Publicerat Oktober 19, 200916 yr och tar väl det säkra före det osäkra. Och det ska du ha all heders för ! Ett icke avlossat skott osv osv..är man osäker ska man avstå ett skott tills man vet hur det ligger till, jag har själv gjort det ett flertal ggr, och fått gliringar för det, men det skiter jag i, för jag bestämmer när jag ska skjuta, ingen annan.
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Nu får man som hundförare fara ut själv och jaga kalv. Det är ju inte fy skam det heller. Pssst...det är ju det som är det roligaste med älgjakten..
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Hej på er! Har inte varit med på älgjakten i år, men brist på älg har det inte varit enligt de som varit med (bara några kalvar kvar att skjuta), och dessutom bra kvalitet på stammen de senaste åren (bättre storlek på kalvarna och inte bara pinntjurar). Kan förövrigt endast instämma med tidigare talare, mycket trevligare att jaga småvilt eller kalv. Då är man ju som regel inte en helt jävla militärövning som ska samordnas, med allt vad det innebär av säkerhetsföreskrifter. Missuppfatta mig inte nu, menar inte att man kan strunta i säkerheten bara för att det är färre pers med som är och jagar, men med ett litet antal människor (helst som känner marken väl sedan tidigare) så ökar ju möjligheten att förflytta sig i markerna allt eftersom jakten fortlöper, utan att säkerheten äventyras. MVH Alias
Publicerat Oktober 19, 200916 yr Författare Personligen tycker jag få jaktformer är så tråkiga som "traditionell" älgjakt, sitta och glo en bestämd tid oavsett väder.. Nej jag föredrar ensamjakt där man kan byta pass som man vill eller växla till smygjakt ett tag eller stanna och plocka svamp om man ser sådan. Militärövning med komradio nej tack.Nej, jag såg inget den dag jag var med i år. ja det är klart. håller med dig fullt ut. men det är alltid kul att se älg.
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Såg älg i vartannat pass ungefär vilket var sämre än förra året då jag såg älg i varje pass. Däremot har inte fällt nån p g a alla regler som finns för vad man ska skjuta. Hade jag fått skjuta alla så hade det varit 8-10st på 2 år, nu har det inte blivit nån..
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Hmmm, jag kan inte annat än hålla med. Älgjakten är nog den tråkigaste form av jakt jag utövar. Dock, en dålig dag i skogen är alltid bättre än en bra dag på jobbet. Det är bara att instämma i alla kommentarer, speciellt den om militärövning. /Roger Som egentligen inte borde skriva i denna tråd då jag sköt två älgar på pass i år. När jag tänker efter så har jag ett snitt på c:a 0.9 älgar per år sedan 1996 (alla skjutna på pass )
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag tycker att det är rätt ok att sitta på pass. Vi kör modell småviltsjakt dvs små såter med stötande hund, så varje sittning blir max 2 timmar. Det innebär att det alltid är acktion i skogen, men jag vet hur långtråkigt det kan vara på lite nordligare breddgrader
Publicerat Oktober 21, 200916 yr vi körde med hund och det var riktigt spännande då hundförarna hela tiden höll oss uppdaterade om riktning och positioner på hundarna, om de drev, ibland också vad de hade fått upp mm. jag tyckte det var skitspännande när man har passkompisar som är lugna och pratar lite i radion tex: viskandes: - jag har en tjur här nu på 50m, han står och kollar efter hunden. - här kommer hunden! - tjuren gillar inte hunden, men den ger sig inte. - nu drar de mot dig Jörgen! eller: - viskandes: jonas här, här går en kalv och smyger här hos mig, han bara har ställt sig i slyet bredvid mig. - (jaktledaren) då har jag kon här som precis rundade mitt torn, gick ett helt varv! hunden har delat på dem. vi hade skit kul tyckte jag /Kalle
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Såg älg i vartannat pass ungefär vilket var sämre än förra året då jag såg älg i varje pass. Däremot har inte fällt nån p g a alla regler som finns för vad man ska skjuta. Hade jag fått skjuta alla så hade det varit 8-10st på 2 år, nu har det inte blivit nån.. Du hade ju fått skjuta en liten tjur om inte han som skulle gå med hunden då var lite tjurig och inte ville ha med dig.. För inte fn sökte den där gråbollen ut mera för jag ver ensam.. :/ Hade du bara varit med så hade vi nog tagit kalvarna också..
Publicerat Oktober 21, 200916 yr Jag är nog född till passkytt! Finner det otroligt avkopplande men ändå spännande att sitta på såväl älg som grispass. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar andra jaktformer också. Allt inom jakten har sin charm, på sitt sätt.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Nix.. då är det i princip patron ur och låta hundföraren gå på ståndet. är själv lite kluven i frågan. visst kan jag låta en passkytt skjuta om det är stånd i hans pass. men det beror på vem passkytten är. först och främst måste man ju komma överens över radion el tele, lika viktigt att passkytten vet vart hundföraren är och vise versa.. varit med om en incident: upptag 200m från en passare som sitter i ett trångt pass, 2 smala "syngator" 4st smala skjutgator. tiken ståndar ko med dubbelkalv. är själv bara 250-300m från. "PANG" passaren är för HET skjuter in mot ståndet, djuren har nu rört sig lite och passerar ena syngatan som är 1,5m bred 250m lång. ringer han direkt för att be han lugna sig,men får inget svar. "PANG PANG" fortsätter skjuta, nu blir jag riktigt orolig för hundens säkerhet, älgar går lös ena kalven springer förbi ena skjutgatan "pang" andra gatan "pang" nu skjuter han i riktning mot mig (står i en myrkant 250m från tornet). hör kalv sista bröl. suttit själv i detta torn och skulle aldrig ens tänka på skjuta i syngatorna.visst hade ett djur stått still max 70från tornet så ok ..men inte på ca 170m med hund inblandad och flera djur, mycket kunde ha gått fel blev både rädd men samtidigt glad att det blev skjutet för hunden. denna gång hade vi lämnat radion hemma, vi skulle ju bara gå en liten sväng. hade jag haft den hade jag kunnat ropa på han direkt hunden tog upp och meddelat att jag var nära. Lämnar aldrig radion igen. passkytten fick sig en tanke ställare. och jag åxå för den delen. Har man bra kontakt mellan varandra så är det väl ok, men förstår vissa hundförare som tycker att skäller hunden ska han gå på ståndet, det är ju som hela vitsen med det hela. Men jag kan ju själv vara långt från ståndet, och passkytten får ett kanonläge.men då ska jag kunna lita på passaren som ska veta vad han gör.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr men förstår vissa hundförare som tycker att skäller hunden ska han gå på ståndet, det är ju som hela vitsen med det hela. Men vitsen med att vara passare är ju samma sak. Att skjuta älg. För om bara hundföraren ska få skjuta på ståndskall (nu menar jag inta lämna passet utan i sitt pass) så är ju mestadelen av jaktlaget inte med och jagar. Det skulle ju vara samma sak som om någon passare ser älg och vill ha ett folkdrev efter älgen och då måste hundföraren koppla hunden och absolut inte får skjuta älgen om den går förbi han. Nej för he#¤te vi är ju ett jaklag och ingen enmans jakt.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr skulle aldrig säga till passkyttarna att dom INTE får skjuta för hunden om det är ståndskall vid deras pass, det är bara kul oavsett vem som får skjuta för hunden Det enda är att dom inte får lämna passet för att smyga på stånd, om man inte kommer överens om det, om jag är i närheten och sedan finns det passkyttar jag aldrig skulle ge den chansen och andra som jag gärna skulle säga gå du på. Det viktiga är om man lägger in säkerhetsaspekten att man pratar om det om det innan jakten hur viktigt det är att hunden måste vara synlig för skytten och att man ska veta vart hundföraren befinner sig fast som hundförare är det mitt jobb att veta vart passkytten befinner sig och hela tiden utgå från att dom kan skjuta i min riktning = noga informera när man börjar närma sig en passare.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Är uppfödd med sydsvensk älgjakt som helt enkelt i nnebär att du blir utsatt i gryningen & sitter till kvällningen, huuuuuu. Ser nog närmast älgjakten som en pliktjakt, det är något man gör för att markägaren vill det & för det finns några gubbar i laget som absolut vill jaga i premiär veckan. I den del av Sverige som jag jagar i så är ju älgen bara ett av många klass ett vilten så de flesta av älgarna fälls senare under säsongen i samband med annan jakt. //Lasse D Ps För en passkytt blir jakten fruktansvärt tråkig om hundföraren går med en bra ställande hund.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Lika lite som en passkytt har att göra på ett stånd, lika lite har väl en hundförare att göra på djur som är inne i ett pass. Kan ju bli skapligt råddigt med säkerheten dessutom om hundförare skall komma insmygandes i passområdet. Skall man ta skydd som passkytt då eller? Sköt kalv på stånd 40 meter bredvid passet förra veckan. Det var ett gångstånd som gick fast först 300-400m från passet i en timme ungefär, här gick hundföraren på ståndet men kom inte åt dom eftersom dom stog så tätt. Sen gick det loss i ett långsamt gångstånd som gick i en halvcirkel runt mitt pass och sedan vände det rakt in mot mitt pass. Här ropade hundföraren att han skulle hålla sig undan så mina normalt säkra skjutriktningar var fri nu också. Det blev först stånd i 5-10 minuter ca 150m bort och inom synhåll sedan gick dom in på 100m där dom stog igen i ett par minuter men jag såg hunden så dåligt att jag inte vågade skjuta dom lägen jag fick. Sen gick djuren sakta mot mig igen och stannade på 40m ungefär. Det tog typ en minut innan djuren särade på sig såpass att jag kunde skjuta utan risk att träffa ett djur till samtidigt som hunden var helt på sidan om. Skulle hundföraren gått in och testat här då i stället för att lämna fritt åt passkytten? Och vart skulle jag ha tagit vägen i sånt fall? Jag måste ha missuppfattat er... Hundföraren var också riktigt glad att det blev skjutet för hunden till slut särskilt som hon hållit igång 5-6 timmar med dom djuren och dom hade smitit runt i princip varenda pass och flera långa stånd. Det hade vart 3 längre rusningar av älgarna också men Loka höll i klockrent. Hundföraren hade svårt att komma nära stånden i den frusna mossan. Jag hade min roligaste dag på pass ever och i princip alla andra passkyttar i laget (5st) hade dom nära under längre tid så alla fick sig lite kvalitetsspänning under dagen. Har svårt att se att älgjakt kan bli så mycket bättre än så för ett jaktlag, det är sådana dagar man minns och hoppas skall komma fler i framtiden.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr VA??? Helt sjukt. Här jagar vi älg. Då skjuter man älg då tillfälle ges. Jag har själv älghund och ser gärna att folk skjuter älg för hunden. Helt rätt men man kan ändå ta i beaktning att en som sitter passkytt inte är van vid hundens/älgarnas förflyttningar vid ståndet (risk att skjuta hunden samtidigt) så jag vet eg inte om det är helt fel med patron ur ?
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Helt rätt men man kan ändå ta i beaktning att en som sitter passkytt inte är van vid hundens/älgarnas förflyttningar vid ståndet (risk att skjuta hunden samtidigt) så jag vet eg inte om det är helt fel med patron ur ? Jag skulle inte våga skjuta iaf.. men det är jag det. Om inte hunden håller ordentligt behörigt avstånd och jag har väldigt bra koll på exakt vart den är. Annars skulle iaf jag hålla inne med skottet.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Helt rätt men man kan ändå ta i beaktning att en som sitter passkytt inte är van vid hundens/älgarnas förflyttningar vid ståndet (risk att skjuta hunden samtidigt) så jag vet eg inte om det är helt fel med patron ur ? Givetvis så kommer ju säkerheten för folk och hund först. Känner man sig osäker skall man inte skjuta.
Publicerat Oktober 22, 200916 yr Skämtar du nu? Här är det spöstraff för den pass skytt som skjuter en älg på ståndskall... (gångstånd med god marginal till hunden undantaget då) Den enda gång som jag önskar att en passare INTE skjuter för min hund är: Om jag jagar in en unghund som inte har fått fast älgen (eller att det har gått löst), utan jobbar för att ställa men älgen bara springer undan. Det kan göra att hunden tror att det räcker med att sätta fart på älgen och skiter i att ställa....... Vilket kan ge en stöttande älghund isf en ställande älghund!! För en van ståndhund gör det inte så mycket om en passare skjuter när det har gått löst. Men på stånd eller gångstånd så är det bra om älgen ramlar oavsett vem som skjuter
Publicerat Oktober 26, 200916 yr OK en allt för grön nybörjare kanske skall tänka efter en gång extra eller två om hunden är i närheten men nog borde det vara så i en överväldigande majoritet av fallen att om ståndet står så till att man kan skjuta från passet så är det den mest lämpliga positionen att avlossa skottet ifrån? Eller vänd på frågan. Hur lätt är det att smyga fram till en lämpligare position än det angivna passet? Framförallt om passet utgörs av ett torn! Men om man måste kliva ner från tornet så är det ju en helt annan sak. Det funkar bara med 100% kommunikation och rätt kunnskap för uppgiften. MVH // Henrik
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Finner det otroligt avkopplande men ändå spännande att sitta på såväl älg som grispass. Håller absolut med. Tycker det är tråkigt att det känns som om älgjakten fått lite "lågstatus"-stämpel i jaktsammanhang. Tex så var det ingen (!) i jägarexamensgruppen som var intresserad av älgjakt! ( Däremot låg björnjakt högt i kurs - vilket kändes lite naivt med tanke på att ingen ens hade skaffat sig kursböckerna än ) Jag tycker älgjakt är en jaktform som kräver mycket av självkontroll för att kunna hålla kontinuerligt fokus under passen. Rätt som det är står ju älgen där eller bara susar förbi sådär ljudlöst. Hade man då suttit och käkat lunch,räknat barr eller petat näsan så är det nog stor risk att man missat den. Förutom det rent jaktliga så är ju även älgjakten en fin svensk tradition och så få sådana som vi har så tycker jag man ska värna och ställa upp på den. Älgjakten är ju lite som jaktens julafton Och ett tråkigt pass är ju faktiskt lite som Kalle Anka eller Karl Bertil. Kanske inte så spännande men visst tusan ska man se det ... o lite roligt är det ju ändå, om inte annat för allting runtikring. Och första älgjaktsmorgonen är magisk. Kvällen innan sover man ju tom sämre än innan julafton Under årets två jakthelger sköt jag en älg och såg 3 till fina exemplar på riktigt nära håll. Två älgar föll dessutom på passen bredvid så -09 var en rolig älgjakt
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det är givet att man som hundförare inte vill ha några passkyttar som springer på stånden för då är det inte bara älgarna som riskerar livet under jakten, det är hundförarens sak . Lika givet är att hundföraren har inte rätt att förbjuda passkyttarna att skjuta älg från sina pass, han skall inte heller tassa in i deras skjutsektorer. Som hundförare kan vi faktiskt inte begära av passkyttar endast skall vara med under älgjakten i egenskap av finasiärer av jaktarrende . Vi kan däremot begära att passkyttarna låter bli att skjuta om de inte vet var hund är. //Lasse D
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Det är givet att man som hundförare inte vill ha några passkyttar som springer på stånden för då är det inte bara älgarna som riskerar livet under jakten, det är hundförarens sak .Vi kan däremot begära att passkyttarna låter bli att skjuta om de inte vet var hund är. //Lasse D Håller med dig där i båda fallen. Men om hundföraren är långt bort så brukar det ju inte va nåt hinder för en passare att smyga på ståndskallet. Förutsatt att man har kommunikation dvs, så man vet vart man har varann. Sen brukar hundförarna inte gilla då man skjuter skenälgar, speciellt för unghundar. Hade en hund i gamla laget som det inte var skjutet en älg på ståndskall, däremot massor som den drev. Men det var en bra hund då det gällde å hitta älg.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Håller med dig där i båda fallen. Men om hundföraren är långt bort så brukar det ju inte va nåt hinder för en passare att smyga på ståndskallet. Förutsatt att man har kommunikation dvs, så man vet vart man har varann.Sen brukar hundförarna inte gilla då man skjuter skenälgar, speciellt för unghundar. Hade en hund i gamla laget som det inte var skjutet en älg på ståndskall, däremot massor som den drev. Men det var en bra hund då det gällde å hitta älg. Lite som min då... Får sällan fast någon men, tex idag hittade han 3 älgar/med eller utan kalv men ingen stod mer än 5 min..... under ca 4 tim. Varav en på minst 12 pinnar som stannade till vid en passare på 60m.(var dock endast kalv tillåtet) Kanske passarens dröm men hundkarlns mardröm!!???
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Några fler som inte sett en enda ynkaske älgkalv under årets älgjakt? Jäpp, inte ännu iaf