Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur har ni riggat för jakt/3D..?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte det skulle vara trevligt att se era bågar riggade för jakt (eller tavelskytte).

Tråden "vad har ni för Bågar!" innehåller ju bara en massa text, bilder är ju betydligt roligare!

Så jag slänger in några på min båge: Darton PRO3500 med diverse accessoarer.. :)

post-2420-1254513754_thumb.jpg

post-2420-1254513827_thumb.jpg

Publicerat

hehe tjusigt Micke!

Behöver jag säga mera än att min båge fullriggad ser man knappt att är en båge.. Är rätt så nöjd faktiskt med min fullutrustade båge. Ska se om jag slänger in en bild på den snart också då. Fast du vet ju redan hur den ser ut. :)

Publicerat

Bear Lights Out, säkert inte lika välutrustad som alla andras men det kommer :lol:

post-4211-1254652482_thumb.jpg

post-4211-1254652504_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Du behöver ju inte utrusta mera än så!

Sikte, pilhylla, stabb, peep är ju det man behöver montera på bågen för att kunna skjuta.

Även om vissa tycker att peep och sikte är överkurs. ^_^

Bear Lights Out, säkert inte lika välutrustad som alla andras men det kommer ;)
Publicerat
Du behöver ju inte utrusta mera än så!

Sikte, pilhylla, stabb, peep är ju det man behöver montera på bågen för att kunna skjuta.

Även om vissa tycker att peep och sikte är överkurs. ;)

He he he tror inte jag ska försöka skjuta utan sikte o peep. Tror inte jag träffar tavlan ens då B)

Funderar dock på att uppgradera mitt sikte men vet inte vad jag ska välja finns ju så mycket att välja på ^_^

Publicerat
  • Författare

Jo, det finns ju en uppsjö av sikten att välja mellan.

Nu skriver jag lite allmänt om sikten, så du vet säkert en del av detta redan

men kanske kan jag hjälpa någon annan som funderar på samma sak.

Börja och bestäm dig om du ska ha 1, 3 eller 5 siktpinnar.

1 pin sikten finns ju som både fasta och steglöst justerbara..

De justerbara kan man ju skjuta in på 10, 20 30 etc..

Oavsett hur många pinnar man har så måste man ju alltid bedömma avståndet till djuret.

Så jag tycker 1 pinne är perfekt till jakt/3D, du kan aldrig ta fel pinne i "stridens hetta".

Men många gillar inte att hålla lite högt/lågt utan man vill hålla siktpinnen mitt i varje gång!

Då är det ju bra med ett 3 eller 5 pin.

Fast 5 pin är ju lite "overkill" om du inte ska skjuta på väldigt långa håll..

Väljer du 3 eller 5 pin så har tex TruGlo olika storlekar på pinnarna vilket gör det lite lättare att få bättre träffbild på längre håll.

Den/de nedersta pinnarna är mindre i diameter vilket gör att de inte täcker halva djuret/pricken man siktar på.

Sedan ska ju fibern (siktpunkten) vara väldigt ljusstark, den ska synas även om det är lite dåligt ljus.

Alternativet är ju att skaffa ett sikte med TFO pinne, en som alltid lyser/glöder oavsett om det är becksvart ute.

Själv skjuter jag med ett gammalt Foxfire 1 pin sikte och är riktigt nöjd!

He he he tror inte jag ska försöka skjuta utan sikte o peep. Tror inte jag träffar tavlan ens då :blush:

Funderar dock på att uppgradera mitt sikte men vet inte vad jag ska välja finns ju så mycket att välja på ^_^

Publicerat

Här kommer min! :rolleyes:

Den ska få åka med till Åland snart!

post-2494-1254766729_thumb.jpg

post-2494-1254766747_thumb.jpg

Publicerat
He he he tror inte jag ska försöka skjuta utan sikte o peep. Tror inte jag träffar tavlan ens då :P

Funderar dock på att uppgradera mitt sikte men vet inte vad jag ska välja finns ju så mycket att välja på :blush:

Jagar mn mycket ifrån torn så kan det vara en ide med ett sk Pendulum sikte (pendel) gör att siktet

alltid hänger i lod även då man lutar sig framåt.

1 eller flera pinnar/prickar beror också mycket på pilens fart, samt vilka håll man ska skjuta på

I mitt fall är min punkt (har 1) inskjuten på 25 meter, och jag har satt mitt max håll till detsamma.

så jag behöver inte fundera på hålla högt eller ta fel pinne så länge jag är innom mitt satta max avstånd.

Publicerat
Jagar mn mycket ifrån torn så kan det vara en ide med ett sk Pendulum sikte (pendel) gör att siktet

alltid hänger i lod även då man lutar sig framåt.

1 eller flera pinnar/prickar beror också mycket på pilens fart, samt vilka håll man ska skjuta på

I mitt fall är min punkt (har 1) inskjuten på 25 meter, och jag har satt mitt max håll till detsamma.

så jag behöver inte fundera på hålla högt eller ta fel pinne så länge jag är innom mitt satta max avstånd.

Har faktiskt tittat lite på ett sådant Pendulum sikte. Tror jag ska införskaffa mig 2 nya sikten. Ett för enbart tavelskytte. Då med scope med förstoring så man kan jaga inner tior på lite längre håll. Och sen ett för framtida jakt. Men där finns så mycket att välja på. Men blir det med pinne blir det nog en pinnes modell. Funderar lite på rödpunkt oxså men.... hmm får väl hoppas på att det blir någon träff där det kommer massa bågfolk med sina bågar så man kan få titta lite på allas uppsättningar så kanske man får en bättre uppfattning vad som kan passa en :o

Publicerat

:o jag gör ingen skillnad på när jag jagar och skjuter 3D eller tavelskytte! jag har alltid samma som när det är jakt!.. eftersom det är de jag övar för!..

MVh

Publicerat
;) jag gör ingen skillnad på när jag jagar och skjuter 3D eller tavelskytte! jag har alltid samma som när det är jakt!.. eftersom det är de jag övar för!..

MVh

Instämmer med ovan.... :)

Publicerat
:) jag gör ingen skillnad på när jag jagar och skjuter 3D eller tavelskytte! jag har alltid samma som när det är jakt!.. eftersom det är de jag övar för!..

MVh

De allra flesta bågjägare tränar och tävlar med exakt den utrustning de avser att jaga med.

Inom tavelskyttet är det vanligare att man använder inom- och utomhuspilar.

Inomhuspilarna ska vara så grova som möjligt för att ge mer marginal i att spräcka linjen mellan nian och tian. Bättre med en dålig tia än en bra nia. Helt rätt tänkt egentligen om man jagar poäng.

Vi som jagar vilt förstår att marginalerna är något större än så. Ett rådjur struntar i om träffen sitter högt eller lågt i lungorna. Slutresultatet är ett dött djur oavsett.

Men precisionen hos bågjägarna är inte sämre än hos bågskyttarna i allmänhet. Det kunde vi se från förra vinterns internetcup som ther anordnade på detta forum. Jag föreslår att vi kör igång den igen efter älgjakten.

Det sporrar en att komma iväg och skjuta minst en gång i veckan.

Publicerat

Håller med JS o Bowswede, om att man skall ha samma kit hela tiden då man skjuter.. dock satsar jag på att ha en sån strippad båge som möjligt, allt onödigt pynt skall bort! desto mer prylar, desto med kan gå fel e mitt måtto :)

Publicerat
:) jag gör ingen skillnad på när jag jagar och skjuter 3D eller tavelskytte! jag har alltid samma som när det är jakt!.. eftersom det är de jag övar för!..

MVh

Dito.

Som jämnförelse skulle det kännas märkligt att ha ett sikte på jaktpangen när jag är på banan och skjuter, för att sedan slänga på ett annat när jag ska ut och jaga.

Publicerat
Håller med JS o Bowswede, om att man skall ha samma kit hela tiden då man skjuter.. dock satsar jag på att ha en sån strippad båge som möjligt, allt onödigt pynt skall bort! desto mer prylar, desto med kan gå fel e mitt måtto :unsure:

Jo du lägger det på bilen o sexig underkläder !

Ps/ Ska du till Björkö föresten ?

Publicerat
Dito.

Som jämnförelse skulle det kännas märkligt att ha ett sikte på jaktpangen när jag är på banan och skjuter, för att sedan slänga på ett annat när jag ska ut och jaga.

Jag löste problemet enkelt !!

Jag tävlar inte :unsure:

Publicerat
Jo du lägger det på bilen o sexig underkläder !

Ps/ Ska du till Björkö föresten ?

hehe..

Jo så är planen, men vill ha ett rådjur med bågen innan så man har lite boostat självförtroende.. (får skylla mig själv att jag inte släppt någon pil, lägen har funnits..) Sen tror jag att det e bra att man väntar ngn vecka så att hjortarnas matplatser är mer bergränsade, så man har större chans att lista ut var dom vandrar (egen teori)..

Men jag återkommer när det börjar närma sig:)

Lite förvånad blev jag över att du inte lagt någon syrlig kommentar angående mitt val av spetsar, iom det jag skrivit ovan :D

börjar du bli gammal Roger :P

Publicerat
hehe..

Jo så är planen, men vill ha ett rådjur med bågen innan så man har lite boostat självförtroende.. (får skylla mig själv att jag inte släppt någon pil, lägen har funnits..) Sen tror jag att det e bra att man väntar ngn vecka så att hjortarnas matplatser är mer bergränsade, så man har större chans att lista ut var dom vandrar (egen teori)..

Men jag återkommer när det börjar närma sig:)

Lite förvånad blev jag över att du inte lagt någon syrlig kommentar angående mitt val av spetsar, iom det jag skrivit ovan :mellow:

börjar du bli gammal Roger :P

Närå,, valet talar sitt egna tydliga språk bara :D

Publicerat
De allra flesta bågjägare tränar och tävlar med exakt den utrustning de avser att jaga med.

Inom tavelskyttet är det vanligare att man använder inom- och utomhuspilar.

Inomhuspilarna ska vara så grova som möjligt för att ge mer marginal i att spräcka linjen mellan nian och tian. Bättre med en dålig tia än en bra nia. Helt rätt tänkt egentligen om man jagar poäng.

Vi som jagar vilt förstår att marginalerna är något större än så. Ett rådjur struntar i om träffen sitter högt eller lågt i lungorna. Slutresultatet är ett dött djur oavsett.

Men precisionen hos bågjägarna är inte sämre än hos bågskyttarna i allmänhet. Det kunde vi se från förra vinterns internetcup som ther anordnade på detta forum. Jag föreslår att vi kör igång den igen efter älgjakten.

Det sporrar en att komma iväg och skjuta minst en gång i veckan.

Jo men jag skrev oxså jaga tior på längre håll, cupen va på 18m där har jag inga problem med att skjuta med pinsikte. Men om jag ska ligga på 60-70 meter och kunna konkurrera med klubbskyttarna måste jag nog ha ett tavelsikte ;) ( fast kommer säkert inte upp i sånna poäng endå :D )

Och då jag inte har för avsikt att skjuta några rådjur på 70m så är det rätt irrelevant om jag använder en annan typ av sikte på det avståndet. Eller har jag fel?

Och att ett rådjur inte bryr sig om pilen sitter högt eller lågt med en cm och inte en jägare heller förstår jag mycket väl ^_^ , men tror en domare ser det på ett annat sätt -_-

Sen känns det som att jakt med båge är rätt avlägset för mig än så länge. Har varken erfarenheten eller rutinen för det än. Och efter som jag inte har någon egen mark att jaga på så kommer det dröja ett par år innan jag kan jaga i mina trakter med båge även om det blir lagligt i morgon. Markägaren på den tänkta jaktmarken är inte mycket för båge, en äldre traditions bunden herre B)

Tycker att det låter som en bra ide med en ny cup :D

Publicerat
Jo men jag skrev oxså jaga tior på längre håll, cupen va på 18m där har jag inga problem med att skjuta med pinsikte. Men om jag ska ligga på 60-70 meter och kunna konkurrera med klubbskyttarna måste jag nog ha ett tavelsikte :P ( fast kommer säkert inte upp i sånna poäng endå :P )

Och då jag inte har för avsikt att skjuta några rådjur på 70m så är det rätt irrelevant om jag använder en annan typ av sikte på det avståndet. Eller har jag fel?

Och att ett rådjur inte bryr sig om pilen sitter högt eller lågt med en cm och inte en jägare heller förstår jag mycket väl :rolleyes: , men tror en domare ser det på ett annat sätt -_-

Sen känns det som att jakt med båge är rätt avlägset för mig än så länge. Har varken erfarenheten eller rutinen för det än. Och efter som jag inte har någon egen mark att jaga på så kommer det dröja ett par år innan jag kan jaga i mina trakter med båge även om det blir lagligt i morgon. Markägaren på den tänkta jaktmarken är inte mycket för båge, en äldre traditions bunden herre :P

Tycker att det låter som en bra ide med en ny cup :D

Jag tror JS menar att ett "jaktsikte" funkar för både och, medan ett tävlingssikte inte är bra/nödvändigt vid jakt

att byta sikten för olika endamål är med båge inte så bra, det tar alltid tid att vänja sig med nya grejer och

att sikten måste skjutas in varje gång man tar bort dem, inskjutning med båge är lite mer tidsödande en tex gevär.

Publicerat
Jag tror JS menar att ett "jaktsikte" funkar för både och, medan ett tävlingssikte inte är bra/nödvändigt vid jakt

att byta sikten för olika endamål är med båge inte så bra, det tar alltid tid att vänja sig med nya grejer och

att sikten måste skjutas in varje gång man tar bort dem, inskjutning med båge är lite mer tidsödande en tex gevär.

Planen är att cncfräsa ett fäste/rigg för jaktsiktet som passar i fästet för tavelsiktet. Tavelsiktet plockar man ju ner varje gång man stoppar bågen i väskan och det behöver ju inte skjutas in varje gång. Så logiskt så ska inte heller jakt siktet behöva ställas om efter en demontering/montering utan bara behövas skjutas in en gång.

Sen så får man ju skjuta in sig ett tag på varje sikte så man vänjer sig.

Kanske är det en dum tanke men i teorin borde det funka. Specielt då jag har alla maskiner o alusvetsar m.m på jobbet som kan behövas för att göra fästen och riggar ^_^

Publicerat
Jo men jag skrev oxså jaga tior på längre håll, cupen va på 18m där har jag inga problem med att skjuta med pinsikte. Men om jag ska ligga på 60-70 meter och kunna konkurrera med klubbskyttarna måste jag nog ha ett tavelsikte :blush: ( fast kommer säkert inte upp i sånna poäng endå :P )

Då är det förmodligen ett sikte med scope (förstorande lins) du är ute efter?

Det ger ju en bra siktbild med sin förstoring när du skjuter tavla under bra ljusförhållanden. Men ganska värdelöst till 3D skytte där du alternerar mellan skog och öppna ytor.

Sanningen är att det sällan beror på siktet om du inte träffar där du ska utan din egen skytteteknik och fysiska form om du orkar behålla skärpan under en lång serie. Dom första 10 pilarna går kanske bra men sen har du ju 20 pilar kvar att prestera lika bra med i en 30 pils serie.

Bra pilar som väger exakt lika mycket är långt viktigare än något dyrt tavelsikte.

Publicerat
Planen är att cncfräsa ett fäste/rigg för jaktsiktet som passar i fästet för tavelsiktet. Tavelsiktet plockar man ju ner varje gång man stoppar bågen i väskan och det behöver ju inte skjutas in varje gång. Så logiskt så ska inte heller jakt siktet behöva ställas om efter en demontering/montering utan bara behövas skjutas in en gång.

Sen så får man ju skjuta in sig ett tag på varje sikte så man vänjer sig.

Kanske är det en dum tanke men i teorin borde det funka. Specielt då jag har alla maskiner o alusvetsar m.m på jobbet som kan behövas för att göra fästen och riggar :blush:

Alltid kul när man kan pyssla lite själv och jag är övertygad om att du får det att funka.

2 sikten funkar utmärkt! Har en kompis som var till sydafrika och fällde en giraff för många år sedan. Han hade en uppsättning med riktigt tunga pilar för stort vilt och sen andra pilar av normalvikt för impala, vårtsvin och lite lättare vilt.

Det enda han gjorde var att byta sikte för de olika pilarna och träffen satt precis därhan ville oavsett uppsättning.

Publicerat
Jo men jag skrev oxså jaga tior på längre håll, cupen va på 18m där har jag inga problem med att skjuta med pinsikte. Tycker att det låter som en bra ide med en ny cup :blush:

Hoppsan! Då förlorade man några poäng eftersom jag och några till sköt på 20-22 meter i vissa serier. Ha ha!

Ja, då får man väl krympa avståndet till nästa cup och kanske få mer poäng på varje 30 pils serie.

Publicerat
Då är det förmodligen ett sikte med scope (förstorande lins) du är ute efter?

Det ger ju en bra siktbild med sin förstoring när du skjuter tavla under bra ljusförhållanden. Men ganska värdelöst till 3D skytte där du alternerar mellan skog och öppna ytor.

Sanningen är att det sällan beror på siktet om du inte träffar där du ska utan din egen skytteteknik och fysiska form om du orkar behålla skärpan under en lång serie. Dom första 10 pilarna går kanske bra men sen har du ju 20 pilar kvar att prestera lika bra med i en 30 pils serie.

Bra pilar som väger exakt lika mycket är långt viktigare än något dyrt tavelsikte.

Jo tanken är ju ett sikte med förstoring i med så bra ljusinsläpp som möjligt. Tycker själv jag skjuter bra för så lite erfarenhet som jag har. På 18m inne ligger jag på mellan 258 och 270 i poäng. Sen blir ju det problem för mig på längre håll som jag sagt innan då jag inte ser så jätte bra på det avståndet.

Jag får väl prova mig fram o se vad som funkar för mig. Men kan tänka mig att det blir problem med 3d som du säger. Har du något bra tips till mig där då? :blush:

Hur ser du/ni o få in en bra träff på säg 50-60m? Själv får jag ju höfta vart jag ska sikta, ser ju bara konturerna på det avståndet :P