Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Urtagning av älg

Featured Replies

Publicerat

Vi satt på jobbet i dag och diskuterade lite om tiden mellan skottet och att man tar ur älgen. Vad har ni för uppfatning om hur länge en älg kan ligga ourtagen.

Jagar själv oftast med folkdrev och då brukar det ju inte vara så lång tid mellan skott tills att drevet kommer fram och man tar ur, visst ibland kan det ju ta en timme och det har jag aldrig märkt att det har gjort något att älgen får ligga innan den blir urtagen.

Men med hundjakt så kan det lätt bli längre tid specielt om man jagar med flera hundar samtidigt. Och att kliva fram för att ta ur direkt kan ju vara vanskligt med tanke på att det blir "skjutförbud" för ibland många pass-skyttar om det vill sig illa. Det är ju aldrig populärt om det finns mera älgar i den delen av såten.

Publicerat
Vi satt på jobbet i dag och diskuterade lite om tiden mellan skottet och att man tar ur älgen. Vad har ni för uppfatning om hur länge en älg kan ligga ourtagen.

Jagar själv oftast med folkdrev och då brukar det ju inte vara så lång tid mellan skott tills att drevet kommer fram och man tar ur, visst ibland kan det ju ta en timme och det har jag aldrig märkt att det har gjort något att älgen får ligga innan den blir urtagen.

Men med hundjakt så kan det lätt bli längre tid specielt om man jagar med flera hundar samtidigt. Och att kliva fram för att ta ur direkt kan ju vara vanskligt med tanke på att det blir "skjutförbud" för ibland många pass-skyttar om det vill sig illa. Det är ju aldrig populärt om det finns mera älgar i den delen av såten.

Går det att ta ur älgen direkt så gör det.

Väntar man så brukar blodet som ligger i älgen rinna ner i kulhålet(sämst med utgångs sidan) och ut i vävnaden på den sida som älgen ligger på. Det ger att du får ett väldigt blodsfyllt kött, med risk för bakterietillväxt när det hänger+att smaken kan bli lite åt leverhållet till.

Väntar man länge(flera timmar) så börja maginnehållet att jäsa och sprider gaser ut i djurkroppen och älgen blir direkt otjänlig.

Publicerat

Lägg älgen på h. sida vid urtagning av tarmar och rulla sedan över den till v. och töm den på blod. Det är dom instruktioner vi har fått inom vårat jaktlag. Det fungerar utmärkt och det är hälsosynpunkt man gör det. ;)

Publicerat

Jag var en gång på en föreläsning av Torsten Mörner ang. tillvaratagande av vilt, och enligt honom så var det inga problem att låta en älg ligga ourtagen i några timmar. Det viktigaste är hygienen vid urtagandet.

Publicerat
Jag var en gång på en föreläsning av Torsten Mörner ang. tillvaratagande av vilt, och enligt honom så var det inga problem att låta en älg ligga ourtagen i några timmar. Det viktigaste är hygienen vid urtagandet.

Nej, det är det inte om det är 5-8 garder varmt men när det är mer som 15-17 grader som vi har haft det så är det bara att ta ur dom på en gång. Dom sväller fort som en luftballong.

Publicerat
  • Författare
Nej, det är det inte om det är 5-8 garder varmt men när det är mer som 15-17 grader som vi har haft det så är det bara att ta ur dom på en gång. Dom sväller fort som en luftballong.

Jepp dom "sväller", men är det något farlig egentligen? För om man tar ur älgen i den temperaturen så öppnar man ju så att flygfän och liknade får tillgång till mera kött/blod och liknande vävnad. Och är det bättre än att dom har tillgång till ett eller två skotthål och sväller lite.

Publicerat
Jepp dom "sväller", men är det något farlig egentligen? För om man tar ur älgen i den temperaturen så öppnar man ju så att flygfän och liknade får tillgång till mera kött/blod och liknande vävnad. Och är det bättre än att dom har tillgång till ett eller två skotthål och sväller lite.

Det är bättre att ta ur dom och vända dom med ryggen uppåt så att blodet rinner ur så blir blodet på backen och flygfäna håller till där ist. Vi har en hälsoinspektör och som är utbildad i kötthygien m. m. som har lärt oss detta och det blir bättre faktiskt. :D

Vi har faktiskt inte så mycket flygfän hos oss den här årstiden! Frosten tar dom ganska snabbt! I morse var det -4,3 hos oss och sedan har det hållt sig runt 10-12 grader idag.

Publicerat

Vid ett bra skott är det ingen brådska men med magskott ska de tas ur strax.

Publicerat

Håller helt med i det flesta fall när det är nära till väg osv kan det till och med vara bättre att ta hem älgen opassad.

Har till och med hört någon säga att det är ganska ofarligt även om älgen är "vommad" älgen har ju nämligen ingen tarmflora som bryter ned kött. Vet inte om jag åller med om det smak blir det nog helt säkert men något ligger det säkert i det.

Publicerat

går de att ta ur älgen direkt gör de, för de är onödigt att ha en älg ligga med tarma i sej i onödan, så lägg älgen på H sida sen ta nån björk pinne eller likanande och sätt på tvären i hålet och lägg älgen på magen så har jag lärt mej av en i laget <_< då rinner blodet ut genom urtagnings hålet och inte genom skott hålet.

jag gör även så på dom rådjur jag skjuter och de funkar :huh:

Publicerat

Ta ur viltet (däggdjur) så fort ni kan. Förruttnelsen påbörjas direkt, det är alltså förruttnelsebakterier som gör att djuren sväller. Om man väntar för länge med urtagningen så börjar dessa bakterier att gå genom tarmväggen, in i bukhålan och vidare in i köttet.

Det gör att köttet får sämre kvalitet och om jag får välja, så vill jag ha så hög kvalitet som möjligt på den mat jag ska äta.

Var noga med hygienen när det gäller vår finaste och bästa matresurs.

Publicerat
Ta ur viltet (däggdjur) så fort ni kan. Förruttnelsen påbörjas direkt, det är alltså förruttnelsebakterier som gör att djuren sväller. Om man väntar för länge med urtagningen så börjar dessa bakterier att gå genom tarmväggen, in i bukhålan och vidare in i köttet.

Det gör att köttet får sämre kvalitet och om jag får välja, så vill jag ha så hög kvalitet som möjligt på den mat jag ska äta.

Var noga med hygienen när det gäller vår finaste och bästa matresurs.

Efter 20 år rotandes i bukhålor på klövvilt kan jag hålla med om en del saker som skrivits här, men inte riktigt allt.

Man skall hålla isär ett par saker.

Är man ovan att ta ur är en så tidig urtagning att föredra, ju trängre bukhålan blir ju större är risken för misstag. Men kan jag inom 2 timmar förpassa djuret till ett ändamålsenligt utrymme där djuret hänger och allt kan göras mera sterilt så gör jag oftast det, även om tarmgaserna sväller inälverna.

Bakterie tillväxten är störst runt såret pga kontaminering av såväl blod som bakterier utifrån exempelvis päls. Blodet härsknar alltid först varför avblodning är viktigt, speciellt i höga temperaturer. Är diafragman hel så finns heller ingen anledning att plocka röda organ i skogen, stick och låt blodet gå framåt längs halsen ur bröstkorgen och låt hjärta/lungor sitta kvar tills man kommer hem. Att sprida ut blod (bakterier) i hela bukhålan är det vanligaste felet folk gör, så även jag ibland tyvärr. Ett hagelskjutet rådjur ger oftast betydligt sämre hållbarhet på köttet pga att många hagel tar in mycket bakterier och ger många små blodutgjutelser.

Beträffande bakteriers penetration genom slemhinnor ut i köttet. Det är rimligt att tro att ett djur med flera magar (idisslare) är mer kristiskt ur detta perspektiv eftersom deras tarmflora innehåller mer agressiva bakterier. Men här lever jag av en mix av egna teorier och hörsägen. Således torde sotning vara mera kritiskt att utföra snabbt på en älg vs en gris som är enkelmagad.

Pälsar alltid av djuren, om inte på kvällen så snarast möjligt dagen efter. Det är ibland ett rätt bökigt moment att sota oflådda djur på ett snyggt sett.

mina 5 öre <_<

Publicerat
Efter 20 år rotandes i bukhålor på klövvilt kan jag hålla med om en del saker som skrivits här, men inte riktigt allt.

Är man ovan att ta ur är en så tidig urtagning att föredra, ju trängre bukhålan blir ju större är risken för misstag. Men kan jag inom 2 timmar förpassa djuret till ett ändamålsenligt utrymme där djuret hänger och allt kan göras mera sterilt så gör jag oftast det, även om tarmgaserna sväller inälverna.

Bakterie tillväxten är störst runt såret pga kontaminering av såväl blod som bakterier utifrån exempelvis päls. Blodet härsknar alltid först varför avblodning är viktigt, speciellt i höga temperaturer. Är diafragman hel så finns heller ingen anledning att plocka röda organ i skogen, stick och låt blodet gå framåt längs halsen ur bröstkorgen och låt hjärta/lungor sitta kvar tills man kommer hem. Att sprida ut blod (bakterier) i hela bukhålan är det vanligaste felet folk gör, så även jag ibland tyvärr. Ett hagelskjutet rådjur ger oftast betydligt sämre hållbarhet på köttet pga att många hagel tar in mycket bakterier och ger många små blodutgjutelser.

Beträffande bakteriers penetration genom slemhinnor ut i köttet. Det är rimligt att tro att ett djur med flera magar (idisslare) är mer kristiskt ur detta perspektiv eftersom deras tarmflora innehåller mer agressiva bakterier. Men här lever jag av en mix av egna teorier och hörsägen. Således torde sotning vara mera kritiskt att utföra snabbt på en älg vs en gris som är enkelmagad.

Pälsar alltid av djuren, om inte på kvällen så snarast möjligt dagen efter. Det är ibland ett rätt bökigt moment att sota oflådda djur på ett snyggt sett.

mina 5 öre :rolleyes:

Mina grundregler är. Ta ur senast 2 timmar efter skott. Vommad tas ur omedelbums. Klarar man hålla bukväggen hel är det bra. Blir otroligt rent och snyggt när man sedan tar röda organen (hjärta lunga lever) hängande tillsammans med blodet som finns i bröstet. Ofta finns nästan allt blod där vid ett rent bogskott.

Just att vänta med att ta ur pågrund av att hundar osv finns kvar i marken tycker jag inte håller. Att ta ur en älg tar inte mer än 15 minuter om man är två st. Sen är det bara att gå tillbaka och sätta sig på sitt pass igen.

Publicerat

mina 5 öre :lol:

Det är inte bara bakterier och gaser som skadar djurkroppen om den ligger länge innan ur tagning. Blodet börjar att koagulera i vävnaden. (Även gaserna som bildas kan tränga ut i vävnaden och försämra kvaliteten, så det är inte bara bakterierna i sig som är skadlig utan även de ämnen som bakterierna bildar. Bakterier kan du döda med värme vid tillagning men ämnena som bakterierna har bildat finns kvar och smakar dåligt och kan i vissa fall vara direkt skadliga.)

Man kan bara drömma om att man kan sticka djuret och sedan låta det ligga och på så sätt dränera kroppen på blod. Sen är det naturligtvis bäst om man kan sticka djuret direkt efter skottet för det som kommer ut är ju ute.

Klart, kan du hissa upp kroppen efter det att du har stuckit den så kan du få ut mer parten av blodet. Men så brukar det inte vara praktiskt att göra i skogen med en älg

Hjärta och lungor behöver inte tas ur i skogen utan det går att göra det i slakteriet vilket ofta är att föredra.

Sen om man "mjölkar" ur tarmen i skogen så går det bra att även göra sotningen i slakteriet.

Min erfarenhet säger att ju tidigare du tar ur, dessto bättre köttkvalitet. Sen händer det att en passare skjuter och inte ser att älgen lägger sig. Då ska det gå ca 1 timme innan eftersök påbörjas, sen kan det ta ytterligare 1-2 timmer innan älgen hittas död. Då är det mycket sämre kvalitet på köttet.

Har varit med om att en kalv sköts(ren lungträff) på em men hittades inte först nästa morgon. Trots en temp på ca 2-5 grader under natten så var det bara att kassera kalven......

Publicerat

Det går att vänta någon timme utan att köttet blir otjänligt. Men tar man ur direkt så riskerar men inte att kvaliteten försämras, som det gör om man väntar.

Publicerat

En ren praktisk grej med att vänta är att djuret stelnar och gör det hela mycker besvärligare. Kom en gång till en älg som legat död ca 3-4 timmar, fastkilad mellan 2 stenar. 5 man krävdes för att överhuvudtaget vända den på rygg, och sen att bända isär benen för att klara ta ur krävde lika många man :lol: hör kanske inte riktigt till topic men ändå ;P

Publicerat

Jag håller med om det mesta. Att alla bakterier dör av upphettning av köttet stämmer dock inte riktigt. Det finns termofila bakterier som istället uppförökas kraftigt upp till långt över 100 grader. Huruvida dessa framkallas i samband med blodets härskning vet jag dock inte säkert. RW är dock en duktig livsmedelsingenjör som kan redogöra för detta.

Ponera ett rent bröstskott på en älg bakom bogen men med intakt bukhinna. Jag skulle vilja mena på att du återfinner 95% av den kroppens blod i brösthålan. Det går att placera en älg rätt och få majoriteten av blodet att rinna via sticket, även om du är själv vid älgen med lite god vilja och jävlaranama.

Att blod återfinns i musklerna och dess hinnor är inget jaktligt fenomen, du kan få blod kvar i hinnor även om du skallskjuter ett nötkreatur som omedelbart hissas upp i en lastare efter stick, så någon universiell sanning finns nog inte. Dock säger det sig själv att sönderskjuten vävnad inte dränerar sig på blod lika bra som oskadad.

Att mjölka tarmen förhindrar kontaminering av avföring direkt på köttet, men det hindrar inte analtarmens bakterier att tränga igenom slemhinnorna till köttet. Det skall på en idisslare ta ca 2 timmar efter döden och är förmodligen mindre temperatur avhängt än exempelvis blod i bukhåla där du kan öppna upp och släppa ut värme. Anser att sotning är en minst lika viktig del av urtagningen som inälvorna, speciellt som finstekarna är just granne med analen.

Publicerat
En ren praktisk grej med att vänta är att djuret stelnar och gör det hela mycker besvärligare. Kom en gång till en älg som legat död ca 3-4 timmar, fastkilad mellan 2 stenar. 5 man krävdes för att överhuvudtaget vända den på rygg, och sen att bända isär benen för att klara ta ur krävde lika många man :lol: hör kanske inte riktigt till topic men ändå ;P

Nog så viktigt påpekande!! :lol:

Publicerat
Jag håller med om det mesta. Att alla bakterier dör av upphettning av köttet stämmer dock inte riktigt. Det finns termofila bakterier som istället uppförökas kraftigt upp till långt över 100 grader. Huruvida dessa framkallas i samband med blodets härskning vet jag dock inte säkert. RW är dock en duktig livsmedelsingenjör som kan redogöra för detta.

Ponera ett rent bröstskott på en älg bakom bogen men med intakt bukhinna. Jag skulle vilja mena på att du återfinner 95% av den kroppens blod i brösthålan. Det går att placera en älg rätt och få majoriteten av blodet att rinna via sticket, även om du är själv vid älgen med lite god vilja och jävlaranama.

Att blod återfinns i musklerna och dess hinnor är inget jaktligt fenomen, du kan få blod kvar i hinnor även om du skallskjuter ett nötkreatur som omedelbart hissas upp i en lastare efter stick, så någon universiell sanning finns nog inte. Dock säger det sig själv att sönderskjuten vävnad inte dränerar sig på blod lika bra som oskadad.

Att mjölka tarmen förhindrar kontaminering av avföring direkt på köttet, men det hindrar inte analtarmens bakterier att tränga igenom slemhinnorna till köttet. Det skall på en idisslare ta ca 2 timmar efter döden och är förmodligen mindre temperatur avhängt än exempelvis blod i bukhåla där du kan öppna upp och släppa ut värme. Anser att sotning är en minst lika viktig del av urtagningen som inälvorna, speciellt som finstekarna är just granne med analen.

Jajjamen!

Ju fortare du kan göra älgen klar för hängning ju bättre är det. Sen om det är kallt(under 5-7 grader) så kan skinnet få sitta kvar under hängtiden. Minder köttyta som exponeras, inga händer som smittar köttet så det kan bli tillväxt under hängtiden och en långsammare nedkylning så du slipper kylsammandraget kött.

Normalt är alla bakterier som kan finnas i livsmedal döda vid 70-75 grader.... Termofila bakterier finns väl företrädesvis i varma källor.....? Har iaf inte hört att dom ska finnas i livsmedel, men man är bara lekman i den frågan.

Publicerat
Jajjamen!

Ju fortare du kan göra älgen klar för hängning ju bättre är det. Sen om det är kallt(under 5-7 grader) så kan skinnet få sitta kvar under hängtiden. Minder köttyta som exponeras, inga händer som smittar köttet så det kan bli tillväxt under hängtiden och en långsammare nedkylning så du slipper kylsammandraget kött.

Normalt är alla bakterier som kan finnas i livsmedal döda vid 70-75 grader.... Termofila bakterier finns väl företrädesvis i varma källor.....? Har iaf inte hört att dom ska finnas i livsmedel, men man är bara lekman i den frågan.

Kanske ska förtydliga att skinnet kan få sitta kvar första dygnet. Just för som du säger få en långsamare nedkylning. Så ingen får för sig att låta skinnet sitta kvar under HELA hängtiden ^_^

Publicerat

Termofila bakterier är ytterst sällsynta i köttsammanhang och finns de så kommer de från en yttre källa. Detta med att i princip alla bakterier kommer från en yttre källa bör man ha med sig i medvetandet.

Att öppna ett djur med en skitig kniv är sämmre ur kvalitésynpunkt än att öppna under kontrollerade former även om det sker nån timmar senare men då måste man bedöma hurvida det finns risk för att tarmbakterierna tar sig igenom tarmvägg mm. Variablerna för tiden som går tills bakterierna tagit sig igenom tarmväggen mm är många (djurets kondition, viltslag, väderlek, temp mm) så att säga nån exakt tid blir nästan omöjligt men normalt är det inget som sker på under 2 timmar utan ligger runt 3-4 timmar.

När det gäller blod så är finns det inte mycket som är gynnsammare för mikrobiologisk tillväx men man brukar inte benämna nedbrytningen som "härskning" utan normalt att det "surnar" men det kan kanske variera lokalt. Härskning benämner normalt en nedbrytning av fetter.

Mängden blod som finns i köttet varierar ju också med hur djuret är skjutet och hur länge hjärtat pumpar ut blodet genom en öppning. Optimalt är ju att göra som på slakterierna där djuret bedövas, sticks (normalt i halsvenen) och dör av blodförlusten (hjärtat pumpar ut blodet) men det garranterar inte att djuret är 100% avblodat. Normalt finns några % blod kvar i slaktkroppen men det är inget farligt. Att ha samma hantering kan vara svårt i skogen men eftersom merparten av viltet som skjuts i sverige skjuts i lung/hjärt trakten och dör av blodförlust/syrebrist i hjärnan. Normalt tar det några sekunder innan djuret dör och merparten av blodet hinner pumpas ut. Skjuter man ett djur t ex i hjärnan dör det omedelbart och ingen öppning släper ut blodet såvida man inte sticker djuret. Oavsett vilket bör avblödning bli sämre eller t o m betydligt sämre eftersom hjärtat inte pumpar ut blodet. Kan vara nått att tänka på för dem som pysslar med huvudskott på vilt.

När det gäller avkylningen så skall den gå långsamt för att undvika kylsammandragning (samtidigt ska den gå så snabbt att bakterietillväxten hämmas) och då är det ingen nackdel att pälsen är kvar. Är djuret smutsigt kan det vara fördel att vänta med avpälsningen till sista stund innan köttet läggs i frysen för att minska köttets exponeringstid för de mikroorganismer som oundvikligen kommer på köttet när man pälsar av. Samtidigt kan det vara fördel för skottjustering mm att ta av pälsen innan hägning men det får man bedöma från falll till fall.

Som vanligt finns det ingen 100% saning och ingen 100% osaning med allt som skrivits i dena tråd.

Publicerat

Bra svar RW, kanske en viktigare tråd än vad många i ett första intryck tycker. Det spenderas spaltmeter på att hitta rätt kaliber och kula för att dräpa optimalt, sätt 6,5 mm Mega bakom bogen inom rimligt håll och det är färdigt ;)

Men sedan börjar jobbet, och hur mycket diskuteras detta egentligen? Jag precis som de flesta andra som börjar komma upp i medelåldern ser genast ett skjutet djur som mat, bästa tänkbara i teorin men gör jag fel så diffar det oerhört i praktiken. Vi tog ur en gris i +20 grader i lördags och flugorna var större en chevabussar efter 5 minuter. Redan där får jag svårt att fokusera viltet som mat.

Kommer inom en snar framtid investera i en slaktanläggning modell proffsigare än vad jag har idag då bara jag själv skjuter många 100 kilo kött årligen. Det känns mycket mer angeläget än att köpa nästa generation kikarsikte för kulorna. :wub:

Publicerat
Bra svar RW, kanske en viktigare tråd än vad många i ett första intryck tycker. Det spenderas spaltmeter på att hitta rätt kaliber och kula för att dräpa optimalt, sätt 6,5 mm Mega bakom bogen inom rimligt håll och det är färdigt B)

Men sedan börjar jobbet, och hur mycket diskuteras detta egentligen? Jag precis som de flesta andra som börjar komma upp i medelåldern ser genast ett skjutet djur som mat, bästa tänkbara i teorin men gör jag fel så diffar det oerhört i praktiken. Vi tog ur en gris i +20 grader i lördags och flugorna var större en chevabussar efter 5 minuter. Redan där får jag svårt att fokusera viltet som mat.

Kommer inom en snar framtid investera i en slaktanläggning modell proffsigare än vad jag har idag då bara jag själv skjuter många 100 kilo kött årligen. Det känns mycket mer angeläget än att köpa nästa generation kikarsikte för kulorna. ;)

Tack, hoppas att du överser med att jag rättade dej lite om härskningen. :D

Spyflugorna tycker jag har ökat de senaste åren och numera har jag viltsäck i bilen om jag planerar att ta hand om viltet i skogen. Annars föredrar jag att ta hem det ourtaget. Fick förövrigt stycka ner en kronhjort i skogen för några veckor sen av olika anledningar och det är imponerande hur snabbt flugorna kan lägga ägg.

Ett problem du kommer att upptäcka när du byggt slaktrummet färdigt är att det blir poppis att ta hand om viltet hos dig och snart lämnar kompisarna av viltet på trappan och låter dig ta hand om resten "eftersom du ändå har ett så fint minislakteri". :P

Har upplevt det på nära håll.... :wub:

Publicerat
Tack, hoppas att du överser med att jag rättade dej lite om härskningen. ;)

Spyflugorna tycker jag har ökat de senaste åren och numera har jag viltsäck i bilen om jag planerar att ta hand om viltet i skogen. Annars föredrar jag att ta hem det ourtaget. Fick förövrigt stycka ner en kronhjort i skogen för några veckor sen av olika anledningar och det är imponerande hur snabbt flugorna kan lägga ägg.

Ett problem du kommer att upptäcka när du byggt slaktrummet färdigt är att det blir poppis att ta hand om viltet hos dig och snart lämnar kompisarna av viltet på trappan och låter dig ta hand om resten "eftersom du ändå har ett så fint minislakteri". -_-

Har upplevt det på nära håll.... B)

Du är ju skåning, alltid skall ni peta i nåt formalia fel. :P Termen är surning häruppe också faktiskt - fel av mig.

Även om jag har ett "i mina ögon" otillfredsställande slaktutrymme idag så brukar dom hamna på min trapp iaf ;)

Publicerat
Du är ju skåning, alltid skall ni peta i nåt formalia fel. -_- Termen är surning häruppe också faktiskt - fel av mig.

Även om jag har ett "i mina ögon" otillfredsställande slaktutrymme idag så brukar dom hamna på min trapp iaf B)

;)

Nånting att tänka på är att ha en sprayflaska med Ättikssprit eller utspädd ättika som man sprayar slaktkroppen med på in och utsidan (om djuret är avpälsatt). pH sänkningen som blir omedelbar och hämar bakterietillväxten rejält och inte ens blod "surnar" nåt nämnvärt. Jag sköt en dovspets förra helgen och den hade ofinheten att stå mer snett än vad jag såg så det blev lite maginnehåll i djuret. Efter urtagning och avsköljning så spraya jag den med utspäd ättika och den luktar inte surt ännu (hänger i kyl med 4-5°C) så den får hänga nån dag till för mörningens skull.