Publicerat September 25, 200916 yr Jag vet om folk som jagar i 2 olika jaktlag. Sen det där med att förbjuda småviltsjakt för att man kan skrämma bort älgen vid småvillts jakt det är skitsnack. Här jagar vi både småvillt o Älg. Det är ute småviltsjägare när vi jagar Älg. det är ju bara bra de kan ju stöta upp älg så de springer förbi oss passare. Mina båda grannar som e harjägare är igång när vi jagar Älg.
Publicerat September 25, 200916 yr Jag har aldrig tidigare hört att man inte får jaga i fler än ett jaktlag. Någon sådan regel har i alla fall inte vi, då vi ibland brukar låna in en hundförare från grannjaktlaget. Angående delning av kött så delar vi alla på det eftersom vi är ett litet jaktlag på endast 16 personer. Dessutom har vi en avskjutning på endast två vuxna. Vi har haft en regel om att man måste vara med och jaga första helgen för att få kött, men det tog vi bort inför årets jakt. Jag tycker att det är rätt att vi tagit bort denna regel. Tänk t.ex. om en jägare som inte varit med under första helgen, nästkommande helg skjuter en älg och får då inte vara med och dela på köttet eftersom han inte deltog under de två första dagarna. Rimmar illa tycker jag.
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om.
Publicerat September 25, 200916 yr Jag har aldrig tidigare hört att man inte får jaga i fler än ett jaktlag. Någon sådan regel har i alla fall inte vi, då vi ibland brukar låna in en hundförare från grannjaktlaget. Angående delning av kött så delar vi alla på det eftersom vi är ett litet jaktlag på endast 16 personer. Dessutom har vi en avskjutning på endast två vuxna. Vi har haft en regel om att man måste vara med och jaga första helgen för att få kött, men det tog vi bort inför årets jakt. Jag tycker att det är rätt att vi tagit bort denna regel. Tänk t.ex. om en jägare som inte varit med under första helgen, nästkommande helg skjuter en älg och får då inte vara med och dela på köttet eftersom han inte deltog under de två första dagarna. Rimmar illa tycker jag. På skogen när djuret ramlar=köttlott...... Vi är 10 st 4 stora+ fri kalv Idag delar vi lika tom sista oktober, kalvhalva enligt lista dvs alla ska ha fått en halva innan den första får en halva igen. Vissa år kan man bli utan kalvhalva. 1 nov och framåt är det bara dom på skogen när älgen ramlar som får kött även kalv delas lika på alla i skogen. Bra/dåligt..... Nja vi har någon/några som missbrukar/har missbrukat systemet och jagar på annan mark i sep-okt alt jobbar och är ledig senare för dom får ändå sin lott i sep-okt utan ansträngning, då största delen av tilldelningen ramlar. Det enda som jag ser som rättvist är att man måste vara på skogen när älgen skjuts. Sen är det upp till var och en att medverka. Som sagt jakten kommer varje år och kan knappast vara en överaskning så det är bara att planera för det. Men jakten i sig är det viktigast och roligast, köttet en bonus.
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om. Vi har så om man bara jagar en dag under helgen så får man en halv lott.
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om. Så är det. Självklart. Logiskt
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om. Det är självklart, enda undantagen hos oss är sjukdom eller ev ändrade arbetsförhållande som det kan vara svårt att styra över.
Publicerat September 25, 200916 yr På skogen när djuret ramlar=köttlott......Vi är 10 st 4 stora+ fri kalv Idag delar vi lika tom sista oktober, kalvhalva enligt lista dvs alla ska ha fått en halva innan den första får en halva igen. Vissa år kan man bli utan kalvhalva. 1 nov och framåt är det bara dom på skogen när älgen ramlar som får kött även kalv delas lika på alla i skogen. Bra/dåligt..... Nja vi har någon/några som missbrukar/har missbrukat systemet och jagar på annan mark i sep-okt alt jobbar och är ledig senare för dom får ändå sin lott i sep-okt utan ansträngning, då största delen av tilldelningen ramlar. Det enda som jag ser som rättvist är att man måste vara på skogen när älgen skjuts. Sen är det upp till var och en att medverka. Som sagt jakten kommer varje år och kan knappast vara en överaskning så det är bara att planera för det. Men jakten i sig är det viktigast och roligast, köttet en bonus. Vi delar kalvarna i kvartingar enligt lista. Alla ska ha fått var sin kvarting innan listan börjar om från början igen.
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om. Hur stor tilldelning har ni då?
Publicerat September 25, 200916 yr är man inte med på dagen djuren skjuts får man inget kött, så funkar det i dom två lagen jag är med i och alla andra jag vet om. +1
Publicerat September 25, 200916 yr Hur stor tilldelning har ni då? båda har 4+4 om jag minns rätt men man brukar kunna ansöka om en till.
Publicerat September 28, 200916 yr Jag skulle egentligen tycka det var ganska bra om det fanns människor som var med och betalade arrendena (sponsra) så att jag själv kunde få jaga och skjuta mer. Köttet är ju inte den främsta anledningen till att jag jagar.
Publicerat September 28, 200916 yr Författare Just dessa äldre gubbar som sitter på höga "vingliga" stolar har gjort att vi tagit bort vår mark från jaktklubbens område och har numer en B-licens.Tycker det är jäkligt tråkigt att det blivit såhär, men jakt för mig ska vara roligt och tillsammans med goda vänner. Det spelade ingen roll vad man tyckte och kom med för förslag, de sågades hela tiden och de här med nytänkande är livsfarligt för dessa herrar. Såhär har vi gjort i alla tider och så här kommer det alltid att vara..... suck Tja!! Blir det nån rävjakt i år??????
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Vi jagar helger då vi har flera gubbar som jagar på andra håll på älgjaktsveckan. Jag har aldrig hört maken till dumheter. Jag kan ju förstå om man har hundförare som lovar och aldrig kommer fast så är avtalat. Men det gör man bara en gång om jag finge bestämma. Det finns massor av unga killar med hundar som aldrig får gå när gubbsen i laget bestämmer. Bara ringa o bjuda in dom till nästa gång o låta de andra sitta på pass om de skulle behaga att dyka upp. "Nädu, du kom aldrig som lovat så nu har vi tagit in folk vi kan lita på. Du får sitta på pass 8." Men det kanske inte alltid är så tokigt att man skickar in ett par gubbar som motar ut älgarna istället. Då får ju ett par passkyttar promenera bort lite bukfläsk också. Men ur ren nöjessynpunkt så föredrar jag ju en älgracer och ståndskall/gångstånd i såten. Jag tycker inte att det gör så mycket att vi är halva laget när vi kommer till mitten på nov och fram till slutet jan. Vi har all möjlighet att ta med gäster och ser ju möjligheten att marklösa jägare får en chans att komma ut o kanske på sikt få in en fot någonstans. Även de som normalt kanske inte har råd med jaktarrendena i dagsläget får en chans att komma ut. Det som däremot är jäkligt synd att vi ytterst sällan har med sådana gäster. På 20 gubbar och 5 gäster per år så skulle vi kunna ha 100st gästdagar o jag tror vi hade mindre än 5 förra året. Vi har en gästavgift på 20kr/dagen. Sedan läser man om folk som ger tusentals kronor per dag för köpejakter på tomma marker. Skrämmande... Innan jag kom med i jaktlag så gästade jag i halvfulla lag några dagar per år och det var jävligt mycket värt för mig att få komma ut.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Vi var nära att få det problemet, men det är inte gubbarna som styr det är laget, peta bort gubbarna från höga stolar innan de blir gaggiga, många jagar på flera marker och flytta runt premiären är väl inte så dumt om man kommer överens, själv tycker jag man ska vänta med kalvavskjutningarna tills de vuxna är klara och på mina breddgrader skjuta kalv i dec-jan. Vi jagar björn ända fram till älgjakten i sep och hundarna jagar älg ganska ofta men det påverkar inte älgarna ett dugg.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr I ett av mina älgjaktlag så kom dom på iden att om man jagade i andra jaktlag så skulle man inte få någon köttlott. Men att man var hjärtligt välkommen och hjälpa till med jakten . Jag kan ju säga att jag la ner älgjakten ganska fort där
Publicerat Oktober 16, 200916 yr När jag läser vissa inlägg är jag väldigt tacksam för hur vi har det i jaktlaget vårat
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Älgjägare är i stora drag bara ute efter fylla frysen,vi går mot tider där älgarna snart blivit totalt sönder skjutna att det är vi småviltsjägare som inte blir avhysta från marker när gamlingar ska jaga älg våga vägra griniga giriga älgjägare!
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Hallå! Lär oxå skriva lite i denna tråd, det några tar upp är de här med att vissa gamla gubbj''''lar tar upp en plats i 5-6 olika lag och hälst ska ha kött i alla dessa lag annars river de upp himmel och jord. Jag e 20 år har mark för endast småvilt då detta är största intresset, Men kan tycka det är kul att jaga äljakts veckan och kanske någon helg när det passar. Men som det ser ut i vårat lag i dags läger så är det så här. 26 st är med i laget då 24 har både småvilt och högvilt. På premiärveckan var 10 st i skogen, Jag som inte har hövilt på marken erbjuder mig ställa upp som passkytt men blir nekad, Jag gjorde klart för alla att köttet delar ni hur fan ni vill de skiter ja fullständigt i men ni sitter 10 inskränkta gubbjävlar runt en brasa och gnäller om att ingen dyker upp, På årsmöterna klagas att vi lär ha in fler ungt folk ``som kan dra älgarna o.s.v. `` Men när det kommer en 20 årig kille som erbjuder sig hjälpa till utan köttilldelning överhuvud taget. Då säger man nej fast man är 14 man kort ??? Om jag kunnat vara med på denna jakt kanske det hade resulterat i att mina marklösa kompisar i samma ålder får följa med på samma villkor om någon fattas året där på ? Har vi inte löst detta problem åt gubbarna då ? Fler unga i laget, Killar som vill jaga, Killar som KOMMER när de sakt att de ska komma.,,,, Nä då gnäller man i stället för att nisse 83 sitter i rullstol hemma och inte kan komma till skogen, Åke 98 ligger på akuten för han fått stroke för elfte gången.. Vissa har ju satt detta i sytem att hålla på så här de år jag har vart med 4 så är det fler fler stycken som inte visat sig i skogen under älgjakten men kött ska de ha,, Hur svårt kan det vara ?? Vill man inte jaga ska man inte är väl bara kicka ut dem å ta in folk som vill jaga. Blir välm kanske jag som blir kickad från småvilten efter detta då de tio i skogen som jag gjorde klart för är de som säger ``så har vi alldrig gjort, varför ska de ändras.`` Hehe Lite bitttert inlägg kanske Men va fan men blir bra less asså håller ni inte med ?? Ha de gött alla med lite hjärna innanför skallbenet;)
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Hallå! Lär oxå skriva lite i denna tråd, det några tar upp är de här med att vissa gamla gubbj''''lar tar upp en plats i 5-6 olika lag och hälst ska ha kött i alla dessa lag annars river de upp himmel och jord. Jag e 20 år har mark för endast småvilt då detta är största intresset, Men kan tycka det är kul att jaga äljakts veckan och kanske någon helg när det passar. Men som det ser ut i vårat lag i dags läger så är det så här. 26 st är med i laget då 24 har både småvilt och högvilt. På premiärveckan var 10 st i skogen, Jag som inte har hövilt på marken erbjuder mig ställa upp som passkytt men blir nekad, Jag gjorde klart för alla att köttet delar ni hur fan ni vill de skiter ja fullständigt i men ni sitter 10 inskränkta gubbjävlar runt en brasa och gnäller om att ingen dyker upp, På årsmöterna klagas att vi lär ha in fler ungt folk ``som kan dra älgarna o.s.v. `` Men när det kommer en 20 årig kille som erbjuder sig hjälpa till utan köttilldelning överhuvud taget. Då säger man nej fast man är 14 man kort ??? Om jag kunnat vara med på denna jakt kanske det hade resulterat i att mina marklösa kompisar i samma ålder får följa med på samma villkor om någon fattas året där på ? Har vi inte löst detta problem åt gubbarna då ? Fler unga i laget, Killar som vill jaga, Killar som KOMMER när de sakt att de ska komma.,,,, Nä då gnäller man i stället för att nisse 83 sitter i rullstol hemma och inte kan komma till skogen, Åke 98 ligger på akuten för han fått stroke för elfte gången.. Vissa har ju satt detta i sytem att hålla på så här de år jag har vart med 4 så är det fler fler stycken som inte visat sig i skogen under älgjakten men kött ska de ha,, Hur svårt kan det vara ?? Vill man inte jaga ska man inte är väl bara kicka ut dem å ta in folk som vill jaga. Blir välm kanske jag som blir kickad från småvilten efter detta då de tio i skogen som jag gjorde klart för är de som säger ``så har vi alldrig gjort, varför ska de ändras.`` Hehe Lite bitttert inlägg kanske Men va fan men blir bra less asså håller ni inte med ?? Ha de gött alla med lite hjärna innanför skallbenet;) nog kommer dom skrämma bort jägare men snart kan man lungt säga nya generationens jägare komemr ta över så blire nog lite bättre,10 år till så är dom flesta jantelags jägare halverade eller ligger inne på remiss om pacemaker
Publicerat Oktober 16, 200916 yr nog kommer dom skrämma bort jägare men snart kan man lungt säga nya generationens jägare komemr ta över så blire nog lite bättre,10 år till så är dom flesta jantelags jägare halverade eller ligger inne på remiss om pacemaker amen broder!
Publicerat Oktober 17, 200916 yr Haha sant lite komistk detta när du skrev piecmaker, En gubbe ilaget var in och fick sin bytt veckan före älgjakten:) Ja bara hålla i så gnetna gammelgenerationen försvinner. Och blir man lika som dem i när man når samma ålder hoppas jag nån gör ett ``vådaskott``
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Hej på er! Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. Det är märkligt vad folk orkar hålla på och jävlas med varandra! Tror inte att det finns något som orsakat mer konflikter här i landet än jakt, fiske, vägrättigheter och fastighetsgränser. MVH Alias
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Känns som att det finns ett antal skribenter i denna tråd som vill återinföra ätterstupan här i landet. Till er vill jag bara säga att ni får nog förlita er mer till passiv hemhjälp snarare än aktiv dödshjälp :-) MVH Alias