Publicerat Juni 30, 201015 yr Författare Är det nån som har laddata med hornadys 80-grainare? eller kanske scenar 90 grains?
Publicerat Juni 30, 201015 yr Nu uppar jag den här gamla tråden. Blev lite för mycket utgifter senast jag hade planer men nu är jobbet beställt . Varit till Stigge och beställt pipa och jobb. Blir en 6xc med standard neck och 1:10 twist. Han hade bäst erfarenheter med den twisten och jag ska kunna skjuta kulor upp till 100 grains. Pipprofil blir medel eftersom det är en jaktbössa och ska gå att bära. En pelarbäddning ska också utföras. Tar minst 2 månader för pipan att komma så man hoppas ju kunna använda bössan i årets toppjakt Känns lite fel att säga emot smeden men har väldigt svårt med det valet av twist till XC, Du kan knappast skjuta Normas match ammo som är laddad med berger 105 och hela tanken med XC är för mig att skjuta tunga kulor sedan att en 8" twist oftast skjuter utmärkt med även lättare kulor gör valet enkelt för mig har 8" i min XC. Visst bygger du enbart för jakt så är väl 10" OK men du handikappar kalibern, enda vettiga jag kan hitta är om du ska skjuta just 80gr. Hornady för det är en av dem få kulor som sällan skjuter bra ur en brant twist
Publicerat Juni 30, 201015 yr Håller med Lars i twistfrågan. Går oftast bättre skjuta lätta kulor i tvär twist än tvärtom. Om du får för dig att skjuta långhåll senare så har ju lite handikapp där. Sierras nya 115 gr kula verkar riktigt vass på långa håll men då bör du gå på en 8 tummare istället.
Publicerat Juni 30, 201015 yr Håller med Lars i twistfrågan. Går oftast bättre skjuta lätta kulor i tvär twist än tvärtom. Om du får för dig att skjuta långhåll senare så har ju lite handikapp där. Sierras nya 115 gr kula verkar riktigt vass på långa håll men då bör du gå på en 8 tummare istället. Stigning på 1-10 till 6xc är Stigges standard rekomendation för att han har det själv, även jag valde 1-10 i stigning när jag valde pipa till min xc hos stigge efter övertalning från smeden var först inne på 1-8 istigning med föll för övertalningen. Kan säja att jag ångrar mitt val. Sen kommer ju nästa sak det kan ta en jäkla tid innan du får det gjort. Fråga mej för jag vet Mvh Jocke
Publicerat Juni 30, 201015 yr Författare Jo enligt honom så har han bättre erfarenhet av bössor med 1:10 och känns som han borde veta. Nu är den nog ändå redan beställd så det får bli så. Nästa ompipning kanske blir i 1:8 .Själv har jag ingen aning Men ska man skjuta 115-grainarna så rekommenderar ju iaf vapex 1:7 eller snabbare.. Dom har väl iofs inte koll på det. Beror väl på hastighet också Hade iofs tänkt köpa färdigladdat så man kunde panga upp i break in men man får väl köpa hylsor och köra på gamla säkra hornady istället
Publicerat Juni 30, 201015 yr Jo enligt honom så har han bättre erfarenhet av bössor med 1:10 och känns som han borde veta. Nu är den nog ändå redan beställd så det får bli så. Nästa ompipning kanske blir i 1:8 .Själv har jag ingen aningMen ska man skjuta 115-grainarna så rekommenderar ju iaf vapex 1:7 eller snabbare.. Dom har väl iofs inte koll på det. Beror väl på hastighet också Hade iofs tänkt köpa färdigladdat så man kunde panga upp i break in men man får väl köpa hylsor och köra på gamla säkra hornady istället Hej Sa han hur lång väntetid han hade på jobbet när väl pipan har kommit? För jag väntar fortfarande på min. Mvh Jocke
Publicerat Juli 1, 201015 yr Nix pix frågade inget om det. Hur länge har du väntat då? Hej Svaret på din fråga finns i pm:et jag skickade dej. Mvh Jocke
Publicerat Juli 2, 201015 yr Jag hade nog ringt till pajala och pratat med Kengis vapen för Stigge har väldigt mycket att göra och väldigt länge.