Publicerat September 28, 200916 yr Nånting att tänka på är att ha en sprayflaska med Ättikssprit eller utspädd ättika som man sprayar slaktkroppen med på in och utsidan (om djuret är avpälsatt). pH sänkningen som blir omedelbar och hämar bakterietillväxten rejält och inte ens blod "surnar" nåt nämnvärt. Jag sköt en dovspets förra helgen och den hade ofinheten att stå mer snett än vad jag såg så det blev lite maginnehåll i djuret. Efter urtagning och avsköljning så spraya jag den med utspäd ättika och den luktar inte surt ännu (hänger i kyl med 4-5°C) så den får hänga nån dag till för mörningens skull. Hej! Angående avsköljning, hur gör ni? Själv brukar jag om det är nödvändigt skölja med vatten om det finns levrat blod eller smuts/tarminnehåll som inte går att skära bort. Vissa säger dock att detta medför att man sprider runt bakterierna över hela slaktkroppen? Mvh Kalle
Publicerat September 28, 200916 yr Hygien i skogen e lika viktig som hygienen i slakboden. Ha gärna flera par plasthandskar med i säcken. Men bara för att man har handskar kan man int ta överallt på djuret. Som till exempel ta i skinnet och kullra runt älgen dit man vill ha den och sen gå in med samma handskar i magen. Handskar bli oxå skitiga!
Publicerat September 28, 200916 yr Hej!Angående avsköljning, hur gör ni? Själv brukar jag om det är nödvändigt skölja med vatten om det finns levrat blod eller smuts/tarminnehåll som inte går att skära bort. Vissa säger dock att detta medför att man sprider runt bakterierna över hela slaktkroppen? Mvh Kalle Det är ingen fara att skölja med vatten ,det gör man på slakterierna, under förutsättning att vatten kvalitén är god.
Publicerat September 28, 200916 yr Mängden blod som finns i köttet varierar ju också med hur djuret är skjutet och hur länge hjärtat pumpar ut blodet genom en öppning. Optimalt är ju att göra som på slakterierna där djuret bedövas, sticks (normalt i halsvenen) och dör av blodförlusten (hjärtat pumpar ut blodet) men det garranterar inte att djuret är 100% avblodat. Normalt finns några % blod kvar i slaktkroppen men det är inget farligt. Att ha samma hantering kan vara svårt i skogen men eftersom merparten av viltet som skjuts i sverige skjuts i lung/hjärt trakten och dör av blodförlust/syrebrist i hjärnan. Normalt tar det några sekunder innan djuret dör och merparten av blodet hinner pumpas ut. Skjuter man ett djur t ex i hjärnan dör det omedelbart och ingen öppning släper ut blodet såvida man inte sticker djuret. Oavsett vilket bör avblödning bli sämre eller t o m betydligt sämre eftersom hjärtat inte pumpar ut blodet. Kan vara nått att tänka på för dem som pysslar med huvudskott på vilt. När det gäller avkylningen så skall den gå långsamt för att undvika kylsammandragning (samtidigt ska den gå så snabbt att bakterietillväxten hämmas) och då är det ingen nackdel att pälsen är kvar. Är djuret smutsigt kan det vara fördel att vänta med avpälsningen till sista stund innan köttet läggs i frysen för att minska köttets exponeringstid för de mikroorganismer som oundvikligen kommer på köttet när man pälsar av. Samtidigt kan det vara fördel för skottjustering mm att ta av pälsen innan hägning men det får man bedöma från falll till fall. Som vanligt finns det ingen 100% saning och ingen 100% osaning med allt som skrivits i dena tråd. Jag håller med i det som skrivits. men min erfarenhet är dock att man har normalt någon minut på sig att sticka huvudskjutna innan hjärtat slutar slå. annars är det som du säger. sticker du inte innan hjärtat slutat slå så försämras kvalitén avsevärt eller framför allt minskas möjligheten till normal mörning då det blodfylda köttet surnar fortare. Mvh Jens
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Hej!Angående avsköljning, hur gör ni? Själv brukar jag om det är nödvändigt skölja med vatten om det finns levrat blod eller smuts/tarminnehåll som inte går att skära bort. Vissa säger dock att detta medför att man sprider runt bakterierna över hela slaktkroppen? Mvh Kalle Visst sprids bakterierna men samtidigt så späds de ut/tvättas bort. Man får välja vilket som är bäst i det aktuella fallet men min erfarenhet är att sköljer man av på rätt håll blir det inte sämre utan bara bättre. Rätt håll är då från det förorenade partiet och ut d v s om du har en bukskjutning så försök skölj uppifrån huvudet så vattnet rinner ut vid rumpan. Då sprids inte bakterierna till framdelen av djuret. Vänta dessutom att pälsa av djuret tills päls mm torkat så är risken mindre för ytterligare spridning (korskontaminering). Sprita med ättika/ättikssprit och med störrsta sanolikhet blir det inga problem.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Hej!Angående avsköljning, hur gör ni? Själv brukar jag om det är nödvändigt skölja med vatten om det finns levrat blod eller smuts/tarminnehåll som inte går att skära bort. Vissa säger dock att detta medför att man sprider runt bakterierna över hela slaktkroppen? Mvh Kalle Vid ett bukskott så tvättas hela buken med ättika och inget annat. Allt för att förhindra spridning av bakterierna.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Vid ett bukskott så tvättas hela buken med ättika och inget annat. Allt för att förhindra spridning av bakterierna. Det är inte fel men du har inte mer rengöringeffekt av ättika än med vatten (såvida du inte har kalkbeläggning vilket är ytterst ovanligt i vilt ). Effekten du är ute efter med ättikan är att sänka pH:t på köttytan vilket förhindrar bakterietillväxt och det får du lika bra genom att först rengöra med vatten och sen spraya på ättikan.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Det är inte fel men du har inte mer rengöringeffekt av ättika än med vatten (såvida du inte har kalkbeläggning vilket är ytterst ovanligt i vilt ). Effekten du är ute efter med ättikan är att sänka pH:t på köttytan vilket förhindrar bakterietillväxt och det får du lika bra genom att först rengöra med vatten och sen spraya på ättikan. Ja, så kan det vara!
Publicerat Mars 19, 201016 yr När jag gjorde jägarexamen förra året hade vi en kille som jobbar på ett viltslakteri som pratade för oss. Han berättade om en gång när han blev uppringd av ett par jägare som ville att han skulle komma och hämta ett par vildsvin utav dem, när han kommer dit så visar det sig att det var 2st stora galtar som inte var passade. Det visade sig att jägarna som skjutit var riktiga direktörer med tweed-kavajer etc, de hade inte ens tagit med sig kniv ut på jakten! När han frågade hur länge grisarna hade legat visade det sig att de hade legat i 3 timmar och då vägrade han att ta hand om grisarna. Skälet till detta är att han hade haft kontakt med en veterinär och då är det tydligen så att efter ca 2 timmar så dör de "snälla" bakterierna i tarmen vilket gör att de dåliga bakterierna kan sprida sig och detta gör att köttet blir giftigt, jag vet inte hur giftigt, men det var i alla fall inte bra!
Publicerat April 4, 201016 yr Jag var en gång på en föreläsning av Torsten Mörner ang. tillvaratagande av vilt, och enligt honom så var det inga problem att låta en älg ligga ourtagen i några timmar. Det viktigaste är hygienen vid urtagandet. efter ca 3 timmar så börjar bakterierna vandra ut ifrån tarmväggarna och in i köttet
Publicerat April 4, 201016 yr efter ca 3 timmar så börjar bakterierna vandra ut ifrån tarmväggarna och in i köttet Borzaa: Enzymerna som håller bakterierna på plats i tarmarna bryts ner och då börjar bakterievandringen ut i kroppen. Sedan hur giftigt det blir låter jag vara osagt då man tar reda på bukade djur som har samma bakterier spridda i hela bukhålan Det är hedervärt av Anders att bjuda in slaktare till jägarexamens kursen Mvh Jens
Publicerat April 5, 201016 yr Tror man ska göra så gott man kan, och passa vilt så fort det går, men jag tror inte det är så farligt att att låta en älg liggar några timmar heller. Fan om alla dom bakterier och skit hade varit så farligt hade halva jägarkåren dött redan på 1800talet, sunt förnuft gäller, va noga, släpa inte passade kroppar över blöta myrdrag och skitiga diken, häng lagom och lukta dig fram, låt inte kött tina en hel dag på köktbänken, tvätta händerna. Allt blir lätt så hysteriskt. Fan en björn klämmer ju i sig en död älg som legat en månad i vårvärmen och han blir då fan bara piggare!
Publicerat April 16, 201016 yr När jag gjorde jägarexamen förra året hade vi en kille som jobbar på ett viltslakteri som pratade för oss. Han berättade om en gång när han blev uppringd av ett par jägare som ville att han skulle komma och hämta ett par vildsvin utav dem, när han kommer dit så visar det sig att det var 2st stora galtar som inte var passade. Det visade sig att jägarna som skjutit var riktiga direktörer med tweed-kavajer etc, de hade inte ens tagit med sig kniv ut på jakten! När han frågade hur länge grisarna hade legat visade det sig att de hade legat i 3 timmar och då vägrade han att ta hand om grisarna. Skälet till detta är att han hade haft kontakt med en veterinär och då är det tydligen så att efter ca 2 timmar så dör de "snälla" bakterierna i tarmen vilket gör att de dåliga bakterierna kan sprida sig och detta gör att köttet blir giftigt, jag vet inte hur giftigt, men det var i alla fall inte bra! Skall inte skriva exact vad jag tycker om denna så kallade viltslaktare. Att ett normal skjutet djur är förstört efter 3 timmar är dumheter. Hur många gånger har det tagit tre timmar innan älgen har varit hittat under ett eftersök ? Det är inte alls ovanligt att det tar tre timmar innan djur har kommit in till slakteri & urtagna vid större jakter. Hur många på detta forumet har varit med på en drevjakt efter hjort & gris i Polen, Ungern eller Tyskland ? Hur många av er var då med om att ta ut djur i skogen ? I många länder så får du inte ta ur djur i skogen speciellt om de skall gå till försäljning. Jag har sett filmer från afrika där man kört djur ej urtagna till viltslakteri. Givetvis skall ett djur tas ut så snabbt som möjligt men att gennerellt säga att ett djur är förstört efter tre timmar ... //Lasse D. Ps Jag har också en tweed rock ..
Publicerat April 20, 201016 yr Skall inte skriva exact vad jag tycker om denna så kallade viltslaktare.Att ett normal skjutet djur är förstört efter 3 timmar är dumheter. Hur många gånger har det tagit tre timmar innan älgen har varit hittat under ett eftersök ? Det är inte alls ovanligt att det tar tre timmar innan djur har kommit in till slakteri & urtagna vid större jakter. Hur många på detta forumet har varit med på en drevjakt efter hjort & gris i Polen, Ungern eller Tyskland ? Hur många av er var då med om att ta ut djur i skogen ? I många länder så får du inte ta ur djur i skogen speciellt om de skall gå till försäljning. Jag har sett filmer från afrika där man kört djur ej urtagna till viltslakteri. Givetvis skall ett djur tas ut så snabbt som möjligt men att gennerellt säga att ett djur är förstört efter tre timmar ... //Lasse D. Ps Jag har också en tweed rock .. +1 på den
Publicerat April 20, 201016 yr Som jag skrev tidigare så finns det ju nog lite marginal till dom 2 timmarna men man ska nog inte sträcka sig mycket längre för den lukten som sprids i slakteriet med en kropp som har surnat pga att den legat ourtagen större delar av dagen under en jakt är inte rolig och det är bara att kassera hela älgen för det går oftast inte att rädda. så ämnar man att sälja köttet så gäller tvåtimmars regeln annars är risken stor att det köttet kasseras innom någon dag. Det beror på att kroppen inte svalnar tillräckligt snabbt och den då ligger i den temperatur som gynnar bakterier för länge. Det luktar surt som fan och man känner det direkt man kommer in i slakteriet. köttet blir alldeles grönt och slemmigt och det är dagen efter den kommit från skogen och den behöver inte vara bukad för att bli så här sur. Förra året så kasserades tre st älgar pga detta dom hade legat ourtagna tills jakten var bruten och viltpatrullen kom för att ta hand om kropparna. Så vill man vara säker så följ tvåtimmarars regeln.
Publicerat April 23, 201016 yr jag tar ur älgen direkt jag skjutit den varför ska man vänta med att göra det. jag tar ur allt det vill säga tarmar och allt i bröst hålan jag öppnar vid stickhålet och öppnar tills jag får lös strupen och tar ur allt på plats oftast sotar jag älgen i skogen efter jag tagit ur den. så efter 20 min efter jag skjutit älgen brukar allt vara gjort och klart. jag sticker alltid älgen då jag kommer fram för att bloda ur den och för att det blir lättare att ta ur den om det är mindre blod i den.
Publicerat November 12, 201015 yr Gick för7-8 år sedan en kötthanteringskurs via jägarförbundet. De hade då bjudit in en kille som jobbat som slaktare i 20 år. Han menade att det i de flesta fall var helt onödigt att sticka djuret, älgen då i detta fall. Inte pga av att det inte är bra att sticka(det är det absolut bästa enligt honom) men att man dels ska veta var man sticker för att inte skära sönder i onödan samt att man i de allra flesta fall ska fram och sticka djuret inom 1min. Om man nu antar att det är sant, och iaf jag tycker det låter rimligt, så ska man alltså fram till älgen vilket tar tid beroende på hur avståndet. Så fort hjärtat slutat skicka runt blodet menade han att den mängd man fick ut var så liten så det inte hade någon betydelse. Bäst ur köttkvalitesynpunkt menade han då istället att alltid sträva efter att skjuta i hjärt/lungregionen så blodar den ut allt i brösthålan. Lite offtopic från urtagning men men.
Publicerat November 12, 201015 yr läser inlägg men har en fråga ? tex en buk skjuten älg är det ättika ellerskölja av med vatten vad är det som gäller? fattar som att det ska räcka med vatten eller är jag ute o cyklar
Publicerat November 14, 201015 yr läser inlägg men har en fråga ? tex en buk skjuten älg är det ättika ellerskölja av med vatten vad är det som gäller? fattar som att det ska räcka med vatten eller är jag ute o cyklar Skölj med friskt vatten(ej från någon tjärn, odyl). Sen skada det inte om du sprayar lite ättika. Det tar en stund för kroppen att torka efter en sköljning. Bakterier trivs i fukt. Man bör innan sköljningen försöka skära bort det mesta av hinnor/kött som varit utsatt för bukinnehåll. Tyvär brukar filérna ofta bli oätliga efter bukskott. Finns många "små fickor" mellan muskelfibrerna i filén som ev bukinnehåll kan fastna i. Det är få som skär bort dom och kasserar direkt. Utan det blir när middagas gästerna sitter vid bordet som ett alt snabbt måste fram......
Publicerat November 14, 201015 yr om du sköljer en bukskjuten älg finns risken att du sköljer in maginnehållet i kött som inte är "smittat" redan, undvik att skölja är det bara lite maginnehåll så skär bort det och ta till ordentligt när du skär, om du absolut måste skölja så skölj ordentligt och sen spraya med ättika och spraya ordentligt. Var väldigt noga med hygienen om du har skurit med kniven i "smittat" kött tvätta den innan du ger dig an friskt kött lika så med händer Det finns inga värre än och sätta sig vid matbordet och smaka på den fina steken som smakar just maginnehåll
Publicerat November 15, 201015 yr ska du spola med vatten ska du inte ha för hårt tryck på vattnet så det far in i köttet och alla hinnor skär bort allt du kan före du sköljer med vatten sen gör det nog inget om man sprayar ättika på det.