Publicerat Oktober 5, 200916 yr Hej La upp ett par snabbklippta trailers på Youtube på Jaktlust. (den ena låg ute tidigare en stund) och
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Gaahh ser skitbra ut! Keep up the good work! Ett skit bara att man inte har tv4 sport. Finns det någon möjlighet att se avsnitten på annat vis?
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Gaahh ser skitbra ut! Keep up the good work!Ett skit bara att man inte har tv4 sport. Finns det någon möjlighet att se avsnitten på annat vis? Vi jobbar på det så får vi se. Kommer dvd releaser, men vi kollar också på weblösningar.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Åhhhhhh så underbart. Har gjort lite reklam för detta program på min jaktblogg nyss. Det är så härligt att det är ni som ska göra dessa jaktprogram. hoppas bara att tv4sport funkar den dagen det börjar.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Ser riktigt lovande ut micke! En liten sak som jag funderat över, När jag kollar tillbaka på era filmer/tv serier som ni skapat så finner jag det ganska intressant att se förändringen/utvecklingen. Ta som exempel en utav de tidiga filmerna som D.S Älgjakt del 1 eller D.S jakt på rådjur, känslan jag får av att se dessa filmer är svensk jakt när den är äkta och genuin. Det är loden kläder, hatten sitter där osv. Inte för att loden och hattar ligger mig varmt om hjärtat precis, men... Tittar vi på dagens "Ekberg" så är kanske jakten lika och värderingarna kring den är säkert precis de samma som för 20år sen, men det är betydligt mycket mindre loden och mer "Icom, Sako, Swarre, m.fl". Vore väldigt roligt att höra Din syn på hur era förutsättningar samt tillvägagångssätt att arbete har förändrats genom åren, samt hur framtiden kan tänkas se ut. /David
Publicerat Oktober 5, 200916 yr ååh teasern numemr 2 var pricket på i! kommer vänta med spänning att se gåsjakterna och jakt med Stig H Johansson! MAGNIFIKO!BELISSIMO! HONOM SKA VI HA!
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Ser riktigt lovande ut micke!En liten sak som jag funderat över, När jag kollar tillbaka på era filmer/tv serier som ni skapat så finner jag det ganska intressant att se förändringen/utvecklingen. Ta som exempel en utav de tidiga filmerna som D.S Älgjakt del 1 eller D.S jakt på rådjur, känslan jag får av att se dessa filmer är svensk jakt när den är äkta och genuin. Det är loden kläder, hatten sitter där osv. Inte för att loden och hattar ligger mig varmt om hjärtat precis, men... Tittar vi på dagens "Ekberg" så är kanske jakten lika och värderingarna kring den är säkert precis de samma som för 20år sen, men det är betydligt mycket mindre loden och mer "Icom, Sako, Swarre, m.fl". Vore väldigt roligt att höra Din syn på hur era förutsättningar samt tillvägagångssätt att arbete har förändrats genom åren, samt hur framtiden kan tänkas se ut. /David Egentligen så handlar väl det om flera saker. Dels ekonomi givetvis. Till skillnad mot vad många tror så blir man inte rik på att producera jaktfilm. Kundunderlaget är relativt litet, produktionerna är dyra att spela in och när nu DVD marknaden tappat fart så måste man hitta andra vägar till finansiering. Vi har alltid försökt att arbeta med seriösa sponsorer som exempelvis Peltor, som varit med oss sedan starten. Men vi kanske har något fler sponsorer idag, fast vi försöker att vara noga med urvalet - Det ska helt enkelt vara bra grejor med bra kvalitet. Själva jakten eller jaktformerna har ju inte ändrat sig någonting egentligen. Å andra sidan så är det också så att de jaktliga varumärkena behöver oss lika mycket som vi behöver dom. Alla som vill sälja produkter behöver ju exponeras och synas. Förutom annonsering i jaktpress, så finns det inte så många platser att exponera sina varor på. Men det är ju inte speciellt för jaktbranschen utan gälller alla. Vi har ju tidigare egenligen ägnat oss åt köpfilmsproduktion för den nordiska marknaden. Men i och med piratnedladdning etc. så är det inte lönsamt längre och man kan inte jobba gratis. Visst man kan producera en film som säljer kanske 5-10.000 ex. men det blir ju varken sponsorer eller producenten speciellt glada över. Man vill nå en bredare massa. Det är bland annat därför vi gått över mer och mer till TV-produktion och DVD-releasen blir mer en eftermarknad. Nästa steg är ju också distribution via nätet. Det har ju också dykt upp ett par andra producenter, vilket är jättebra. Det dyker ju också upp lite roliga "marknadsföringsåtgärder" som "THF True hunting footage" som för mig i stort sätt är samma sak som "Detta är hemvideofilm och det har blivit det som blivit - sedan har vi klippt ihop det" Jag spår att iaf några av de jakfilmsproducenter som arbetar på marknaden idag är borta inom några år. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar att tjäna för att det ska gå runt. Inte om du ska göra det med någon form av kvalitetstänk iallafall. Sedan är det ju också så att jägaren och branschen har ändrat sig ganska rejält sedan vi startade. Som jag upplever det så självsanerade branschen sig ganska rejält för ett antal år sedan. Innan fanns det många mindre källarföretag och även en del medelstora företag i branschen. Har väl förmodligen med internets "genombrott" att göra. Enklare att beställa på nätet än att springa till den lokala vapenhandlaren. Man har betydligt mer tekniska hjälpmedel med sig i skog och mark. Hörselskydd, pejlar, radioapparater etc. Man ser kort sagt ut som en jaktlig julgran när man går ut... Och här finns det ju egentligen inge övre gräns? Jägarkåren kommer fortsätta vilja ha tekniska hjälpmedel. Garmin Astro är väl det senaste exemplet på en teknisk jaktsuccé? Jag tycker själv denna pejl gav jakten en helt ny dimension. En strålande uppfinning - Men det finns ju givetvis risker. Vi kommer säkert få en generation unga jägare som inte lär sig varken karta eller kompass och som har hundar som inte hittar tillbaka själva. Och jag tror att vi som jobbar i jaktbranschen också ska vara evigt tacksamma för att vi fick tillbaka vildsvinet. Annars hade många företagare haft det betydligt tuffare än idag. Oj det blev långt och en massa olika inlägg i inlägget.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Det ska rent ut sagt bli skitkul o följa detta program. Tycker det e skoj att höra lite gamla ljugarhistorier från de kända som e med. Mvh Roffe
Publicerat Oktober 6, 200916 yr snygg och välgjord,men ack så tråkigt med samma gamla jaktscener man tycker man redan sett även om dom är nya,,skulle vilja se mer hund jakt mindre snack men hellre någon som berättar varför hunden tilltalar en istället för varför man jagar ... men lite mera rävjakt skulle man nog offra en stund att kika på det... men för andra som inte haft lite och göra och sträck sett allt i jaktväg tror jag kommer uppskatta det mera
Publicerat Oktober 6, 200916 yr snygg och välgjord,men ack så tråkigt med samma gamla jaktscener man tycker man redan sett även om dom är nya,,skulle vilja se mer hund jakt mindre snack men hellre någon som berättar varför hunden tilltalar en istället för varför man jagar ... men lite mera rävjakt skulle man nog offra en stund att kika på det...men för andra som inte haft lite och göra och sträck sett allt i jaktväg tror jag kommer uppskatta det mera Ja förmodligen och det kanske är lite det som är tanken så här i början. Rom byggdes inte på en dag
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Skall börja med att tacka för svaret! Men nyfiken som man är så kommer det ständigt nya frågor och funderingar. Vi har ju tidigare egenligen ägnat oss åt köpfilmsproduktion för den nordiska marknaden. Men i och med piratnedladdning etc. så är det inte lönsamt längre och man kan inte jobba gratis. Visst man kan producera en film som säljer kanske 5-10.000 ex. men det blir ju varken sponsorer eller producenten speciellt glada över. Man vill nå en bredare massa.Det är bland annat därför vi gått över mer och mer till TV-produktion och DVD-releasen blir mer en eftermarknad. Var det med material ur dessa "köpfilmsprodukter" som ni tillsammans med TV skapade de första säsongerna av "Jakt & Fiske" ? Och om så var fallet, skulle detta inte vara en gångbar väg idag alltså? Sedan är det ju också så att jägaren och branschen har ändrat sig ganska rejält sedan vi startade. Som jag upplever det så självsanerade branschen sig ganska rejält för ett antal år sedan. Om du har tid och lust så får du gärna utveckla detta påstående. Väldigt intressant
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Skall börja med att tacka för svaret!Men nyfiken som man är så kommer det ständigt nya frågor och funderingar. Var det med material ur dessa "köpfilmsprodukter" som ni tillsammans med TV skapade de första säsongerna av "Jakt & Fiske" ? Och om så var fallet, skulle detta inte vara en gångbar väg idag alltså? Om du har tid och lust så får du gärna utveckla detta påstående. Väldigt intressant Nej, tvärtom (om jag förstod dig rätt?). Jakt & Fiske skapades av delar av vårt material från våra köpfilmer som redan fanns. Inte tvärtom. Har en bland annat en lista någonstans på återförsäljare som vi sålde till de första 10 åren av produktion. Kan med säkerhet säga att många, många av dessa inte finns idag. Många var extremt dåliga betalare redan då...
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Nej, tvärtom (om jag förstod dig rätt?). Jakt & Fiske skapades av delar av vårt material från våra köpfilmer som redan fanns. Inte tvärtom.Har en bland annat en lista någonstans på återförsäljare som vi sålde till de första 10 åren av produktion. Kan med säkerhet säga att många, många av dessa inte finns idag. Många var extremt dåliga betalare redan då... Ja det var så jag menade För ser vi till de senare serierna så som J&J så är känslan den att Ni/Du klippte film materialet så att det skulle passa TV i första hand, där efter ges ut i "köp form" (DVD). Det skulle inte passa att gå enligt den gammla vägen alltså? Dvs film som blir TV-avsnitt? Anledningen till att jag frågar är den att iaf jag finner de äldre filmerna som DS som mer innehållsrika jämfört med t ex J&J filmerna. En förklaring tror jag är att i dessa filmer så visas material (längre speltid) som ej fanns med i TV. Säger inte att J&J filmerna skulle vara mindre bra men det är väl i stort sett samma material som visas i båda formaten?
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Ser kanon ut, synd bara att man inte har den kanalen... Snabb fråga; I slutet av andra trailern så jagar ni kanin med Magdalena Forsberg är det möjligtvis på Trolle Ljungby gods i Skåne?
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Ser kanon ut, synd bara att man inte har den kanalen...Snabb fråga; I slutet av andra trailern så jagar ni kanin med Magdalena Forsberg är det möjligtvis på Trolle Ljungby gods i Skåne? Kanske det...
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Ja det var så jag menade För ser vi till de senare serierna så som J&J så är känslan den att Ni/Du klippte film materialet så att det skulle passa TV i första hand, där efter ges ut i "köp form" (DVD). Det skulle inte passa att gå enligt den gammla vägen alltså? Dvs film som blir TV-avsnitt? Anledningen till att jag frågar är den att iaf jag finner de äldre filmerna som DS som mer innehållsrika jämfört med t ex J&J filmerna. En förklaring tror jag är att i dessa filmer så visas material (längre speltid) som ej fanns med i TV. Säger inte att J&J filmerna skulle vara mindre bra men det är väl i stort sett samma material som visas i båda formaten? Njae - Inte i detta format iallfall eftersom vi valt att ha med lite "Kändisar". Då måste dessa etableras. Men målsättningen med nya serien är ju bland annat att "vanligt" folk ska få upp ögonen för det vi sysslar med i skog och mark. Och kanske inte tycka det är så farligt. Kanske till och med intressant att prova på. Lite av problemet är också att det är helt omöjligt att producera 10 långa jaktfilmer på ett år, utan att blanda upp det med annat som inte just är enbart "hard-core" jakt.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Njae - Inte i detta format iallfall eftersom vi valt att ha med lite "Kändisar". Då måste dessa etableras. Men målsättningen med nya serien är ju bland annat att "vanligt" folk ska få upp ögonen för det vi sysslar med i skog och mark. Och kanske inte tycka det är så farligt. Kanske till och med intressant att prova på. Lite av problemet är också att det är helt omöjligt att producera 10 långa jaktfilmer på ett år, utan att blanda upp det med annat som inte just är enbart "hard-core" jakt. Förstår jag mycket väl. Huvudsaken är ju ändå att ni väljer att fortsätta med det ni hittills gjort såpass bra, att ge oss tittare bra underhållning. En sista fråga... De sponsorer som ni valt att arbeta tillsammans med idag, är dessa utvalda pga att deras produkter passar era personlig tycken och smaker eller har det mer blivit -"dessa är villiga att sponsra, så då får använda oss utav de produkter som de vill skall visas"? Kanske är en känslig fråga..? /David
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Förstår jag mycket väl. Huvudsaken är ju ändå att ni väljer att fortsätta med det ni hittills gjort såpass bra, att ge oss tittare bra underhållning. En sista fråga... De sponsorer som ni valt att arbeta tillsammans med idag, är dessa utvalda pga att deras produkter passar era personlig tycken och smaker eller har det mer blivit -"dessa är villiga att sponsra, så då får använda oss utav de produkter som de vill skall visas"? Kanske är en känslig fråga..? /David Nej då ingen känslig fråga alls. Alla vi jobbar med har bra produkter av bra kvalitet. Icom, Sako, Peltor, Garmin, Samsung, Lupus m.fl. Vi väljer givetvis vilka vi frågar och det är ju ingen som "kastar" grejor på oss. Vi har dock relativt långa "förhållanden" med dem vi arbetar med. Men är givetvis även tacksamma för förfrågningar. Konkurrerar man dock med dem vi redan har bra samarbeten med så blir det dessvärre av naturliga skäl - tack, men nej tack.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Ja förmodligen och det kanske är lite det som är tanken så här i början. Rom byggdes inte på en dag sitter själv och gör en film just för stunden och tycker att varje scen ska vara unik på ett sätt,kolla tex foxkillers rävfilmer så förstår du att en film inte görs på efterfråga... utan många år av rätt ställe rätt tidpunkt rätt utrustning och en jävligt vass hund... tror iaf ni skulle kunna hitta mycket bra material på denna sida då finns många med särdragna intressen som säljakt osv och skulle tippa dom mest utstående äger inte en älghund eller eller drever utan nått mitt i mellan,,älg jakt är juh riktigt mättad marknad och vad mer ska visas man inte redan sett? alltså inte så att jag inte tycker det ni gör är bra utan bara tror att den skara jag värnar vill se räv jakt samt gryt jakt i alla dess former,se björnfilmer som finns vad bra dom skulle varit om man inte tabbade sig under engelska lektionerna så redan där tycker man det blir pinsamt...men övrigt bra film... men vi får se om mina kompisars och min film blir som man tänkt innan man sticker ut hakan för långt
Publicerat Oktober 6, 200916 yr sitter själv och gör en film just för stunden och tycker att varje scen ska vara unik på ett sätt,kolla tex foxkillers rävfilmer så förstår du att en film inte görs på efterfråga... utan många år av rätt ställe rätt tidpunkt rätt utrustning och en jävligt vass hund... tror iaf ni skulle kunna hitta mycket bra material på denna sida då finns många med särdragna intressen som säljakt osv och skulle tippa dom mest utstående äger inte en älghund eller eller drever utan nått mitt i mellan,,älg jakt är juh riktigt mättad marknad och vad mer ska visas man inte redan sett?alltså inte så att jag inte tycker det ni gör är bra utan bara tror att den skara jag värnar vill se räv jakt samt gryt jakt i alla dess former,se björnfilmer som finns vad bra dom skulle varit om man inte tabbade sig under engelska lektionerna så redan där tycker man det blir pinsamt...men övrigt bra film... men vi får se om mina kompisars och min film blir som man tänkt innan man sticker ut hakan för långt Kan med all säkerthet säga att du har fel på några punkter. Marknaden gällande filmer om älgjakt är inte alls mättad. Det är i särklass det mest populära man kan göra film om inom det jaktliga området. Iallafall i Sverige. Jag vet tyvärr inte riktigt vem eller vad foxkiller är. Men du får gärna lägga en länk. Sedan finns det det ju en enkel anledning till att vi inte gör fler filmer om exempelvis grytjakt eller släpper film om säljakt (som vi faktiskt har inspelad). Det är att de inte går att sälja i någon större omfattning på DVD-marknaden. Kostnaden är helt enkelt större än vad man kan få igen. Och det gäller förövrigt en hel del andra viltarter som exempelvis dovhjort och bäver som aldrig kommer bli några större försäljningssuccéer. Svenska jägare vill helt enkelt se antingen det man jagar mest själva som älg, bock eller numera vildsvin. Alternativt jakt med drivande eller ställande hund. Eventuellt iof också kanske björn och räv. Det är iaf min bestämda uppfattning, men jag kan givetvis ha fel. Och det är skitkul och bra om fler börjar göra jaktfilm. Gällande framtida distribution och försäljning, så är nog inte DVD-release rätt sätt att gå och tro att man ska tjäna eller ens få igen pengarna. Tror vi också tyvärr att vi kommer få se en hel del "mindre bra" producerade filmer framöver. Där man producerar "proffsiga" filmer för att finansiera sina egna jaktäventyr eller utrustning.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Kan med all säkerthet säga att du har fel på några punkter. Marknaden gällande filmer om älgjakt är inte alls mättad. Det är i särklass det mest populära man kan göra film om inom det jaktliga området. Iallafall i Sverige. Jag vet tyvärr inte riktigt vem eller vad foxkiller är. Men du får gärna lägga en länk. Sedan finns det det ju en enkel anledning till att vi inte gör fler filmer om exempelvis grytjakt eller släpper film om säljakt (som vi faktiskt har inspelad). Det är att de inte går att sälja i någon större omfattning på DVD-marknaden. Kostnaden är helt enkelt större än vad man kan få igen. Och det gäller förövrigt en hel del andra viltarter som exempelvis dovhjort och bäver som aldrig kommer bli några större försäljningssuccéer. Svenska jägare vill helt enkelt se antingen det man jagar mest själva som älg, bock eller numera vildsvin. Alternativt jakt med drivande eller ställande hund. Eventuellt iof också kanske björn och räv. Det är iaf min bestämda uppfattning, men jag kan givetvis ha fel. Och det är skitkul och bra om fler börjar göra jaktfilm. Gällande framtida distribution och försäljning, så är nog inte DVD-release rätt sätt att gå och tro att man ska tjäna eller ens få igen pengarna. Tror vi också tyvärr att vi kommer få se en hel del "mindre bra" producerade filmer framöver. Där man producerar "proffsiga" filmer för att finansiera sina egna jaktäventyr eller utrustning. jo kanske har fel med tror iaf inom nått år skjuts det fler rävar än älgar vilket talar sitt språk iaf,men vildsvin tror jag är nr1 i sånna fall,men jag är nog väldigt dålig införstodd i detta samt lever lite för billigt och bra är bättre än dyrt och dåligt..sen att jag avskyr älgjakt själv men.. men har du msn eller dylikt ska jag visa lite vad vi har samt finns jaktbilder.se vars du finner lite klipp från foxkiller eller på jaktjournalens film tävling,dock så verkar juh folk inte förstå att en rävhund kan likt en vildsvins hund få ställa rävar,kanske för svenskar inte fått se det på tv och har ske bild på verkligheten vi har gjort några dvd filmer och räknar man med visa filmen för roligt att lägga 700 timmar på redigera så gick det rätt bra med 100kr att få det gå ihop samt med vinst.. tycker iaf ramus och co har visat att det går göra film med skit kameror vilket inbjuder alla med 7000kr över kan få möjligheten att få ihop material,både på gott och ont,som du säkert vet med just grytjakt så är det mycket som inte bör visas om man även vill vara en ambassdör vilket många inte förstår sig på, det ni har gjort väldigt bra!! men sen kan alla filma men inte sätta ihop en film sägs det sorry ot