Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

är det svårt att jaga varg?

Featured Replies

Publicerat

Eva Franchell brinner för yttrandefriheten och alla människors rätt att sätta sig upp mot förtryck och maktmissbruk. Och för naturen, särskilt havet och min egen blomsterodling.

Så står det om skribenten på deras sida. Jo, jag tackar jag, dummaste jag läst på länge

Publicerat
det ska faktiskt bli intressant att höra från dem. så får vi säkert reda på att vi ligger efter och att det blir ett jäkla jobb. men men, vi får se.

/Kalle

kan nog tänka mig lojakten kommer vara snarlik som för varg i upplägg,,sen är det skillnad på viltet då vargarna vad jag förstått går på lite andra ställen(pass) typ öppnare ytor osv

Publicerat

Snö, så löser det sig nog. I Uppland var lojakten över i ett nafs i fjol pga just detta, men helt kass 08 pga avsaknad. Problemet blir väl längre söderut, men där skall ju stammen växa nu så det blir väl ett senare problem.

Det kommer att gå mycket folk eller åtminståne skickligt folk. Skulle vilja se den urbane jägaren pulsa runt i en meter snö i orsa finnmark i -20 grader. Men det gör dom nog gärna på semestern :huh:

Nej, fram för statligt finansierade heltidsjägare, det är statens vilt så låt dom jaga dom också. Finns ju avlönade mårdhundsjägare redan.

Publicerat

flaglinan och ski-doo=mycket döda vargar :huh:

Publicerat

missade själv kursen motor redskap förbjuden under jakt :huh: ,alltså likväl spårning,men helt inne på MKJ linje! att vi skulle iaf ha en spets i länen som lite samråder och kanske håller mera i trådarna så det går rätt och smidigt till,

Skulle vi bli utan snö blir det tungt att inventera samt jaga effektivit,då kärvs syn obs och snabba puckar,,lite det som jag inte riktigt hängt med om är hur ska man hålla koll på stammen söder ut? alltså inventera med ett max tak osv..men men tycker man ska lägga krut och läsa/lära om jakten istället för berätta till andra vad man tycker om Vargar osv,nu ligger bollen hos oss...

Publicerat
Enkelt, man planterar in några sådana här på marken så löser det sig självt :huh::)

post-1842-1257435603_thumb.jpg

Ursäkta kapningen av tråden :huh:

:)
Publicerat
flaglinan och ski-doo=mycket döda vargar :ph34r:

jag har hört att i Österbotten(har mycket konakter där) till lämpar dom STG= skjut,tig,gräv.

eller så har dom gått genom svag is,,

Kanske inte rätt sett att jaga varg men ganska så vanlit skulle jag tro,

Publicerat

Tror inte att det är så vanligt som det låter. För om man lyssnade på alla ryckten om SGT så vore det tom. Men jag förnekar inte att det förekommer.

Publicerat
eller lämna under traktor hjul :D:D finland fins nog medicin.
Publicerat

Var själv med vid skyddsjakt av varg förra året i ett av de mera väletablerade reviren i Sverige och kan säga det med den erfarenheten att det är inte lätt!!

Vi hade då inte särskilt lång tid på oss och det vart många långa timmar i pass..

Jakten bedrevs uteslutande när det var spårsnö och minst två man som gick på spåren efter att man under nattetid och tidig morgon ringat in ett område som man kunde bekräfta att vargarna befann sig inom..

Detta område som ni förstår kan och kunde vara enormt stort vilket innebär en hel del passkyttar, minst en ca 25 st man/kvinnor skulle jag tro...

Mao krävs det ernoma resurser och folk som är villiga att tillbringa många timmar i skogen för att kunna ringa in dom och spåra...

Sen lär det inte bli lättare när vargen så småningom lärt sig att människan är ett hot...

Publicerat
jag har hört att i Österbotten(har mycket konakter där) till lämpar dom STG= skjut,tig,gräv.

Jag är ju själv från Österbotten B) ....jag har då aldrig hört något !!! :P

Publicerat
Jag är ju själv från Österbotten :D ....jag har då aldrig hört något !!! :lol:
:D:DB) int jag heller.
Publicerat
Sen lär det inte bli lättare när vargen så småningom lärt sig att människan är ett hot...

Spontant gapskratt kom just när jag läste denna rad..

Förövrigt skall jag då inte hjälpa till med vargjakt, utan det skall människorna som ville ha hit dem göra. Gratis.

:lol:

Publicerat

Förövrigt skall jag då inte hjälpa till med vargjakt, utan det skall människorna som ville ha hit dem göra. Gratis.

:rolleyes:

Vad är det roliga i detta?

Får hoppas att det finns andra som uppskattar jakten mer än dig da som kan vara behjälpliga med jakten utav varg..

Man kan inte gå runt att vara bitter på etablisemanget vet du väl utan försök bidra med din del i att om möjligt minska vargstammen..

Publicerat
  • Författare

jag tolkar det tvärtom, som ett jävla bekymmer när de börjar skygga och vi ska jaga. det kommer bli ett helvete.

Publicerat
jag tolkar det tvärtom, som ett jävla bekymmer när de börjar skygga och vi ska jaga. det kommer bli ett helvete.

Absolut det kommer inte bli lättare, mao så måste vi införa längre jakttider än vad som väntas på varg i framtiden för att kunna begränsa stammen..

Publicerat

-_-

Jag förstår att många känner sig bittra för vargen och att vi ska ha varg i Sverige.

Men...

Nu när vi får vargjakt i landet för att hålla stammen på en stadig nivå så är det väl bra? :D (Om man nu inte är som jag som vill ha lite mer varg lagom spridd över landet förstås. :D Men jag vill inte att den ska vara fredad! Lika lite som jag vill att den ska vara fredlös... :D )

De människorna som ville/vill ha hit varg och eventuellt mer varg, lär knappast hjälpa till med jakten. Det lär innebära mångdubbelt mer med varg och det är väl inte så du vill ha det?

Att någon skulle jaga varg annat än gratis har jag svårt att tro...för vem får betalt för att jaga? Alla jag känner jagar dessutom gratis eller betalar mer eller mindre pengar för att få jaga. Ja, det klart, det finns ju en handfull människor som har jakt som jobb och är viltvårdare osv på något gods eller slott men de lär nog inte behöva jaga så många vargar tror jag...