Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wachtelvalp

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp!

Nu har vi fått våran Wachtelvalp vipa hem till huset!

Den är helt underbar måste man säga. Lite bus lite av allt kan man säga.

Får se vad de blir av denna lilla tik många trevliga stunder i träningsspåret

samt ute i jaktmarken.

post-1791-1257102904_thumb.jpg

Publicerat

Lycka till med Wachtlen.

Lasse Wachtel ägare sedan -90

Publicerat

Ohh vad skoj med en wachtelvalp :lol:

Jag har en själv, en skimmelhane som är ca 4månader, ett riktigt vild-djur i skogen <_<

Publicerat

Grattis och lycka till!!!

Har själv en som just fyllt ett år och injagningen är i full gång...

Publicerat

:ph34r: så fin de är!... lycka till nu!..

Mvh

Publicerat

Vad skoj. Alltid kul med en ny familje medlem

Har min första wachtel som är 2½ år. Ångrar mig inte en sekund

Publicerat

Vilken fin, nu blev jag avundsjuk!

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket!

Ja tipps och råd fram över tas mer än gärna emot när det är våran första valp.

Allt ifrån lydnad till injagning mm

De verkar vara en riktigt trevlig ras som man kan göra mycket med.

//Emil

Publicerat

Härligt med valp , hon ser pigg och go ut.

Ni kommer nog att få många trevliga jakter framöver, särskilt första drevet och första fällda viltet är speciellt.

Lycka till!

Pebe

Publicerat

Vilken fin liten valp.

Själv väntar vi på våran nya valp som kommer hem till oss om ca 7,5 vecka, skall bli grymt spännande och inspirerande...

Man kan ju inget annat än längta...

  • 3 months later...
Publicerat

Satan vad söt!

Har en 18 mån hane, känns bra! :rolleyes:

Publicerat

Har fem stycken och fler på väg. wachtel är inget man vill vara utan. :P

lycka till

  • 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Hon har ju blivit lite större nu och är full av jaktlust verkar det som.

kan knappt går på promenad med henne utan att det skall luktas och jagas allt möjligt som

rör sig. Hon dök i när vi var ute och jagade bäver häromdan samt att hon sitter och skäller

i skogsmaskinen när det går förbi någon älg eller rådjur.

Bara att träna på så får vi se vad det blir.

//Emil

post-1791-1273996379_thumb.jpg

  • 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej hopp!

Nu har jag fått fälla mitt första vilt för Vipa.

Samt hennes 2 första som hon har drivit fram och varit med på smällen på.

Husse är stolt måste man säga.

post-1791-1286996883_thumb.jpg

Publicerat

Det är bara att gratulera.

Min valp är lite ung ännu men i slutet på året så ska han komma igång hoppas jag.

Lasse

  • 4 weeks later...
Publicerat

Hur går de me jakt träningen?

Publicerat
  • Författare
Hur går de me jakt träningen?

Jo då det går faktiskt bättre och bättre om man får säja det själv.

Fick skjuta ett kid och en älgkalv för henne i helgen så jag klagar inte.

Publicerat

Fint.

Har inte skjutit något för min än.

Hon blev huggormsbiten första älg jaktsdagen så hon har varit stilla i fyra veckor. Så jag släppte för första gången i helgen.

Men hade de varit me pass skjyttar så hade nog smält.

Lycka till framöver.

Publicerat
  • Författare
Fint.

Har inte skjutit något för min än.

Hon blev huggormsbiten första älg jaktsdagen så hon har varit stilla i fyra veckor. Så jag släppte för första gången i helgen.

Men hade de varit me pass skjyttar så hade nog smält.

Lycka till framöver.

Oj ja det är inte lätt med alla kryp i skogen. Jag har alltid med mig "ormtabletter" till hunden när det är sådan sesång.

Jasså ja men det lät ju inte helt fel det inte att den jagar på nu!

Skit jakt på dig med

  • 2 weeks later...
Publicerat

Roligt att höra om era valpar, fortsätt å skriva!

Publicerat
  • Författare

Vad hundar kan bli roliga när det kommer snö! Igår lekte hon räv och hoppade som en sån när hon försökte fånga snöflingor i gatlysenas sken.

Annars så håller hon i bättre och bättre på dreven. Hon har hållit på i mellan 45 min till en timme på de längsta rådjursdreven.

Vipa fick tag i en ko och kviga häromdagen. Det vart lite läskigt men spännande på nått sätt när hon fick stopp på dem och de gjorde utfall. Var inte riktigt vad hon hade räknat med skulle ja tro. Men någon dag senare så fick hon tag i samma älgar igen och då vart det gångstånd varvat med stånd i en bra stund faktiskt, hela sträckan som hon var med dem innan det kom ett par hästar och skrämde dem var nästan 2 km. Det är roligt med hund!

//Emil

  • 2 months later...
Publicerat

Var ute och kontrollerade åteln idag. När jag kom dit såg jag två rådjur som stack iväg över ett kalhygge ca 300 m bort. Jag hade med min wachtelvalp som är 6 mån, han brukar alltid följa. Nu när jag släppte ut honom sprang han runt och väckte och efter ett tag tog han upp rådjuren och drev perfekt i 10 min innan jag inte kunde höra honom. Han kom tillbaka efter 25 min. Jag vet att man inte får släppa hund nu och givetvis planerade jag inte det, men jag ska heller inte ljuga, jag är stolt över honom

Publicerat

Var ute och kontrollerade åteln idag. När jag kom dit såg jag två rådjur som stack iväg över ett kalhygge ca 300 m bort. Jag hade med min wachtelvalp som är 6 mån, han brukar alltid följa. Nu när jag släppte ut honom sprang han runt och väckte och efter ett tag tog han upp rådjuren och drev perfekt i 10 min innan jag inte kunde höra honom. Han kom tillbaka efter 25 min. Jag vet att man inte får släppa hund nu och givetvis planerade jag inte det, men jag ska heller inte ljuga, jag är stolt över honom

Jag antar att du är liite sugen på jakt med lilla duktiga hunden?? ett ordentigt kli bakom örat till jycken, det lovar gott!!!

Publicerat

Just nu känns det väldigt långt till hösten då man kan börja jaga in honom på riktigt, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, eller nåt.

Publicerat

Vi har oxå en wachtel men jag blir lite frågande till alla som tycker att det är så bra att deras wachtel driver så länge? De ska ju vara kortdrivande/stötande? Vi hann visserligen inte med så mycket jakt med våran den här säsongen pga olika skador men vi har satt stopp efter max 20 min, det är ju det man strävar efter? Vill man ha en långdrivande hund finns det ju många andra bättre val, som dessutom inte driver lika snabbt.

Vi valde wachtel pga att våran jaktmark är delad av vägar på flera ställen, alltså är det bra om man kan jaga av korta bitar åt gången för att sedan förflytta sig. Dessutom har vi vildsvin som är på väg in på våra marker och alltså ville ha en hund som även fungerar på vildsvin.

Varför väljer man wachtel om man vill ha en hund som driver uppåt en timme?

I övrigt så tycker jag att det är en mycket trevlig hundras med mycket energi men ändå kan koppla av när det är läge för det. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.