Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slovensy´ Kopov

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon som jagat med Kopov-hundar?

Har funderat starkt på en sådan den senaste tiden men hittar ingen vettig info. Skulle vilja prova en sådan på jaktmarken utanför Nyköping innan julen kommer och pajar jakten!

Hoppas ngn kan hjälpa!

Publicerat

Har jagat ågra gånger med Kopov. Det finns ingen hundras som har ett sådant spann mellan hur mycket gott man hör (från ägarna, företrädelsevis) och från vad jag har lyckats verifiera med egna ögon. Funderade ett tag på att köpa en Kopov men är effektivt vaccinerad från den tanken.

Publicerat

CC och Stojjan på sidan har duktiga kopovs om det är slovenska kopov vi pratar...gris stövare!

Publicerat
  • Författare
CC och Stojjan på sidan har duktiga kopovs om det är slovenska kopov vi pratar...gris stövare!

jag hittar inte dem här på sidan..?

Publicerat
Publicerat
Finns det någon som jagat med Kopov-hundar?

Har funderat starkt på en sådan den senaste tiden men hittar ingen vettig info. Skulle vilja prova en sådan på jaktmarken utanför Nyköping innan julen kommer och pajar jakten!

Hoppas ngn kan hjälpa!

Hör av dig skall vi resonera lite kring kopov....

Kan bli riktigt säkra grishundar...kan bli skit. Beror på hur man jagar in dem till stor del men även viktigt att välja från rätt linjer. Skulle jag skaffa en till just nu skulle jag vara otroligt noga med var jag tar den i från. Finns mycket skit ute...

Vill du ha en hund till allt klövvilt, skaffa en annan ras.

Mvh

Oskar

Publicerat
Har jagat ågra gånger med Kopov. Det finns ingen hundras som har ett sådant spann mellan hur mycket gott man hör (från ägarna, företrädelsevis) och från vad jag har lyckats verifiera med egna ögon. Funderade ett tag på att köpa en Kopov men är effektivt vaccinerad från den tanken.

Härligt att någon törs ta bladet ifrån munnen! :rolleyes:

Lustigt att det inte är flera som kommenterar det som du har skrivit. Skulle vara riktigt kul att få läsa en bra debatt i det här ämnet. ^_^

Publicerat
Härligt att någon törs ta bladet ifrån munnen! ;)

Lustigt att det inte är flera som kommenterar det som du har skrivit. Skulle vara riktigt kul att få läsa en bra debatt i det här ämnet. -_-

finns väl inom alla raser folk som snackar om sina hundar och inte kan styrka det,tycker Oskar och Calle är bra ambassadörer för rasen då dom sticker ut med bra hundar B):D

Publicerat
finns väl inom alla raser folk som snackar om sina hundar och inte kan styrka det,tycker Oskar och Calle är bra ambassadörer för rasen då dom sticker ut med bra hundar ;)-_-

Du är en vänlig själ du Erik. Tycker inte det är så mycket att debattera. Om du vill få en vettig hund oavsett ras måste du lägga ner tid och energi och faktiskt veta hur man jagar in en vettig hund. Ett pass i veckan tillsammans med övriga hundar i jaktlaget ger inga stjärnor....

Grishund kan man kalla de hundar som har +50 egna grisar på samvetet...oavsett ras

Publicerat
finns väl inom alla raser folk som snackar om sina hundar och inte kan styrka det,tycker Oskar och Calle är bra ambassadörer för rasen då dom sticker ut med bra hundar ;)-_-

Det har du helt klart rätt i.

Men visst skulle det vara kul med en debatt där fördelar och nackdelar lyfts fram. Från folk som "känner till" rasen själv så har jag bara träffat kompisens valp och den är ju trevlig men som sagt den är ju bara valp. Så snälla ni som känner till rasen dela med er av era erfarenheter.

Publicerat

ge dig på grythundar ska du se på högaffel varning från mig :D seriöst tror jag 3st som har kopov jag jagat med utom forumets ägare,så har man köpt hund i tron den bara driver gris och ställer dom,vilket inte varit fallet,så även idag ringer namnet kopov i harg området älgdrivare i ett jaktlag iaf -_- där ägaren snackat vitt och brett utan levererat...

Jag och Oskar träffa några kopov ägare som skulle leka i hägn medans vi skulle jaga! så lite där ser man skillnad tycker jag ;)

Publicerat

Injagningen är a o o. Rasen har ju exploderat och det medför ju alltid oseriösa kennlar. Vapensmeden här omkring åker till polen för att handla sina hundar. Vill ha rätt linjer säger han. Samma gäller riktiga wachtlar, har tyvärr blivit lite poppisavel på dom med.

Det gäller att jaga mycket med hunden och lära den vad den skall jaga, sedan har vissa raser fördel jämfört med andra. Lagbasen på jobbet var i polen och jagade och en av hundförarna kom med en schäfer som var riktigt duktig.

Skall du ha en Kopov tror jag att du skall söka efter de hårdare linjerna, kanske kostar men du får oftast vad du betalar för.....

Ha de

Publicerat

Skall försöka ta mig lite mer tid och beskriva rasen så objektivt jag kan. Jag tror att jag jagat med ett 50-tal olika kopovs i varierande ålder. En fördel med rasen är att de flesta hundarna har ett grisintresse..Alla jag sett är (med något undantag) intresserade av gris.

Efter detta är fastslaget gäller det att lära känna sin individ för att se hur man skall gå tillväga. En del kopovs är mkt mjuka och kontaktbenägna (vanligast bland tikar men finns även hanhundar) De kan uppfattas om ovilliga att lämna husse mycket längre än att man kan se dem...andra söker och jagar mycket självständigt. Enligt rasstandard är det senare att föredra. Rasen är ganska sen i utvecklingen och det skiljer mycket på en 1,5 årig hund och en som är fyra - fem år...

De skall driva gris med skall, inte ställa. Det innebär att de skall ha ett arbetssätt som syftar till att få grisen att lämna planteringen, vassen eller vad det vara månde. Yngre mer oerfarna hundar klarar sällan det, vilket medför att "ståndskallen" blir längre...en mer erfaren hund får snabbar loss grisen och möjligheten att skjuta på ståndskall minskar...En duktig kopov skall i mina ögon driva en gris mellan en halvtimme och två -tre timmar. En tvååring som driver en årsgris 30 - 40 minuter är bra. En vuxen hund bör klara detsamma med vuxen gris- en årsgris skall de klara driva hur länge som helst....

Som jag nämnt är spannet stor inom rasen och påfallande många hundar är i mina ögon för kortdrivande, de skiljer sig då inte så mycket från en wachtel. De mer rastypiska hundarna liknar mer en stövare i sitt arbetssätt. Stora sökrundor och längre jakter. Många hundar, däribland min egen, skallar för dåligt på löpa. Min skallar bara vid direktkontkat....

Att det finns många usla kopovs håller jag med om (precis som det finns usla hundar av alla raser), skall man få en bra kopov hänger det nog på om man vill jaga som rasen är tänkt och att man jagar in hunden efter detta. Jag ville ha en "grisjagande stövare" och jagade in den på samma sätt som jag jagat in stövare (med undantag för viltslaget...) Många timmar på en stubbe själv med valpen/unghunden. Bandade, spårade etc bara gris, absolut inget annat!!! Tog alla tillfällen att komma i kontakt med gris. Avbröt alla jakter på andra viltslag och sköt aldrig något annant för hunden.

Många jag känner har haft wachtel och liknande hundar innan de skaffade kopov och jagat in de på motsvarande sätt. Ofta kanske tillsammans med andra eller under jakter då alla klövvilt varit tillåtna. Jag tror inte man då får en vettig injagning och en fungerande grisstövare...

I dag är min hund 6 år. Han jagar med några få snesteg bara gris, han letar framförallt bara gris. Han är i mina ögon fortfarande för snäv i sök, kan uppträda lojt om det inte finns gris på marken. Han hittar trots detta gris då det finns. Som jag nämnde skallar han för dåligt, men numera har jag lärt mig hur det fungerar. Vi kan nu åka runt på jakter där allt klövvilt skjuts då jag vet att han skiter i det andra. Visst har det hänt att både hjort och älg fallit framför honom men det är gris som gäller. I bland jagar han så man blir tårögd av lycka - i bland vill man bara gräva ner honom...Han är jävligt smart vilket kan innebära att han släpper ett läge han bedömer som för svårt/farligt. Frustrerande för mig och skyttar i bland men säkert bra i det långa loppet. Han har blivit spättad en gång med sjukhusvistelse till följd och översprungen ett par gånger till. Han har dock jagat MYCKET och i svåra lägen, vass, majsfält, planteringar etc. Jag vet att han lärt sig vilka grisar som är farliga att gå i närkamp med och vilka man inte behöver vara kinkig med...Jag kan se samma tendenser som han besitter i flera av de ordentligt vuxna hundarna jag jagat med. Många av dem skallar dock bättre på löpa....

Tja kontentan är att det finns ett spann i rasen kortdrivare - stövare. Alla individer jag träffat har från början haft ett grisintresse, i vissa fall har det inte förvaltats rätt - i andra har det. Hundarna är smarta så de lär sig. Vill man få en bra hund tror jag att det är stövarinjagning dvs ensam med hunden riktat mot gris som gäller.

Oups det blev en del...hoppas det ger något B)

Publicerat

Tack för en bra beskrivning!

Som vanligt är det upp till husse att veta vad man har i kopplet och förvalta det därefter.

Publicerat

Dödade Stojjan den här tråden?

Jag hade ju hoppats på en het debatt. Tänk om det är så att de kopov som en del tycker är skit inte fått den injagning som Stojjan beskriver. Kanske det är därför det blev så tyst här. Sitter det en massa folk med hundar som de inte är nöjda med eller har kompisar med "dåliga " hundar som inte fått chansen. Skulle faktiskt vara kul att höra fleras erfarenheter om den här "nya" rasen. Ja för här hos oss så är den ju ny men inte i sitt hemland.

Publicerat
Dödade Stojjan den här tråden?

Jag hade ju hoppats på en het debatt. Tänk om det är så att de kopov som en del tycker är skit inte fått den injagning som Stojjan beskriver. Kanske det är därför det blev så tyst här. Sitter det en massa folk med hundar som de inte är nöjda med eller har kompisar med "dåliga " hundar som inte fått chansen. Skulle faktiskt vara kul att höra fleras erfarenheter om den här "nya" rasen. Ja för här hos oss så är den ju ny men inte i sitt hemland.

Kunde ju vara kul om herr Berg utvecklade sin ankelkapning av hela rasen, och samtidigt sitt objektiva resonomang av hur en riktig drivande grishund skall uppträda?

Poppar mig lite popcorn och lutar mig bakåt så länge :(

Publicerat
Kunde ju vara kul om herr Berg utvecklade sin ankelkapning av hela rasen, och samtidigt sitt objektiva resonomang av hur en riktig drivande grishund skall uppträda?

Poppar mig lite popcorn och lutar mig bakåt så länge :(

Själv så ska jag upp och jobba imorgon men om det är riktigt lungt så kan jag kanske få lite intressant läsning.

Publicerat

Sitter med popcorn nu,hoppas någon med en öl eller 20 i västen ger sig an tråden :wub:

annars blire VO till Stojjan

Publicerat

Jaha! Som jag ser det så har Stojan rätt angående injagning av grisstövare och kopovs är bra hundar seger på vo!

God Natt

Publicerat

Det lilla jag har läst om Slovensky Kopov har varit bra. Jag försöker läsa så mycket jag kan om vildsvinshundar men har inte hittar så många seriösa spaltmeter att läsa. Har ni tips på dedikerade skribenter så tipsa gärna.

En sökning på youtube gav denna hund

För övrigt en väldigt vacker ras :lol:

Publicerat

ja verkar vara skillnad på julgris och tamgris :rolleyes: att man äns orkar vara i en inhägnad och tjollra på <_<

Publicerat
ja verkar vara skillnad på julgris och tamgris :rolleyes: att man äns orkar vara i en inhägnad och tjollra på <_<

<_<

jag tyckte kameramannen var minst lika duktig som hunden

Publicerat
<_<

jag tyckte kameramannen var minst lika duktig som hunden

lite dåligt skall men han var bra med i löpan och frontade bra :rolleyes:

Publicerat

ja de va nog ett av de bättre jobben ja sett en kameraman göra

Publicerat
Det lilla jag har läst om Slovensky Kopov har varit bra. Jag försöker läsa så mycket jag kan om vildsvinshundar men har inte hittar så många seriösa spaltmeter att läsa. Har ni tips på dedikerade skribenter så tipsa gärna.

En sökning på youtube gav denna hund

För övrigt en väldigt vacker ras :D

Hunden på filmen verkar jobba mer som en ställande hund, det som får gisarna i rörelse är ju kameramannen