Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6x45 vs. 6mm TCU vs. 6xc

Featured Replies

Publicerat

Fördelar / nackdelar? Mest sugen på tcu:n pga det brantare bröstet.. Tanken var att det ska bli en riktig toppjaktsracer.

Någon som testat nån av kalibrarna?

Ska in i en sako 75a rostfri/valnöt ifall det skulle spela någon roll

Publicerat
Fördelar / nackdelar? Mest sugen på tcu:n pga det brantare bröstet.. Tanken var att det ska bli en riktig toppjaktsracer.

vilken kaliber är sakon i. 6x45 och 6 tcu baseras på 223 hylsan.

Publicerat
  • Författare

den är 243win. Klarar en 7mm tcu kraven för klass 1?

Publicerat

Har kärat ner mig i 6x45 som du kanske läst. Funderade en kort stund på en 6 TCU men la ner då jag inte ville formskjuta hylsor. Anser jag klarar mig med "standard".

Annars är ju TCU ett bra alternativ om du vill ha mer fart och orkar med att forma hylsor. Formar du 100 Lapua så har du hylsor en bra stund. Om du inte tokladdar då för jämnan.

Men ska du bygga på en 243:a så är nog XC ditt enda alternativ av dom 3.

Publicerat
  • Författare
Har kärat ner mig i 6x45 som du kanske läst. Funderade en kort stund på en 6 TCU men la ner då jag inte ville formskjuta hylsor. Anser jag klarar mig med "standard".

Annars är ju TCU ett bra alternativ om du vill ha mer fart och orkar med att forma hylsor. Formar du 100 Lapua så har du hylsor en bra stund. Om du inte tokladdar då för jämnan.

Men ska du bygga på en 243:a så är nog XC ditt enda alternativ av dom 3.

Mmmm total blackout. Tänkte åt fel håll med stötbotten... :D

Men finns det något alternativ till xc med lite kortare hylsa? Hylsan är ju inte helt olik 243win. Käkar den pipa lika mycket?

Publicerat
Mmmm total blackout. Tänkte åt fel håll med stötbotten... :D

Men finns det något alternativ till xc med lite kortare hylsa? Hylsan är ju inte helt olik 243win. Käkar den pipa lika mycket?

Blir 6BR då men då kan det bli bök med matningen. Annars är bottenmåttet samma och piplivet lite bättre än i en XC. En XC käkar inte lika mycket pipa som en 243 men hur stor skillnaden är vet jag inte. XC är ju gjord i första hand för praktisk precision på 300m och längre och då är pipliv inte värst intressant om man skall konkurrera i toppen. Ett pipbyte på en Sauer STR är inte dyrare än 3500-4000 (eller var det ännu billigare?) har jag för mig så det försvinner i alla andra kostnader man har som elitskytt.

Publicerat

Är det stor botten på bulten och enbart toppjakt skulle jag välja 6br.

Publicerat

dum fråga men kan man bygga nån av dom kalibrana på .222 ??

Publicerat
dum fråga men kan man bygga nån av dom kalibrana på .222 ??

6tcu och 6x45 har samma bottenmått som 222 och 223. 6br och 6xc har samma som 243 win. Gäller det en ren toppjaktsräcer, som det ju gjorde om man läst ordentligt, så håller jag med Lars om 6br.

Publicerat
  • Författare

Går det att få till matningen på en sån? Jo 95% toppjakt är det som gäller för tillfället. Men vem vet vad som händer i framtiden.

Publicerat

Visst går det att få till matningen på en 6br men från ett kryssmagasin krävs det en del arbete om man inte har väldigt tur.

Publicerat
  • Författare

Men hur är det med egenprecisionen mellan xc och br? Vad är det som gäller inom bänkskyttekretsar? ;).. Bara jag hittar någon smed som är villig att ta sig an projektet så ska det bli en racer

Publicerat

Bänkskyttarna använde mest 6PPC och till längre avstånd än 200 är det nog 6br sedan är 6XC rätt ny och inte testad så mycket men egnenprecisionen mellan dessa tre är inget vi vanliga kan märka så det mest vad man själv tror på. Fördelen som jag ser det är att det finns bra hylsor till 6br att köpa färdiga och hylsvolymen är väl avvägd för vad toppjakt men alla tre är tveklöst fina kalibrar så är matningen viktig välj XC är hylsor och pipliv viktig välj br

Publicerat
Men hur är det med egenprecisionen mellan xc och br? Vad är det som gäller inom bänkskyttekretsar? :) .. Bara jag hittar någon smed som är villig att ta sig an projektet så ska det bli en racer

Skall du ha en racer, då är det kompromisslöst som gäller och du måste välja "gren". Man bygger ju inte en F1-bil så den klarar att köra rally med... Skall du ha en bössa som funkar i framtiden hur ditt intresse än viker av så är det plötsligt ingen "racer" längre utan en form av kombinationsvariant som får en bredare specifikation än tex en renodlad toppjaktsracer har. Vad som gäller i bänkskyttekretsar är rätt ointressant för dig egentligen speciellt om du vill ha matning eftersom matning inte är ens lite intressant i bänkskyttet med deras enpetare. Matning får du säkert till med mer eller mindre svårighet med alla kalibrarna men skall den vara tillförlitlig och magget skall innehålla mer än 2 skott så är XC den du har bäst förutsättningar med.

Publicerat
  • Författare
Skall du ha en racer, då är det kompromisslöst som gäller och du måste välja "gren". Man bygger ju inte en F1-bil så den klarar att köra rally med... Skall du ha en bössa som funkar i framtiden hur ditt intresse än viker av så är det plötsligt ingen "racer" längre utan en form av kombinationsvariant som får en bredare specifikation än tex en renodlad toppjaktsracer har. Vad som gäller i bänkskyttekretsar är rätt ointressant för dig egentligen speciellt om du vill ha matning eftersom matning inte är ens lite intressant i bänkskyttet med deras enpetare. Matning får du säkert till med mer eller mindre svårighet med alla kalibrarna men skall den vara tillförlitlig och magget skall innehålla mer än 2 skott så är XC den du har bäst förutsättningar med.

Jo visst är det ointressant. Men som sagt var så är matningen hyfsat viktig så jag tror man kommer att köra på xc. Nu gäller det bara att hitta smed som vill göra jobbet

Publicerat
Jo visst är det ointressant. Men som sagt var så är matningen hyfsat viktig så jag tror man kommer att köra på xc. Nu gäller det bara att hitta smed som vill göra jobbet

Har tyvärr ingen rivare i kalibern du vill ha, annars hade jag kunnat hjälpa dig. Har du kollat med stigge om han har tid?

Publicerat
  • Författare

Nä har inte hunnit göra det än. Ska ta och ringa han nån dag.

Har du 6mm br? :)

Publicerat
Nä har inte hunnit göra det än. Ska ta och ringa han nån dag.

Har du 6mm br? :)

Tyvärr ingen av dom. Har tänkt köpa en XC men har inte blivit av än.

Publicerat
  • Författare

Nån som har någon synpunkt på donator? Går det att få till någon precision med en sako 75a? En sån där rostfri/valnöt med key koncept

Publicerat
Nån som har någon synpunkt på donator? Går det att få till någon precision med en sako 75a? En sån där rostfri/valnöt med key koncept

jag tycker sako 75 är en mycket bra donatorbössa och min skjuter mycket bra till och med för att vara en custom.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu uppar jag den här gamla tråden. Blev lite för mycket utgifter senast jag hade planer men nu är jobbet beställt :unsure: . Varit till Stigge och beställt pipa och jobb. Blir en 6xc med standard neck och 1:10 twist. Han hade bäst erfarenheter med den twisten och jag ska kunna skjuta kulor upp till 100 grains. Pipprofil blir medel eftersom det är en jaktbössa och ska gå att bära. En pelarbäddning ska också utföras. Tar minst 2 månader för pipan att komma så man hoppas ju kunna använda bössan i årets toppjakt :unsure:

Publicerat
Nu uppar jag den här gamla tråden. Blev lite för mycket utgifter senast jag hade planer men nu är jobbet beställt :unsure: . Varit till Stigge och beställt pipa och jobb. Blir en 6xc med standard neck och 1:10 twist. Han hade bäst erfarenheter med den twisten och jag ska kunna skjuta kulor upp till 100 grains. Pipprofil blir medel eftersom det är en jaktbössa och ska gå att bära. Tar minst 2 månader för pipan att komma så man hoppas ju kunna använda bössan i årets toppjakt.

LW pipa eller något mer exotiskt?

Ditt största bekymmer i livet kommer att bli att handladda ammo som slår Normas fabriks, den skjuter så snuskigt tätt att det knappt går att beskriva med ord.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo en LW matchpipa. Så fabriks skjuter tätt? Låter ju lovande ifall man inte hinner få fram någon laddning :rolleyes: . Finns det nån fabriks helmantel?

Publicerat
Jo en LW matchpipa. Så fabriks skjuter tätt? Låter ju lovande ifall man inte hinner få fram någon laddning :rolleyes: . Finns det nån fabriks helmantel?

det är väl en moly berger matchkula som gäller.

Publicerat

Jo så är det.

/Christian