Publicerat Oktober 5, 200916 yr Hej alla! Jag tänker snart inhandla en 22:a:) Jag har funderat på att köpa en Baikal Toz 78, mycket pga. det överkomliga priset kombinerat med fina recensioner. Jag kommer mestadels övningsskjuta med den och letar efter en funktionell bössa för rimligt pris. Mina frågor: -Är ovannämnda gevär något att ha? Någon som har ett ex och kan uttala sig? -Bössan finns på torsbo handels, vågar man köpa ett vapen utan att prova det först? -Andra tips på bra vapen för billig penning? -Är bygel 22:orna schyssta? -hur mycket skiljer det i ca pris mellan 22lr och 22wmr? Både bössa och ammo? Mvh Johannes
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Dom två Tozar jag provskjutit, har presterat fina träffbilder, jag lånade en från en annan forumist innan jag köpte min CZ 452, och den Tozen sköt jag en hel del kråkfåglar med på min åtel, utan några som helst tveksamheter om träffarna. Dom är grova i finishen, och de är väl ingen fröjd för ögat direkt, men om man inte bryr sig om sånt, så är det en bra bruksbössa anser jag, för rätt pengar. Sen följer det ju med en diger samling magasin har jag för mig. Det finns många val om man vill ha en 22:a. Marlin har ett flertal modeller, både halvauto och repeter, ofta helt ok träffbildsmässigt, och bättre arbetade än Toz, men fortfarande till ett överkomligt pris. Bygel 22:or kan vara lite speciella tydligen, jag har inte ägt någon själv ännu, väntar på att hitta en Marlin 39A för rätt peng, för dessa är väl det bästa man kan få tag på i bygel 22 väg, om man ska tro jänkarna, och dom skjuter ju en del med dessa, både på bana och i jaktliga sammanhang. Har provskjutit några Winchester 22:or...men nja..dom exen jag provade var väl så där tyckte jag, men det finns säkert bättre även där. Erma har också gjort bygel 22:or, men dessa har jag inte provat ännu. Ammokostnaden blir betydligt dyrare om du väljer 22WM framför 22LR, och ammoutbudet hos handlarna brukar vara dåligt när det gäller 22WM. Ska du ha den för träning, plinking och jakt på kl 4 vilt, så välj en 22LR, men vill du jaga kl 3 med den, så välj 22WM. Jag valde bort min 22WM, och satsade på 22 Hornet i stället, där jag kan ladda min egen ammo med den kula jag vill ha.
Publicerat Oktober 5, 200916 yr -Andra tips på bra vapen för billig penning? En kompis köpte en Remington Five på Torsbo för ett tag sedan. Har för mig att den låg på 3495:- ny. Den skjuter bra och känns bra att hålla. Visst är den lite grov men vad spelar det för roll? Vill man ha en bössa som fru går man förmodligen upp några prisklasser. /Per
Publicerat Oktober 5, 200916 yr holler med crowfear där jag.. då han oc hjag har samma böss smak ( alltså byglar) har en winchester 22LR själv kan inte mer en säga är lika nöjd över den som jag är över 9,3an använder winchester LAser håspets i den ruggit fina träffbiler med den ammon ska du piska KL 4 vilt rekomender jag dom kulorna 50 kr asken annars använder jag nån slags helgjutna skott kan inte märket, och visst dom fukar men inte alls lika nöjd över dom, hadde en ask remington getingen innan laser kulorna och kan säga att de var so matt gemföra natt och dag
Publicerat Oktober 5, 200916 yr Författare Tack för alla svar! Funderar definitivt på bygel:) Fråga kvarstår dock: Vågar man köpa vapen på Torsbo utan att först testa anläggning etc? En 22:a vore gött, men det ultimata vore dock att köpa ett gevär som både är billigt att övningsskjuta med, och som är tillåtet för jakt på gäss/duva/änder. Finns det ngt bra alternativ?
Publicerat Oktober 6, 200916 yr gäss är minst klass 3 vilt (.22wm .22 hornet) tror att änder ligger i den klassen med och duva ligger i klass 4 (.17hmr .22LR) du kanske skulle skaffa en sako quad lite dyr men du kan byta pipor så du får både ett vapen för billig övning sen ett högre klassa för jakt på t,ex gäss räv å dylikt
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Som KM säger, så kan en pipbytare vara rätt om man vill skjuta mycket, (Sakon skulle jag nog satsa på då) men har svårt att bara ha en klass på patronen, dock blir bössan ofta dyr i inköp då. Jag slår ett slag för 22 Hornet då, till det du ska ha den till, dock ej om du skall köpa all ammo, för då blir den dyr, en hornet tarvar handladning för att kunna skjuta mycket, men i gengäld så kan du skräddarsy din ammo till vapnet. Jag har en laddning med en 35 grs kula till kråkfåglar, och en laddning med en 45 grs kula till räv, och dessa två samskjuter så jag behöver inte skruva på siktet om jag byter ammo. Bygel ja..om du vill ha ett lätt och smidigt vapen, som är snabbskjutet, så ska du välja bygeln helt klart. Jag trivs varje gång jag går med nån av mina byglar i skogen, dessa är smidigheten själv liksom. Om du har plats i skåpet, så kan du ju köpa två st bössor, en klass 3 och en klass 4. Det är sådana här gånger man förbannar begränsningarna i vapenskåpet...
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Författare En pipbytare låter ju intressant:) Har dock en blygsam budget, varför det nog får vänta lite i så fall. Jag tror faktiskt att det blir en 22LR till att börja med, och då en toz 78. Undrar fortfarande hur lyckat det är att köpa en bössa på Torsbo handels, vilken man ej har provat?
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Dom två Tozar jag provskjutit, har presterat fina träffbilder, jag lånade en från en annan forumist innan jag köpte min CZ 452, och den Tozen sköt jag en hel del kråkfåglar med på min åtel, utan några som helst tveksamheter om träffarna.Dom är grova i finishen, och de är väl ingen fröjd för ögat direkt, men om man inte bryr sig om sånt, så är det en bra bruksbössa anser jag, för rätt pengar. Sen följer det ju med en diger samling magasin har jag för mig. Det finns många val om man vill ha en 22:a. Marlin har ett flertal modeller, både halvauto och repeter, ofta helt ok träffbildsmässigt, och bättre arbetade än Toz, men fortfarande till ett överkomligt pris. Bygel 22:or kan vara lite speciella tydligen, jag har inte ägt någon själv ännu, väntar på att hitta en Marlin 39A för rätt peng, för dessa är väl det bästa man kan få tag på i bygel 22 väg, om man ska tro jänkarna, och dom skjuter ju en del med dessa, både på bana och i jaktliga sammanhang. Har provskjutit några Winchester 22:or...men nja..dom exen jag provade var väl så där tyckte jag, men det finns säkert bättre även där. Erma har också gjort bygel 22:or, men dessa har jag inte provat ännu. Ammokostnaden blir betydligt dyrare om du väljer 22WM framför 22LR, och ammoutbudet hos handlarna brukar vara dåligt när det gäller 22WM. Ska du ha den för träning, plinking och jakt på kl 4 vilt, så välj en 22LR, men vill du jaga kl 3 med den, så välj 22WM. Jag valde bort min 22WM, och satsade på 22 Hornet i stället, där jag kan ladda min egen ammo med den kula jag vill ha. Jag har en Erma 22Lr som jag plinkar med, funkar skitbra med rätt ammo, med "fel" ammo skjuter den som en vattenspridare
Publicerat Oktober 6, 200916 yr En pipbytare låter ju intressant:) Har dock en blygsam budget, varför det nog får vänta lite i så fall. Jag tror faktiskt att det blir en 22LR till att börja med, och då en toz 78. Undrar fortfarande hur lyckat det är att köpa en bössa på Torsbo handels, vilken man ej har provat? Torsbo är ju en av dom större och mer välkända handlarna i det här landet, och man ser sällan att det skrivs något negativt om dom.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Jag har en Erma 22Lr som jag plinkar med, funkar skitbra med rätt ammo, med "fel" ammo skjuter den som en vattenspridare Samma sak med min Brno Cz 452 Varmint, den har svårt för all snabb ammo, förutom CCI HV, som istället skjuter ruskigt tätt, likaså RWS subsonic.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Samma sak med min Brno Cz 452 Varmint, den har svårt för all snabb ammo, förutom CCI HV, som istället skjuter ruskigt tätt, likaså RWS subsonic. Jag brukade köpa winchester på bulk, men kan lika gärna kasta pengarna då,, cci och rws funkar bra
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Författare Torsbo är ju en av dom större och mer välkända handlarna i det här landet, och man ser sällan att det skrivs något negativt om dom. Jo det vet jag, inte det jag menar... Undrar om det är en bra idé att köpa ett vapen som man inte har testat att hålla i och skjuta i? Men anläggning är väl inte lika viktigt på studsare som på hagel... Finns det risk att jag köper grisen i säcken?
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Hej. Skall du köpa en riktigt billig 22a så kan jag rekomendera en Sterling 14P. Har en själva, helt ok för det priset.2300kr. Kände att jag inte behövde en dyrare 22a för det den änväds till. Lite träning på grisbanan och till kråkfåglar. Sen vet man ju inte hur utdragare och andra slitage delar fungerar efter några 1000 skott men för det priset kan man ju gå och köpa en ny när det behövs en och skrota den gammla. Men jag tror den kommer att hålla länge än. Den är gängad för ljud dämpare om man tänker använda sådan. Med LAPUA Hollow Point så skjuter jag 5 träff i en klisterlapp på 50 meter av 5 möjliga. Men med övnings amu i detta fall Winchester Wildcat blev det 5 skott i en snusdosa så där var spridningen större men för träning på löpande gris spelar det ingen större roll, det är ju med hålspetsen man prickar kråkorna. Stocken är i trä och väldigt väl arbetad för det priset. stålet är mattat. Några bilder.
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Jo det vet jag, inte det jag menar... Undrar om det är en bra idé att köpa ett vapen som man inte har testat att hålla i och skjuta i? Men anläggning är väl inte lika viktigt på studsare som på hagel... Finns det risk att jag köper grisen i säcken? Ahh, du menar så. Det är ju alltid bäst att få provskjuta ett vapen innan, eller åtminstonde klämma på det, men ibland låter det sig inte göras, och då får man ta en chansning. Av dom 6 vapen jag har, så har jag bara köpt ett över disk, de andra fem har jag köpt via nätet, och jag har inte haft några problem med att de inte passade mig. Ett annat alternativ kan ju vara att snoka upp nån som har ett likadant vapen och testa dennes, med det brukar inte vara så lätt alla gånger, såvida man inte ska köpa en gammal husqvarna 6,5 eller nått, som nästan alla har...
Publicerat Oktober 6, 200916 yr Författare Ahh, du menar så.Det är ju alltid bäst att få provskjuta ett vapen innan, eller åtminstonde klämma på det, men ibland låter det sig inte göras, och då får man ta en chansning. Av dom 6 vapen jag har, så har jag bara köpt ett över disk, de andra fem har jag köpt via nätet, och jag har inte haft några problem med att de inte passade mig. Ett annat alternativ kan ju vara att snoka upp nån som har ett likadant vapen och testa dennes, med det brukar inte vara så lätt alla gånger, såvida man inte ska köpa en gammal husqvarna 6,5 eller nått, som nästan alla har... Hehe, tack. Det gjorde mig lite lugnare. Alltså jag fattar inte hur de kan sälja ett nytt vapen för 2700:-, som dessutom har visat sig vara av bra kvalle?!
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Hehe, tack. Det gjorde mig lite lugnare. Alltså jag fattar inte hur de kan sälja ett nytt vapen för 2700:-, som dessutom har visat sig vara av bra kvalle?! Får jag fråga hur magasinbegränsningarna ser ut när det gäller 22lr?
Publicerat November 24, 200916 yr Tror inte det finns några. Har för mej att man kan köpa 30 och säkert tom 50 skotts magasin till de här halvautomaterna.. Mvh!
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Tror inte det finns några.Har för mej att man kan köpa 30 och säkert tom 50 skotts magasin till de här halvautomaterna.. Mvh! Även när det gäller jakt med 22:a?
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Vad rekommenderar ni för ammunition till 22lr? Vilka märken är mest effektiva för jakt? (hålspets, snabb)? Finns det någon ammo som lämpar sig till såväl träning som jakt så man slipper justera kikarsiktet?
Publicerat November 24, 200916 yr Vad rekommenderar ni för ammunition till 22lr? Vilka märken är mest effektiva för jakt? (hålspets, snabb)? Finns det någon ammo som lämpar sig till såväl träning som jakt så man slipper justera kikarsiktet? Lapua Polar Biathlon men den e lite dyr.............
Publicerat November 24, 200916 yr Vad rekommenderar ni för ammunition till 22lr? Vilka märken är mest effektiva för jakt? (hålspets, snabb)? Finns det någon ammo som lämpar sig till såväl träning som jakt så man slipper justera kikarsiktet? Med en 22:a är kulbanan så krökt att man har god nytta av ett mildot eller liknande riktmedel med någon form av avhållning i, att aktivt provskjuta alla avstånd från 15-100 meter bara för att veta var man ligger i kulbanan är en nödvändighet, är man rädd att skruva på siktet är detta den enda vägen. För egen del anser jag att just detta är 22:ans största tillgång, att den har en krokig kulbana. Detta från killen som byter 1427:or typ två gånger om året. /Christian
Publicerat November 24, 200916 yr Vad rekommenderar ni för ammunition till 22lr? Vilka märken är mest effektiva för jakt? (hålspets, snabb)? Finns det någon ammo som lämpar sig till såväl träning som jakt så man slipper justera kikarsiktet? Du får nog prova dig fram tills du hittar en ammunition som passar dig och ditt vapen. 22lr ammon är ju inte särskilt dyr så du kan nog använda samma till träning och jakt. Det gör jag iaf. Ibland behöver ammon inte vara snabb för att vara effektiv. Jag har ibland använt stinger (väldigt snabb hålspets) till kråkfågel, men upplever att effekten blir bättre med en långsammare hålspets. Det finns en massa olika ammo på marknaden och en del av det roliga med en ny 22a är ju att hitta rätt ammo. Sen om du köper ett fabriksnytt gevär så tror jag inte att du köper grisen i säcken om du inte provskjuter först. Ett nytt gevär ska gå bra och jag tror inte heller att affären lånar ut ett nytt vapen till provskjutning. Då är det ju inte nytt längre. Är det begagnat så kan det ju vara en idée att provskjuta först. 22 skytte är enormt roligt och en personlig favorit. Själv har jag en cz 452 som jag är mycket nöjd med. Den skjuter bra med det mesta men vill man få riktigt fina träffbilder så är det subsonic som gäller. Lycka till.
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Du får nog prova dig fram tills du hittar en ammunition som passar dig och ditt vapen. 22lr ammon är ju inte särskilt dyr så du kan nog använda samma till träning och jakt. Det gör jag iaf. Ibland behöver ammon inte vara snabb för att vara effektiv. Jag har ibland använt stinger (väldigt snabb hålspets) till kråkfågel, men upplever att effekten blir bättre med en långsammare hålspets. Det finns en massa olika ammo på marknaden och en del av det roliga med en ny 22a är ju att hitta rätt ammo. Sen om du köper ett fabriksnytt gevär så tror jag inte att du köper grisen i säcken om du inte provskjuter först. Ett nytt gevär ska gå bra och jag tror inte heller att affären lånar ut ett nytt vapen till provskjutning. Då är det ju inte nytt längre. Är det begagnat så kan det ju vara en idée att provskjuta först. 22 skytte är enormt roligt och en personlig favorit. Själv har jag en cz 452 som jag är mycket nöjd med. Den skjuter bra med det mesta men vill man få riktigt fina träffbilder så är det subsonic som gäller. Lycka till. Tack för ett utförligt svar! Om man tänker sig att det kommer att bli mycket långa skott med bössan, vilken ammo är då att föredra för att det ska bli tillräcklig effekt? Hur långa avstånd vågar man skjuta på för att vara säker på god effekt? (förutsatt att man är en relativt god skytt) Upp till 100 m?
Publicerat November 24, 200916 yr Tack för ett utförligt svar!Om man tänker sig att det kommer att bli mycket långa skott med bössan, vilken ammo är då att föredra för att det ska bli tillräcklig effekt? Hur långa avstånd vågar man skjuta på för att vara säker på god effekt? (förutsatt att man är en relativt god skytt) Upp till 100 m? Det är fullt möjligt att skjuta på 100 meter med 22lr men jag är inte säker på hur god effekten blir. Har bara skjutit på tavla på så i 22lr sammanhang långa håll. 75 meter brukar inte vara några problem.