Publicerat Oktober 27, 200916 yr Som nybliven jägare, tog jägarexamen i juni, så är det dags att köpa min första bössa. Kommer jaga mestadels fågel med trädskällare men även en del älg. Så är på jakt efter en 6.5 eller .308 W, frågan är bara vad? Vill ha en relativt lätt bössa då jag kommer att gå en hel del med den, gärna med syntetstock och rostfri pipa men inget måste. Har sneglat lite på Remington 700 och Tikka T3 Lite Stainless, kan det va nått? Sen behöver jag en kikare till, 2.5-10 ggr förstoring, gärna belyst men behöver inte ha superba skymningsegenskaper. Tar tacksamt emot förslag och synpunkter på både vapen och kikare. Hade tänkt en maxbudget på 15000:- totalt. //Mathias
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Hej och välkommen En Tikka T3 Lite i .308 har jag och den väger inte mycket. 2.8 kg utan kikare. men om du ska ha kikare och benstöd så blir det ju lite tyngre. 4 kg väger min och då har ja kikare och benstöd. 3.5 kg utan benstöd har jag för mig. mvh
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Som nybliven jägare, tog jägarexamen i juni, så är det dags att köpa min första bössa. Kommer jaga mestadels fågel med trädskällare men även en del älg. Så är på jakt efter en 6.5 eller .308 W, frågan är bara vad? Vill ha en relativt lätt bössa då jag kommer att gå en hel del med den, gärna med syntetstock och rostfri pipa men inget måste. Har sneglat lite på Remington 700 och Tikka T3 Lite Stainless, kan det va nått? Sen behöver jag en kikare till, 2.5-10 ggr förstoring, gärna belyst men behöver inte ha superba skymningsegenskaper. Tar tacksamt emot förslag och synpunkter på både vapen och kikare. Hade tänkt en maxbudget på 15000:- totalt. //Mathias Rem. mountain LSS kal 270, 9500:- från Torsbo + Buschnell Elite 4200 2,5-10X50 bel, 529$ från theopticzone.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Tackar! Benstöd kan jag nog leva utan. Vet att det är individuellt men hur uppfattar du kolvkammen på T3:an då man använder kikare? //Mathias
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Tackar!Benstöd kan jag nog leva utan. Vet att det är individuellt men hur uppfattar du kolvkammen på T3:an då man använder kikare? //Mathias Tycker den är perfekt för mig i höjd och det är en rak kolv men det är ju en smaksak från person till person:) kolven är ett minus tycker jag för den är så plastig men det får man leva med. Ett tips är ju att gå och kolla och klämma på bössorna du är intresserad av?
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Tycker den är perfekt för mig i höjd och det är en rak kolv men det är ju en smaksak från person till person:)kolven är ett minus tycker jag för den är så plastig men det får man leva med. Ett tips är ju att gå och kolla och klämma på bössorna du är intresserad av? Ja självklart så måste man få klämma på bössan innan man köper den, detta är mer för att ringa in alternativen.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Jag skulle absolut tipsa om en Remington 700! Det är min första bössa och den är verkligen perfekt! Tycker heller inte att den är tung. Väldigt bra pris för bössan. Sen va du väljer för modell är ju upp till dig, SPS Special Purpose Synthetic till exempel. Jag köpte sedan en kikare Meopta 2100 3-12x50 belyst som blev perfekt med köttkudden. Finns ju som sagt Buschnells och dom är ju lite billigare. Men bössan är att rekommendera! Det enda är slutstycket på SPSn som jag inte gillade så mycket. Glider inte lika fint som den till CDLn. Men det gör ju ingen skillnad på bössan Känn på den om den passar dig vid anläggning m.m. Den har ju ganska kort kolvkam. Mvh!
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Jag skulle absolut tipsa om en Remington 700! Det är min första bössa och den är verkligen perfekt! Tycker heller inte att den är tung. Väldigt bra pris för bössan. Sen va du väljer för modell är ju upp till dig, SPS Special Purpose Synthetic till exempel. Jag köpte sedan en kikare Meopta 2100 3-12x50 belyst som blev perfekt med köttkudden. Finns ju som sagt Buschnells och dom är ju lite billigare. Men bössan är att rekommendera! Det enda är slutstycket på SPSn som jag inte gillade så mycket. Glider inte lika fint som den till CDLn. Men det gör ju ingen skillnad på bössan Känn på den om den passar dig vid anläggning m.m. Den har ju ganska kort kolvkam. Mvh! Verkar helt klart vara en prisvärd bössa men har läst att man ska passa sig för vissa kolvar för att dem ska vara för mjuka, har du nån uppfattning om detta? Mvh //Mathias
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Verkar helt klart vara en prisvärd bössa men har läst att man ska passa sig för vissa kolvar för att dem ska vara för mjuka, har du nån uppfattning om detta?Mvh //Mathias Hej Emen! Jag köpte en Rem 700 som min första bössa! Jag är helnöjd med den. Fungerar bra i alla de situationer jag kräver. Den skjuter även väldigt bra! Hålar på 100m. Den är också som sagt en väldigt prisvärd bössa. Vet inte riktigt vad du har hört för negativt om kolvarna, men jag upplever inte några problem alls. Bössan dempar även rekylen väldigt bra. Lycka till!
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Verkar helt klart vara en prisvärd bössa men har läst att man ska passa sig för vissa kolvar för att dem ska vara för mjuka, har du nån uppfattning om detta?Mvh //Mathias Du tänker nog på att billiga plastkolvar inte är mycket att ha men det är inget som bara gäller för Remington eller för den delen Tikka utan det gäller alla tillverkare. Bössan jag rekomenderade har en laminatkolv som är betydligt solidare o skönare att hålla i samt att den är lika väderokänslig. Att jag rekomenderade 270W är för att den är rakskjutande klass 1 kaliber med mild rekyl vilket bör passa dina önskemål. Möjligen är det en något udda kaliber i Sverige men stor i US så det finns gott om ammo. Rekomendationen på Buschnell Elite 4200 var för att det troligen är den mest prisvärda kikaren med belysning runt 5000:- vilket var inom ditt pris-span.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Hej Emen!Jag köpte en Rem 700 som min första bössa! Jag är helnöjd med den. Fungerar bra i alla de situationer jag kräver. Den skjuter även väldigt bra! Hålar på 100m. Den är också som sagt en väldigt prisvärd bössa. Vet inte riktigt vad du har hört för negativt om kolvarna, men jag upplever inte några problem alls. Bössan dempar även rekylen väldigt bra. Lycka till! Jag tror inte jag heller skulle märka nån skillnad med min ringa erfarenhet, men bl.a. i denna tråd disukterades det om kolvar http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15580 //Mathias
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Författare Du tänker nog på att billiga plastkolvar inte är mycket att ha men det är inget som bara gäller för Remington eller för den delen Tikka utan det gäller alla tillverkare. Bössan jag rekomenderade har en laminatkolv som är betydligt solidare o skönare att hålla i samt att den är lika väderokänslig. Att jag rekomenderade 270W är för att den är rakskjutande klass 1 kaliber med mild rekyl vilket bör passa dina önskemål. Möjligen är det en något udda kaliber i Sverige men stor i US så det finns gott om ammo. Rekomendationen på Buschnell Elite 4200 var för att det troligen är den mest prisvärda kikaren med belysning runt 5000:- vilket var inom ditt pris-span. Jag är väl ingen jättefan av laminerade bössor men det praktiska väger ju så klart tyngst så det är helt klart ett bra alternativ. Tack för tipset RW, skulle förmodligen inte fått upp ögona för den bössan annars. Kikaren verkar vara ett vettigt alternativ oxå.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Jag är väl ingen jättefan av laminerade bössor men det praktiska väger ju så klart tyngst så det är helt klart ett bra alternativ. Tack för tipset RW, skulle förmodligen inte fått upp ögona för den bössan annars. Kikaren verkar vara ett vettigt alternativ oxå. Inga problem, Kan du tänka dig valnöt o blånerat finns det Schultz & Larsen Classic i kaliber 308/30-06 på Karlssons jakt för 8995:- inkl fäste vilket får betecknas som ett riktigt bra pris. S&L är kända för mycket bra precision (?) genom bra tryck o pipor. Att det är en Dansk bössa får man försöka ha överseende med.
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Verkar helt klart vara en prisvärd bössa men har läst att man ska passa sig för vissa kolvar för att dem ska vara för mjuka, har du nån uppfattning om detta?Mvh //Mathias Det har jag faktiskt inte riktigt någon uppfattning av. Trästocken på CDLn är toppen, som sagt hålar den på 100m efter lite träning Vet själv inte hur det är med syntetstockarna men dom skjuter ju väldigt bra enligt många videos på youtube i alla fall! Mvh
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Författare Inga problem, Kan du tänka dig valnöt o blånerat finns det Schultz & Larsen Classic i kaliber 308/30-06 på Karlssons jakt för 8995:- inkl fäste vilket får betecknas som ett riktigt bra pris. S&L är kända för mycket bra precision (?) genom bra tryck o pipor. Att det är en Dansk bössa får man försöka ha överseende med. Är fortfarande rätt pubertal i min smak än gillar svart och rostfritt, men det kommer säkert ändras med tiden. Så Schultz & Larsen bössan får va så länge.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Författare Var på ortens vapenaffär å klämde å kände lite, Remington Mountain LSS var väldigt slank och smidig, nästan så man undrar om den blir för lätt. Förrutom en massa andra bössor så kände jag även på Remington LTR, kändes riktigt bra med lite mer lagom tyngd i. Tikka T3 Lite föll mig inte riktigt i smaken så ska klura lite på ovanstående två bössor så länge.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Var på ortens vapenaffär å klämde å kände lite, Remington Mountain LSS var väldigt slank och smidig, nästan så man undrar om den blir för lätt. Förrutom en massa andra bössor så kände jag även på Remington LTR, kändes riktigt bra med lite mer lagom tyngd i. Tikka T3 Lite föll mig inte riktigt i smaken så ska klura lite på ovanstående två bössor så länge. Tikka T3 lite är väldigt lätt men jag själv tycker inte om att skjuta med den med det är ju upp till var och en! Har en kompis som är super nöjd med den men tycker att alla Remingtons modeller är mycket skönare i anläggningen m.m. Kläm på dom så hittar du snart det du vill ha! Mvh
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Köp en sauer 202 så slipper du byta bössa efter ett tag Jag ar haft en cg 1900, en rem 700 sps tactical och nu sauer 202. Nu känner jag mig äntligen nöjd...
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Köp en sauer 202 så slipper du byta bössa efter ett tag Jag ar haft en cg 1900, en rem 700 sps tactical och nu sauer 202. Nu känner jag mig äntligen nöjd... Verkar va fina bössor men det blir en bra bit utanför min budget tyvär.
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Verkar va fina bössor men det blir en bra bit utanför min budget tyvär. Ok, då kan jag faktiskt rekommendera rem 700 men nån bra kolv, typ ltr.
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Författare Ok, då kan jag faktiskt rekommendera rem 700 men nån bra kolv, typ ltr. Jo det lutar mer och mer åt en LTR, alternativt en XCR compact tactical, har dock inte utrönat skillnaderna mellan dem än.
Publicerat November 11, 200916 yr Författare Har bestämt mig för följande: Bössa: Remington LTR Elite 6500 2.5-16x50, Fine Multi-X, Matte http://theopticzone.com/default.aspx?ac ... il&id=2885 Bas: Weaver Tactical Multi-Slot Remington 700 SA Base http://theopticzone.com/default.aspx?ac ... il&id=2430 Ringar: Warne Maxima Fixed 30mm Rings, Low, Matte http://theopticzone.com/default.aspx?ac ... il&id=2261