Publicerat November 17, 200916 yr Det beror väl lite på hur man vill salta? När jag saltar i saltlake så vill jag att saltet tränger helt igenom så att köttbiten är i jämvikt med laken så att säga, då får man samma resultat varje gång. Det tar ganska länge, typ 10 dagar med en lite större rådjursstek. !0% lake är perfekt för min smak (vill dock ha det ganska salt), 1kg salt och 10l vatten. Hur mycket saltlag ska man göra per kg kött? lr är det bara att proppa ner i byttan
Publicerat November 17, 200916 yr Tja, ett kilo salt kostar ju ingenting så jag brukar göra 10l, det bör nog räcka till några kilo skulle jag tycka. Men ska man salta riktigt mycket så måste man ju börja kompensera för vätskan i köttet, men det har aldrig varit aktuellt för min del. Dock torrsaltar jag hellre om jag kan. Efter tips här gnuggade jag en 2 kilos stek morgon och kväll med en näve salt i två dygn och hällde av vätskan emellan, lät sedan biten vila några dagar till i kylen utan salt innan jag rökte. Blev utmärkt.
Publicerat November 23, 200916 yr Författare Slängde ner 4 gåsbröst i laken igår. Hur länge ska fågel ligga innan rökning?
Publicerat November 24, 200916 yr Jag lät mina ligga i ca 2 dygn innan jag rökte dom, Av det jag rökt så blev gåsbitarna bäst. Nu har ett paket med 240 briketter landat så nu ska det rökas på igen, lyckades panga ner ett rådjur i helgen så den åk direkt från galgen in i röken:) Har du provat dom där specialbriketterna?
Publicerat November 24, 200916 yr Köttet skall ligga så det är genomsaltat och hur tjockt köttstycket är avgör tiden. Går in ca:1cm per dygn. Så 10cm tjockt 5 dygn. Det blir ju aldrig saltare än vad saltlagen är.
Publicerat November 24, 200916 yr Köttet skall ligga så det är genomsaltat och hur tjockt köttstycket är avgör tiden. Går in ca:1cm per dygn. Så 10cm tjockt 5 dygn.Det blir ju aldrig saltare än vad saltlagen är. Det var en mycket bra information till en nybörjare
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Jag lät mina ligga i ca 2 dygn innan jag rökte dom, Av det jag rökt så blev gåsbitarna bäst. Nu har ett paket med 240 briketter landat så nu ska det rökas på igen, lyckades panga ner ett rådjur i helgen så den åk direkt från galgen in i röken:)Har du provat dom där specialbriketterna? Då plockar jag ur dom bitarna i morron bitti så borde dom va klar. Körde med dom briketterna på det jag rökte först. Blev sinnessjukt gott. Köttet skall ligga så det är genomsaltat och hur tjockt köttstycket är avgör tiden. Går in ca:1cm per dygn. Så 10cm tjockt 5 dygn.Det blir ju aldrig saltare än vad saltlagen är. Man tackar för tipset!
Publicerat November 24, 200916 yr Kankse måste beställa dom där spezialarna oxå Läste i en bok om saltlag att man ska slänga i en potatis när man kokar upp vattnet och häller i saltet, för när potatisen flyter upp är det lagom med salt Ska prova det till den här rökningen. Hur många grader har du rökt i nu?
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Hade dryga 100 grader i skåpet. Köttet körde jag tills det var 68 grader.
Publicerat November 24, 200916 yr Det var så lite... Kan vara bra att skölja av eller dra ur dom lite i vatten före rökning, kan bli vitaktiga på utsidan annars.
Publicerat November 24, 200916 yr Författare Blir de inte lite blodigt innuti då? Nä men saftiga Det var så lite...Kan vara bra att skölja av eller dra ur dom lite i vatten före rökning, kan bli vitaktiga på utsidan annars. Jo jag vattendrog dom i ett dygn.
Publicerat December 24, 201114 yr Hej. Jag rökte älghjärta igår och det blev lite för salt och nu undrar jag om man kan minska ner saltsmaken på något sett efter att man rökt. Jag tror nog det är kört men frågar ändå. Om någon gnäller så får jag säga att så gjorde man efter gammalt.
Publicerat December 24, 201114 yr Hej. Jag rökte älghjärta igår och det blev lite för salt och nu undrar jag om man kan minska ner saltsmaken på något sett efter att man rökt. Jag tror nog det är kört men frågar ändå. Om någon gnäller så får jag säga att så gjorde man efter gammalt. Du kan prova att lägga i vatten 1 timme. Sen lägger du bitarna på ett galler så dom får torka till sig lite. Lite för salt brukar funka ändå. Men är det lite för mycket salt går det att testa att dra ur lite. För sämre kan det inte bli....
Publicerat December 24, 201114 yr Tackar. Det ligger nu i vatten så får vi se. Kul att experimentera iaf.
Publicerat December 24, 201114 yr Det jag rökte igår, 2 älghjärtan, 2 rådjursbogar, 1 vildsvinsbog och ett par kalkonbröst fick ligga i saltlag 4 dygn. Saltlagen kokad enligt följande: 5l vatten 10 gram salpeter 5 sockerbitar och 700 gram salt. Kokas ihop eligt följande ta två liter varmt vatten rör ut salpeter, socker och salt i detta tills det lösts upp, låt svalna, Blanda sen i resten av vattnet och voila så har du en perfekt saltlag.. det jag rökte avsmakades i går kväll och vart perfekt.
Publicerat December 24, 201114 yr Jag sätter en okokt potatis i vattnet och saltar tills potatisen flyter upp, då är de lagom salt Om man kör med grovsalt måste först vattnet koka så saltet löser sig. Då jag rökte första gången så hade jag tjäderbrösten i saltlake bara 3 timmar innan jag rökte, då sköljde jag inte av dom innan jag satte i dom i röken. Igår då jag rökte tjäder, orre och rådjur så lät jag de ligga i saltlake i ca 1 dygn och sköljde inte av de innan jag la in de. Tyckte resultatet blev lika bra båda gånger
Publicerat December 24, 201114 yr Du kan prova att lägga i vatten 1 timme. Sen lägger du bitarna på ett galler så dom får torka till sig lite. Lite för salt brukar funka ändå. Men är det lite för mycket salt går det att testa att dra ur lite. För sämre kan det inte bli.... Det blev helt perfekt!! Tackar.
Publicerat December 24, 201114 yr När man lägger det i lag så är det procenttalen som styr hur salt det blir, inte tiden. Ju längre köttet ligger i lagen ju jämnare spridning av saltlaken i köttet, ju saltare lag ju saltare kött!!
Publicerat December 24, 201114 yr tjena. Jag har aldrig brytt mig om att slabba med saltlag. Jag torrsaltar med ca 60 gram salt/ kg kött. jag saltar köttet samtidigt som jag lägger det i en plastpåse. låter det ligga ca ett dygn och sedan sköljer jag av det och torkar med en kökshanduk, klart att lägga i röken. röker väl inga större bitar utan saltrulle från dovhjort och andra mindre bitar som blir bra som pålägg. Saltet tränger in lika långt per dygn oavsett om man har saltlag eller torrsaltar. när det är färdigrökt blir det bara bättre ju längre det får hänga och lufttorka. Eftersom jag inte äter ben röker jag bara utbenat kött. Urban
Publicerat Januari 22, 201313 yr Kör mittimellan, 5 dygn ca så provar jag. Kan ju inte annat än misslyckas. Har ett hjärta och en köttbit på ca 0,5 kg och en på ca 1 kg. Har även kastat i en tunga som ska kokas. Eller kan man röka tunga? Nån som provat? Yunga går alldelles utmärkt att röka. Ang saltningen så är 7-10 dagar i 5% lake utmärkt vid kallrökning och då pratar vi STORA stycken 2kg och större. Själv kör jag saltspruta 5% så att det blir ca25-30gr salt pr kg insprutat. Därefter gnider jag in köttstyckerna med ytterligare lite grov salt och sveper det med gladpack. Då behöver man bara låta dom stå i en plastback 2-3 dygn beroende på storlek. Lägger in ca 0,5% av saltvikten med saltpeter, så uppnår du samma resultat som Nitritsaltet.Kan absolut rekomendera en liten saltspruta, då behöver du inte så stora mängder lake och du kan ta fram smaker med kryddor. Favorit saltlake till Rådjur/Lamm= 1/2 rödvin1/2 vatten 8%grovsalt med lite saltpeter. En rejäl nypa med Rosenpeppar. Spruta in i köttet salta lite utanpå rulla in i gladpack. Ställ i en plastback lite svalt 3dygn. Under den tiden vänder du lite på köttet ett par gånger. Torkar av köttet så det är torrt och fint. Hänger in det i röken på ca 80-90 grader Celsius. Röker på tills temperaturen i mitten på köttet ligger inom rek mallen, dvs Rådjur 68-72 grader, Lamm 78grader. Gris minst 82 grader. Köper billiga instikstermometrar på IKEA för 39 spänn, brukar hålla ett par år. Lycka till.