Publicerat November 22, 200916 yr Rådjursjakten har gått över förväntan i år. Var ute igår med tre i jaktlaget på rå & kalvjakt. Efter 20min drev av Råbocksmossens Douglas och en rätt lång förflyttning från mitt pass fick jag in en ensam get på 20m och fick skjuta densamma i språnget när hon fick vind av mej. Strax därpå säger en passkytt på radion att han sett två pinntjurar. Medans jag håller på att passa geten kommer en av tjurarna in på ca 60m och verkar närmast orädd, för att därefter gå sakta därifrån. Hade inte varit svårt att fälla den om inte licensen varit full, men de är ju inte lovliga längre heller. Det är just då chanserna dyker upp som på ett smörgåsbord. Ingen bild denna gång, blir för tjatigt! MVH Mollskinnaren!
Publicerat December 13, 200916 yr rådjur jakten har gått över förväntan i år var ute i fredags kväll och sänkte nr 11 för i år, sen den 16/8 i år har det trillat för min bössa 5st bockar, 3 st geter , 3 st kid, 1 gris , 2 rävar , 3 harar, nu sitter jag och väntar på sol uppgång så man kan släppa drev maskinen och få höra lite skön drever musik denna frost morgon
Publicerat December 13, 200916 yr Taxen har varit sjukskriven i 3 veckor men igår tog jag en sväng med henne o fick skjuta en 8 taggars bock för henne efter 1,5 timmes drev. Så det va 5 rådjuret i år. Nu hoppas jag att stövaren kan komma igång med rävarna bara
Publicerat December 13, 200916 yr läckert med en 8taggae som inte tappat hornen än, kan du lägga upp bild på den?
Publicerat December 13, 200916 yr läckert med en 8taggae som inte tappat hornen än, kan du lägga upp bild på den? Ska bara ta kort på den o sen försöker jag lägga ut den
Publicerat December 16, 200916 yr Fällde min första bock i September när jag var ute och smygjagade. =)Grattis till Er skyttar! Oj en riktigt fin bock grattis må jag säga.
Publicerat December 17, 200916 yr jäkla läckert med en 8taggare, sådant gillar jag.... fast kommer nog aldrig få se någon i skogen
Publicerat December 18, 200916 yr jäkla läckert med en 8taggare, sådant gillar jag.... fast kommer nog aldrig få se någon i skogen Då är du på fel ställe Grannen har sett ngr stora bockar o hittat fällhorn på 4 taggar o det är 2 km mellan oss så det är inte samma djur. Men visst är det läckert fast jag uppskattade mer drevet Diva gjorde .
Publicerat December 26, 200916 yr Har varit ut och jagat rådjur med tysken i dag i det blåsiga vädret. Började med att gå på ett älg spår så det var bara att ta fröken under armen och gå åt ett annat håll. Hon börjar tragla i några gammla rådjurs löpor så jag passade på att smyga i väg på ett bra pass. Hör svagt att hon tar upp och hur det kommer i mot mig så det var bara att göra sig klar. Det dycker upp get med två kid får på det sista kid en smäll och det går omkull Hon driver fram och luggar djuret sen drar hon åt ett håll och jag åt det andra. Lessnar och visar henne spåren efter dom andra och hon drar i väg med fullt skall. En timme senare så möter jag henne i drev löpan och kopplar henne. Skönt att vara ut trots det blåsiga vädret och gå bort lite jul mat //Jörgen
Publicerat Januari 18, 201016 yr Rådjursjakt då den är som bäst. Då vart årets näst sista rådjursjakt avklarad och den blev väldigt lyckad. då inte alla anslöt till samlingen var vi en liten men tapper skara som gav oss ut i blåsten på söndagen. efter en rejäl frukost beslutas det att vi börjar med en mindre såt. de fem skyttarna placeras ut och basseten släpps och det dröjer inte mer än ett par minuter innan de rungande skallen går genom skogen och trots den hårda vinden kunde man njuta av den gamla tikens underbara skall. efter ca 10 minuters drev passerar två kid den första skytten i mycket lugnt tempo och vänder sig om för att lyssna efter hunden. skytten lyfte inte ens bössan då han tyckte att drevet skulle få fortgå, djuren hade nämligen tagit riktning mot nästa skytt. några minuter senare rapporteras det på radion att djuren passerat skytt nr två på ca 50 meter i lugn takt. då han endast hade hagelbössa var det bara för skytt nummer tre att njuta av synen. drevet fortlöper och ytterligare några minuter senare rapporterar skytt tre att han kunnat skymta djuren i skogskanten och att de tagit riktning mot passkytt 4. Skytt 4 ser djuren inne i såten på ca 80 meters håll men djuren vill inte ut på hygget där han sitter utan väljer att släppa dem. De går vidare och jag, som är skytt nr 5, ser hur djuren löper ut ur såten över hygget ca 250 meter framför mig. det ena djuret väljer då att vända och gå in i såten igen medan det andra djuret fortsätter söderut ur såten. allt som allt har det nu gått ca 20 minuter efter upptag. efter ca 2 minuter kommer hunden i löpan och fortsätter skalla efter djuret som gick ur såten. några minuter senare hör vi hur drevet går tillbaka och det dröjer inte länge förrän rådjuret passerar skytt nummer 1 som tyvärr inte kommer till läge. Djuret går den här gången längre in i såten och passerar därför skytt två utan att denne får tillfälle att se djuret. Skytt tre rapporterar snart att han återigen skymtat djuret som går i riktning mot skytt 4. djuret har dock vinklat och väljer att gå ur såten mitt emellan mig och skytt 4. djuret stannar till på ca 120 meters avstånd med full bredsida mot mig för att lyssna efter vad som följer efter och låter jag skottet gå. djuret tjurrusar ca 30 meter men försvinner vid ett litet grane. Efter ett par minuter kommer hunden i löpen och stannar till bakom granet och skallen tystnar. Rådjuret som är ett bockkid ligger vid granet och skottet satt perfekt i hjärtat precis bakom bogen precis som djurets reaktion hade påvisat. Drevet varade allt som allt i 40 minuter och samtliga skyttar utom en observerade djuret två gånger. Måste säga att det är riktigt härligt att någon gång få jaga med en riktigt duktig rådjursdrivare som alternativ till alla dessa grisjakter med ställande hundar och flängjakter med wachtlar. Missförstå mig rätt, jag uppskattar även dessa jaktformer väldigt mycket men det är väl som man säger; omväxling förnöjer