Publicerat Oktober 4, 200916 yr Jag sköt ett kid 1/10 på drev för en kompis hund. Sedan sköts det ett kid för min tax. Det var taxens första rådjur.
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Första rådjuret idag för Tanja. Hon fyller 5 månader den 18 oktober... Söket är bra och hon driver upp mot ca 20 minuter. Hon kommer sen tillbaka till mig direkt.
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Nu är det igång på riktigt! Efter att ha varit ute vid två tillfällen och verkligen känt att det sista flytet inte varit på min sida var det igår dags för mig. Det var öjakt som gällde och först gjordes två drev på den stora ön där det första var resultatlöst men i det andra kom den vänstra bocken hoppandes på ca 55 meter, kulan gick av perfekt och djuret la sig på plats. Två minuter efter bocken kom ett kid och stannade på 5 meters håll men jag kände mig nöjd med resultatet och släppte det till ett annat tillfälle. Efter en välbehövlig lunch gav vi oss vidare till den mindre av öarna där vi har sett en ganska fin bock tidigare. Vi släppte labradorvalpen som efter ett par minuter stötte ut bocken som kom i full fart på ca 40 meter håll. Återigen ett perfekt skott genom lungorna och bocken slog ihop på stället. Härligt att känna att all skjutträning i sommar har gett resultat!
Publicerat Oktober 9, 200916 yr Första rådjuret idag för Tanja. Hon fyller 5 månader den 18 oktober... Söket är bra och hon driver upp mot ca 20 minuter. Hon kommer sen tillbaka till mig direkt. Stort grattis=)
Publicerat Oktober 14, 200916 yr Grattis till alla lyckade jakter! Själv var jag ute och pürschade en sväng i morse. I våras kollade jag in en fin 6 taggare som skulle bli min första bock, men under sensommaren försvann han, och jag hade inte sett till honom på ett par månader. Men så i morse fick jag syn på honom, på sämsta tänkbara ställe, mitt emellan mig och stora vägen. Bara att krypa efter honom och försöka hitta kulfång.. Efter ca 300 meters krypande small det till slut. Ett perfekt skott, vid passningen konstaterade jag att det gått rätt genom hjärtat. Trots detta tog han ett hopp 2 meter upp i luften, och sprang 20-30 meter. HUR kan de göra så?
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Blev en rätt grann retursexa för Råbockmossens Douglas igår efter ett 45min drev.Vilken hund detta är!! Denna bock lurade mej den 16:e augusti då jag fick in den på lock, på ca 20m och den fick vind av mej. Varit osynlig sen dess, tills igår. Kokat skallen idag och den hade inte gått så många dagar till med hornen på, så det var ju tur för mej !! Hade ett fint drev till på över timmen med en annan tax och såg 5 rådjur, ett var skjutbart men kom väldigt fort, så jag lät det gå! Imorrn blir det nya tag! MVH Mollskinnaren!
Publicerat Oktober 16, 200916 yr 3 st fällda här nu av mig. 2 på vak och en på smyg tyvärr inga bilder men de rör på sig i alla fall. Så gott göra lite god mat sen när vintermörkret sänker sig över nejden
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Stod ivägen för en råget idag. Den gamle taxen Max, ( 11år ) började driva som en kulspruta, 5 min senare kommer geten fram till mej på 20m. Svårt att misslyckas på det hållet. Geten var själv och är troligen modern till de två kiddar vi skjutit i samma område tidigare i veckorna. MVH Mollskinnaren!
Publicerat Oktober 25, 200916 yr Grattis alla Nr 5 föll här idag för ett par timmar sen. Känner mig rätt nöjd, ska nog sikta in mig mest på räv nu, men kanske det smäller om en fin bock uppenbarar sig men bara kanske.
Publicerat Oktober 26, 200916 yr Gårdagens drevjakt resulterade i 5 rådjur på 8 jägare där det sköts en fällebock, en väldigt liten spets, två getter och jag sköt en rätt fin sextaggars bock. Vi har blivit tillsagda av markägaren att vi vart tvungna att skjuta av några getter pga ökade skador på skogen. Detta är de första ensamma hondjuren som fälls på fyra år så det är nog inte fel trots att det svider lite att behöva göra det. Lite synd också på fällebocken då den var enorm i kroppen och troligen hade lagt ett par fina horn. Jag lyckades inte ta någon bild på alla djuren men bocken jag fällde är den på bilden. Jag är väldigt förvånad att den inte lagt hornen men det är ju bara att tacka och ta emot. För övrigt stod det en 6-taggars älgtjur i ena såten som trampade ut och visade sig på nära håll hos två skyttar varav den stannade på 40 meters håll hos en skytt. Vi har en stor älg och två kalvar kvar på tilldelningen men har sagt att vi bara skjuter en älg per säsong då stammen varit skral de senaste åren så det var bara hatten för älgen och önska den välkommen tillbaka nästa år. Skitjakt på er alla.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Gaaaahaaaaaaaaa :evil: :evil: så värde man är hunden gör ett kanon jobb i regn och rusk som varat i flera dagar och så står man och dräller när hon väl har rådjuren på benen 3st inom 30 meter efer en skoterled som är ca 5 meter bred och så tvekar man, jaja då finns dom kvar att träna på ett tag till
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Hmmm, man blir ju nästan lite avundsjuk när man läser denna tråd! Jaktivern blir ju inte mindre av detaljrika beskrivningar och kompletterande bilder på nedlagt vilt eller ett trivsamt höstlandskap i all sin prakt. (nåväl får väl ta igen det så gott det går under julhelgen) MVH Alias
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Tjo -jag har haft turen att få fälla 3 djur hitills (2st 4-taggare & 1 smaldjur) ! Vi brukar ha sparsamt med rådjur på marken, men i år har vi bra med djur så man får passa på att knäppa några. Har de problemet här att så fort vi får lite uppsving på stammen så kommer lodjur å sopar rent -så att de e bättre att jag får fylla frysen än lodjuren magen Tänkte prova att hinna med lite rådjursjakt i helgen me -återkommer med resultat.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Ska på bjudjakt med taxen på söndag. Ett riktigt fint område med gott om rådjur. Längtar...
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Blir släpp med en liten piptax i morrn förmiddag, dessförinnan en såt eller två på hare med en rutinerad Beagle och en yster Smålandsstövare. Borde kunna bli kul. Med lite tur får vi loss en Griffon på söndag också. Blir första ordentliga hundjakten på rådjur för i år så det ska bli grymt härligt. Återkommer med resultat. Mvh. Fitzo
Publicerat November 3, 200916 yr Jag saxar in lite från min jaktdagbok! Nu kommer en liten sammanfattning av jaktsäsongen hitills!! Bockjakten började i en rasande fart och redan andra dagen sköt jag en spetsbock på kombinerad smyg och lockjakt. Bocken gjorde en rusning på ca 100 meter innan han lade sig. Det var bara att gå till bilen och hämta hunden så han fick träna! Svante gick klockrent i spåret och det var en stolt husse som konstaterade att jycken klarade av dödsöket trots att jag haft på tok för lite tid till träning. Två dagar senare (19:e)på kvällen var det dags igen!! En liten spetsbock kom smygande på lock och skottet var inga som helst problem. Bocken klappade ihop på plats så det blev ingen träning för Svante den dagen. Efter den bocken dröjde det ända till den 25:e innan sexochhalvan dundrade igen. Den här gången var det en sextaggare som kom rusande på lock. Strax innan han kom fram till kullen jag satt på vinklade han 90 grader och försvann bakom kullen. Jag försökte locka fram honom men han hade tappat intresset helt. Jag såg honom då och då i en tät plantering vid sidan av kullen och bestämmde mig för att smyga mig i läge. Det var kruttort i backen men jag smög fram samtidigt som jag lockade och lyckades inte skrämma iväg honom. Jag fick ett läge när jag kommit in på ca 30 meter och släppte iväg kulan. Bocken gjorde ett hopp rakt upp i luften och tog fart rakt ut på ett hygge där livet försvann ur honom. Tillbaks till bilen för att hämta hunden och det gick nästan lika bra den här gången! Svante tog honom i vind innan vi kommit fram till spåret men jag var lika nöjd för det! Efter att jakten hållit på ett tag fick jag erbjudande om att jaga rådjur på en mark utanför Skövde. Kravet var att markägaren skulle få ett rådjur. Inga problem för min del så jag åkte dit. Redan första kvällen när jag satt i ett torn i hörnet på en åker fick jag chansen att skjuta en liten fyrtaggare! Han klappade ihop i skottet och jag fick ägna denna fina kväll till att ta hand om årets fjärde bock! Fyra kvällar senare sitter jag i samma torn när en bock kommer springande mot mig snett bakifrån. Jag fattar inte hur han kunde missa min vittring men det gjorde han iaf. Jag får en klockren bredsida och låter skottet gå. Skottet kändes perfekt och bocken rusade mot skogen. När han kommer fram till diket mellan skogen och åkern ser jag att han blir liggande. Klart tänkte jag och plockade ihop mina grejer. När jag kommer fram till bocken ser jag att han blinkar och hinner bara tänka: "Fan lever du" innan bocken far upp och springer rakt ifrån mig. Jag har inget kulfång och riktningen är rakt in mot samhället så jag kan helt enkelt inte skjuta utan börjar springa paralellt med bocken så han inte ska vika in i en riktigt tät plantering. Efter ett antal svordomar och ord som inte passar att skriva ner är det bara att konstatera faktum. DET HAR GÅTT ÅT HELVETE. Tillbaks till bilen samtidigt som jag ringer farsan och ser till att han pallrar sig ut. Efter 45 minuter går jag på spåret med Svante(skulle väntat lite längre om det inte vore för ljuset). Farsan är utställd som skytt högst upp på åsen som bocken sprang upp på när jag stötte honom. Jag hittade ingenting som indikerade träff på skottplatsen men bocken mår uppenbarligen inget bra. Svante drar som en tok i linan och det är snårigt som tusan. När jag spårat cirka 100 meter rundar vi ett granbuskage. När jag kommer runt buskaget ser jag bocken ligga under en annan gran cirka 4 meter framför Svante. Nu blir det svettigt på riktigt när jag ska försöka avfånga bocken. Jag får hala in och dra Svante rakt bakåt tills jag hittar en björk som jag kan knyta spårlinan i och sen gå ut i sidled innan jag kan avsluta eftersöket. Glad och lite skakis kan ropa dit farsan som inte sett något av det som hänt. När vi tog ur rådjuret såg vi vad som hänt: Kulan har tagit lite långt bak precis mellan lungorna och buken och klyvt mellangärdet. Kanonjobb av Svante som genomförde sitt första eftersök klockrent!! Slutet gott allting gott!! Om ni trodde jag skulle ge upp rådjursjakten pga detta missöde trodde ni fel!! Den 27:e September var det dags igen!! Markägaren hade sett ett smaldjur som gick på tre ben och var väldigt svagt så han ringde mig och bad mig komma. När jag kommit till gården möter han upp och säger att han själv redan tagit hand om djuret. Men jag kunde få gå ut och försöka knäppa en bock till om jag ville! Sånna erbjudanden är det svårt att säga nej till så jag smög ut i ett nytt torn i andra änden på marken. Under kvällen såg jag minst 14 olika rådjur varav 4 var bockar. De tre första kom jag inte åt men i det sista skjutljuset klev en bock ut på gärdet. Han tog tre steg sen fixerade han mig med blicken och jag hinner bara tänka att det där är ingen liten bock. Jag sitter blickstilla och han stirrar på mig i en halvminut innan bestämmer sig för att fortsätta ut på åkern. Dagen till ära hade jag en ärvd 222:a som uppenbarligen bär tur med sig! Bocken stannar på ca 100 meter och visar bredsidan. Skottet går och bocken faller på stället! När jag kommer fram visar det sig att den faktiskt är större än jag först trodde. Hornen är drygt 28cm höga. Han är på retur så han har tyvärr bara 4 taggar men det gör knappast något! Jag har precis skjutit min andra medaljbock med 222:an! När det var dags för styckning hade jag fått tag på en våg och slaktvikten på denna herre var imponerande 18,5kg. En kul grej med denna bock var att han hade en huggtand i överkäken på vänstra sidan! Det är den omonterade bocken i min avatar och bilder på huggtanden finns i min jaktdagbok!
Publicerat November 3, 200916 yr DET EFTERLÄNGTADE SKOTTET!! Då har det första rådjuret blivit skjutet för min basset Svante! I morse åkte jag till Tidaholm för att släppa på en jaktkamrats marker där! I första släppet blev det snabbt upptag och det buktade riktigt fint i en plantering i ca 20-25 minuter innan rådjuren bestämde sig för att dra vidare. Det gick ett varv i ytterkant på planteringen innan de försökte vika ut ur såten och vidare till en annan plantering. Precis mitt emellan dessa planteringar stod en skytt som utan större problem kunde fälla kiddet i sällskapet. Svante låg ca 1 minut efter och blev nog lika glad som husse när han kom fram till djuret! Så skönt att det äntligen blev skjutet för honom! Han har gått som en klocka men det har alltid blivit stolpe ut fram tills idag! Det andra släppet gick inte riktigt lika bra då jag stötte get och två kiddar precis när jag hade släppt och de tog sig bakvägen ut ur såten i en rasande fart men än en gång fick man bli glad då Svante insåg att de inte tänkte stanna upp och bukta så vände han tillbaka och vi kunde gå igenom såten som tyvärr var tom sånär som på ko och kalv som kom smygande! Dessa djur tyckte dock Svante inte var särskilt intressanta då han fem minuter efter jag sett dom korsade spåren men lät dom vara! Perfekt! Nu är det vila som gäller fram till nästa gång det är dags igen! Jag fick inte med bilderna men de finns i min jaktdagbok! http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18179
Publicerat November 6, 200916 yr Ett perfekt skott, vid passningen konstaterade jag att det gått rätt genom hjärtat. Trots detta tog han ett hopp 2 meter upp i luften, och sprang 20-30 meter. HUR kan de göra så? Är ganska typiskt att de gör så, ett skutt rakt upp efter träff brukar vara ett bra skottecken. Har haft rådjur som sprungit upp emot det dubbla med klockren lungträff.
Publicerat November 6, 200916 yr Jag lyckades skjuta mitt första rådjur i början på oktober ett bock kid vid kombinerad vak/smygjakt, ett välplacerat skott med 222an på ca 150 m imorn kanske det blir det andra, ska stötjaga
Publicerat November 9, 200916 yr Jag lyckades skjuta mitt första rådjur i början på oktober ett bock kid vid kombinerad vak/smygjakt, ett välplacerat skott med 222an på ca 150 m imorn kanske det blir det andra, ska stötjaga 150 m med 222an är inte illa skjutet. Här resulterade gårdagens smygjakt efter rådjur i att jag spårade rådjur i tre timmars spårande, från början var spåren tydliga och små rader av rykande skit talade om att jag var precis bakom dom. Sedan övergick spåren i nertrampad ljung och då jag väl kom ifatt så hade rådjuret på något mystiskt sätt blivit en älgko. Men skam den som ger sig, 8 h jakt vart det totalt igår, bytet blev en mink.
Publicerat November 17, 200916 yr Fällde min första bock i September när jag var ute och smygjagade. =) Grattis till Er skyttar!