Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur har ni riggat för jakt/3D..?

Featured Replies

Publicerat
Alltid kul när man kan pyssla lite själv och jag är övertygad om att du får det att funka.

2 sikten funkar utmärkt! Har en kompis som var till sydafrika och fällde en giraff för många år sedan. Han hade en uppsättning med riktigt tunga pilar för stort vilt och sen andra pilar av normalvikt för impala, vårtsvin och lite lättare vilt.

Det enda han gjorde var att byta sikte för de olika pilarna och träffen satt precis därhan ville oavsett uppsättning.

Det lät ju bra att inte bara jag som har fått iden om olika sikten till olika saker :blush:

Publicerat
Jo tanken är ju ett sikte med förstoring i med så bra ljusinsläpp som möjligt. Tycker själv jag skjuter bra för så lite erfarenhet som jag har. På 18m inne ligger jag på mellan 258 och 270 i poäng. Sen blir ju det problem för mig på längre håll som jag sagt innan då jag inte ser så jätte bra på det avståndet.

Jag får väl prova mig fram o se vad som funkar för mig. Men kan tänka mig att det blir problem med 3d som du säger. Har du något bra tips till mig där då? :blush:

Hur ser du/ni o få in en bra träff på säg 50-60m? Själv får jag ju höfta vart jag ska sikta, ser ju bara konturerna på det avståndet :P

Om du skjuter 3D så är det maximala avståndet på SBF tävlingar 45 meter. Antar att du menar 50-60 meter när du skjuter tavla? Då låter du ögat själv centrera siktpinnen i mitten av tavlan och det sker ganska lätt när man skjutit ett tag. Svårt att förklara, du kommer på det med tiden när du skjutit några tusen pilar.

Vid 3D skytte så är det bara träning som kan få dig att placera siktpinnen rätt. Ingen ser figurerna precis glasklart på dessa avstånd. På kortare håll kan man ibland se ringarna och rikta in sig på dom.

Publicerat
Om du skjuter 3D så är det maximala avståndet på SBF tävlingar 45 meter. Antar att du menar 50-60 meter när du skjuter tavla? Då låter du ögat själv centrera siktpinnen i mitten av tavlan och det sker ganska lätt när man skjutit ett tag. Svårt att förklara, du kommer på det med tiden när du skjutit några tusen pilar.

Vid 3D skytte så är det bara träning som kan få dig att placera siktpinnen rätt. Ingen ser figurerna precis glasklart på dessa avstånd. På kortare håll kan man ibland se ringarna och rikta in sig på dom.

Jag menar tavla med djurtapet i skogsmiljö. Jakt stig tror jag dom kallade det. Det är grannklubben som har den. Har för mig dom sa att kronhjorten och röd markering va 60 meter. Kan ha för mig fel dock. Okej bara att öva på då :blush:

Publicerat
Jag menar tavla med djurtapet i skogsmiljö. Jakt stig tror jag dom kallade det. Det är grannklubben som har den. Har för mig dom sa att kronhjorten och röd markering va 60 meter. Kan ha för mig fel dock. Okej bara att öva på då :blush:

Okej, då fattar jag. Jag trodde rena jakttapet stigar var utdöda nu när vi har 3D djur att skjuta på.

Men det stämmer att maxavståndet på dom stigarna är 60 meter. Då kan du få lite bekymmer med enbart 3 pinnar på siktet. När jag sköt dom tävlingarna så hade jag 5 pinnar. 20-60 meter inskjutet.

Ska du ge dig på dessa tävlingar så är det nog bäst att skaffa fler pinnar eller ett justerbart sikte.

Kommer inte ihåg om reglerna inom sportskyttet tillåter massor av pinnar. Dom har så mycket löjliga regler så hälften vore nog. Du får kolla med nån som skjuter SBF stigar.

Jag har ju inte skjutit en sån på minst 10 år. Kommer förmodligen aldrig att skjuta en sån igen.

Har avslutat mitt medlemskap i SBF mest p.g.a deras negativa inställning till bågjakten.

Men även för att jag inte är intresserad av sportskytte. Jag tränar ju för att jaga.

Publicerat
Okej, då fattar jag. Jag trodde rena jakttapet stigar var utdöda nu när vi har 3D djur att skjuta på.

Men det stämmer att maxavståndet på dom stigarna är 60 meter. Då kan du få lite bekymmer med enbart 3 pinnar på siktet. När jag sköt dom tävlingarna så hade jag 5 pinnar. 20-60 meter inskjutet.

Ska du ge dig på dessa tävlingar så är det nog bäst att skaffa fler pinnar eller ett justerbart sikte.

Kommer inte ihåg om reglerna inom sportskyttet tillåter massor av pinnar. Dom har så mycket löjliga regler så hälften vore nog. Du får kolla med nån som skjuter SBF stigar.

Jag har ju inte skjutit en sån på minst 10 år. Kommer förmodligen aldrig att skjuta en sån igen.

Har avslutat mitt medlemskap i SBF mest p.g.a deras negativa inställning till bågjakten.

Men även för att jag inte är intresserad av sportskytte. Jag tränar ju för att jaga.

Okej nej dom lever än dom banorna B) Verkar som om man ska ha mer än 1 pinne så får man söka dispens för det. Men truglo siktet verkar intressant :)

Publicerat
Okej nej dom lever än dom banorna B) Verkar som om man ska ha mer än 1 pinne så får man söka dispens för det. Men truglo siktet verkar intressant :)

http://www.bowhunterssuperstore.com/2009-r...ght-p-7555.html

Här kan du kolla hur det ser ut. Jag brukar själv beställa en hel del prylar direkt från staterna.

Men just mitt sikte köpte jag av en handlare i Sverige.