Publicerat Oktober 19, 200916 yr Några fler som inte sett en enda ynkaske älgkalv under årets älgjakt?
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Ja visst fan är det surt jag har ändå suttit under septemberjakten med, men inte det heller har hjälpt.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Personligen tycker jag få jaktformer är så tråkiga som "traditionell" älgjakt, sitta och glo en bestämd tid oavsett väder.. Nej jag föredrar ensamjakt där man kan byta pass som man vill eller växla till smygjakt ett tag eller stanna och plocka svamp om man ser sådan. Militärövning med komradio nej tack. Nej, jag såg inget den dag jag var med i år.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Tråkigt? Kallt? Jo.. kanske det.. men det har ändå sin tjusning att en hel vecka få sitta i skogen utan mobiltelefon som ringer hela tiden, insupa omgivningarna.. grilla lite kôrv och tugga på lite annat smått och gott.. =) Man har inte roligare än man gör sig =)
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jag ha slutat upp att jaga älg, nog för att jag ofta gick med hundförarna som är rätt trevligt. Men när man måste sitta på pass så vill man bara ta bort sig. Jag tycker det är en händelsefattig jakt överlag. Därför sätter jag min lediga tid på mina egna hundar istället.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr jag vet nånting värre än att inte se älg på älgpass, att se älg på passet och inte får skjuta "då hunden inte ställer älgen" :P
Publicerat Oktober 19, 200916 yr jag vet nånting värre än att inte se älg på älgpass, att se älg på passet och inte får skjuta "då hunden inte ställer älgen" :P Skämtar du nu? Här är det spöstraff för den pass skytt som skjuter en älg på ståndskall... (gångstånd med god marginal till hunden undantaget då)
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Älg har man både sett och hört ungefär en gång/jaktdag. Men inte F*N får man ett bra läge för det.. Ska ta med mig motorsågen nästa gång...
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Här är det spöstraff för den pass skytt som skjuter en älg på ståndskall... (gångstånd med god marginal till hunden undantaget då) Hmm hur gör ni om hunden ställer en älg i passet för en pass-skytt? Får inte den i passet skjuta då?
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jag jagar mästa dels med ett gäng bekanta som har en gård i södra stockholm, Och efter som vi har mycket gris på marken så har ju det blivit så att våra kojor är ju gjorda för lite mer kallare klimat. =) Och nu när det va älgjakts premiär den 12 så va de så härligt att få sätta sej o ro om sej, Vedkamin, plus att de är ju då inrutat med plexi runt om, o en varm kopp kaffe o macka med rökt vildsvin.. Och att bara ha späningen, att de kan komma. =) Bara de är ju en del av kärleken till ÄLGJAKTEN. =)
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Hmm hur gör ni om hunden ställer en älg i passet för en pass-skytt? Får inte den i passet skjuta då? Nix.. då är det i princip patron ur och låta hundföraren gå på ståndet.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Inte en klöv, bara döda älgar på slakteriet. Detta var mitt sista år på pass, nu är det jämten som gäller hädanefter.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Nix.. då är det i princip patron ur och låta hundföraren gå på ståndet. VA??? Helt sjukt. Här jagar vi älg. Då skjuter man älg då tillfälle ges. Jag har själv älghund och ser gärna att folk skjuter älg för hunden.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Jag har aldrig sett så många älgar i mitt liv som i år! Hade inte sällan både tre och fyra ekipage i passet vilken dag som helst! Ko med dubbelkalv var en vanlig syn och man kunde bedriva riktigt selektiv jakt Dock är det riktigt dåligt med tjurar så här får vi nog bromsa ett tag... Nej, vi har inte haft så här mycket älg sedan 80-talet!
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Har sett massvis med älg i år. Det var innan jakten började. Känns som jag är den enda som inte sett nån under jakten. Ist blir jag nedsprungen av allt annat vilt som vi låter bli under älgjakten, så som dov och rå :/
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Nix.. då är det i princip patron ur och låta hundföraren gå på ståndet. Jo gå på ståndskallet är ju en sak, men om hunden ställer älgen i ditt pass så kan ju inte hundföraren skjuta i ditt pass innan du har försvunnit ur passet. Är det så är det bland det dummaste jag har hört på länge.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Personligen tycker jag få jaktformer är så tråkiga som "traditionell" älgjakt, sitta och glo en bestämd tid oavsett väder.. Nej jag föredrar ensamjakt där man kan byta pass som man vill eller växla till smygjakt ett tag eller stanna och plocka svamp om man ser sådan. Militärövning med komradio nej tack.Nej, jag såg inget den dag jag var med i år. Håller med fullständigt! Därför är morgonpasset innan alla har samlats och slagit på radion den bästa! Men som sagt finns det ändå en charm i det hela tycker jag. Att få njuta av naturen m.m. Men inte hela veckor utan max 1 gång/vecka. Annars är det smygjakt och byta pass som man vill som gäller! Mvh
Publicerat Oktober 19, 200916 yr VA??? Helt sjukt. Här jagar vi älg. Då skjuter man älg då tillfälle ges. Jag har själv älghund och ser gärna att folk skjuter älg för hunden. Samma här, bara det inte är skenälgar och att dom har koll på hunden när dom skjuter. Det viktiga för mig är att det ramlar älg för jycken, inte att jag måste skjuta.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Nix.. då är det i princip patron ur och låta hundföraren gå på ståndet. VA??? Helt sjukt. Här jagar vi älg. Då skjuter man älg då tillfälle ges. Jag har själv älghund och ser gärna att folk skjuter älg för hunden. Det laget hade jag lämnat. Har ni ens nån passare kvar? Förutom du då kroken Men allvarligt, varför har ni så? Enda moroten som passkytt är ju att hunden ska komma förbi med en älg framför sig.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Det laget hade jag lämnat. Har ni ens nån passare kvar? Förutom du då kroken Men allvarligt, varför har ni så? Enda moroten som passkytt är ju att hunden ska komma förbi med en älg framför sig. Kommer han och går med älgen framför sig går det ju bra. Kanske går bra om den ställer älgen på passet, jag kan ha missuppfattat =) Är inte så rutinerad på detta som ni vet och tar väl det säkra före det osäkra. Jag får forska i detta =)
Publicerat Oktober 19, 200916 yr verkar som det är fler än mej som (nästan) aldrig ser älg på passen nje dax att skaffa en älghund
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Kommer han och går med älgen framför sig går det ju bra. Kanske går bra om den ställer älgen på passet, jag kan ha missuppfattat =) Är inte så rutinerad på detta som ni vet och tar väl det säkra före det osäkra. Jag får forska i detta =) Det hoppas jag verkligen att du har missuppfattat. För hade det varit så att en pass skytt inte hade fått skjutit för hunden om den ställer älg i mitt pass så hade han INTE fått släppa hunden hos oss.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr I år har vi haft mer älg än på mycket länge. Vi brukar ha gott om älg men i år är det extremt. Det har resulterat i händelserika jakter och några fällda älgar per jaktdag. Jag tror inte att så många av passarna har varit särsklit uttråkade. Jakten blev dock lite kort. Nu får man som hundförare fara ut själv och jaga kalv. Det är ju inte fy skam det heller.