Publicerat Oktober 1, 200916 yr Idag började årets Rådjursjakt. Är det någon som varit ut o jagat me hund idag? eller nån som vaket på nå rådjur? Om ni har det hur har det gått?
Publicerat Oktober 1, 200916 yr I helgen kommer tre polare upp till mig för att jaga rådjur =) Det blir med hund antingen Lördag eller söndag å annars blire pyrschjakt
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Var ute imorse och hann sitta på passet i 10 minuter innan jag hörde en kvist knäckas precis bakom ryggen. Vänder mig om försiktigt och stirrar rätt i ögonen på ett lodjur en sådär 7-8 meter ifrån mig. Givetvis hade man inte kameran med sig denna gång. Men i vinter kan jag ta hur många närbilder som helst Återsamling & ny såt. Upptag direkt, desvärre på älg.. Ny såt igen men rådjuren ville inte åt vårat håll idag. Soligt men kallt, underbar dag i skogen m.a.o.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Var ut en sväng på morgonen med chefen och hans drever. Hade en riktigt fint buktande jakt på rådjur som jag såg skymten av på ca 100 meter. Ett enda upptag på ca 1000 ha som vi jagade igenom idag, tänk vad skoj det är med lokatter!
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Var ut en sväng på morgonen med chefen och hans drever. Hade en riktigt fint buktande jakt på rådjur som jag såg skymten av på ca 100 meter. Ett enda upptag på ca 1000 ha som vi jagade igenom idag, tänk vad skoj det är med lokatter! Nä så skoj vet jag inte om det är. Men har man aldrig sett nått annat än nån uppstoppad tidigare så visst är det en upplevelse. Hoppas på bättre tilldelning i vinter
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Vi jagade med tax och terrier idag. Första gången på länge som jag fick sitta passkytt då min tax inte blev frisk så jag var utam min Zimba. I vilket fall fick jag get&kid på 60 meter 2 minuter efter upptag, tyvärr stannade dom inte i öppningen. Nästa drev var samma visa , get&kid på 100 meter med björkridå emellan. Totalt såg jag 9 rå (varav 4 killingar) 2 harar och en hjort idag. Det sköts en hare och en räv , båda för tyskterriern... Imorgon blir det nya tag då jag tagit 2 dagars semester , vi jagar inget på marken nästa vecka så det är bast att passa på nu.
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Håller på att riva tapeter och renorvera lägenhet för fullt....men har en lucka lördag morgon förmiddag så då skall jag ut till några grabbar i älgjaktlaget och släppa diverse taxar och drevrar...skall bli skoj brukar alltid skjutas vid deras tillställningar
Publicerat Oktober 1, 200916 yr Var ute idag med min jaktguru Bengan. I första såten stöttes 5 rådjur upp, 1 bock, 1 get med kid och 2 smaldjur som lyckades tråckla sig förbi alla skyttar. Det enda jag fick lägga ögonen på var en kronhjort som var på väg ifrån marken vi skulle jaga på när jag satt i bilen på väg dit. Så är det, det är bara och lyfta på hatten till viltet och ta ut revansch nästa gång. Mvh Roffe
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Jag var ute i två timmar med terriern igår, men inga rå gick att uppbringa. Det blev istället skogsträning med stövarvalpen. Jag ska göra ett nytt försök idag, men det blir nog att koncenytrera sig på några kända gryt istället. //Roggman66
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Jag erkänner.. jag skäms! Redan den 2/10 och jag har inte ens varit i skogen med hunden efter rådjur än.. Men blir lite bot på det till helgen. Tax och Wachtel på lördag och på söndag blir det jakt med K9 och RW här på forumet.. Och på söndag så tror jag alla deltagare har minst en hund var.. Fn vet om man inte bara ska dela upp marken och alla släpper i varsitt hörn på en gång..
Publicerat Oktober 2, 200916 yr vete fan om jag vågar släppa taxen i år pga vargrisken som är just nu
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Ska ut med svärfarsans Wachtel på Söndag, det ska bli så förbaskat kul, längtar så det kryper i kroppen
Publicerat Oktober 2, 200916 yr tjena, var ute på premiärdagen igår och trots flera fina drev sköts tyvärr ingenting. två klockrena drev av en tax på fina 6-taggare men tyvärr avstod skytten något obegripligt skott vid båda tillfällena(samma skytt båda gångerna). det är ju dock upp till jägaren om man ska ta skott men måste kännas sjukt surt för hunden att driva bocken 40 meter ifrån en skytt som avstår. att djuret också stannade på 60 meter men att det ändå inte smällde kan ifrågasättas. men men, fler djur till oss andra vid nästa tillfälle! själv fick jag inga djur på mig denna dag men ska ut på söndag igen så får hoppas på bättre lycka då. även om det inte blev nåt så fy fan vad härligt det är med drevjakt på rådjur! äntligen är det igång!
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Tog ledigt från jobbet i går för en premiär KAN man inte missa Vi var ett halft älg jakt lag med tre hundar att till gå Ut med allt vi hade Gick inte många min innan en drever tar upp get och tre kid var av ett kid blev kvar hos en pass skytt Min tysk tog upp och gick runt i såten men ville inte ut på någon passare Den tredje hund fick upp get med två kid och smiter ut och börjar bukta ur området Tysken hittar älg tror jag och jagar dom i en timme Sen kaffe paus och nytt område en drever hittar en hare omgånde och den hund jag gick med börjar väcka Letar ett pass nära sjön hunden river i två hundra meter från mig ut kommer get men två kid på 80 m Jaha det var det det tänkte jag och förvarnar passarna men dom vänder och kommer i mot mig och ett kid blir kvar Fan vad roligt det är med rådjurs jakt sån här dagar // Jörgen
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Var ute en sväng idag med två drevrar dom hade varsitt bra drev. Det kom rådjur i pass men ingen hade något bra skottläge på dom, men vad gör det när man får höra dom rödvita driva som galningar En fröjd för örat! Ska på dom igen på söndag, skitjakt på er alla!
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Var ute med grannen och hans tax igår, hade nästan glömt hur trevligt det kan vara med rådjursjakt och drivande hund. Efter ett kort drev fick jag skjuta ett kid, så man får vara nöjd med premiären.
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Även jag var ute 1/10 för att försöka släcka blodtörsten var hyfsat nära att få skjuta första djuret på typ första drevet för en ung Drever men det fick vittring av mig och vek av precis innan min skjutlucka Dock fick Sally upp en handfull olika djur på en bråkdel av marken, så förhoppningarna är väl hyfsade för Lördagens race
Publicerat Oktober 2, 200916 yr Resultatet av dagens kvälls passning= 1 bock för mig och en för Wande=)
Publicerat Oktober 2, 200916 yr I morgon sak den riktiga premieren ske, släppa våran drever på hemma marken. Har även lockat med svågern och en kompis (om han nu kommer) Svärfar hans bror jag och min fru. Sköter sig bara hunden och vi andra så borde vi lyckas knuffa ikull ett eller två djur i morgon. Åkte en sväng nu i kväll och såg två getter med kiddar och svågern såg ett par till på en annan del av marken så visst finns de. Skit jakt på er alla /Lasse
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Var ut och "motionera" hunden ida,, hon har inte så mycke skogsvana men drog iväg några minuter ibland så det kanske blir jakthund av henne me!
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Som jag skrev tidigare bar det av på jakt idag....Arne strök kopplet på hans tax Tina och ganska tidigit i upptag lyckades B skjuta bom och A få iväg en hagelsmäll istället för kulsmäll med sin drilling haha jag och Simon stod och undra varför dessa äldre herrar skulle få så många rådjur ikring sig när de inte får dom i backen.... nåväl efter 40 minuters drev kom den lilla bocken till och valde fel viltstig.....15 meter pang och kullerbytta... en bock som får pryda väggen och ett härligt minne denna blåsiga höstdag....en bock jag gärna inte skjuter under bockjakten i augusti men under klingande taxdrev så är valet ett annat skitjakt...och gokväll!
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Sköt en liten bock idag för svärgubbens drevervalp, första viltet för jycken, riktigt roligt
Publicerat Oktober 3, 200916 yr Hallå! Var ut och luftade Wachtlarna ett par såtar idag. Många fina drev men inget skjutet men att skjuta är inte allt. Mvh/Christer
Publicerat Oktober 4, 200916 yr Har jagat rådjur med tre kompisar i helgen... Det resulterade i att en bock och ett kid hänger i slaktboden nu Vi har haft 25 rådjurobservationer med minst 16 olika djur från fredag eftermiddag till Söndag morgon =)