Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsmat

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har hört att de äter si och att de äter så...finns många teorier och idéer, kanske lika många som jägare och vildsvin. :P

Har läst om att man kan åtla med bröd, majs, div säd, ärtor och lite matrester osv. Svinen är ju allätare så det är väl lite hur man vill ha det vid sin åtelplats.

Sedan gillar de väl sockerbetor och potatatis, kanske mest när de frysit sig mjuka - eller? :lol: Lite söt och smaskig melass på det har också gjort susen har jag förstått. Men gillar de även morötter? Någon som vet? Det går ju att köpa säckvis med fodermorötter nu för en billig peng. Kan kanske vara något för djuren i naturen också?

Nu kom jag på att eftersom de äter och tycker om ek- och bokollon borde man väl kunna åtla med det också i en hög eller sprida ut det lite i en hörna av åtelplatsen. Jag menar jag bor med många ekar och bokar på tomten och det brukar bli endel när man får ur latmasken och räfsar löv osv.

Vad tror ni?

En sak jag undar också, äter de kastanjer? :unsure:

Fritt fram för näste talare med sina tankar och idéer eller länktips! :D

Publicerat

"Mina" grisar äter väl allt, precis som en riktig allätare ska men tycker mig ha märkt att majs står väldigt högt i kurs och vinterhalvåret så får de en hel del potatis, köper utsorterad potatis av en odlare för 50 öre kilot. De rör knappt potatisen innan den frusit sig mjuk och stärkelsen omvandlats till socker. Provade vid ett tillfälle att lägga ut morötter men det var ingen hit bland grisarna.

Några ihåliga stubbar på ett hygge brukar också prepareras med bröd och här verkar det som att potatislimpa, mörkt bröd med russin i samt kaffebröd typ kanelbullar går hem rejält.

Publicerat

Jag har också funderingar kring om dom gillar kastanjer, har hittat 5 stora träd utanför hemma och det ligger hur mycket kastanjer som hellst under dom så jag är lite sugen på att plocka några kassar.

Jag har hört rykten om att det är olagligt att plocka ekollon, tycker det låter helt befängt. Men det kanske är någon som vet?

Publicerat

Grisarna är som vi människor och älskar allt vad sötsaker heter. Men vi vet alla att det inte är bra, men det vet tyvärr inte grisarna som gärna glufsar i sig vad vi slänger ut. Nu blir det ingen moralpredikan för jag använder mig också av sötsaker i form av bröd, dock i mindre mängder.

Potatis och morötter går inte hem bland mina grisar, för att de är för bortskämda helt enkelt. Vete är det foder som används till 90% och någon galen gång får de lite majs också. Tjäran är minst lika viktigt som fodret och glöms ofta bort när vi pratar om att locka grisarna till åteln. Var 14 dag brukar jag kleta på nytt!

Att samla ihop ek - och bokollon är knappast lönt, eftersom det finns i överflöd just nu. Däremot kan det vara värt att göra så och lägga ut det på åtlarna när de är slut i skogen.

Kastanjer nämndes och det fungerar det med, men inte lika bra som det vi vanligen lägger på åtlarna. Det kan ta några veckor innan grisarna vänjer sig vid nytt foder och det bör alltid kompletteras ihop med det vi har använt tidigare.

Nu är det lågsäsong på flertalet åtlar och då hjälper inget vad vi lägger ut. Tjäran däremot lockar även de trögaste grisarna att komma fram.... men några regelbundna tider kan vi glömma.

Vi får nog allt vänta ett par månader till innan grisarna blir frekventare. :rolleyes:

Publicerat

Vem har tid o vänta...

Jag har mycket ek med mycket ollon och under de träden verkar grisarna nu ha hittat, tyvärr så ligger det ca 0,5-1ha med ek skog precis breve åkrarna med nysådd gröda så vi får se hur det går, än har de inte hittat dom ekarna utan nöjer sig med ekarna nere i skogen.

Snart måne annars :rolleyes:

/Lasse

Publicerat

Grisar käkar allt men som Frontier sa, sötsaker är inte bra för tänderna.

Majs är no1 vad jag tycker men rätt dyrt, Jag kör en tunna med majs och den tar 40 kilo. Har två åtlar, en med tre tunner och en med två tunner. den med två har den stora tunnan och en mindre. Dom övriga körs med en mix av vete, korn och havrekros+ majs och laddas med några kilo varje dag per tunna. Detta jobb slipper jag, det gör den vänliga markägaren åt mig. Jag åker upp varje helg på året och tjärar mina träd och stenar+ påfyllning av stora tunnan. Stående stora stenar fungerar precis lika bra som träd att tjära och är lika använda som träden. Betarna smäller dom bara i stenen en gång :o men skrubbar sig gör dom gärna. Moröter är inte så populära hos grisen men rådjur och älgar älskar dom, har man sett när det är snö, massor av spår.

Potatis går ner när dom jäst till sig och blivit mjuka.Brysselkol helt ok, lite pruttiga i magen kanske.

Sockerbetor gillar dom skarpt, men samma sak där. Skall ligga till sig innan och bli mjuka.

På helgen får dom då de matrester som blir över under veckan. Bröd kokt potatid skal av räkor. pasta mm.

Stekt gås med rödkål potatis och sås var det första jag åtlade med på skoj för en 6-7år sedan när jag upptäckt bökande i en täppa och nu natten till lördag så hade dom tömt samtliga tunner på mat och bökat upp ett par hundra kvadrat meter ute i en täppa.

Nu är dom igång igen efter några lugna veckor så nu vet man var lördag nätterna skall tillbringas framöver -_-

Publicerat
  • Författare
Jag har hört rykten om att det är olagligt att plocka ekollon, tycker det låter helt befängt. Men det kanske är någon som vet?

Det måste alltså innebära att det är ett lagbrott att räfsa ihop löv och ekollon på tomten! :rolleyes:

Med andra ord:

Jag vill inte vara en lagbrytare så från och med nu får löven ligga! :lol::D:D

Eller inte...eftersom man bor i en sal av löv ("poetiskt sagt") så nog löven tas omhand vad det lider...

Vad det gäller ekollonen kan det ju vara så att de inte omfattas av allemansrätten?

Publicerat
Det måste alltså innebära att det är ett lagbrott att räfsa ihop löv och ekollon på tomten! ;)

Med andra ord:

Jag vill inte vara en lagbrytare så från och med nu får löven ligga! :D:D:lol:

Eller inte...eftersom man bor i en sal av löv ("poetiskt sagt") så nog löven tas omhand vad det lider...

Vad det gäller ekollonen kan det ju vara så att de inte omfattas av allemansrätten?

Tror nog du kan räfsa ihopa ekollonen med gott samvete. Tror inte det är förbjudet längre, är något gammalt skit som lever kvar sen Gustav Vasas tid, förbjudet att plocka ekollon och hasselnötter, lika som att allt laxfiske styrdes av kronan :) Men det var då de :D
Publicerat
Jag har också funderingar kring om dom gillar kastanjer, har hittat 5 stora träd utanför hemma och det ligger hur mycket kastanjer som hellst under dom så jag är lite sugen på att plocka några kassar.

Som jag har förstått det så får man inte plocka något som växer på träd med stöd av allemansrätten.

Publicerat
  • Författare
Som jag har förstått det så får man inte plocka något som växer på träd med stöd av allemansrätten.

Nej, så är det nog.

Fast nu är det nog inte någon som tänkt att plocka ekollonen från träden utan man räfsar väl enklast ihop dem när de ramlat ned.

Jag ska prova att lägga ut endel på åtelplatsen. Det kan kanske vara bra som komplemment till det andra som finns där.

Man behöver ju inte sortera ut dem från löven man får med samtidigt. Det borde väl bara vara bra om de har lite att böka runt i så att de är sysselsatta medans jag osäkrar bössan... ;)

Publicerat
Nej, så är det nog.

Fast nu är det nog inte någon som tänkt att plocka ekollonen från träden utan man räfsar väl enklast ihop dem när de ramlat ned.

Jag ska prova att lägga ut endel på åtelplatsen. Det kan kanske vara bra som komplemment till det andra som finns där.

Man behöver ju inte sortera ut dem från löven man får med samtidigt. Det borde väl bara vara bra om de har lite att böka runt i så att de är sysselsatta medans jag osäkrar bössan... ;)

har kollat på naturvårdsverket nu och du har inga problem att plocka från frukter från träd så länge dom inte är på någons tomt eller odling men men NVVs webbsideskapare ska ha sparken för jag hittade inte infon fullt ut utan blev hänvisad åt alla håll och kanter

jag har efter dahla´s inlägg här under snokat mer på NVV och hittade en utförlig lagbeskrivning om allesmänsrätten i en väl dold pdf fil http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-8161-6.pdf å här står allt man bör veta om denna uråldriga lag

Publicerat

Du får inte ta kvistar, grenar, näver, bark, löv, ollon, nötter eller kåda från växande träd. Naturligtvis får du inte heller ta buskar eller fälla träd. Däremot får du plocka vilda bär, blommor och svamp, nedfallna grenar och torrt ris på marken. Vissa blommor är så sällsynta att det finns risk för att de ska utrotas. Sådana blommor är fridlysta och får inte plockas.

Men om man nu känner markägaren och ber om lov och får tillstånd så är det ju inga problem att plocka det som tillåtits.

Jag jagar på ekerö och där behöver man inte samla ekollon... däremot kan man med fördel samla in dom som hamnar i trädgården för att forsla bort dessa om man nu inte vill ha gris på tomten... detsamma gäller fallfrukt. När jag vill ha min komposthög vänd så brukar jag häva ut lite frukt och nötter i komposten... det tar nån dag innan den är vänd <_<

Publicerat

Läste ett inlägg från ett gäng killar i kronoberg som kraftigt ifrågasatte det framtida förbudet av att använda processade livsmedel som åtel? (svensk jakt nyheter)

Har någon sett ett svar på den debatt artikeln, planeras det? Räcker ju med att förklara grisens anatomi.

Publicerat

Hörde talas om några danskar som samlade upp avverkade träd i skogen och hänvisade till allemansrätten när de blev påkomna. B)

Publicerat
å här står allt man bör veta om denna uråldriga lag

Allemansrätten är väl ingen lag utan en sedvänjerätt d v s den underkastas alla andra lagar och rättigheter t ex nyttjanderätt som man får genom arrende. Det är därför, som jag fått förklarat för mig, som man som jaktarrendator alltid har företräde gentemot en motionär som utnyttjar sin allemansrätt.

Publicerat

nja det var en liten klantigt skrivning får skylla på att jag inte hade sovit nått speciellt bra inatt (inget alls)

man kan tolka allemansrätten som en lag om att få vistas i naturen utan större inskränkningar tyvärr så är det lite synd att det är så då det finns vissa individer som missbrukar den rätten för kommericella syften

som jag fått förklarat för mig, som man som jaktarrendator alltid har företräde gentemot en motionär som utnyttjar sin allemansrätt.

som jag tolkar det som har man inte det tyvärr utan att man måste samsas om marken MEN är det samma person som är ute och stör t.ex jakten så kan du ansöka om vitesförbud för just den personen då får personen i fråga inte vara på marken

märk väl att detta är enbart mina tolkningar om allemansrätten och jag hänvisar till naturvårdsverket och http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-8161-6.pdf där ni kan skaffa egna tolkningar om vad som gäller

Publicerat

Ta du och grilla bara ^_^ men inte kastanjer från vanliga svenska kastanje träd. Dom som man grillar är från ett annat träd, Finns ibland i parker runt om i våra städer och har sitt utsprung i Kina om jag inte minns fel.
Publicerat
  • Författare

Jo, men nu var det inte GRILLA kastanjer till vildsvin utan det gällde om de GILLAR kastanjer! :ph34r::(:P

Jag ska prova att lägga ut några kastanjer när jag åker upp till tornet ikväll (om jag nu får åka iväg en lördagskväll när "frun" är ledig. :D ). Har inte så många kastanjer nu, de flesta är överkörda på vägen. För jag tänkte inte servera mosade kastanjer heller.

Passar på att slänga ut lite mer äpplen också, även om de inte verkar så förtjusta i äpplen så äter väl andra djur av dem om de passerar platsen.

Bara det nu slutar vräka ned vatten från himlen. ^_^ Men de har ju lovat fint väder till kvällen så hoppet finns ju! :P

Publicerat
Jo, men nu var det inte GRILLA kastanjer till vildsvin utan det gällde om de GILLAR kastanjer! :ph34r::(:P

Jag ska prova att lägga ut några kastanjer när jag åker upp till tornet ikväll (om jag nu får åka iväg en lördagskväll när "frun" är ledig. :P ). Har inte så många kastanjer nu, de flesta är överkörda på vägen. För jag tänkte inte servera mosade kastanjer heller.

Passar på att slänga ut lite mer äpplen också, även om de inte verkar så förtjusta i äpplen så äter väl andra djur av dem om de passerar platsen.

Bara det nu slutar vräka ned vatten från himlen. ^_^ Men de har ju lovat fint väder till kvällen så hoppet finns ju! :P

Kanske är det just grillade kastanjer dom vil ha :D vem vet, det är gourmeter vi snackar om.

Ärligt talat, jag tror inte dom gillar kastanjer är nog för mycket garvsyra i dom skulle jag tro, men man kan ju alltid prova det är ju inte bara gourmeter utan även levande soptunner.

Inte fel med äpplen, älg och rå gillar ju det iaf.

Jag väntar också på uppehåll så man kan köra upp och tjära och kolla över åtlarna, går väl även i regn men vem fan känner sig sugen på att bli blöt som en trasa.

Lördags godiset ligger och väntar på transport upp i skogen, lite rester från veckan blir en höjdpunt i grisarnas liv :D

Publicerat
Kanske är det just grillade kastanjer dom vil ha :P vem vet, det är gourmeter vi snackar om.

Ärligt talat, jag tror inte dom gillar kastanjer är nog för mycket garvsyra i dom skulle jag tro, men man kan ju alltid prova det är ju inte bara gourmeter utan även levande soptunner.

Inte fel med äpplen, älg och rå gillar ju det iaf.

Jag väntar också på uppehåll så man kan köra upp och tjära och kolla över åtlarna, går väl även i regn men vem fan känner sig sugen på att bli blöt som en trasa.

Lördags godiset ligger och väntar på transport upp i skogen, lite rester från veckan blir en höjdpunt i grisarnas liv <_<

Hej!

En fråga:

skulle det vara mer garvsyra i kastanjer än i ekollon?

MVH

Alias

Publicerat

Min erfarenhet är att majs och ärtor är favvoföda, men att det även går bra med mindre föredragen föda om man inte konkurrerar med någon annan. Jag har fått grisar att hålla sig hos mig med såväl ren havre som rent korn, men skall man tävla med någon som blandar i litet majs står man sig nog slätt.

Det är väldigt tydligt att det tar ett tag innan vildsvinen byter över till en ny föda. Om potatisarna var tvungna att frysa för att vildsvinen skulle äta dem så skulle rimligen inte potatisodlkarna hata vildsvinen som pesten :P ! Men betor och potatis blir säkert ännu godare på det sättet, visst.

Publicerat
Hej!

En fråga:

skulle det vara mer garvsyra i kastanjer än i ekollon?

MVH

Alias

Ja, inte bara garvsyra(är släkt med eken), vår vanliga kastnj som kallas häst kastanj är giftig. Tydligen klarar hästar av den.

Läs själva här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stkastanj

Publicerat
  • Författare

Ja, tur att man inte käkat några när de är giftiga! :)

Men jag hittade även denna länk:

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-068.html

Där står det att kastanj äts av hästar, hjortar och svin!

Jag plockade ihop 1/3 kasse igår och hällde ut. Få se om de ätit något av de jag la igår nästa gång jag kommer till åtelplatsen.

Lockade även med lite gammalt bröd osv.

Den här ggn ska jag komplettera med småpotatisar och lite potatisskal.

Det måste väl räcka för jag har ju en åtelplats och inte en foderplats...

• 1 month later...
Publicerat
Ja, tur att man inte käkat några när de är giftiga! <_<

Men jag hittade även denna länk:

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-068.html

Där står det att kastanj äts av hästar, hjortar och svin!

Jag plockade ihop 1/3 kasse igår och hällde ut. Få se om de ätit något av de jag la igår nästa gång jag kommer till åtelplatsen.

Lockade även med lite gammalt bröd osv.

Den här ggn ska jag komplettera med småpotatisar och lite potatisskal.

Det måste väl räcka för jag har ju en åtelplats och inte en foderplats...

Hej. Hur gick det med hästkastanjerna, åt grisarna dom? eller dom smorde sina hemorrojder med dem ist :o

Potatis skal gillar dom skarpt iaf hos mig. Samlar och sparar alla rester av potatis, frukt och grönsaker, brödskalkar som blir under veckan, Kokta potatisar är riktigt bra att dra med. För på småbrukets tid kokades ofta potatis till grisarna i stora sk. brygghus grytor, tyvärr lever inte dagens tam grisar samma gurmet liv. Så tänk på vildsvinen i JUL och ge dom en stor gryta kokt potatis på julafton, de är djur dom med även om dom är fula som stryk.

post-4059-1260474821_thumb.jpg

Publicerat

Ge och ge... de får ge mig en julskinka istället.... :rolleyes: