Publicerat November 22, 200916 yr Kunde ju vara kul om herr Berg utvecklade sin ankelkapning av hela rasen, och samtidigt sitt objektiva resonomang av hur en riktig drivande grishund skall uppträda?Poppar mig lite popcorn och lutar mig bakåt så länge Haha, här blir man utdömd för walk-over och har inte ens uppfattat att det var en match. Nope, jag har inte "ankelkapat" hela rasen. Det finns säkert många fina hundar men de jag har jagat med har inte imponerat på något vis. Om injagning av grisstövare vet jag absolut ingenting - jag tror på praktiska kunskaper framför teoretiska i allt som rör hundfrågor - och eftersom jag inte äger någon grisstövare har jag inget att lära ut i ämnet. Vad hade du förväntat dig?
Publicerat November 22, 200916 yr Hunden på filmen verkar jobba mer som en ställande hund, det som får gisarna i rörelse är ju kameramannen Det är nog för att det är tama svin som är vana vid hundar och mest tycker hunden är besvärlig när dom äter. Hade det varit vilda svin hade vi nog sett ett flyktbetéende hos grisarna
Publicerat November 23, 200916 yr Undrar om man verkligen tror att dylika tamgrisar tillför hunden något? Föraren får väl sitt lystmäte men hunden görs helt klart en björntjänst. Nåväl, tänkte bara ta tillfället i akt att meddela att man nu iveckan drar igång den "officiella" provverksamheten för långdrivarna på vildsvin. Det innebär att det snart finns provberättelser att läsa vilket i någon mån är en objektiv beskrivning av hur den aktuella hunden jobbat den dagen.
Publicerat November 23, 200916 yr Nåväl, tänkte bara ta tillfället i akt att meddela att man nu iveckan drar igång den "officiella" provverksamheten för långdrivarna på vildsvin. Det innebär att det snart finns provberättelser att läsa vilket i någon mån är en objektiv beskrivning av hur den aktuella hunden jobbat den dagen. Now we´re talking...undrar vad det provunderlaget kommer ifrån...
Publicerat November 23, 200916 yr Stojjan: Beror nog på vem du frågar... ;-) Huvudsaken är trots allt att det är igång, hoppas bara att folk nu törs starta i riktigt stor omfattning... Ska du dit på torsdag - fredag?
Publicerat November 23, 200916 yr Haha, här blir man utdömd för walk-over och har inte ens uppfattat att det var en match. Nope, jag har inte "ankelkapat" hela rasen. Det finns säkert många fina hundar men de jag har jagat med har inte imponerat på något vis. Om injagning av grisstövare vet jag absolut ingenting - jag tror på praktiska kunskaper framför teoretiska i allt som rör hundfrågor - och eftersom jag inte äger någon grisstövare har jag inget att lära ut i ämnet. Vad hade du förväntat dig? Mja, säga vad man vill om Kopovhundarna - men det är uppfriskande att ibland ha "rena" grisdrivare på grisjakter. Tror att vi de nästkommande åren kommer att se en oerhörd utveckling bland drivarna, och dom behövs verkligen för effektiviteten. Materialet är ännu ganska litet på såväl plottar som kopovs. Men jag har sett både bra och dåliga Kopovs, oftast är det ju kopplat till hur mycket hunden får jaga, således ägarpåverkat. Säkert är det ju så också som Stojjan säger att dom kräver lite tid då det kräver mycket av hunden mentalt. Kan bara se på min egen Wachtel som är 3,5 nu och börjar så saktliga behärska momenten, men då har han nästan haft griskontakt i näsan varje jaktdag i 2 år, så tid tar det, speciellt för en diversifierad hund som en Wachtel. Tror/hoppas han utvecklas vidare men han kommer aldrig bli så bra som en bra Kopov. Dock köper jag rakt av att det är många som anser sig ha en grishund fast inte omgivningen kanske håller med jämt. Beträffande Calles och Oskars hundar har jag ju hört dom flera gånger, tror det är över medel-hundar på gris alla kategorier. Tycker många ställare därimot har en räkmacka, stå och skälla på en vassrugge på 10 meter klarar väl "nästan" vilken hund som helst. Men är det så tätt att det inte går att skjuta är det ju faktiskt helt värdelöst om man inte bara går igång på hundskall.
Publicerat November 23, 200916 yr Stojjan: Beror nog på vem du frågar... ;-)Huvudsaken är trots allt att det är igång, hoppas bara att folk nu törs starta i riktigt stor omfattning... Ska du dit på torsdag - fredag? Hmm...undrar om jag inte skulle kunna ta fram en text från burken som till 80 procent överensstämmer med med provskrivningen.. ..ja bra att det kommer i gång är det ju. Nu bor jag ju som några känner till på Gotland, vilket gör att mitt engagemang i kopovklubben upphört. Tråkigt men tiden medger inte det för närvarande. Flyttar vi tillbaka till Sverige kan hända att jag tar en till kopov och då kanske engagemanget återupptas...vad vet man... Torsdag - fredag skall jag jaktfrossa!!! Har jagat sjukt lite denna höst men på torsdag drar jag och några till till vårt eget lilla jaktparadis i Litauen Tre dagars och fyra kvällars sjukt bra grisjakt står på programmet....förra året sköt jag 10 grisar på denna tripp, får se vad det blir i år
Publicerat November 23, 200916 yr Hmm...undrar om jag inte skulle kunna ta fram en text från burken som till 80 procent överensstämmer med med provskrivningen.. ..ja bra att det kommer i gång är det ju. Nu bor jag ju som några känner till på Gotland, vilket gör att mitt engagemang i kopovklubben upphört. Tråkigt men tiden medger inte det för närvarande. Flyttar vi tillbaka till Sverige kan hända att jag tar en till kopov och då kanske engagemanget återupptas...vad vet man...Torsdag - fredag skall jag jaktfrossa!!! Har jagat sjukt lite denna höst men på torsdag drar jag och några till till vårt eget lilla jaktparadis i Litauen Tre dagars och fyra kvällars sjukt bra grisjakt står på programmet....förra året sköt jag 10 grisar på denna tripp, får se vad det blir i år du ska ha en finstövare färdig till nästa vinter tiden med grisjakter är förbi,nu äre grythund/iller och en stövare som gäller för en rauk sork