tvungen att vara med laget hela älgjakten.

I fjol var det många hundförare som var borta eftersom de hade fått erbjudanden om att jaga på roligare marker. Flera dagar var vi helt utan hund. På 26400ha..

Så sammanfattningsvis, för ett litet lag kan det vara väldigt viktigt att alla kommer och alla ställer upp för att jakten ska bli lyckad (både hundförare och pass skyttar) så jag förmodar att det är därför man klubbar en sån regel.

Publicerat
Har för mig att sådana här regler brukar klubbas då man har problem med att lagets hundförare väljer jakt på "finare" marker så på premiärmorgonen står man där utan vare sig hundar och hundförare =)

Jag tror vi har någon regel som liknar det hela.. Här är det tillåtet att för hundförare på egen hand skjuta kalv för sin hund, så länge kött delas mellan laget som med allt annat. Dock om man vill nyttja denna rättighet så är man helt enkelt tvungen att vara med laget hela älgjakten.

I fjol var det många hundförare som var borta eftersom de hade fått erbjudanden om att jaga på roligare marker. Flera dagar var vi helt utan hund. På 26400ha..

Så sammanfattningsvis, för ett litet lag kan det vara väldigt viktigt att alla kommer och alla ställer upp för att jakten ska bli lyckad (både hundförare och pass skyttar) så jag förmodar att det är därför man klubbar en sån regel.

Då frågar man sig ju hur sjutton det är planerat innan jakten ? <_<

Publicerat
Man upphör aldrig att förvånas över vad Griniga Gamla Gubbar i alla åldrar ställer till med när det gäller jakt.

Löjligt beslut som garanterat grundar sig på ren och skär avundsjuka, vad skulle det annars finnas för orsak ? <_<

Rätt intressant att alla tar för givet att det är "gamla gubbar". :angry:

Inga förutfattade meningar här va...

Jag garderade mig.. :lol:

Publicerat
Då frågar man sig ju hur sjutton det är planerat innan jakten ? <_<

Jag försvarar det inte =) jag försöker bara förstå hur de tänkte :angry:

Själva hade vi 4 anmälda hundförare som skulle deltaga. På måndagsmorgonen hade vi ingen alls.. =(

Publicerat
Jag försvarar det inte =) jag försöker bara förstå hur de tänkte ;)

Själva hade vi 4 anmälda hundförare som skulle deltaga. På måndagsmorgonen hade vi ingen alls.. =(

Jo jag förstod det, jag ställde bara frågan rent hypotetiskt.

Angående era hundförare...kan säga att dom hade jagat klart på mina marker om dom betett sig på det viset.

Tur att man är hundförare själv.. ;)

Publicerat

Om detta kan man förmodligen ha många uppfattningar, hur många älgjaktslag anser ni att man kan vara med i samtidigt? Eller är det bara frågan om att "mycket vill ha mer"?

Nu ligger inte älgjakten mig särskilt varmt om hjärtat men jag förstår helt klart problemet med att 1/3 del av jaktlagen väljer att jaga någon annan stans än i det egna jaktlaget under "älgjaktsveckan". Så såg verkligheten nämligen ut i ett av våra grannlag. Samtidigt vimlar det av nya jägare och ungdomar som vill komma in i våra jaktlag, känns det då OK att några jägare tar upp platser i 3-4 jaktlag och visserligen betalar sin arrendeavgift men bara jagar med ett jaktlag?

Jag har själv blivit erbjuden att vara med i jaktlag där jag varit tvungen att tacka nej eftersom jag inte kan klona mig och vara på flera ställen samtidigt, visst inser jag att jag är privilegierad som har all jakt jag kan klara av.

Tycker ni att det är OK att som jägare vara med i ett jaktlag där man inte jagar utan bara dyker upp när köttlotterna skall fördelas?

Vänligen,

Henrik

Publicerat
Jo jag förstod det, jag ställde bara frågan rent hypotetiskt.

Angående era hundförare...kan säga att dom hade jagat klart på mina marker om dom betett sig på det viset.

Tur att man är hundförare själv.. ;)

De har jagat klart hos oss ja =)

Publicerat
De har jagat klart hos oss ja =)

Förstår det. ;)

Publicerat

En kollega som även är jaktledare för ett litet jaktlag har grova problem att få folk till älgjakterna, pga att många har jakt på annat håll. Tror att de brukar skippa premiärveckan pga av detta.

Älgjakt är ju i mångt och mycket en laginsats. Vore jag jaktledare och skulle ta in nya medlemmar i laget skulle jag vara väldigt noga med att påpeka nyttan av att alla är med när det ska jagas.

/Må

Publicerat
Om detta kan man förmodligen ha många uppfattningar, hur många älgjaktslag anser ni att man kan vara med i samtidigt? Eller är det bara frågan om att "mycket vill ha mer"?

Nu ligger inte älgjakten mig särskilt varmt om hjärtat men jag förstår helt klart problemet med att 1/3 del av jaktlagen väljer att jaga någon annan stans än i det egna jaktlaget under "älgjaktsveckan". Så såg verkligheten nämligen ut i ett av våra grannlag. Samtidigt vimlar det av nya jägare och ungdomar som vill komma in i våra jaktlag, känns det då OK att några jägare tar upp platser i 3-4 jaktlag och visserligen betalar sin arrendeavgift men bara jagar med ett jaktlag?

Jag har själv blivit erbjuden att vara med i jaktlag där jag varit tvungen att tacka nej eftersom jag inte kan klona mig och vara på flera ställen samtidigt, visst inser jag att jag är privilegierad som har all jakt jag kan klara av.

Tycker ni att det är OK att som jägare vara med i ett jaktlag där man inte jagar utan bara dyker upp när köttlotterna skall fördelas?

Vänligen,

Henrik

Frågan är lite konstig för mig som sitter i en landsända där varje chans att jaga tas tillvara och där arrendena vida överstiger köttvärdet. :D

Publicerat

Just dessa äldre gubbar som sitter på höga "vingliga" stolar har gjort att vi tagit bort vår mark från jaktklubbens område och har numer en B-licens.

Tycker det är jäkligt tråkigt att det blivit såhär, men jakt för mig ska vara roligt och tillsammans med goda vänner.

Det spelade ingen roll vad man tyckte och kom med för förslag, de sågades hela tiden och de här med nytänkande är livsfarligt för dessa herrar.

Såhär har vi gjort i alla tider och så här kommer det alltid att vara..... suck :D

Publicerat

I vårat jaktlag har vi då regel om hur stor del av jakten man skall närvara på för att få ta del av köttet.

Vi jagar 4 dagar första veckan (onsdag ledig) och slaktar lördag. För att få ta del av köttet skall man vara med totalt tre dagar, varav minst två jaktdagar.

För oss är de allra flesta med hela veckan, dock händer det att någon av hundförarna skippar slaktdagen för att jaga med andra jaktlag under helgen.

Är det bra? Jag vet inte, jag kan tycka att det blir lite tveksamt. Är jag avundsjuk på att de har mer älgjakt än mig? Ja, kanske lite, men det är inte där skon klämmer för mig.

För mig är det aldrig ok att bara stå med på en köttlott, inte jaga och sedan få en egen köttlott bara för att man betalat avgift. Skall man ha kött, ja då jagar man.

Nu har vi helgjakt resten av jakten (förutom oktoberuppehållet förstås) och då får bara de som deltar på jakten när det skjuts del av köttet.

Jag skulle gärna jaga i två jaktlag, men första jaktveckan är vigd åt det jaktlag jag är i nu. Jag skulle kunna tänka mig att jaga längre söderut där jakten börjar senare, eftersom vi kör igång redan måndagen första hela veckan i September.

Har man bara några vettiga regler kring köttfördelning, då får folk lösa hur mycket jaktkort de vill, det sponsrar bara föreningen. Jagar de, får de kött. Om inte, ja då får de inte.

Så där har jag inga problem med någon avundsjuka/snikenhet.

Problemet med folk som sticker, ja då är det väl färdigjagat. Har man inte ryggrad att stå upp och säga att man inte vill jaga med ett gäng, ja då bör man inte heller jaga med dem.

Vad gäller originalinlägget, så skulle jag vilja veta lite mer innan man pratar om rena dumheter.

Publicerat

jisses med er :D

Publicerat

Själv är jag glad om det är få eller inga passare när jag går med hund.......(Större chans till älgen står och mindre risk att en passare skjuter älg för hunden när den inte står. Vilket kan leda till att hunden tror att den ska driva älg istället för att ställa)

Sen tycker jag att dom som är på skogen delar på bytet. Väljer man att jaga någon annanstans kan man vara utan köttlott, väljer någon att arbeta istället kan dom köpa sitt kött på affären.

Alla lagligt tillåtna dagar är jakt dagar. Det är bara att prioritera uttag av semester mm. Hösten kommer inte som en överaskning utan alla vet i förväg när jaktsäsongen börjar och slutar.

Arrende är inte en avgift för en viss mängd kött, utan man betalar för natur upplevelsen och möjligheten att jaga.

Väljer man att jaga endast 10 dagar blir det dyrt för varje dag, men jagar man 90-100 dagar så blir avgiften/dag inte så stor.

Om "huvud" jaktmarken är liten och risken att man skjuter fullt tidigt på hösten, så ser jag inget problem med att man har ett till arrende där man avsäger sig köttlotten när man inte är med. Den "extra" marken kan användas som "backup" om det tar slut på älg på huvudmarken.

Jag som hundkarl vill gärna kunna jaga och skjuta på stånd under hela säsongen och inte bara under första veckan.....

Jag har inte några stora problem med att jag tar ut semester och jagar ensam. Om jag får skjuta på stånd är jag nöjd.

Sen kan det kännas lite orättvist om jag ska skjuta, dra fram och stycka älgen själv för att sedan bara få en liten munsbit av älgen som alla ska dela på. Men det kan jag leva med för det är jakten i sig som är det viktigaste :(

Publicerat
Tja!!

Jag träffade en äldre karl häromdagen som berättade för mig nått som jag inte trodde var sant. Han hade jagat i sin hemby i Norrbotten sen barnsben, när han sen flyttade till Luleå så fick han möjlighet att jaga i ett annat lag som hade marker på lite närmare håll. Men när byalaget hörde detta, ja då fick han inte vara med och jaga älg med dom för att man hade tagit ett "beslut" att man inte får jaga älg i flera lag. Enligt honom så är det avundsjuka för att han kanske får lite mer kött än de andra. Snacka om överförmynderi, undrar om det håller juridiskt?? jag vet att dom har förbjudit all småviltsjakt på deras marker, "vi har så lite älg så att småviltsjägarna skrämmer bort dom från skogen" jag tror dom har ca 3-4000 ha mark. Det är alldeles sant idag 24:e september 2009!! Har ni varit med om liknande???

Mycket tokigt ska man få höra!!

Jag jagar både småvilt och högvilt.

Jag kan säga med fullständig säkerhet att småvilts jakten inte skrämmer bort några älgar. Möjligt vis kan man stöta bort dom 3-500 meter. Är älgen inte påjagad så går dom bara undan lite, så att dom inte är i direkt närhet av småvilts jakten. Jag har till och med jagat småvilt strax efter att älg har jagats på marken och ändå stött ihop med älg.

Klart har man typ 100-200ha att jaga älg på, kan man stöta ut älgen ur marken men dom kan även där vara tillbaks efter någon timme.

Har även varit med om att när hunden har varit efter älg så har älgen gått runt och passerat sina egna, mina och hundens spår. Dvs gått tillbaks till utgångs platsen innom tidsramen av minuter.....