Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågfiske

Featured Replies

Publicerat

Vad jag förstått är bågfiske förbjudet i Sverige, precis som harpunering och att använda ljuster eller spjut.

Finns det någon som "driver frågan" om att tillåta bågfiske i Sverige eller är det helt utsiktslöst att det skulle bli tillåtet?

Jag är ju inte ngn bågjägare men är mkt intresserad av ämnet och vem vet vad som händer i framtiden? :D

Vet någon i vilka länder det är tillåtet att jaga/fiska med båge?

Vore ju häftigt att jaga tex gäddor som ibland står och "solar" med båge eller varför inte braxar? De måste ju vara lättare att träffa än en liten mört... Något som vore "lätt" att bågfiska är väl annars lekgäddor men det ska man väl inte ha några förhoppningar om att det blir tillåtet här i landet i alla fall... <_<

Publicerat
Vad jag förstått är bågfiske förbjudet i Sverige, precis som harpunering och att använda ljuster eller spjut.

Finns det någon som "driver frågan" om att tillåta bågfiske i Sverige eller är det helt utsiktslöst att det skulle bli tillåtet?

Jag är ju inte ngn bågjägare men är mkt intresserad av ämnet och vem vet vad som händer i framtiden? :D

Vet någon i vilka länder det är tillåtet att jaga/fiska med båge?

Vore ju häftigt att jaga tex gäddor som ibland står och "solar" med båge eller varför inte braxar? De måste ju vara lättare att träffa än en liten mört... Något som vore "lätt" att bågfiska är väl annars lekgäddor men det ska man väl inte ha några förhoppningar om att det blir tillåtet här i landet i alla fall... <_<

Frågan om bågfiske kommer förmodligen att aktualiseras först när vi har någon form av jakt på annat vilt i Sverige.

Jag har själv utövat en hel del bågfiske i finland och då främst på lekgädda.

Mycket spännande jakt/fiske form. Man paddlar ut med en kompis i kanot och skjuter gädda med en linförsedd pil.

Har tagit x antal gäddor genom åren på detta vis.

Har faktiskt inte järnkoll på vilka länder som tillåter bågfiske. Finland och USA vet jag att det är tillåtet i. Frågan är om de flesta länder ens reglerar bågfisket i lag.

Publicerat

här talar vi båg fiske.

Publicerat
här talar vi båg fiske.

i det klippet kan man ju likaväl klippa till med hagelsprutan eller vifta med en håv

Publicerat
här talar vi båg fiske.

Har svårt att se något som tilltalar mig i det klippet.

Ett gäng vrålande människor som åker motorbåt och får fiskar att hoppa i luften och sen försöker träffa dem i flykt.

Allt kryddat med hårdrockmusik för att understryka häftigheten i det dom pysslar med.

Det här är inget jag någonsin kommer att utöva.

Jag väljer att stilla glida fram med en kanot och med bra precision placera min pil i fisken.

Publicerat
här talar vi båg fiske.

Ren idioti helt enkelt, och jävligt respektlöst. :blush:

Publicerat
Ren idioti helt enkelt, och jävligt respektlöst. :blink:

Men det var sjukt mycket fisk!

Publicerat

Men skoj ser det ut...... :blink:

Publicerat

Nu kan ju inte jag alla regler vad det gäller bågfiske på lekande gädda i Finland..

Men jag har hört att det är helt förbjudet även där! :mad:

Samma regler gäller tydligen för ljustring på lekande fisk..

Men det är ju bara vad jag hört.

Publicerat
Frågan om bågfiske kommer förmodligen att aktualiseras först när vi har någon form av jakt på annat vilt i Sverige.

Jag har själv utövat en hel del bågfiske i finland och då främst på lekgädda.

Mycket spännande jakt/fiske form. Man paddlar ut med en kompis i kanot och skjuter gädda med en linförsedd pil.

Har tagit x antal gäddor genom åren på detta vis.

Har faktiskt inte järnkoll på vilka länder som tillåter bågfiske. Finland och USA vet jag att det är tillåtet i. Frågan är om de flesta länder ens reglerar bågfisket i lag.

Vet du eller tror du att det e tillåtet i Finland?

Ljustring är förbjudet vet jag. E det så att det är tillåtet är det ju lite kul, kan tänka mig att jaga efter id samt braxen under leken skulle vara underhållande :blink:

sen är frågan om harpuner och bågfiske går under en annan paragraf iom att det är projektiler drivna av mekaniska delar??

Är dock lite tveksam på att det är tillåtet :rolleyes: Men håller tummarna!!!

Publicerat
Vet du eller tror du att det e tillåtet i Finland?

Ljustring är förbjudet vet jag. E det så att det är tillåtet är det ju lite kul, kan tänka mig att jaga efter id samt braxen under leken skulle vara underhållande :blink:

sen är frågan om harpuner och bågfiske går under en annan paragraf iom att det är projektiler drivna av mekaniska delar??

Är dock lite tveksam på att det är tillåtet :rolleyes: Men håller tummarna!!!

Här är det i alla fall förbjudet, och skulle vara svårt med, kanske i någon vass rugg eller innsjö ( vi har väl 3 )

Publicerat

Gäddjakt med båge är galet kul och spännande! Köpte tom en "fin" båge när det begav sig och brukade till just detta.. Men jag åkte inte kanont utan smög runt i de översvämmande vikarna och försökte se vart gädderna lekte.. sen var det bara att försöka tassa dit. Hur kul som helst och som vanligt när det gäller bågeriet, mycket svårare än vad man kan tro!

Undrar vad preskiptionstiden kan vara?

:o

Mvh!

Publicerat
Gäddjakt med båge är galet kul och spännande! Köpte tom en "fin" båge när det begav sig och brukade till just detta.. Men jag åkte inte kanont utan smög runt i de översvämmande vikarna och försökte se vart gädderna lekte.. sen var det bara att försöka tassa dit. Hur kul som helst och som vanligt när det gäller bågeriet, mycket svårare än vad man kan tro!

Undrar vad preskiptionstiden kan vara?

Mvh!

I ditt fall aldrig. Grovt jaktbrott :)

Publicerat

Svälj gröten!

Kollade, Mord har 25 år så jaktbrott grovt eller ej torde vara lite mindre.. Det är 24-26 år sen, höll på i några år :) Var ju ruskigt kul, vet att det kom folk cyklandes för att titta på när vi smög runt bland gäddorna. Vart en liten happening i den lilla byn där jag höll hus då!

Mvh!

Publicerat
Nu kan ju inte jag alla regler vad det gäller bågfiske på lekande gädda i Finland..

Men jag har hört att det är helt förbjudet även där! :o

Samma regler gäller tydligen för ljustring på lekande fisk..

Men det är ju bara vad jag hört.

All användning av juster (dit pilbågen räknas) är förbjuden mellan den 15 april och 20 juni.

Man får heller inte använda det i vattendrag som innehåller sik eller laxfiskar (öring, röding osv.)

Lagen ändrades för några år sedan så man inte skulle kunna börja fiske med juster eller pilbåge förrän efter 20 juni.

Detta för att skydda den lekande gäddan.

Jag fiskade mycket lekgädda innan denna ändring och det var vansinnigt roligt.

För er som kan finska har ni paragraf 12 från den finska lagtexten nedan:

12 §

Kalastus atraimella, harppuunalla tai niihin verrattavalla terällä, koukulla tai kärjellä varustetulla välineellä samoin kuin tulta tai valoa käyttäen haavilla on kielletty lohi- tai siikapitoisessa joessa, koskessa ja virtapaikassa sekä, jollei kalastusalue toisin määrää, huhtikuun 15 päivän alusta kesäkuun 20 päivän loppuun muissakin vesissä.

Kan också berätta att det finska bågjägareförbundet arbetar för att få en ändring av lagen, så att fiske efter lekgädda och annan fisk åter ska tillåtas före den 20 juni. De har redan fått positiv respons då man inte anser att bågfiske eller juster påverkar fiskpopulationerna ens marginellt.

Publicerat

Du skriver att du fiskade innan denna ändring kom till..

Bågfiskade du före 1951?

Har hört att det var då lagen som förbjuder bågfiske på lekgädda kom till.

Och mellan början av 1900 talet fram till -51 så var tydligen ljustring helt förbjudet..

Men vad vet jag..

All användning av juster (dit pilbågen räknas) är förbjuden mellan den 15 april och 20 juni.

Man får heller inte använda det i vattendrag som innehåller sik eller laxfiskar (öring, röding osv.)

Lagen ändrades för några år sedan så man inte skulle kunna börja fiske med juster eller pilbåge förrän efter 20 juni.

Detta för att skydda den lekande gäddan.

Jag fiskade mycket lekgädda innan denna ändring och det var vansinnigt roligt.

För er som kan finska har ni paragraf 12 från den finska lagtexten nedan:

12 §

Kalastus atraimella, harppuunalla tai niihin verrattavalla terällä, koukulla tai kärjellä varustetulla välineellä samoin kuin tulta tai valoa käyttäen haavilla on kielletty lohi- tai siikapitoisessa joessa, koskessa ja virtapaikassa sekä, jollei kalastusalue toisin määrää, huhtikuun 15 päivän alusta kesäkuun 20 päivän loppuun muissakin vesissä.

Kan också berätta att det finska bågjägareförbundet arbetar för att få en ändring av lagen, så att fiske efter lekgädda och annan fisk åter ska tillåtas före den 20 juni. De har redan fått positiv respons då man inte anser att bågfiske eller juster påverkar fiskpopulationerna ens marginellt.

Publicerat
Du skriver att du fiskade innan denna ändring kom till..

Bågfiskade du före 1951?

Har hört att det var då lagen som förbjuder bågfiske på lekgädda kom till.

Men vad vet jag..

Det är lite andra lagar som reglera konstgjorda viltvatten. Put and take vatten har inte samma fisketider som vattendrag med naturligt bestånd.

Vårfisket efter gädda skedde i en konstgjord sjö på en uppdämd åker.

Publicerat

Visste inte att det fanns "put & take" för gädda i Finland.

Men nu vet jag!

Alltid lär man sig nått nytt! :rolleyes:

Det är lite andra lagar som reglera konstgjorda viltvatten. Put and take vatten har inte samma fisketider som vattendrag med naturligt bestånd.
Publicerat
Visste inte att det fanns "put & take" för gädda i Finland.

Men nu vet jag!

Alltid lär man sig nått nytt! :rolleyes:

Det handlar om en uppdämd å som bildat en mindre sjö. Sjön och marken ägs av samma bonde och endast han har fiskerätten där. I andra ändan har ett litet vattenkraftverk byggts. Han har även bra sjöfågeljakt där.

Publicerat

Bågfiske efter gädda i Norge verkar vara tillåtet. Situationen verkar vara en aning oklar dock. Där går diskussionerna höga om varför inte all fiske kan tas med båge. Läs mer på: http://www.hostmybb.com/phpbb/viewforum.ph...p;mforum=buster

Publicerat
Fick denna länk av min kompis i USA. En Muskie fångad på spö. Men vilken utmaning det skulle vara att bågfiska efter dessa.

http://www.fieldandstream.com/photos/galle...ught-torch-lake

Sorgligt att den inte fick simma vidare. Ingen vidare matfisk det där

Publicerat
Sorgligt att den inte fick simma vidare. Ingen vidare matfisk det där

Den blir förmodligen monterad som en trofé hemma hos fiskaren.

Publicerat
Fick denna länk av min kompis i USA. En Muskie fångad på spö. Men vilken utmaning det skulle vara att bågfiska efter dessa.

Har en stående inbjudan att fara till Texas o bågjaga alligator gar.. Hoppas bara jag får tummen ur o far, får planera in det under ngn tur till Florida :P

Dessa lirare har dock, som ganska många amerikanare en liten speciell syn på jakt.. Dom hackar alltid på mig för att jag jagar med compound, det e ju ingen jakt enligt dem, om det inte e långbåge eller recurve.. I somras köpte familjen tre nya hundar, en jagande o två ställande(eller vad det nu heter) som de jagar viltsvin med.. o då med kniv!!!!! :P Han tog lite illa vid när jag inte ville pröva denna jakttyp.. Sköna människor trots att deras syn på jakt e lite skev enligt oss nordbor..