Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

labrador?

Featured Replies

Publicerat

Hej på er, har lite funderingar hur labbarna är som stående fågelhundar. Det verkar som att dom är riktiga allround hundar. :D

Publicerat

Jag har då aldrig sett en retreiver stått för fågel. Tror inte de har något ståndanlag alls...

Däremot är de ju riktigt bra som stötande och vid jakt på järpe eller vid tidig höstjakt på kullar kan de vara nästan mer effektiva då de oftast jobbar närmare jägaren.

Publicerat
Jag har då aldrig sett en retreiver stått för fågel. Tror inte de har något ståndanlag alls...

Däremot är de ju riktigt bra som stötande och vid jakt på järpe eller vid tidig höstjakt på kullar kan de vara nästan mer effektiva då de oftast jobbar närmare jägaren.

Jaha, ja, det ser man. Vilka raser är lämpliga för skogsfågel jakt med stående hund? Är det lika effektivt med stående hund somm tex finskspets på skogsfågel?

Publicerat
Jaha, ja, det ser man. Vilka raser är lämpliga för skogsfågel jakt med stående hund? Är det lika effektivt med stående hund somm tex finskspets på skogsfågel?

Stående fågelhundar (grupp 7) kan du se här: http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=7

Saknas säkert någon ras i listan...men du har de vanligaste där trots allt!

Effektivaste hunden...där kastar du in en känslig fråga..hehe!

Som ägare av stående fågelhund påstår jag att jakt över stående är mest "effektiv". :D

...men som jägare är man ju inte i första hand ute efter mängden kött man får med sig hem, utan snarare upplevelsen.

Har du en bra stående och en bra trädskällare tror jag ändå man får mer fågel för en stående dock.

Jag personligen tycker bättre om jakt över stående då man har ett tajtare samarbete med hunden.

Det är mer dressyr på en stående, men när det funkar är det otroligt kul!

Att jaga över trädskällare kanske kan vara lite mer adrenalinframkallande, där man oftast får krypa/smyga sig på ett ståndskall på träad tjäder för sin trädskällare...

Mitt tips är att följa med på ett antal jakter med båda jaktformerna och sen känna efter.

Jag själv var helt säker på att jag skulle jaga med trädskällare och skaffa finnspets...men ändrade mig efter att ha följt med en nyvunnen kompis med duktiga stående fågelhundar.

Att ha hunden i förarkontakt hela tiden, kunna dirigera hunden dit du själv vill, få hunden att apportera in eventuellt fällt vilt osv osv. tilltalade mig mer än jakt med trädskällare.

Men som sagt, testa båda jaktformerna innan du bestämmer dig!!!

...kanske blir du en som klär dig i camo-kläder och använder grönt smink i ansiktet istället...hehe :D-_--_-

Publicerat

nja jaja! inte tala förtidigt, det finns visst stående labradorer!

Publicerat

Ett litet tillägg...

Som familjemedlem kan det nog överlag vara enklare med en stående fågelhund än en trädskällare.

Men det beror ju på hur man bor och hur man vill ha det...

Trädskällare är just som namnet antyder lite skälliga. Nu finns det ju många fina "hemma-tysta" spetsar, men nog tror jag ändå det är lättare med en stående.

Om jag tar och tittar runt lite här i byarna kring så kan jag direkt se att:

Finnspetsen & Norrbottenspetsen stannar oftast hemma i hundgården när familjen åker hemifrån, medan Vorstehn, Settern, Bretonen osv., oftast följer med husse på sina icke-jaktliga strapatser också.

Om jag kan tyckas vara lite partisk i frågan så....är jag ju det i allra högsta grad! :D

Men det blir säkert en finnspets i vårt hem också om några år kan jag tänka mig!

Publicerat
nja jaja! inte tala förtidigt, det finns visst stående labradorer!

Kan tyvärr inte se youtube här...måste vänta tills man kommer hem..suck...

...men jag som trodde "den gula stående labradoren" var en vandringspris-pokal ...hehe :D

Publicerat
Kan tyvärr inte se youtube här...måste vänta tills man kommer hem..suck...

...men jag som trodde "den gula stående labradoren" var en vandringspris-pokal ...hehe :D

well in the meantime

http://www.utahpointinglabs.com/

så kan du checka deras hemsida -_-

Publicerat

Sedär, här får man alltid lära sig nåt nytt!!

Men att hitta en labbe med ståndanlag torde inte vara helt lätt va? Själv hade jag som du förstår inte ens hört tal om detta...

De jaktlabbar jag sett används i jakt, verkar ha ett rejält "jävlarannamma", men har ändå aldrig sett att nån står för fågel...

Publicerat
Sedär, här får man alltid lära sig nåt nytt!!

Men att hitta en labbe med ståndanlag torde inte vara helt lätt va? Själv hade jag som du förstår inte ens hört tal om detta...

De jaktlabbar jag sett används i jakt, verkar ha ett rejält "jävlarannamma", men har ändå aldrig sett att nån står för fågel...

Det är väl mest över tärr som dom avlar på det -_- tror du vi bondtölpar skulle fatta nåt sånt ? :D men har lite funderat att importera en puppyh :F

Publicerat
Hej på er, har lite funderingar hur labbarna är som stående fågelhundar. Det verkar som att dom är riktiga allround hundar. :D

ALLTSÅ HERREGUD , ÄR DU SERIÖS MED FRÅGAN

Publicerat
ALLTSÅ HERREGUD , ÄR DU SERIÖS MED FRÅGAN

är det caps lock day redan ? ;)

Publicerat
är det caps lock day redan ? ;)

Nej men jag tyckte att frågan krävde detta.

MVH från en SERIÖS labbe uppfödare

Publicerat
Nej men jag tyckte att frågan krävde detta.

MVH från en SERIÖS labbe uppfödare

då skulle du borde veta att det finns labrar som pointtar naturligt : F

Publicerat

Kanske det men då är det ju ingen bra retriver de ska nämligen apportera utan att tveka.

Publicerat
Kanske det men då är det ju ingen bra retriver de ska nämligen apportera utan att tveka.

de skall ju endå apportera på kommando ?

Publicerat

Läs rasstandarden för Labrador Retriever . Du behöver inte påpeka för mig vad som finns inom den oseriösa labbeaveln. Pointing labs är några tokiga dj-a jänkare som håller på med. Finns redan en uppsjö av stående fågelhundar om du känner till det ?

Publicerat
de skall ju endå apportera på kommando ?

En retriver ska apportera spontant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat

En labbevalp som spontant inte bär saker redan från ca 5 veckors ålder är ingen rastypisk labbe

Publicerat

Okey att det går att hitta en labbe som står för fågel, men farten och vidden i söket lär nog se fruktansvärt tragisk ut!

Jag skulle nog ha lämnat hunden i skogen och gått hem istället för att plåga mig själv med en sån syn.

Publicerat
Okey att det går att hitta en labbe som står för fågel, men farten och vidden i söket lär nog se fruktansvärt tragisk ut!

Jag skulle nog ha lämnat hunden i skogen och gått hem istället för att plåga mig själv med en sån syn.

Jo det är ju inte vad labben är till för. Vad gäller farten så finns det ju extrema individer som skulle få en pointer att rodna. Men dessa är enl. mig en icke repressantiv individ av rasen i fråga

Publicerat
En labbevalp som spontant inte bär saker redan från ca 5 veckors ålder är ingen rastypisk labbe

Håller med helt och fullt.

Om man kollar lite närmare på filmen ser det ut som att de kör med el halband.

Visst skulle man kunna få en labbe till att uppföra sig som i filmen, även andra hundar.

Det handlar mycket om dressyr och lydnad. Men varför lägga ned så mycket tid och energi. När det finns andra raser som är avlade till detta ändamål, och kan detta mycket bättre.

Publicerat
Håller med helt och fullt.

Om man kollar lite närmare på filmen ser det ut som att de kör med el halband.

Visst skulle man kunna få en labbe till att uppföra sig som i filmen, även andra hundar.

Det handlar mycket om dressyr och lydnad. Men varför lägga ned så mycket tid och energi. När det finns andra raser som är avlade till detta ändamål, och kan detta mycket bättre.

det står ju i klar text ? att ha en hund och inte behöver ha en hel kennel.

Publicerat
det står ju i klar text ? att ha en hund och inte behöver ha en hel kennel.

Då är nog en vorsteh ett säkrare kort...

Publicerat

ni grabbar är för härliga