Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tre kalibrar i kort låda

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag är väl larvig... från början ville jag bara ha standardkalibrar där jag kunde köpa färdig plugg över disk... det ändrades till att jag ska börja handladda... nu hade jag tänkt handladda kalibrar där det i alla fall finns färdiga patroner att köpa över disk... :D

Även om nu min buksvåger här ovanför har rätt i det han skriver så innebär det ändå inte att jag kommer göra någonting som han har gjort bara för att han har tagit vid efter mig... :D

Det här är vad jag funderar på nu i alla fall...

6xc

.260 Rem

.358 Win eller .338 Federal

.338 Federal knuffar ju på lite mer och ökar avståndet till .260 Rem... men frågan är ju om man behöver den ökningen från .358 Win

• Svar 115
  • Visningar 18,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Nu tänker jag vara skittråkig... Köp en R93 alt. R8 Professional, samt en 6,5x55-pipa och en 9,3x62:a, sen är du klar! :D

Publicerat

Buksvåger,

är det jag det? Dahla har du härjat så pass i Norrkan att vi är bukisar, tja jag torde väl ha varit först hoppas jag, :D

Det är inget fel på dina val som enligt den sista angivelsen,

det är bara att jag/vi tycker att du kan vara mer aggressiv i dina val av kaliber.

Men de är bra som de är, planerar du för att köra

kort, lång kort med pipa då eller kort på alla tre, typiskt sätt kunde man ju välja bort dämpare på 260:an o köra lite längre pipa,

med detta får man samma balans ändå och en kapabel pang för lite långhålls träning med.

Nåja skall sluta spekulera nu.

/CHristian

Publicerat
  • Författare
Buksvåger,

är det jag det? Dahla har du härjat så pass i Norrkan att vi är bukisar, tja jag torde väl ha varit först hoppas jag, :D

Det är inget fel på dina val som enligt den sista angivelsen,

det är bara att jag/vi tycker att du kan vara mer aggressiv i dina val av kaliber.

Men de är bra som de är, planerar du för att köra

kort, lång kort med pipa då eller kort på alla tre, typiskt sätt kunde man ju välja bort dämpare på 260:an o köra lite längre pipa,

med detta får man samma balans ändå och en kapabel pang för lite långhålls träning med.

Nåja skall sluta spekulera nu.

/CHristian

Nää... jag har ju umgåtts med M en gång i tiden :D

Funderade på det där med piplängd och jag hamnar nog runt 50 - 55 på alla tre... Bobergs laminatstockar är ju inte jättelätta så det kanske går att få balans i alla fall...

Sluta inte spekulera för allt i världen... jag lär mig massor!

Publicerat
  • Författare

Nu är en annan smed kontaktad så nu väntar jag bara hem stocken från boberg och bössan från annat håll och sen blir det bygga av... smeden hade tydligen inte nån brotch hemma för 260 Rem... konstigt :D

Publicerat
  • Författare

Öhh... nu har jag ju handlat på mig lite olika prylar för att kunna handladda... verktyg saknas ju dock än så länge så jag kikade lite på midway för att kika så det finns till exempelvis .260 Rem... det är ju bara det att det finns så jäkla många olika och vissa som även verkar vara lika... hur tusan vet jag vad jag behöver för verktyg nu då? Jag kommer köpa hylsorna från Norma om det har nån betydelse och jag kommer troligtvis inte vilja helkalibrera... så, vad behöver jag för verktyg till 260 Rem exempelvis?

Publicerat

Förslagsvis Hornady eller Redding,

bra dimensioner, trevliga i utförandet och sunda i konstruktionen.

Jag anser inte att du skall köra med ett neckverktyg om du inte insisterar, du kommer att hitta precision med bra full sizing verktyg också om du bara gör rätt.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Förslagsvis Hornady eller Redding,

bra dimensioner, trevliga i utförandet och sunda i konstruktionen.

Jag anser inte att du skall köra med ett neckverktyg om du inte insisterar, du kommer att hitta precision med bra full sizing verktyg också om du bara gör rätt.

/Christian

haha ;) Det är ju det här jag menar... det finns ju skitmånga olika... kan inte nån barmhärtig själv bara peka på en produkt och säga "den ska du ha" :D

Publicerat
  • Författare
Tycker du ska satsa på att köpa Redding full size dies från Smartreloader, bra priser och billig frakt!

tex. denna;

http://www.smartreloader.com/redding-dies-...ton-p-3306.html

I en annan tråd där det nu blivit början på ett litet projekt så har jag bestämt mig för att börja med den mindre av de tre kalibrarna först så det är verktyg till 6xc som gäller till en början.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=28453

Publicerat

Jag har inget projekt på g som sådant, men håller på att ramla ner i brotschträsket :P Skissar på 22-250 AI, 250 AI, och 358 Win. Men det är nog egentligen ganska slugt om mellanpatronen är klass 1 ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja, jag har fått för mig att jag kommer ha större användning av en klen klass 1 än någonting annat... mycket handlar ju om användningsområden när det gäller jaktvapen även om en 308:a duger till allt jaktbart vilt i Sverige.

Publicerat

Jag har följt Robban M i hans pysslande med sin 260 Rem, och jag är klart impad av den patronen ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja, jag har också försökt hänga med lite och försökt hitta allt matnyttigt om kalibern... just nu önskar jag bara att det var fler här som hade kalibern och laddade för den så man kunde få lite tips och råd med vettiga laddningar till klass 1

Publicerat

Tjenare!

Jag har haft mycket lyckade resultat med 140 grs Sierra GK och 43 grs MRP. Jag testade samma krutvikt med Hornady SST (140grs) och fick då 860m/s helt utan trycktecken. Jag testade faktiskt ända till 45grs MRP vilket gav 890m/s men då blir hylsorna inte långlivade. :D Av nån anledning så skjuter denna kulan bäst i min bössa med bomkontakt (12mm @ 100m).

Normas 130grs GT går riktigt fint med 43grs 204 samt N160 vilka ger 870 respektive 880m/s.

Jag köpte ett bra gäng med gamla Norma fälttorped som skjuter skitbra med 39grs N160 däremot vet jag inte hastigheten för jag sitter inte hemma för stunden... :huh:

108grs Scenar har jag också testat men jag minns inte min och max men det kan jag återkomma med om jag lyckas komma ihåg det vill säga. :D

Min summering av 260 Rem är att trots 5% mindre hylskapacitet så går det att få riktigt fint resultat med patronen.

/Robban

Publicerat
  • Författare

Toppeninfo Robban! Det är ju precis den infon man vill ha i en tråd om tänkta byggen :huh: Tack, jag påminner dig om mer info ifall jag inget hör på ett tag