Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köp av 22LR!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Det är fullt möjligt att skjuta på 100 meter med 22lr men jag är inte säker på hur god effekten blir. Har bara skjutit på tavla på så i 22lr sammanhang långa håll. 75 meter brukar inte vara några problem.

Någon annan som vet?

Publicerat

försöker hålla mej inom 100 m vid jaktskytte men vid träning så sträcker jag ut det till runt 150+ meter

hur effekten i målet beror på vilken ammo själv gillar jag cci minimag hålspets på fågel

Publicerat

I ärlighetens namn kan jag säga att för jakt är 100 meter bara att glömma,

med min 308 Win är jag 100% på att träffa en cirkel om 35 mm på 100 meter med ett CBS "cold bore shot",

med en 22:a är inget säkert, en felbedömning av vinden med 0,5 m/s dvs under det man kan justera för medför en för stor avdrift att man skall kunna räkna hem någon precision där man är säker på ett CBS på samma mål,

visst kan man träffa, men man kan inte vara säker och i min värld är det svar nog på om man skall skjtua då.

Går man upp i målstorlek och säger att man skall träffa inom en 100 mm stor cirkel med en 22:a på 100 meter så är jag övertygad om att det går att göra med ett CBS skott, ev kanske även en 70 mm stor cirkel,

å andra sidan vet ju alla att en 70 mm cirkel är vad knappt en fyra gånger så stor yta som en 30 mm? Det gör att det blir lättare att träffa då.

22:an är ett bra verktyg och effektivt jaktredskap inom sitt användningsområde.

/Christian

Publicerat
  • Författare
I ärlighetens namn kan jag säga att för jakt är 100 meter bara att glömma,

med min 308 Win är jag 100% på att träffa en cirkel om 35 mm på 100 meter med ett CBS "cold bore shot",

med en 22:a är inget säkert, en felbedömning av vinden med 0,5 m/s dvs under det man kan justera för medför en för stor avdrift att man skall kunna räkna hem någon precision där man är säker på ett CBS på samma mål,

visst kan man träffa, men man kan inte vara säker och i min värld är det svar nog på om man skall skjtua då.

Går man upp i målstorlek och säger att man skall träffa inom en 100 mm stor cirkel med en 22:a på 100 meter så är jag övertygad om att det går att göra med ett CBS skott, ev kanske även en 70 mm stor cirkel,

å andra sidan vet ju alla att en 70 mm cirkel är vad knappt en fyra gånger så stor yta som en 30 mm? Det gör att det blir lättare att träffa då.

22:an är ett bra verktyg och effektivt jaktredskap inom sitt användningsområde.

/Christian

Affirmative:)

CBS skott, vad är det?

Vilket avstånd anser du vara maxgränsen?

Publicerat

Som jag skrev ovan,

Cold Bore Shot, det är dagens första och oftast ända skott, dvs det som vi som jägare är intresserade av, resten är ju bara en påfyllnad.

När det gäller 22:or kan de vara kluriga och inte sätta första skottet tillsammans med de andra, de har att göra med det kulfett som de är insmorda i och som finns i pipan en masse,

med kall pipa och kallt fett har man ett träffläge och med varm ett annat, eller i varje fall kan det vara så.

Som svar på din följdfråga kan jag bara säga att med min 1427:a som nu är såld så kunde Carl, min jaktlagskamrat sätta tio raka träffar på botten av en Cola burk på 100 meter, efter att jag skjutit upp/in bössan,

efter en liten kopp kaffe var vi åter laddade o klara,

de första tre skotten tog lågt, resten tog i burken igen. Detta var iofs bara ett exempel och inte hela sanningen.

Max avstånd, under vilka förhållanden är min motfråga, det kan vara 40,50, 60, 110 meter allt beroende på omständigheterna.

Som ovan, hade vi varit på vår jaktmark och en nötskrika hade landat vid burken hade jag helt klart nypt den, varit helt klar över att träffa.

Efter en dag i skogen med puls, taskigt stöd och vindbyar om 4 m/s, tja allt över 25 meter känns långt då på samma nötis.

Ergo det beror på är svaret.

Bra effekt i vilt tycker jag att det är i en 22 LR ut till kanske 70 meter sen börjar den bli trött.

/Christian