Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HUND FAST I GRYT HJÄLP BEHÖVS

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!...

Vår kära vän här på sidan Samme! har problem. han Tikka sitter fast i ett STORT sten gryt! det är tydligen väldigt stora klippblock som är svåra att rubba utan maskinell hjälp! SNÄLLA SNÄLLA finns det någon i närheten av Alfta (Bollnäs) som kan ställa upp men en grävare??

hör er för med alla ni känner, kanske dom känner någon om inte annat!..

hunden har varit instäng i över 24 tim nu! han kan höra henne, kommer hon inte ut kommer hon svälta ihjäl och gå en plågsam död till mötes!

ni kan ringa mej så sätter jag er i kontakt med Samme!..

0708-882220

STORT TACK PÅ FÖRHAND

Thomas

• Svar 82
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Portapower kanske.

Publicerat

Håller tummarna o hade det varit lite närmare så vore jag där o grävde.

Kan han höra henne så finns de hopp, Hundar svälter inte ihjäl på veckor.

Men får de inget vatten går det snabbt.

Har haft hund i gryt flera dygn, en tax i en vecka, den grävdes ut.

Den andra kom ut självmant efter 2 dygn kallas visst jaktlust...

Om jag fattat rätt så hade hunden pejl?

Går det inte närpejla så man inte behöver vända upp o ner på hela stenhögen?

Satan va jag håller tummarna!

Publicerat

fy fan, hoppas innerligt att det löser sig och att vovven kommer fram, håll oss uppdaterade!

Publicerat

Håller tummarna! Hoppas det går väl!

Mvh

Publicerat
Om jag fattat rätt så hade hunden pejl?

Går det inte närpejla så man inte behöver vända upp o ner på hela stenhögen?

Jag tror, men är inte hundra säker, att hon har Astropejlen på sig med sele.

Men jag kan ha fel, för jag har inte hunnit prata med honom så mycket idag.

Publicerat

Räddningstjänsten? Fick en förfrågan i egenskap av kommunjägare -_- och jag hänvisade till räddningstjänsten. Kvinnan hade fått hjälp av två driftiga brandmän som fått ut jycken.

Förbannat obehagligt men sålänge det finns liv så finns det hopp!

Mvh!

Publicerat

Som jag förstod Samme fru, så har Räddningstjänsten varit där.

Publicerat
  • Författare

Räddningstjänsten har varit där! dom kunde inget göra!

hunden har en Astro DC30! de som är ett halsband! dom var ute å jagade rådjur och under ett drev så böt hon tydligen spår! och gick in i detta berg av sten!.. hon har med andra ord ingen gryt pelj på sej! dom kan se hennes nos ca 4m in i stenröset men längre fram än så kommer hon inte! och det är för trångt för att komma in! man kommer tydligen in ca 2m, men sedan är det stopp!..

Enligt Samme så är det sten som är upplagda från åkrar mm de är ca 15kvm i diameter och ca 4m högt! och massor med stora stenar!.. som väger flera ton!

MVh

Publicerat

hunden har en Astro DC30! de som är ett halsband! dom var ute å jagade rådjur och under ett drev så böt hon tydligen spår! och gick in i detta berg av sten!.. hon har med andra ord ingen gryt pelj på sej! dom kan se hennes nos ca 4m in i stenröset men längre fram än så kommer hon inte! och det är för trångt för att komma in! man kommer tydligen in ca 2m, men sedan är det stopp!..

Enligt Samme så är det sten som är upplagda från åkrar mm de är ca 15kvm i diameter och ca 4m högt! och massor med stora stenar!.. som väger flera ton!

MVh

Ser dom nosen så bör det gå att hålla liv i hunden, både med vatten o mat.

Säkert halsbandet som hindrar tiken får att komma ut.

Går det nå in med tex en förlängd grenklippare eller nått o klippa halsbandet?

Taxen vi hade i ett gryt såg vi först bara nosen på, flera meter ner i en skreva, mat o vatten gick att få in.

Efter några dars grävande va skrevan vidgad så pass att en hund skulle kunna ta sig genom.

Men den kom ju inte upp för branterna.

Men hjälp av ett dubbelt koppel som hängde ner så fick vi upp taxen.

Den stoppade själv in huvudet i halsbandet och spjärnade emot med nacken så den "gick" på väggen upp ur grytet.

Fattar jag rätt så är de 2 m från hundnosen.

Kan en mindre person komma längre in?

Så man på nått vis kan nå hunden med en raft med snara/halsband o dra ut den eller klippa halsbandet.

En sån där avloppskamera lär vara perfekt o se vad man gör med.

En grävare är ju oxå toppen om man kan transportera/köra dit en.

Men det är riskabelt, tänk på rasrisken.

Brodern förlorade sin grytax under en nerrasande stenbumling...

Publicerat

Fy fan vad brunt...

Någon grävarfirma som kan komma ut?

Om ni kan se hunden där inne kanske ni kan langa in lite mat medans ni finner en lösning.

Lycka till, vi korsar alla fingrar på att det skall gå snabbt och bra!

Publicerat

MVh

Då sitter hon väl i halsbandet? Kan man se nosen kanske man kan skära av halsbandet på något sätt?

Tips: domkrafter kan flytta stenar som väger flera ton. Domkrafta bort stenen, säkra upp med ved eller vad som helst så att det inte faller bakåt, domkrafta vidare... Eller testa att skära av med en trädbeskärare eller liknande...

Vidare. sätt en digitalkamera på en käpp som når fram, sätt den på 10s fördröjning... Med lite tur blir ni klokare och kommer fram till vad som är felet.

Publicerat

Hua va trist!

Jag försökte få tag i min kusin nu.. han har iofs stt entreprenadbolag i småland, men han har en hel del kontakter. Fn vet om han inte är utomrikes nu bara.. :/ Jag sparar nummre och hör av mig om jag får ngt napp!

Hållar tummarna!

Publicerat

riktigt tråkigt att hon sitter fast, holler tummarna för att dom ska finna en lösning på hur dom ska få ut henne!!

Publicerat

håller tummarna hoppas ni får ut hunden :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Goder morgon!

Det är med gråten i halsen jag skriver detta.

Samme fick tag i en traktor grävare nu på morgonen! väl nere hos hunden så var hon livlös! hon måste ha avlidigt nu på morgonen! då hon fortfarande var varm i kroppen!

troligen hade hon kvävds till dötts, kroppen låg i en sådan ställning att hon troligen hade svårt att andas!

sänder en tanke till Samme med familj som förlorat en underbar familje medlem!..

RIP Tikka!..

MVh Thomas

Publicerat

Jag beklagar verkligen, vet allt för väl hur det känns...

MVH/ Niklas

Publicerat

Beklagar sorgen och förlusten av en fin jakthund! <_<

Publicerat

Ursh så hemskt, jag som verkligen hoppades att detta skulle ha ett lyckligt slut:(

Vila i frid!

Publicerat

Huvvaligen. Tråkigt att det gick som det gick. Beklagar förlusten av en fyrfota vän.

Publicerat

Det gör mig ont detta.

Jag hade ju förmånen att få både gosa och jaga med Tikka, och hon var den hund som fick mig att omvärdera min syn på TJT, för gosigare tjej fick man nog leta efter.

Vi sörjer förlusten med Er, Samme och Johanna. <_<

/J & A

Publicerat

Beklagar sorgen, vet precis hur det är, har själv tappat en TJT tik på detta sätt.

Publicerat

usch, stackare lider med samme o familj <_<

Publicerat

beklagar sorgen alltid hemskt när sånt här händer

Publicerat

Beklagar sorgen .

//Lasse