Publicerat November 15, 200916 yr Idag har jag endast två kalibrar för jakt och dessa är .243 win och .308 win. Jag stormtrivs med kalibrarna och även med bössorna men i vanlig ordning vill man ju ha nånting nytt och tankarna om nybyggda parbössor har ju funnits... Igår dök det dock upp en anledning till en lite kralligare kaliber då vi såg två kultingförande suggor på två ställen av marken samtidigt... tidigare har vi bara haft några enstaka galtar men nu verkar dom ha fått sällskap av damer... svinkul! Då jag gillar Remingtons korta lådor så har jag ju nu tankar och funderingar på att låta bygga tre bössor i olika kalibrar... likadana sikten... likadana kolvar... med andra ord identiska bössor i tre olika kalibrar där två redan är klara... .243win och .308 win byter jag inte bort... men vad för kaliber är lämplig som grövsta kaliber i en kort rem 700-låda där det dessutom går att finna köpeammo över disk?
Publicerat November 15, 200916 yr Vill du ha nått med mer knuff så tycker jag du ska skaffa dig en standardlåda också. Det är ingen större skillnad igentligen och du får mycket mycket större möjligheter att välja kaliber. Det enda du kan välja till kortlådan är typ WSM familjen och den är varken stor eller har bra tillgång på ammunition
Publicerat November 15, 200916 yr Idag har jag endast två kalibrar för jakt och dessa är .243 win och .308 win. Jag stormtrivs med kalibrarna och även med bössorna men i vanlig ordning vill man ju ha nånting nytt och tankarna om nybyggda parbössor har ju funnits... Igår dök det dock upp en anledning till en lite kralligare kaliber då vi såg två kultingförande suggor på två ställen av marken samtidigt... tidigare har vi bara haft några enstaka galtar men nu verkar dom ha fått sällskap av damer... svinkul! Då jag gillar Remingtons korta lådor så har jag ju nu tankar och funderingar på att låta bygga tre bössor i olika kalibrar... likadana sikten... likadana kolvar... med andra ord identiska bössor i tre olika kalibrar där två redan är klara... .243win och .308 win byter jag inte bort... men vad för kaliber är lämplig som grövsta kaliber i en kort rem 700-låda där det dessutom går att finna köpeammo över disk? LIkadana sikten och likadana kolvar eliminerar ju möjligheterna till olika användingsområden. Och funderar du på en Remington SA är nog 308win det tyngsta du kan köpa över disk. Leta rätt på en smed som kan slänga på en 358-pipa på en Remington 700 och borra den till 358Win. Då har du en riktigt fin grisdräpare där, på med en lågförstorande glugg på den och så lägger du en belyst storglugg av bra märke på .308an.
Publicerat November 15, 200916 yr Det naturliga valet och komplementet är 358 Win. Hur det är med köpeskott vet jag dock inte men ibland kan man inte få in alla önskningar i ett och samma koncept.
Publicerat November 15, 200916 yr Det naturliga valet och komplementet är 358 Win.Hur det är med köpeskott vet jag dock inte men ibland kan man inte få in alla önskningar i ett och samma koncept. grisdräpare ? .50 beowolf eller .458 socom ? där snackar vi knall und fall tänker jag skaffa den dagen då en ar-15 kommer in i skåpet. dessa klarar man att använda med en ar-15 lower så man itne behöver en ar-10.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare LIkadana sikten och likadana kolvar eliminerar ju möjligheterna till olika användingsområden. Och funderar du på en Remington SA är nog 308win det tyngsta du kan köpa över disk. Leta rätt på en smed som kan slänga på en 358-pipa på en Remington 700 och borra den till 358Win. Då har du en riktigt fin grisdräpare där, på med en lågförstorande glugg på den och så lägger du en belyst storglugg av bra märke på .308an. Ja, bössorna ska byggas av en smed... inte köpas över disk Det var endast patronerna jag önskade köpa över disk... men jag lär väl hamna i laddträsket en vacker dag... .358 win finns inte att köpa över disk eller?
Publicerat November 15, 200916 yr .358 win finns inte att köpa över disk eller? Nej den finns inte det. Jag tycker fortfarande att du ska skaffa en långlåda, för även om du exempelvis hittar typ .338 Federal i nån hylla så är det långt ifrån alla handlare som har det och kulutbudet är desto mindre endå. Näe. Långlåda å 8x57 eller 9.3x57 eller liknande. Lagomt grova kalibrar med en smekning till rekyl och stort utbud av fabriksladdat till ett tillfredsställande pris
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Nej den finns inte det. Jag tycker fortfarande att du ska skaffa en långlåda, för även om du exempelvis hittar typ .338 Federal i nån hylla så är det långt ifrån alla handlare som har det och kulutbudet är desto mindre endå. Näe. Långlåda å 8x57 eller 9.3x57 eller liknande. Lagomt grova kalibrar med en smekning till rekyl och stort utbud av fabriksladdat till ett tillfredsställande pris 8x57 har jag haft funderingar på men det lutar åt att det blir 8x57 JRS i en dubbelstudsare i så fall. Jag vill inte ha någon lång låda... inte ens en medium... jag vill hålla mig till kort låda för dessa tre kalibrar... .358 win ser ju klart spännande ut och kanske kan vara orsaken till att jag får köpa på mig utrustning för handladdning... Finns det nån här som skjuter .358 win i kort rem 700-låda?
Publicerat November 15, 200916 yr japp jag har 358win i en 700 och allt funkar fint med matning även trubbiga kulor med mag fjädern måste vara bra och nästa helg kommer det att bli en shift barrel med en ljuddämpad 6mmbr pipa också.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare japp jag har 358win i en 700 och allt funkar fint med matning även trubbiga kulor med mag fjädern måste vara bra och nästa helg kommer det att bli en shift barrel med en ljuddämpad 6mmbr pipa också. ha! där var ju du ja... skrev precis ett pm till dig
Publicerat November 15, 200916 yr Om du kan/vill så tycker jag att du väljer en kaliber som passar för samma dim i stötbotten på slutstycket. Då kan du ha tre pipor till samma bössa å lägga pengarna på en riktigt bra kolv samt eventuellt dubbla sikten istället.
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Om du kan/vill så tycker jag att du väljer en kaliber som passar för samma dim i stötbotten på slutstycket. Då kan du ha tre pipor till samma bössa å lägga pengarna på en riktigt bra kolv samt eventuellt dubbla sikten istället. Det är ju en god tanke givetvis... och det lär väl funka med 243, 308 och 358 som ju är samma hylsa... men... jag vill ha tre olika men identiska bössor (förutom kalibern)
Publicerat November 16, 200916 yr 358 utan tvekan. Då kan du öva snorbilligt med bössan åxå om du laddar pistolkulor. Även om du inte laddar själv så har du kanske nån i din närhet som kan hjälpa dig. Annars är det ett ypperligt tillfälle att börja ladda
Publicerat November 16, 200916 yr Om du kan/vill så tycker jag att du väljer en kaliber som passar för samma dim i stötbotten på slutstycket. Då kan du ha tre pipor till samma bössa å lägga pengarna på en riktigt bra kolv samt eventuellt dubbla sikten istället. Det är ju en god tanke givetvis... och det lär väl funka med 243, 308 och 358 som ju är samma hylsa... men... jag vill ha tre olika men identiska bössor (förutom kalibern) Du tänker helt rätt Dahla som väljer tre likadana vapen istället. Har man pipbytessystem så tror jag man lider av att det alltid är fel pipa som sitter i... Jag har ett nästan likadant system, fast tre stycken Browning A-bolt. 6.5x55 (målskytte) A-bolt .30-06 samt en shortaction som ska pipas om till .358W å det snaraste
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Du tänker helt rätt Dahla som väljer tre likadana vapen istället. Har man pipbytessystem så tror jag man lider av att det alltid är fel pipa som sitter i...Jag har ett nästan likadant system, fast tre stycken Browning A-bolt. 6.5x55 (målskytte) A-bolt .30-06 samt en shortaction som ska pipas om till .358W å det snaraste Ja, jag vet att många säger att deras pipbytare absolut skjuter precis där den ska även om man har bytt pipa fram och tillbaka flera gånger... och det må så vara men jag litar helt enkelt inte på en sån bössa. Jag måste inte ha 14 olika kalibrar/bössor i garderoben... jag skulle troligtvis klara mig gott med endast hagelbocken och min 308:a. Men... jag anser mig ha råd att bygga en trippel där jag kan ha samma stockning, samma vikt och likandana sikten. Problemet jag får är väl att jag står där i skogen och ska jaga gris med en 243 i handen Får väl märka bössorna på någe bra vis
Publicerat November 16, 200916 yr Problemet jag får är väl att jag står där i skogen och ska jaga gris med en 243 i handen Får väl märka bössorna på någe bra vis Haha, jag var jävligt nära att ta short slutstycket till .30-06`an förra helgen till älgjakten. En jävla tur att jag provade stänga det vid vapenskåpet så jag märkte mitt misstag... Olika färger på stockarna är inte dumt
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Olika färger på stockarna är inte dumt Röd, gul och grön kanske...
Publicerat November 16, 200916 yr Författare En liten tanke som slog mig var ju det här med piplängder... .358 win behöver väl inte speciellt lång pipa och det gäller väl även för .308 win men hur är det med .243 win? Vad brukar anses som lämplig piplängd på dom tre kalibrarna?
Publicerat November 17, 200916 yr Författare Visst tusan går det att få tag på customlådor rem 700 SA? Vart kan man hitta sånna? Underbeslag och magasin lär väl också finnas... nån som vet vart? Vart kan man kika på och jämföra bra raka kolvar till rem 700 SA?
Publicerat November 18, 200916 yr Javisst, customlådor finns i drivvis från diverse tillverkare. Men jag tror att det billigaste och enklaste är att köpa en donatorbössa och slakta
Publicerat November 18, 200916 yr Dahla, jag har ett gott råd till dig eftersom jag genomfört ett antal vapenprojekt vid det här laget med blandat resultat. Fundera verkligen igenom vad det är du är ute efter och vad du vill uppnå med dina projekt. Det kommer ändå att kosta dig en hel del pengar i slutändan och har du ingen tydlig tanke med vad målet är så riskerar du att inte bli nöjd i slutändan. Tänk igenom vilket användningsområde du ser för de olika bössorna och börja specifiera behoven utifrån det. När det kommer till dina konkreta frågor så blir jag lite osäker på vad du egentligen menar med "customlådor rem 700 SA" antingen är det så att du funderar på någon av alla de rem 700 kloner som finns på marknaden eller också är du ute efter att köpa rena rem 700 system? I det första fallet finns det en uppsjö olika vägar att gå baserat på användningsområde, plånbok och inte minst tillgänglighet. Att idag beställa vapendelar från USA är en tålamodsprövande aktivitet, ett grundtips blir därför att kika lite på lådor som tillverkas på andra håll i världen. Som jag har fattat dig så är det "jaktbössor" som du vill bygga och då finns bland annat Ragnar Hansens lås från Norge, Prairie gunworks i Canada gör bland annat ett intressant lås i titan m.m. Vill du köpa tre rena rem 700 lås så har Brownells åtminstone tidigare varit en bra källa men numera är det inte helt enkelt att handla vapendelar därifrån Den stora fördelen med rem 700 som jag ser det är den gigantiska mängden eftermarknadsprylar som finns till dessa lås. Det finns knappast några kolvtillverkare som inte gör kolvar till rem 700, vad tänker du dig för typ av kolv, valnöt, laminerat, glasfiber, vikt, prisläge? Sedan finns det ytterligare en mängd komponenter att ta ställning till, vad vill du ha för trycke, vilken typ av säkring, löst magasin eller fast box? Listan kan göras lång och självklart skall vi efter bästa förmåga hjälpa till med input längs resan men det vore kanon om du kunde lämna en lite tydligare bild av vad du vill åstadkomma. Henrik
Publicerat November 18, 200916 yr Visst tusan går det att få tag på customlådor rem 700 SA? Vart kan man hitta sånna? Underbeslag och magasin lär väl också finnas... nån som vet vart?Vart kan man kika på och jämföra bra raka kolvar till rem 700 SA? du kan fortfarande jaga flugor på 100m med ett vanligt lås, gör det inte trassligt för dig nu.