Publicerat November 22, 200520 yr Hejsan allihopa.. innan jag börjar så kan det skall tilläggas att jag letat efter en Krico 700 "säkerhetsstudsaren" men endast hittat en i en jaktaffär i Tyskland. Va hos torsbohandels igår. hade ju gått in för att köpa en mannlicher för Kricon som jag helst ville ha fanns ju inte så lättilgänglig.. så när jag kom dit så var det mest mannlicher som jag kollade efter. men efter att ha kollat runt lite på mannlicher grejjerna och inte hittat nått som tilltalade mig. så började jag kolla på lite andra bösser bland annat ruger 1:orna men 7x57:an hade nyss blivit såld... men där va en 280 rem men det var en varmint modell. så jag såg ingen anledning att köpa den. för jag skulle köpa en ny bössa till att ha på smygjakt så en varminter var uteslutet. men jag kollade vidare där lite och där. Helt som kommen ur intet stod det en Krico 700 "säkerhetsstudsaren" i kaliber 6,5x55 som gjord för mig.. och 8900 :- var ju inga pengar att tala om heller med tanke på att den är relativt ovanlig. om ni vill veta mer om bössan så finns det en artikel om den i Vapentidningen skulle tro att det var i nummer 9 eller 10. Fan va det känns bra när allting stämmer och man bara får en rungande känsla i hela kroppen. Har aldrig längtat så här mycket efter att en licens ska dyka ner i brevlådan. när jag får hem bössan senn så ska det monteras ett Swarovski sikte på den i ett väldigt lågt montage. MVH/Jocke (Som e nöjdast i världen)
Publicerat November 22, 200520 yr Tjenna beretta trodde nästan du skulle svara när jag såg dig online tack så mkt... klart det kommer bilder på den när jag fått licensen och fått monterat kikarsiktet MVH/Jocke
Publicerat November 22, 200520 yr Hej, å grattis. när du skriver "säkerhetstudsaren" vad kan det vara för en intressant skjutmanick då?
Publicerat November 22, 200520 yr hejsan Markus.. jo det speciela med denna bössa är att allt är slackat tills precis innan man ska skjuta då spänner man upp allt med en liten tangent på kolvhalsen... riktigt trevligt system facktiskt helt ljudlöst... om du har tur kanske det finns nånn som har artikeln ifrån vapentidningen som kan scanna in den och lägga ut den här så du kan läsa den bra artikeln dom nyare krieghoff dubblarna har också en sådan här tangent men den e lite anorlunda...den på Kricon slackar man igen med en liten knapp och krieghoffarna slackar du genom att trycka den till det alra översta läget så slackars den... MVH/Jocke
Publicerat November 22, 200520 yr Jag gillar inte detta med slacka slagfjädrar. Det kan ju inte vara mer säkerhet i detta än vad man exempelvis har i min Sako där det sitter en metallmoj som hindrar slagstiftet från att nå fram till patronen. Skall slagstiftet fram krävs en kvantmekanisk tunnlingseffekt, och det händer inte så ofta ;D
Publicerat November 23, 200520 yr hejsan Markus..jo det speciela med denna bössa är att allt är slackat tills precis innan man ska skjuta då spänner man upp allt med en liten tangent på kolvhalsen... riktigt trevligt system facktiskt helt ljudlöst... om du har tur kanske det finns nånn som har artikeln ifrån vapentidningen som kan scanna in den och lägga ut den här så du kan läsa den bra artikeln dom nyare krieghoff dubblarna har också en sådan här tangent men den e lite anorlunda...den på Kricon slackar man igen med en liten knapp och krieghoffarna slackar du genom att trycka den till det alra översta läget så slackars den... MVH/Jocke Det låter intressant, har aldrig sett, eller hört talas om någon sån bössa.....(LOVA att du vägger in bild/bilder när du får den).... ;D
Publicerat November 24, 200520 yr Hejsan igen... klart att jag kommer att lägga upp bilder så ni får se skönheten är så nöjd över detta köpet...nog det köp jag vatt nöjdast med i min gaderob Precis Kindbo håller med dig...Markus du borde läsa VT Har inte Kinbo nårra komentarer om köpet då ;D MVH/Jocke
Publicerat November 24, 200520 yr Jag tror nog att du kommer att trivas med bössan vilken borde vara ett bra val för tex vakjakt, jag har själv klämt på den ett par gånger. Det ex jag tittade på såg och kändes mycket välgjort! Det är ett par saker på bössan som jag personligen inte kan komma överens med, bl.a föredrar jag klassisk rak kolv, ledad magasins botten samt en kula på slutstyckshandtaget i stället för smörknivsvarianten. Detta är dock min högst personliga åsikt vilket i slutändan handlar om tycke och smak. En annan sak som vi skall komma ihåg är habegäret, vill man ha någonting finns det bara en sak som kan stilla ens begär och det är givetvis att lägga klorna på den aktuella tingesten! f.ö. verkar Fredrik på VT stormförtjust i sin.... Vad blir det för swarre? Vilket montage?
Publicerat November 24, 200520 yr HerrBerg - jag hör ju själv till de som använder sakos säkringar... och de räcker för mig. Men frågan är bara vad som händer om säkringen råkas osäkras av en kvist eller annat? I det avseendet håller jag med att en slagspännare är säkrare. Om jag fick ha fler jaktvapen och obegränsat med pengar skulle jag kanske köpa ett gäng Krieghoff...
Publicerat November 24, 200520 yr Jag är nog villig att erkänna att jag utan tveka skulle kunna tänka mig de här tre från Krieghoff om man var stationerad i ett land utan össtatsregler... Den övre i .416 Rigby och i de undre skulle jag kunna tänka mig en 5,6x50R Mag och en 8x57 JRS, helt klart användbara..... ;D Därtill är jag av den åsikten att valet av säkring speglas bl.a av den tilltänkta jaktformen för vapnet ifråga!
Publicerat November 24, 200520 yr Kindbo: I och med att jag ska ha bössan till smygjakt på marker där hållen blir max 120 meter så tänkte jag montera på en swarre 4x32 fast i ett väldigt lågt montage så att det blir en smidig och fin bössa. montaget har jag inte valt ännu...vet inte vad det finns för nårra låga montage som passar en swarre med 26mm tub till ett hyffsat pris :- Du kanske vet nått Kinbo? MVH/Jocke
Publicerat November 24, 200520 yr Kindbo: I och med att jag ska ha bössan till smygjakt på marker där hållen blir max 120 meter så tänkte jag montera på en swarre 4x32 fast i ett väldigt lågt montage så att det blir en smidig och fin bössa. montaget har jag inte valt ännu...vet inte vad det finns för nårra låga montage som passar en swarre med 26mm tub till ett hyffsat pris :-Du kanske vet nått Kinbo? MVH/Jocke Not a clue.... Hör med Håkan!
Publicerat November 24, 200520 yr Jag skickar väll ett pm till Håkan då och ser vad han har att säga om saken tack ändå.. MVH/Jocke
Publicerat November 24, 200520 yr HerrBerg - jag hör ju själv till de som använder sakos säkringar... och de räcker för mig. Men frågan är bara vad som händer om säkringen råkas osäkras av en kvist eller annat? I det avseendet håller jag med att en slagspännare är säkrare. Om jag fick ha fler jaktvapen och obegränsat med pengar skulle jag kanske köpa ett gäng Krieghoff... Maqn kan ju få precis samma effekt genom att göra en traditionell säkring som är skitjobbig att osäkra. Trög och jävlig, och som kräver en stor ful spak för att man ens skall kunna uppbåda kraft nog att osäkra. Määärkligt att det inte är folk som beställer sådana, om det nu är så bra? ;D ;D ;D :
Publicerat November 25, 200520 yr HerrBerg - Jag har seriöst övervägt att förlita mig på en gammal hederlig flaggsäkring... Har just nu 2st sako M98:or som jag inte vet vad jag skall göra av...
Publicerat November 25, 200520 yr Du har ju redan en 7x57 annars hade den patronen förpackad i en M98 varit mumma...
Publicerat December 1, 200520 yr Hejsan gått folk. Det kommer tyvärr att dröja ett tag med bilder på skönheten. Man bor ju i Halmstad vilket gör att man inte kan få licens så lätt.och när man väl blir godkänd så tar det en satans tid innan man väl får licensen. Och nu ballade polisen ur och ville inte ge mig licensen > men skolan fixar det med ett litet brev.. men det väntas att jag får licensaen nästa vecka någon gång... lägger in bilder på den så fort jag får den MVH/Jocke
Publicerat Januari 23, 200620 yr Hejsan igen efter en lång paus i denna tråd. Nu så damp licensen ner i brevlådan i fredags. Så denna veckan ska skönheten hämtas! 8) Kommer givetvis att ta en massa kort på skönheten när jag får hem den. Blir antagligen att jag hämtar den på fredag. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200620 yr Nu så har jag äntligen fått hem skönheten! 8) Men så va de3t det där med korten :/ Min kamera ligger kvar i skolan och morsan har lagt sin kamera hos sin kompis så det blir inga kort i dag inte ni får hålla ut i någon dag till Har toppat den med ett gammalt ziess 1,5-6x39 så den blir väldigt allround MVH/Jocke
Publicerat April 1, 200620 yr hur går det med bilderna? Hej Nicke! Jorå...har inte fått till några bilder med kameran som jag tycker har blivit så snygga och utan blänk så jag vill lägga ut dom. Ska ta några till snart och se om jag kan lyckas belysa bössan rätt så man slipper för mycket blänk m.m Så bara dröj lite så kommer det Om ni vill kan jag ju i och för sig lägga ut några skit bilder som jag trycker på på denna datron som ni får som en smak-start om ni vill MVH/Jocke