Publicerat December 11, 200916 yr nja det var en liten klantigt skrivning får skylla på att jag inte hade sovit nått speciellt bra inatt (inget alls)man kan tolka allemansrätten som en lag om att få vistas i naturen utan större inskränkningar tyvärr så är det lite synd att det är så då det finns vissa individer som missbrukar den rätten för kommericella syften som jag tolkar det som har man inte det tyvärr utan att man måste samsas om marken MEN är det samma person som är ute och stör t.ex jakten så kan du ansöka om vitesförbud för just den personen då får personen i fråga inte vara på marken märk väl att detta är enbart mina tolkningar om allemansrätten och jag hänvisar till naturvårdsverket och http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-8161-6.pdf där ni kan skaffa egna tolkningar om vad som gäller Som arrendator har du nyttjanderätt vilket ska vara en i lag skriven rättighet som du får som markägare eller betalar för om du arrenderar. En lagstadgade rättighet går då alltid före en sedvänjerätt vilket då allemansrätten är. Därav ska man kunna köra bort en person som befinner sig på marken med allemansrätten som stöd. Man ska dock göra på på ett sätt som inte kan uppfattas som hotfullt eftersom man då kan bli anmäld för att uppträtt hotfullt.
Publicerat December 11, 200916 yr Vi kör i stort sätt bara med ärtor. Men hittar du något ruttet hemma i skafferiet så är det väl bara att åka ut me det. Dom äter ju det dom kommer åt
Publicerat December 11, 200916 yr Det är lite gott och blandat som gäller hos oss. Majs, ärtor, sockerbetor och potatis. I alla sorters frukter fast det verkar som om körsbär gör dom smått galna av habegär.
Publicerat December 11, 200916 yr Som arrendator har du nyttjanderätt vilket ska vara en i lag skriven rättighet som du får som markägare eller betalar för om du arrenderar. En lagstadgade rättighet går då alltid före en sedvänjerätt vilket då allemansrätten är. Därav ska man kunna köra bort en person som befinner sig på marken med allemansrätten som stöd. Man ska dock göra på på ett sätt som inte kan uppfattas som hotfullt eftersom man då kan bli anmäld för att uppträtt hotfullt. jag kan hålla med om att markägaren/arrendatorn ska få ha rätten att själv avvisa störande/förstörande personer men att lukra upp allemansrätten förmycket kan skada turistlivet
Publicerat December 12, 200916 yr vad tror ni om sill? har frysen full efter en tur ut i sundet och det är knappast troligt att jag sätter i mig allt själv. har funderingar men tvekar av en anledning; det är vad jag förstått inte lagligt att åtla efter exempelvis räv med slaktavfall från annat än vilt. hur är det med fisk? riskerar jag att bryta mot lagen? tanken väcktes överhuvudtaget då grisarna ju varit rejält på jakt efter animalisk på grund av all garvsyra efter ollonen och därför inte varit lika aktiva på åtlarna som vanligt på senaste. sillen kanske kan locka tillbaka dem men vill ju självklart inte bryta mot lagen.
Publicerat December 20, 200916 yr Författare Kan väl inte vara så farligt att lägga ut lite sill, det är ju en ren naturprodukt! Jag kan tänka mig att svinen blir glada, även räv, kråkor, trutar osv lär ju hitta till din åtel. Har ett paket gamla kokta kräftor i frysen som vi inte vågar äta längre - kan det vara något tror ni? De är vassa som f-n men nassarna är väl vana då de bökar i jorden så de lär väl inte vara så känsliga kan jag tänka mig. Kräftorna lär väl precis som fisken lukta en hel del då de legat några dagar om det är plusgrader... Nu är det iofs många minus och då är det bara ett block som ligger på åteln och det är kanske inte sååå lockande - eller vad tror ni? Vad det gäller kastanjerna rörde vildsvinen inte dem så länge jag kunde urskilja dem i röran på åtelplatsen. De verkade med andra ord inte vara några favoriter. Tur att man inte släpade dit säckvis... Äpplen verkar gå i perioder men bröd funkar alltid.