Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

är det svårt att jaga varg?

Featured Replies

Publicerat

en tanke som slog mig var hur svårt det blir att jaga vargen om de nu blir många och politiska vinden vänder? hur gör man när man jagar varg?

är det hund, åtel, skooter eller ?

jag har ju liten kunskap i frågan, är det någon som vet kanske?

kalle

Publicerat

Ja det är frågan :(

Tror inte att det är specielt många som kan detta. Om det nu blir någon vargjakt i vinter så lär det inte bli många skjutna. Visst dom värsta "problemvargarna" som ränner inne i byarna får nog sätta till livet fort.

För om det ska arrangeras som älgjakt med mycket folk på skogen så blir det nog uppsluppning första helgen men om folk bara har suttit och frusit och inget har bilvit skjutit så är det nog glest vid nästa jakt tillfälle :D

Personligen tror jag på folkdrev, för då lär man ju även vargen att människan är farlig. Men det gåt åt mycket folk så det är nog inte att tänka på.

Fan vet om det inte är kört i vargfrågan om det bara ska bli lite jakt på dom i Januari eller senare på vinter.

Publicerat

Det är väl dåligt med erfarenhet när det gäller vargjakt i Sverige. Vi måste nog snegla lite på andra länder för att lära.

För ett antal år sedan när det skulle skjutas av ett par vargar i Hedmark i Norge blev det ett herrans rabalder. Det samlades rätt många jaktmotståndare från hela Europa som gjorde allt för att störa jakten. De var såpass välorganiserade att de verkligen lyckades göra det helt omöjligt att jaga på ett vettigt sätt. Det slutade med att vargarna jagades från helikopter som ju inte gjorde någon gladare. :D

Publicerat

jag tror att edsvalla här rätt med folkdrev är det bästa speciellt med lapptyg

Publicerat

Klart jag har rätt killer mouse :D

Men det värsta är hur får man ihopp en stor drevkedja i Januari. Det kan vara en halvmeter snö och 15 grader kallt i alla fall i norra Värmland och Dalarna. För jag tror att många jaktlag måste gå i hopp för, och då går det åt många drivare som behöver gå väldigt långt för vargarna rörs sig över stora områden Fan gubbarna klagade när vi skulle jaga älg i början av December för att det kunde vara för kallt och för mycket snö.

Nej vi får komma med andra idéer.

Publicerat

Enkelt, man planterar in några sådana här på marken så löser det sig självt :(:huh:

post-1842-1257435603_thumb.jpg

Ursäkta kapningen av tråden :D

Publicerat

Jag tror också att lapptyg skulle fungera i detta sammanhang.

Publicerat
Klart jag har rätt killer mouse B)

Men det värsta är hur får man ihopp en stor drevkedja i Januari. Det kan vara en halvmeter snö och 15 grader kallt i alla fall i norra Värmland och Dalarna. För jag tror att många jaktlag måste gå i hopp för, och då går det åt många drivare som behöver gå väldigt långt för vargarna rörs sig över stora områden Fan gubbarna klagade när vi skulle jaga älg i början av December för att det kunde vara för kallt och för mycket snö.

Nej vi får komma med andra idéer.

låter som ni har massa pussies där uppe ^_^ alternativet är att först ringa ett spår och skicka på nån skidlöpare som spårar mot en skyttelinje

Publicerat
Enkelt, man planterar in några sådana här på marken så löser det sig självt B)B)

post-1842-1257435603_thumb.jpg

Ursäkta kapningen av tråden ^_^

Hehe, jag har sett örnar och hundar som rår på dom men denna e nog tuffast hittills!

Några såna och lapptyg så är det klappat å klart :(

Publicerat

Inväntar spårsnö, ringar och går på när man hittar något spännande.. Den metoden fungerade iaf på vargen här i Roslagen..

Mvh!

Publicerat

Där vargen finns så är det väl spårsnö ganska ofta :)

Publicerat
Inväntar spårsnö, ringar och går på när man hittar något spännande.. Den metoden fungerade iaf på vargen här i Roslagen..

Mvh!

Så du har redan provat :)^_^

Jo men då kommer detta med jaktetik och lagar. Det ska ringas av stora områden och man får inte använda bil. Om man inte har den största jaktetiken (nu menar jag inte dig, fast jag vet att det förekommer) och spårar av med bil så skulle jag inte rekomendera det när det gäller just vargjakt. För är det någon gång skogen kommer att vara full diverse knepigt folk så kommer det vara när vargjakten kommer bli lovlig. Ta ex. som Marcus skrev från Norge när dom kommer nerifrån Europa bara för att störa. Jag är bensäker på att många jaktlag kommer att vara bevakade av diverse rovdjursföreningar bara för att sätta dit oss.

Nej detta med vargjakt kommer inte att bli lätt :P Jag tror fortfarande att det är kört.

Publicerat

Ja, jag tror inte heller att det är så lätt att jaga vargen.

Det kommer nog att krävas ganska mkt folk och det går nog bra första gångerna, men frågan är hur det går sedan när det blivit 10 jakter utan resultat? Nåja, jag ska inte vara pessimist och för övrigt kommer jag nog knappast att få tillfälle att jaga varg heller... :) bor liksom på fel ställe och har ingen jaktmark att tala om...

Fast ska det till jakt någon gång i framtiden så finns ju alltid möjligheten att skicka PM till intresserade här på forumet om inte annat. :P Undertecknad gillar att åka skidor men har tyvärr inte gjort det på länge... ^_^

Men jag kom att tänka på en sak när det skrevs om den norska vargjakten.

Det gäller nog att man håller massmedia utanför detta så långt det bara går.

Jag menar ska vi inte ha en VÄLDIGT uppjagad debatt om vargjakten här i Sverige så ska vi hålla Aftonbladet och SExpressen utanför. Fina trofébilder med en lycklig jägare och en blodig varg på förstasidan är INTE något som kommer gagna jägarkåren!

Det är nog tyvärr inte många som har hundar som klarar av att jaga varg här i Sverige heller. Risken är väl också att dessa vid en jakt skulle kunna tas för att vara vargar själva...

Annars är det väl lugna stilla pass i vargmarker som kan tänkas ge utdelning.

Jag "tror" knappast skoter blir tillåtet att använda - på den officiella jakten...för det har väl redan hänt tyvärr. B)

Frågan är om det blir tillåtet att jaga på åtel osv. Vargen är väl iofs så himla skygg och rör sig på så stora områden att det knappast kommer att kännas meningsfullt med sådan jakt - eller? Jag vet ju inte men andra är säkert mer insatta. Hur gör man t.ex. "over there" och i "Sovjet" - någon som vet?

Publicerat

"Enkelt" :) Man ringar in den, sätter ut lapptyg där man inte kan passa och sätter passare i ändarna av lapptyget. Sen in med en skidåkare på spåret.

Skyddsjakten i Voxnareviret för några år sedan tog typ två veckor för att få ihjäl en varg. Man hade tillstånd att använda bil vid jakten så man sökte efter schema på alla småvägar. Man använde färg för att märka upp var man åkt, redan registrerade spår osv. Färgfläckar överallt efter vägarna. När man ringat in dom så stog ett jaktlag redo. Man misslyckades gång efter annan när man hade dom inringad mest pga glest vägnät tror jag så posterna kom att stå för glest. Det var jakt med hjälp av motorfordon, hur skall man lyckas med bara skidor?

Två-tre veckors semester i januari/februari/mars någon?

Å andra sidan så tog skyddsjakten på två vargar i Rimsbo söder om Bollnäs typ 2 dagar, man var nära men fick inget klockrent läge dag ett så man lät dom slå sig till ro igen till nästa dag. Dag två skickade man in skidpatrullen igen och man fick bägge. Har pratat med en ur det hopplockade jaktlaget och han sade att det gick väldigt enkelt, vargarna gick lungt och sakta rätt i fällan.

Jakten i Roslagen underlättades väl nåt otroligt av det täta vägnätet gissar jag på, när dom väl gav sig ut tog det en halvtimme så var det klart.

Vargjakt är oftast tidsödande och slitsamt och det är nästan omöjligt att lyckas annat än under den tuffaste tiden på året mellan januari och mars. Det är ingen lek att vara ute dagligen på skidor i djup snö och kyla. Och framför allt, med familj, arbete osv... Vem har tid att vara vargjägare?

Tål att tänkas på om man skall frysa stammen på 210 djur och göra avskjutning selektivt på individnivå. Lär nog till licensjakt á la björn för att komma upp i det antal som krävs. Sen tycker jag antalet djur är lite sekundärt, teoretiskt med en vårstam på 210 djur kan du ju ha 105 revir vilket är en väldigt stor utbredning över landet och är något helt annat än 210 djur i 25 revir. För det har ju mindre betydelse om man har 2, 5 eller 11 vargar i ett revir. Det är alfaparet som i stor utsträckning tar hundar och forskningen visar att ett revir förbrukar ungefär lika mycket byte oavsett antal individer, ökningen per varg är liten. Risken för attack på boskap är överlägset störst när unga vargar är på vandring eller etablerar nytt revir. Alltså behöver man hålla nere antalet revir i stället om man vill minska den totala påverkan av varg. Samtidigt stryker det mest hundar i revir som håller på att bildas vad det verkar och tar man bort 10 revir har man nyetablering i säkert 5 året efter.

Publicerat
Frågan är om det blir tillåtet att jaga på åtel osv. Vargen är väl iofs så himla skygg och rör sig på så stora områden att det knappast kommer att kännas meningsfullt med sådan jakt - eller? Jag vet ju inte men andra är säkert mer insatta. Hur gör man t.ex. "over there" och i "Sovjet" - någon som vet?

I Ryssland kör dom nog en del med lapptyg och skoter har jag sett, Mongoliet har vi ju sett allt från örnar till multihund jakt på dom (lite rått faktiskt men så gör ju vargen!!).

Publicerat
Det gäller nog att man håller massmedia utanför detta så långt det bara går.

Jag menar ska vi inte ha en VÄLDIGT uppjagad debatt om vargjakten här i Sverige så ska vi hålla Aftonbladet och SExpressen utanför. Fina trofébilder med en lycklig jägare och en blodig varg på förstasidan är INTE något som kommer gagna jägarkåren!

Här påpekar du något viktigt. Inte bara detta med att det inte kommer att gangna jägarkåren om det kommer på löpet. tror nog inte att det är så där väldigt bra att komma med på bild med namn med tanke på att en hel del av vargtalibanerna (enlig mitt tycke) inte har alla fåren inräknade. Men massmedia kan även bli ett problem för själva jakten i dom områden där chansen till att en varg blir skjuten. För en journalist tror att dom stövla fram bara för att få en story och inte bry sig om att dom stör jakten. Så det blir till jaktledarna att kunna lagar och paragrafer om detta med att medvetet störa jakt. För det måste ju bli medvetet om jaktledaren påvisar att en journalist stör.

ps. om någon vet vilken lag och paragraf som gäller i ett sådant ärende så kan det väll skrivas in här. Det kan ju behövas även vid andra jakter.

Publicerat

Har sett på film från öst att deras vargjakt är ganska lik våran rävjakt. Dvs vak eller med drivande hundar. Sen letar man igen lyor och tar vargvalpar. Det om något är ett effektivt sätt att hålla stammen nere. Valparna säljs som regel och blir så tama som en varg kan bli.

Jag tror att när/om vargjakten släpps fri i sverige så kommer man att hitta sätt som funkar här. Förmodligen blir det en handfull hängivna "proffs" som pysslar med det. Lite som när det gäller jakten på våra andra stora rovdjur. Givervis kommer lapparna att ta bort en och annan varg. Kanske att någon får skjuta varg på åtel. Men eftersom avskjutningen inte kommer att bli så stor så blir det nog ingen jakt för gemene man.

Publicerat
en hel del av vargtalibanerna (enlig mitt tycke) inte har alla fåren inräknade.

Vargen kanske har tagit några. :ph34r:

Publicerat
Här påpekar du något viktigt. Inte bara detta med att det inte kommer att gangna jägarkåren om det kommer på löpet. tror nog inte att det är så där väldigt bra att komma med på bild med namn med tanke på att en hel del av vargtalibanerna (enlig mitt tycke) inte har alla fåren inräknade. Men massmedia kan även bli ett problem för själva jakten i dom områden där chansen till att en varg blir skjuten. För en journalist tror att dom stövla fram bara för att få en story och inte bry sig om att dom stör jakten. Så det blir till jaktledarna att kunna lagar och paragrafer om detta med att medvetet störa jakt. För det måste ju bli medvetet om jaktledaren påvisar att en journalist stör.

ps. om någon vet vilken lag och paragraf som gäller i ett sådant ärende så kan det väll skrivas in här. Det kan ju behövas även vid andra jakter.

Här har du en journalist som är i blåsväder om vargen, henne kanske någon kommer träffa på i skogen :ph34r:

http://blogg.aftonbladet.se/ledarbloggen/2...arna-har-rostat

Publicerat
Här har du en journalist som är i blåsväder om vargen, henne kanske någon kommer träffa på i skogen :ph34r:

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vadå demokrati? Vadå rösträtt?

Publicerat

MEN HERRE DJÄVLAR :D:lol::o

Vad f*n är detta för stolpskott. "Så blir det när jägarna har rösträtt, blir valda och till slut kan hamna i riksdagen" Skrivet av en som har ledarblogg på Sveriges största tidning. Och påstår sig att brinna för yttrandefriheten. Jag blir mörkrädd. Inte för att jag ger så mycket för AB i stort men detta slår alla lågvatten märken från deras sida. Jag får nog ändra min parentes högre upp i tråden om "enligt mitt tycke" till "med 100% säkerhet".

Publicerat

Ja jag ser detta som helt lysande för det jag står för, det hade vart kul om någon som tyckte som henne kunde lägga en kommentar också...

Publicerat
  • Författare

hon var nog den dummaste jag råkat på i frågan än så länge. hon måste ha druckit sprit eller rökt när hon skrev det.

vilket bottenskrap.

släpp ut henne i skogen och låt henne värna ett tag, så får vi se hur kul det var efter en tid. nej, hon tänker sig nog göra detta från redaktionen. tvärdrag!

Publicerat

Skulle nog säga det kommer krävas jägare för jaga varg,väder och lite tur...

Hoppas man kommer inse att skoter och fordon är rätt hyffsat olagligt att använda för ringa djur, så med det hoppas jag första åren går smidigt utan några tabbar,då man ser framför sig minsta lilla om hundar skulle användas,hund skadas i vargjakt(blir halt pga skaren) sånnt folket frossar i att läsa om och ska skriva ut sitt agg emot oss..

rätt säker å vi kommer få bra information från finska jägare inom kort hur dom upplever sina jakter fördelar och nackdelar :wub:

Publicerat
  • Författare
Skulle nog säga det kommer krävas jägare för jaga varg,väder och lite tur...

Hoppas man kommer inse att skoter och fordon är rätt hyffsat olagligt att använda för ringa djur, så med det hoppas jag första åren går smidigt utan några tabbar,då man ser framför sig minsta lilla om hundar skulle användas,hund skadas i vargjakt(blir halt pga skaren) sånnt folket frossar i att läsa om och ska skriva ut sitt agg emot oss..

rätt säker å vi kommer få bra information från finska jägare inom kort hur dom upplever sina jakter fördelar och nackdelar ;)

det ska faktiskt bli intressant att höra från dem. så får vi säkert reda på att vi ligger efter och att det blir ett jäkla jobb. men men, vi får se.

/Kalle