Publicerat November 18, 200916 yr Vanligtvis är precisionen god till mycket god (beroende på ammo) på SVT40. Problemet som bössan dras med, och som aldrig löstes/ändrades på under produktionen var att när pipan blir varm efter ca 10-15 snabba skott så kan träffläget börja vandra sidledes, har sett bössor med träffbilder på 20cm i sidled på 100m( ). Nu har jag ju varken tänkt att gå i krig med bössan eller skjuta den som en vettvilling så för min del spelar det inget roll, och till jakt kommer precisionen nog vara tillfredställande. Har dock inte tänkt att ta bössan med mig ut i skogen, har andra vapen för det hehe. Denna är mest för själanjutning Fan för svenska vapengarderoben.. hade man kunnat så hade det blivit en 98k, mosin, garand, m1, ag42b mfl också. Fast man kanske kan få dem på målskjutnings licenser? Någon som vet hur man går tillväga?
Publicerat November 19, 200916 yr Författare Vanligtvis är precisionen god till mycket god (beroende på ammo) på SVT40. Problemet som bössan dras med, och som aldrig löstes/ändrades på under produktionen var att när pipan blir varm efter ca 10-15 snabba skott så kan träffläget börja vandra sidledes, har sett bössor med träffbilder på 20cm i sidled på 100m( ). Nu har jag ju varken tänkt att gå i krig med bössan eller skjuta den som en vettvilling så för min del spelar det inget roll, och till jakt kommer precisionen nog vara tillfredställande. Har dock inte tänkt att ta bössan med mig ut i skogen, har andra vapen för det hehe. Denna är mest för själanjutning Fan för svenska vapengarderoben.. hade man kunnat så hade det blivit en 98k, mosin, garand, m1, ag42b mfl också. Fast man kanske kan få dem på målskjutnings licenser? Någon som vet hur man går tillväga? Har med hört de om spridningen efter ett antal skott, men som sagt så lär vi inte vara i krig i snar framtid så de skall nog gå bra. Såna här vapen används ju kanske inte som första jaktvapnet och ett kul komplement. Eftersom jag inte jagar än börjar jag med komplementet Tror man kan övertyga myndigheterna när det ser att det är gamla vapen man köper. Borde ju gå. mvh
Publicerat November 19, 200916 yr Tror man kan övertyga myndigheterna när det ser att det är gamla vapen man köper. Borde ju gå. Beklagar, men det tror jag inte
Publicerat November 20, 200916 yr ..............Fast man kanske kan få dem på målskjutnings licenser? Någon som vet hur man går tillväga? Samling möjligen, målskjutning är nog lite optimistiskt..... Du ska hitta en klubb som sysslar med "historiskt skytte" och som kan uppvisa tävlingsreglementen etc. Tvivlar på att du kan få dem för att stå och mala på älgbanan med..... Men man gör en unik bedömning i varje enskillt fall så, prova! /T
Publicerat November 20, 200916 yr Författare det skall jag försöka med i alla fall. men det är ju många år dit för min del. Kanske har blivit en förbättring i lagen tills dess. Ja just de ja, vi bor ju i Sverige.
Publicerat November 20, 200916 yr Nja, jag är mera realist. Bara att få samlarlicens är en väldigt krokig väg, med vägbulor så fort man vill ut och rasta bössorna. Blir nog bara SVT40 som historisk bössa i mitt skåp. Men kan bara tänka mig hur det hade sett ut i mitt skåp om det var som i usa..
Publicerat November 22, 200916 yr Författare Nja, jag är mera realist. Bara att få samlarlicens är en väldigt krokig väg, med vägbulor så fort man vill ut och rasta bössorna. Blir nog bara SVT40 som historisk bössa i mitt skåp. Men kan bara tänka mig hur det hade sett ut i mitt skåp om det var som i usa.. Hade du varit i USA hade du inte haft något skåp, du haft ett hagelgevär monterat bak på soffan, en pistol under kudden och en studsare i kylen nä men jag får se hur framtiden utvecklar sig, får väl byta ut så man har créme de la créme i skåpet och hoppas man är nöjd till slut.
Publicerat December 1, 200916 yr Författare hej hej kära vänner! Lägger upp en länk till k98 på frankonias hemsida. De fnns inte i lager nu med de kommer in om det är fler än jag i framtiden som vill ha ett sånt här spett. kan tänka mig pris hemma blir runt 5500 plus 450 i frakt, om man som jag tänkte köpa på Mikros vapen. Tänker lägga in en beställning så man får ett när de kommer in.... http://www.frankonia.de/shop/Ordonanzwaffe...ductdetail.html finns även restaurerade och helt nytillverkade som kommer in "i slutet av 2009". Jubileumsmodell. Notera även att Mosin nagant med kikarsikte finns... ha de gött
Publicerat Maj 16, 201412 yr Finns det någon som har en k98k i original kaliber så hör gärna av er till mig. Har länge velat ha en sådan.
Publicerat Maj 18, 201412 yr Hittade en K98 i absolut toppskick en bit utanför Växjö förra året. Alla serienummer, stämplar m.m stämde överens. Tyvärr hade norrbaggarna, som lagt beslag på den vid tyska kapitulationen, omkamrat den till 30-06. Men oj vad fin den var, med originalrem och allt, och vilken känsla när man lade an.
Publicerat December 25, 201411 yr Köpte en Mosin-Nagant 91/30 PU Sniper av Bernd, fick faktiskt jaktlicens på den. Det skulle ju inte sitta fel med en SVT 40 heller. Om någon vet var man kan få tag på rysk surplus ammo, pma mig gärna.
Publicerat December 25, 201411 yr Författare Köpte en Mosin-Nagant 91/30 PU Sniper av Bernd, fick faktiskt jaktlicens på den. Det skulle ju inte sitta fel med en SVT 40 heller. Om någon vet var man kan få tag på rysk surplus ammo, pma mig gärna. Har han fler?
Publicerat December 25, 201411 yr Har han fler?Nä, men hans kontakt i Tyskland hade en sju, åtta stycken. Jag hörde efter bland mina kompisar, men det var ingen annan som var intresserad av en Mosin-Nagant mer än jag, så han skaffade hem bara en. Ca.8000 Kr inkl.import kostnad.