Publicerat November 10, 200916 yr Då jag är nästan sjukligt intresserad utav krigshistoria, främst ww2 och mycket intresserad utav vapen önskar jag införskaffa en Kar 98k. Användningsområdet skall vara sportskytte/övningsskytte som jag älskar. Detta gevär har en fantastisk precision, även med öppna riktmedel. Att hitta en med orginalmonterat kikarsikte (modell Scharfschutze) tror jag är omöjligt i alla fall för en förnärvarande students budget. Ett kikarsikte införskaffas inte till ett med öppna riktmedel om inte exakta orginal kikarsikte och fäste snubblas över och görs utav ett proffs. Jakt är inte ett användningsområde på ett antal år då jag för närvarande är kär i fågeljakt och inte har mark eller riktigt intresse för jakt på större. Men Tv4+ "jakt" gör ett bra omvändningsjobb... Krav: Det skall vara i orginal kaliber 7.92*57mm IS. Ej ett norskt 30-06 eller "sovjetcapture" vilken kaliber de nu gjorde om det till. Jag vet att kulorna är billigare. Jag vill åt samlarvärde och en känsla att ha något speciellt. Brukbart och inte helt åt skog i stock gärna mycke blånering kvar. Men jag har inte obegränsat med pengar , främst då jag är student i 1.5 år till. årsm från 1935-1942 ev 1943. ej efter 43-44 då en budget modell börjades göras, dock ej överallt. Obs! Säger inte att jag köper ett så fort jag hittar ett. Men är priset överkommligt är inget omöjligt. Jag vill se vart man skall leta för att hitta ett när man väl kommer till punkten av JAG KAN INTE VÄNTA LÄNGRE Slutligen vill jag bara klargöra att jag har inga sympatier med vad tyskland höll på med under den tiden alls! Mvh Christian
Publicerat November 10, 200916 yr Då jag är nästan sjukligt intresserad utav krigshistoria, främst ww2 och mycket intresserad utav vapen önskar jag införskaffa en Kar 98k. Användningsområdet skall vara sportskytte/övningsskytte som jag älskar. Detta gevär har en fantastisk precision, även med öppna riktmedel. Att hitta en med orginalmonterat kikarsikte (modell Scharfschutze) tror jag är omöjligt i alla fall för en förnärvarande students budget. Ett kikarsikte införskaffas inte till ett med öppna riktmedel om inte exakta orginal kikarsikte och fäste snubblas över och görs utav ett proffs. Jakt är inte ett användningsområde på ett antal år då jag för närvarande är kär i fågeljakt och inte har mark eller riktigt intresse för jakt på större. Men Tv4+ "jakt" gör ett bra omvändningsjobb...Krav: Det skall vara i orginal kaliber 7.92*57mm IS. Ej ett norskt 30-06 eller "sovjetcapture" vilken kaliber de nu gjorde om det till. Jag vet att kulorna är billigare. Jag vill åt samlarvärde och en känsla att ha något speciellt. Brukbart och inte helt åt skog i stock gärna mycke blånering kvar. Men jag har inte obegränsat med pengar , främst då jag är student i 1.5 år till. årsm från 1935-1942 ev 1943. ej efter 43-44 då en budget modell börjades göras, dock ej överallt. Obs! Säger inte att jag köper ett så fort jag hittar ett. Men är priset överkommligt är inget omöjligt. Jag vill se vart man skall leta för att hitta ett när man väl kommer till punkten av JAG KAN INTE VÄNTA LÄNGRE Slutligen vill jag bara klargöra att jag har inga sympatier med vad tyskland höll på med under den tiden alls! Mvh Christian Hade jag bara varit lite mer WW2 entusiast hade jag köpt denna rakt av. Men man kan ju alltid titta http://www.blocket.se/stockholm/Tysk_K98K_...tm?ca=2&w=3
Publicerat November 10, 200916 yr Författare mycket bra svar. har självklart kollat blocket innan jag skrev detta. men sökte då på kar 98k, k98 men en k98k. därav hittade jag det inte. helt klart intressant. vill dock ha mer info om det. och är det budgetvarianten vette fan, vissa i slutet på kriget hade inte ens blånering.... men priset är inom okej att köpa gränsen måste jag säga. tack för ett riktigt bra svar krokkodylus mvh christian
Publicerat November 10, 200916 yr Hade jag bara varit lite mer WW2 entusiast hade jag köpt denna rakt av. Men man kan ju alltid titta http://www.blocket.se/stockholm/Tysk_K98K_...tm?ca=2&w=3 Hade dom laminatkolv på den tiden
Publicerat November 10, 200916 yr Hade dom laminatkolv på den tiden Mausers är inte mitt område, så jag kan inte svara på den delen, men våra grannar i öst hade laminatstock på vissa Mosiner från modellen M91/30 som kom i början på 30-talet. -Teekkari, som sitter och pantar på en japansk "Mauser" karbin-
Publicerat November 10, 200916 yr Hade dom laminatkolv på den tiden Verkar så, "Most rifles had laminated stocks" http://en.wikipedia.org/wiki/Karabiner_98k
Publicerat November 10, 200916 yr se där då lärde man sig nåt nytt igen då. Tyckte bara den såg nyproducerad ut och då faller väl värdet på den. Om jag inte har fel i det åxå men ett fel om dagen får räcka
Publicerat November 10, 200916 yr Författare Hade dom laminatkolv på den tiden ja faktiskt. alla har laminatkolv. kan väl finnas speciella undantag.
Publicerat November 10, 200916 yr På www.lauritz.com ligger det en tjeckisk WZ 24 i rätt kaliber 8x57 is. Inte en tysk, och antagligen mer en G98 än en K98 men om du har tålamod så kommer det att dyka upp K98:or där med. Det har visslat förbi flera där i höst.... /T
Publicerat November 11, 200916 yr Författare På www.lauritz.com ligger det en tjeckisk WZ 24 i rätt kaliber 8x57 is. Inte en tysk, och antagligen mer en G98 än en K98 men om du har tålamod så kommer det att dyka upp K98:or där med. Det har visslat förbi flera där i höst..../T okej, bra tipps, du vet inte vad dem gått för eller? är bra sugen på den på blocket.
Publicerat November 11, 200916 yr Den på blocket har jag skjutit med, eller i varje fall så är jag rätt säker på att det är rätt vapen, det går mycket bra även i händer på en halvskass skytt som undertecknad. /Christian
Publicerat November 11, 200916 yr okej, bra tipps, du vet inte vad dem gått för eller?är bra sugen på den på blocket. Inte en susning - jag såg mest att där kom ett gäng. Det är ofta så att de kommer i flock. Enligt vad jag kan förstå har man i danmark ändrat lagstiftningen kring förvaring så man numera har som sverige EN1143 grIII för lite större samlingar. Det har gjort att en del samlingar kommit ut på marknaden vilket förklarar mängderna av kul pangar på Lauritz uner hösten. Men där låg en Enfield djungelkarbin i kanonskick. Den däremot var jag sugen på, trots att jag egentligen tycker att bultbössor är pest och kolera. /T
Publicerat November 11, 200916 yr Författare okej, får hålla koll där då, om inte den på blocket är "the one", jäkla snygg också ska bara få han att svara! mm enfield är fina dem med. lite problem med att de rymmer 10 skott (tror jag) me lagen, men det är väl bara att plugga. mvh
Publicerat November 11, 200916 yr Författare Den på blocket har jag skjutit med, eller i varje fall så är jag rätt säker på att det är rätt vapen,det går mycket bra även i händer på en halvskass skytt som undertecknad. /Christian vet du vem personen i fråga är som har bössan, svarar inte på mail och inget telenr. hur va bössan i skick? mvh
Publicerat November 12, 200916 yr Du hittar en Mauser K98 till ett billigt pris i Norge. Jag bodde i Norge i 14 år, och köpte min K98 för 2 år sedan. Det är en original i kaliber 8x57js (7.92x57) Efter kriget så blev många, väldigt många, gevär kvar i Norge efter tyskarna. Dessa K98'or tog Norska arme'n i bruk och pipade om dom till 30-06. Tyvärr Men några blev inte ompipade. Marinen lät sina K98'or vara kvar i kaliber 8x57js. Varför vet jag inte, men bra var det iallafall Min K98 är använd i Norska Marinen. Den har ett norskt stämpel där det står "K.ART" K.ART betyr Kystartilleriet. Som igen betyder Marinen på svenska. Jag betalade 3000 kronor för min. Så fick jag med ca. 400 skott från krigen, ett par tyska militärkängor samt en bajonett. Själv använder jag den som jaktgevär och sköt 2 älgar med den i höst Med öppna riktmedel prickar jag en snusdosa på 100 meter. Hade nog blivit något bättre med kikarsikte, men i helvete att jag tänker sabba bössan! Lägger ut en bild på mitt vapen här + diverse andra grejer: Ytterligare en bild. Den ljusare kolven som bössan står i, är en norsk-produserad kolv. Den mörkare kolven är original-kolven som är nummerlik med bössan: Bössan skruvad isär: Kan ge dig några tips så att du hittar en K98: www.finn.no - Klikka på "Torget" och sök på mauser i sökfältet www.landro.no www.wingevapen.no www.qxl.no - Sök på mauser Min köpte jag på www.finn.no Om du köper från Norge så kan det bli lite krångel iom. att man köper från ett annat land. Blev ju fan sirkus på jord när jag flyttade från Norge och skulle ha 5 vapen med mig till Sverige. Tog 5-6 månader innan jag hade bössorna i huset Var tvunget att söka om licens en gång till, söka om tillstånd att föra in vapen till Sverige och en massa skit...Men det ordnade sig till slut. Men jag kan inte tänka mig att det blir lika krångligt om man KÖPER ett vapen från Norge och själv bor i Sverige Hoppas du får tag på en K98, det är en fantastisk bössa. När du håller en K98 i dina händer så håller du ett stycke historia Mvh Stefan
Publicerat November 12, 200916 yr Författare mycket fina grejer du har där! kul och se nerplockad. vet man vem man skall fråga sen Jag har ju varit beredd på att man troligtvis får köpa ett utomlands. Men det är klart att det är lättare och bekvämare att köpa i sverige. Men det finns väl inte så många... vad tycker du om denna, upputsad kolv och monterat sikte. men det är sidomonterat enligt vad de gjorde förr och ser ut att vara i mkt bra skick. dock har den ej rengöringsstickan. och jag ser inte hålet i som ska sitta i mitten av kolven, Skymd av remmen? kan ju vara en "kreigsmodel"... http://www.blocket.se/stockholm/Tysk_K98K_...tm?ca=2&w=3 "Hoppas du får tag på en K98, det är en fantastisk bössa. När du håller en K98 i dina händer så håller du ett stycke historia" precis det jag är ute efter.
Publicerat November 13, 200916 yr mycket fina grejer du har där! kul och se nerplockad. vet man vem man skall fråga sen Jag har ju varit beredd på att man troligtvis får köpa ett utomlands. Men det är klart att det är lättare och bekvämare att köpa i sverige. Men det finns väl inte så många... vad tycker du om denna, upputsad kolv och monterat sikte. men det är sidomonterat enligt vad de gjorde förr och ser ut att vara i mkt bra skick. dock har den ej rengöringsstickan. och jag ser inte hålet i som ska sitta i mitten av kolven, Skymd av remmen? kan ju vara en "kreigsmodel"... http://www.blocket.se/stockholm/Tysk_K98K_...tm?ca=2&w=3 "Hoppas du får tag på en K98, det är en fantastisk bössa. När du håller en K98 i dina händer så håller du ett stycke historia" precis det jag är ute efter. Det är en 1944 modell så det kan nog vara en "kriegsmodell" då dessa blev gjorda i slutet av kriget. Men det är ändå ingen dårlig bössa. Hålet i kolven kan vara skymd av remmen, men det var inte alla k98'or som hade detta hål i kolven. Men alla tyskproduserade k98'or hade detta hålet i kolven. Så det är troligtvis skymd av remmen. Men du kan ju fråga säljaren, han borde veta Detta "hål" är förresten till för isärtagning och ihopsättning av slutstycket. Mvh Stefan
Publicerat November 13, 200916 yr Författare har pratat med honom nu. kolven är nyproducerad från frankonia precis som den förlängda säkringen. samt monterat kikarsikte. detta är inte riktigt det jag söker tror jag. om jag ska lägga de pengarna blir det nog på en importerad från tyskland i orginal, fint skick. altså vanlig med öppna riktmedel. men tvivlar inte på att den skjuter bra. och han säljer den inte heller som en orginalbössa. har pratat med han som har mikros vapen. skulle tydligen kunna få fina k98or för runt 10 000. det är nog lite utanför min prisklass nu när jag pluggar. men han sa att han hade en fin och kunde få tag i fina SVT-40 ryska havlautomater för 5000. tänkte åka och känna på en för o känna känslan. har aldrig haft så gamla vapen i handen. alltid kull o klämma sig för lite. det gäller ju allt tror det få bli ett senare projekt med k98k som jag skrev i början. kan ju vara kul så länge med en svt-40? mvh
Publicerat November 18, 200916 yr Hehe, jag har precis köpt en av de 2 SVT40 som han har fått in Så båda är sålda, dock så kan han få fatt på fler tämligen snabbt. Visserligen kommer min bössa stå kvar hos honom ett tag tills licens och finans är löst. Så åk du och kläm Bössan jag köpte är tillverkad i Izhevsk fabriken 1940 och i väldigt bra skick, just det att den är tillverkad där den är gör att bössan är mycket mer intressant för sammlare i staterna om man nu skulle vilja sälja av bössan De flesta SVT40 tillverkades i TULA fabriken (Ca 50.000 av de 65.000 som tillverkades 1940) Loppet var blankt och fint. Skall bli jädrans kul å testa bössan sen när man fått den. Jag tycker helt klart att du skall satsa på en SVT40 Hystar in lite bilder på bössan som Bernd skickade. Izhevsk stämpeln, samt årtal + en massa andra kontrollstämplar Kolv med matchande tillverknings nummer Nya typen av flamdämpare :/ Hade hellre sett att det satt en av tidiga modellen med 6st skåror på istället men men.. Här en helbild på SVT40, dock med AVT40 stock.
Publicerat November 18, 200916 yr Författare Får gratulera. Verkar ju vara riktigt fin! Kul när det är lite ovanligare med! Va kul att det var en på forumet som köpte en av dem! Finns ju alltid en chans håller ju till en och annan här. Du måste skicka bilder till mig när du skjutit med bössan. Är riktigt intresserad av hur dem skjuter. Om de går att använda till jakt o så? Har hört att de kan vara lite si och så med träffsäkerheten. Något annat som jag tycker är dummt är tillgången på ammunition. Var inne på Vapex.se fanns tre sorter varav 1 helmantel tror jag. Kanske finns mer någon annan stans. Har ju kommit på att jag inte kan köpa en sådan här Jag har bara ett HL-5 vapenskåp på 125 cm totalhöjd. och bössan är 122.5 cm lång. så den går inte in i vapenskåpet. Öppningen är bara 118 cm och jag kan kanske få in ett som är 120-121 cm långt. Jag var ju dumsnål när jag köpte de. "kommer ju ändå bara skjuta hagel" och nu sitter jag här!!! var ju visserligen en platsfråga med... men men. Han hade en Mosin nagant 1891/30 i "excellent skick" med nummerriktig bajonett för 2995. Men den är längre. 123.5 cm. Fan man var så korkad hehe. Tycker Bernt har riktigt bra service! Verkar som han handlar mycke med såna här vapen... Kommer säkerligen att vara han som skaffar min framtida samling åt mig... När jag köpt ett nytt vapenskåp då!!! mvh christian
Publicerat November 18, 200916 yr Jo, jag blev väldigt överraskad av servicenivån hos Bernd. Trevliga vapenhandlare växer inte på träd här på västkusten. Jag fattar inte varför man har flängt land och rike runt för att hitta olika saker när allt har funnits här på ön Beställde kulor av honom, och fine det tog ett tag att få dem, och han är inte billigast, men absolut trevligast. När jag var där och skulle hämta kulorna, så blev jag kvar i 3timmar. Dels för att han precis hade packat upp de två SVT40 bössorna och dels för att vi bara stog och tjöta, han visade sig sin "butik/källare" och den är roligare än vilket lekland som helst. Om man letar efter ngt udda så är chansen VÄLDIGT stor att man hittar det hos honom och om inte så kan han med största säkerhet hitta det. Är lite grinig att någon hann före och norpade den K43 han hade på hyllan i nyskick. Den hade gjort sig i skåpet. Ang ammo så är det inga problem för min del. Har kontakter som fixar rysk surplus i storpack Bössjäkeln vill ju helst inte bli matad med finammo i mässinghylsa utan vill ju ha hardcore stålhylse ammo. Jag skickar pm när bössan är hemma så kan vi dra å kasta lite bly någonstanns //J
Publicerat November 18, 200916 yr Författare Jo, jag blev väldigt överraskad av servicenivån hos Bernd. Trevliga vapenhandlare växer inte på träd här på västkusten. Jag fattar inte varför man har flängt land och rike runt för att hitta olika saker när allt har funnits här på ön Beställde kulor av honom, och fine det tog ett tag att få dem, och han är inte billigast, men absolut trevligast. När jag var där och skulle hämta kulorna, så blev jag kvar i 3timmar. Dels för att han precis hade packat upp de två SVT40 bössorna och dels för att vi bara stog och tjöta, han visade sig sin "butik/källare" och den är roligare än vilket lekland som helst. Om man letar efter ngt udda så är chansen VÄLDIGT stor att man hittar det hos honom och om inte så kan han med största säkerhet hitta det. Är lite grinig att någon hann före och norpade den K43 han hade på hyllan i nyskick. Den hade gjort sig i skåpet. Ang ammo så är det inga problem för min del. Har kontakter som fixar rysk surplus i storpack Bössjäkeln vill ju helst inte bli matad med finammo i mässinghylsa utan vill ju ha hardcore stålhylse ammo. Jag skickar pm när bössan är hemma så kan vi dra å kasta lite bly någonstanns //J tänkte bara säga att jag har varit och tagit på din bössa , så du inte blir sur om du får reda på det av någon annan riktigt fin! gratulerar. men tänk på att om det är äldre ammo måste du göra rent hela bössan varje gång du skjutit... jag hänger mer än gärna på, hade varit hur kul som helst. tråkigt att nästan inga banor har öppet nu bara. en jugge är en bra idé. har fått pris på. en jugge som sagt på 4650 med frakt. och en lee enfield för 8150 med frakt. vet inte riktigt hur jag gör än. mvh
Publicerat November 18, 200916 yr Hehe, jag har precis köpt en av de 2 SVT40 som han har fått in Så båda är sålda, dock så kan han få fatt på fler tämligen snabbt. Visserligen kommer min bössa stå kvar hos honom ett tag tills licens och finans är löst. Så åk du och kläm Bössan jag köpte är tillverkad i Izhevsk fabriken 1940 och i väldigt bra skick, just det att den är tillverkad där den är gör att bössan är mycket mer intressant för sammlare i staterna om man nu skulle vilja sälja av bössan De flesta SVT40 tillverkades i TULA fabriken (Ca 50.000 av de 65.000 som tillverkades 1940) Loppet var blankt och fint. Skall bli jädrans kul å testa bössan sen när man fått den. Jag tycker helt klart att du skall satsa på en SVT40 Hystar in lite bilder på bössan som Bernd skickade. Izhevsk stämpeln, samt årtal + en massa andra kontrollstämplar Kolv med matchande tillverknings nummer Nya typen av flamdämpare :/ Hade hellre sett att det satt en av tidiga modellen med 6st skåror på istället men men.. Här en helbild på SVT40, dock med AVT40 stock. Vad är det för kaliber på SVT40n ?
Publicerat November 18, 200916 yr Då har jag skjutit med en sån !!!! Sköt 5 skott med öppna riktmedel (original) alla satt inom en 5 krona på 100 meter så jag vart riktigt imponerad över precisionen. ett tag funderade jag att köpa en sån att använda till älgjakten