Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Solvent förstörde pipans blånering?

Featured Replies

Publicerat

Ännu ett problem har hänt med mitt gevär... :D

Jag tänkte att jag skulle rengöra och skydda vapnet ända tills jag skall använda det nästa gång. Därför tänkte jag prova att använda Gyttorps Solvent och Vapenolja. Jag läste noga på vapenoljeburken där det stod att man skall använda solvent på pipans insida, utsida och mekanism. "Jaha" tänkte jag.. Och sprutade solvent på pipans utsida, insida och mekanism. Satt där och väntade för att solventet skulle verka och filosoferade hur fin vapnet skulle bli.

Efter 10 min torkade jag av vapnet och drog rent loppet. Efter detta sprutade jag på vapenolja och torkade sedan av denna.

För att komma fram till saken så öppnade jag vapenskåpet för att ta upp älsklingen och gosa, smeka och gulla med henne. När jag tittade på pipan såg jag till ren förskräckelse att blåneringen försvunnit där jag torkat. Man ser en stor skillnad på där jag torkat av bössan till där jag fuskat...

Min fråga till er är att Gyttorps vapenolja och deras solvent löser upp blånering? Hur dyr är egentligen en blånering?

Ska förbi Backlunds senare idag för att fråga ut honom, då jag köpte burkarna med vapenvårdsprodukter där.

Mvh

Publicerat

Tur att man fick veta detta, har inte hunnit gå lös med en ordentlig rengöring av min bössa än :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Tur att man fick veta detta, har inte hunnit gå lös med en ordentlig rengöring av min bössa än :P

^_^

En ny blånering går på 1700kr... Iaf hos Backlunds.

Känns lite surt just nu, men jag skall gå dit med burken och geväret så skall han titta på dem. Eventuellt skicka in burken till Gyttorp så får dem stå för blånering.

Om så blir fallet kommer uppföljningen i denna tråd.

Publicerat

Tråkigt som fan när sådant händer. Själva har jag bara använt 5-56 och symaskinsolja på mina pangar och dom är lika fina som nya trots att dom är över 30år gammla. bara skit med special prudukter ivfsh :P^_^

Publicerat

Är det bara jag som tycker att symaskinsolja luktar skit, samlar dam och beckar igen saker när det torkar?

Det finns iofs bättre oljor att använda men det är bättre än ingenting.

Att använda solvent på blånering är Obra och jag undrar varför din burk inte har/hade en varningstext om just detta?

Du är knappast den första som har provat hur bra blåneringen klarar amoniaken i solventen.

För egen del har jag Roblas solvent hemma och den är otroligt elak, måste torkas av direkt man har spillt.

Publicerat
  • Författare
Att använda solvent på blånering är Obra och jag undrar varför din burk inte har/hade en varningstext om just detta?

Du är knappast den första som har provat hur bra blåneringen klarar amoniaken i solventen.

Nog håller jag med dig att det borde stå att man inte skall använda solvent utanpå pipan. Men när det faktiskt står på burkens instruktioner att man skall:

1. Torka bort all fukt efter användning.
  2. Vapnet skall vara rumstempererat. Spraya pipan invändigt och utvändigt samt mekanism med SOLVENT. Låt verka i ca 5 min.
  3. Torka av delarna och dra noggrant ut loppet. Dra inte från mynningen.
  4. Alla rörliga delar samt pipans in- och utsida sprayas med VAPENOLJA. Dra in loppet med oljan.
  5. Alla trädetaljer behandlas med STOCKOLJA som noga ingnides för att få träet i toppkondition för lång tid.

Gyttorp skall minsann få en elak, envis och sur jämtlänning på sig om dem inte ändrar texten och ersätter mig för blåneringen.

Mvh

Publicerat

Dundret,

med en sådan instr är det helt klart som så att du har rätt och anledning att klaga,

förklara att du gärna gör en anmälan via ARN- den är gratis för dig och nästan alltid en garanterad framgång för konsumenten,

framställ dina krav skriftligen med bilder, gärna ett utlåtande från Backlunds.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Dundret,

med en sådan instr är det helt klart som så att du har rätt och anledning att klaga,

förklara att du gärna gör en anmälan via ARN- den är gratis för dig och nästan alltid en garanterad framgång för konsumenten,

framställ dina krav skriftligen med bilder, gärna ett utlåtande från Backlunds.

/Christian

Tack för tipset! ;)

Publicerat

Dundret- det är givet, any day every day.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Var över till Backlunds med bössan på ryggen och efter han synat pipan noga tog han fram lite fett och smörjde på... Det stället han smort blev genast mörkare och den mörkare färgen kom tillbaka..

Dvs så hade jag torkat bort för mycket olja från pipan, så att jag trodde att blåneringen försvunnit. :D

Men man lär så länge man lever, eller hur det nu var.. :(

Publicerat

Varför har man ens solvent på utsidan? Är inte det till för att ta bort krut och blyrester/plastbeläggningar i pipan? ^_^

Publicerat

Skönt att det löste sig för dig iaf :)

Publicerat
  • Författare
Varför har man ens solvent på utsidan? Är inte det till för att ta bort krut och blyrester/plastbeläggningar i pipan? :ph34r:
  1. Torka bort all fukt efter användning.
  2. Vapnet skall vara rumstempererat. Spraya pipan invändigt och utvändigt samt mekanism med SOLVENT. Låt verka i ca 5 min.
  3. Torka av delarna och dra noggrant ut loppet. Dra inte från mynningen.
  4. Alla rörliga delar samt pipans in- och utsida sprayas med VAPENOLJA. Dra in loppet med oljan.
  5. Alla trädetaljer behandlas med STOCKOLJA som noga ingnides för att få träet i toppkondition för lång tid.

Orsaken till att jag använde mig av det var att det står så på burkarna.. Orsaken till det får du fråga Gyttorp. :o

Skönt att det löste sig för dig iaf :lol:

Tack! :D

Publicerat
  • Författare
Tur att man fick veta detta, har inte hunnit gå lös med en ordentlig rengöring av min bössa än :ph34r:

Lika bra att du gör det då.. Kom bara ihåg att smörja in pipan efter rengöring... :D

Publicerat
Orsaken till att jag använde mig av det var att det står så på burkarna.. Orsaken till det får du fråga Gyttorp. :D

Tack! :ph34r:

Jävla skumt tycker jag? Bra att veta dock:P

Publicerat
Tråkigt som fan när sådant händer. Själva har jag bara använt 5-56 och symaskinsolja på mina pangar och dom är lika fina som nya trots att dom är över 30år gammla. bara skit med special prudukter ivfsh :D:ph34r:

Fel fel fel, specialprodukter ÄR bra. Dock så ska man skilja på specialprodukter och rent skit, Gyttorps prylar räknas till det senare

Publicerat
Fel fel fel, specialprodukter ÄR bra. Dock så ska man skilja på specialprodukter och rent skit, Gyttorps prylar räknas till det senare

Nja Gyttorps vapenolja och vapenfett funkar fint:) likaså Gyttorps nitro solvent.

Publicerat
  • Författare
Nja Gyttorps vapenolja och vapenfett funkar fint:) likaså Gyttorps nitro solvent.

:D Smaken är som baken.. När burkarna tar slut blir det riktiga grejjor! :ph34r:

Publicerat

Haha va tvungen att gå och kolla på bössan om blåneringen va ok:P kommer inte ihåg vad jag sprutade på sist.

man blir ju orolig när man läser sånt här.

Publicerat
  • Författare
Haha va tvungen att gå och kolla på bössan om blåneringen va ok:P kommer inte ihåg vad jag sprutade på sist.

man blir ju orolig när man läser sånt här.

:D

Tur i oturen att jag får en hel del som blir lite mer noga.. ;)

Vill dessutom tillägga att jag äntligen får sova tryggt.. :P:P Var tråkigt ett tag... B)

Publicerat

Har du provat att göra rent med exempelvis shooters choice efter att du försökt med Gyttorps? Återigen kommer lapparna bli svarta :P

Och efter det så ska man gå på med en kopparlösare, exempelvis Barnes CR-10 eller Sweet`s 7.62

Publicerat
Har du provat att göra rent med exempelvis shooters choice efter att du försökt med Gyttorps? Återigen kommer lapparna bli svarta :P

Och efter det så ska man gå på med en kopparlösare, exempelvis Barnes CR-10 eller Sweet`s 7.62

Man kan ju inte ha råd med allt:P

ska byta upp mig när burkarna är slut iaf det vet jag :P

Publicerat
Man kan ju inte ha råd med allt:P

ska byta upp mig när burkarna är slut iaf det vet jag :P

Det anser jag är att vara dumsnål!! Shooters choice är bra,men har av lathet börjat med Forest Foam, ett skum som fyller ut hela pipan, bekvämt och funkar bra, dock ska man ha skummet avsevärt längre än vad som står på burken(tror det är 30min??), jag brukar låta det vara över natten.

Publicerat
Det anser jag är att vara dumsnål!! Shooters choice är bra,men har av lathet börjat med Forest Foam, ett skum som fyller ut hela pipan, bekvämt och funkar bra, dock ska man ha skummet avsevärt längre än vad som står på burken(tror det är 30min??), jag brukar låta det vara över natten.

Jo man är väl lite dumsnål :wub:

Forest Foam har jag hört att ska va riktigt bra och det ska inhandlas ganska snart:)

Publicerat
Jo man är väl lite dumsnål :wub:

Forest Foam har jag hört att ska va riktigt bra och det ska inhandlas ganska snart:)

Se där!!! Klokt!! Använd resten av Gyttorp solventen till tändvätska.............