Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HJÄLP! Hon äter upp huset :(

Featured Replies

Publicerat

Ungtiken(9 mån) har börjat gå lös på huset så fort man vänder ryggen till. När hon var liten och hade valptänderna så var hon också på grejerna ibland men då är det ju mer förståeligt. Min andra jycke gick lös på en bunt cd-skivor och då kom jag på henne. Efter det har hon aldrig bitit på något. Den här jycken är som en gås. Allt bara rinner av henne och nästa sekund är hon på gardinen, bordet, stolarna eller vad hon nu hittar. Funderat på vitpeppar/ättika men då måste jag ju peppra hela huset

Hon har fortfarande inte löpt första gången.. Kan det ha med det att göra? Inbillar mig att den andra tiken försöker hävda sin dominans hela tiden genom att torrjucka :lol: . Kanske är ett tecken på att det är på gång? Försöker skylla det på hormonerna men isf är det ju dags att löpa snart

Visst går det över? SNÄLLA! Tjejen som är inredningsintresserad blir apatisk när hon ser hennes livsverk slås sönder i spillror :P ... Har redan lovat 2 blombuketter i mutor men ifall det här får fortsätta så blir jag ruinerad.

Har hundgård men tyvärr har vi inte fått in någon uppvärmd hundkoja ännu så därför vill jag inte gärna ha dom där några längre stunder.

Publicerat

min taxflicka var ju också en "bäver" när hon var liten så jag provade sån där fy spray funkade ett tag bara :lol:

löste det genom att läxade upp henne rejält och sen ge henne tuggben och uppmuntrade henne så fort hon gnagde lite på det så nu har jag inga problem med söndertuggade saker längre bara "höga" kostnade för tuggben

Publicerat

Nog billigare att slå ihop en koja isolera med frigolit, lite ventilation högt upp så fukt och överskottsvärme kan hålla mögel borta, rent dressyrmässigt går det ju bota frågan är hur man når fram till gåsen, prova en blomspruta eller vattenpistol när hon biter på saker, säg inget utan ge henne en dusch bara.

Publicerat

nog kan dom väl va ute ganska länge än... i hortlax är de då inte så kallt...:lol: min ligger nästan aldrig i kojan,bara vid riktigt regnväder..kylan skiter hon i

Publicerat
  • Författare
nog kan dom väl va ute ganska länge än... i hortlax är de då inte så kallt... :lol: min ligger nästan aldrig i kojan,bara vid riktigt regnväder..kylan skiter hon i

Jo inte för den delen. Som det är nu så har dom bara ett vindskyd med tak. Vet inte om det är godkänt rent lagligt.. Mycket folk som paserar hundgården som kan få för sig att anmäla

Publicerat
Jo inte för den delen. Som det är nu så har dom bara ett vindskyd med tak. Vet inte om det är godkänt rent lagligt.. Mycket folk som paserar hundgården som kan få för sig att anmäla

Inte som året/dygnet runt förvaring, en koja slår du ihop snabbt så är allt frid och fröjd.

Publicerat

jag timrade min av 2"8 vattenfast plyfa som golv å tak sen frigolit som iso... men tydligen så dör de inte för som sagt hon e nästan aldrig där...men de finns ju ett kryp'in iallafall

Publicerat

I väntan på en koja eller vad det nu blir så ska du få tipset om Crib Halt (har jag för mig att det heter) det är en pasta, ser ut som fast såpa ungefär som går att tvätta bort och är giftfri och luktfri men smakar tydligen för jävligt illa. Används för krubbitande hästar. Har använt det på gnagvänliga detaljer inomhus och i hundgårdar där jag sett att det varit populärt att gnaga hos unghundar och valpar. Verkligen högeffektivt och botar hunden från framtida dumheter så troligen får de verkligen ett obehag av att gnaga på otillåtna saker.

Så, lite av pastan på speciellt utsatta ställen i hemmet kombinerat med många lovliga tuggsaker borde ge snabbt resultat och sambon blir så glad, så glad igen! :lol:

Köps på hästtillbehörsaffärer typ Granngården m.fl.

Publicerat
  • Författare

ska definitivt införskaffas. Nu har hon varit framme igen och bitit sönder en matta igen... Alltså snart blir det den billigare varianten (gyttorp) ;)

Publicerat

Min jämte är ungefär likadan. Så fort han får chansen så gör han nåt han inte får. Knycker saker hela tiden nästan och biter. Framförallt gillar han att bita i händer och armar. När man säger åt honom att sluta så kan ha stå och skälla i 5 minuter i ren protest. Man kan ju bli gråhårig....

Kan sånt här beropå att dom är understimulerad och uttråkad? Testar gränser?

2 mobiltelefoner har blivit demolerade som det värsta. Nån kudde och matta har fått sig en omgång. Det lustiga är att han aldrig rör sin egen säng...han kanske är klok ;)

Publicerat
... Alltså snart blir det den billigare varianten (gyttorp) ;)

nä skicka henne till mej ist :P

Publicerat
Ungtiken(9 mån) har börjat gå lös på huset så fort man vänder ryggen till. När hon var liten och hade valptänderna så var hon också på grejerna ibland men då är det ju mer förståeligt. Min andra jycke gick lös på en bunt cd-skivor och då kom jag på henne. Efter det har hon aldrig bitit på något. Den här jycken är som en gås. Allt bara rinner av henne och nästa sekund är hon på gardinen, bordet, stolarna eller vad hon nu hittar. Funderat på vitpeppar/ättika men då måste jag ju peppra hela huset

Hon har fortfarande inte löpt första gången.. Kan det ha med det att göra? Inbillar mig att den andra tiken försöker hävda sin dominans hela tiden genom att torrjucka :P . Kanske är ett tecken på att det är på gång? Försöker skylla det på hormonerna men isf är det ju dags att löpa snart

Visst går det över? SNÄLLA! Tjejen som är inredningsintresserad blir apatisk när hon ser hennes livsverk slås sönder i spillror :P ... Har redan lovat 2 blombuketter i mutor men ifall det här får fortsätta så blir jag ruinerad.

Har hundgård men tyvärr har vi inte fått in någon uppvärmd hundkoja ännu så därför vill jag inte gärna ha dom där några längre stunder.

jag har samma problem med min vorstehtik, hon har ätit upp väggarna, garderobsdörrarna, sambons shortchaps (skinndamasker för hästtjejer...kostade mig förövrigt 2500 att köpa nya), sjukt mycket gossedjur och barnleksaker samt en jävla massa skor. Hon är 6 månader nu och har hållt på såhär sen jag köpte henne. Blir ju fan tokig. Har ingen hundgård heller. Idag låste jag in henne i en hästbox för att få 10 min lugn och ro... sen byggde jag en hage i trädgården, men när jag var klar kom min sambo hem och upplyste mig om att det antagligen var ganska så olagligt att hålla hund i hage med eltråd.... :P

Självklart är det en dressyrfråga, men säg det till oss vars hundar minns vad som är ok eller inte i max 10 sekunder. Inget funkar ju. Och att bygga en hundgård har jag inte råd med, iafl inte innan jul, annars hade det ju varit en lösning, även om det hade känts tråkigt då jag ju vill ha henne inomhus iafl större delen av dagarna/nätterna.

Ngn som vet om det är lagligt att ha hunden i en hästbox ett par timmar? ca 10kvm stor, hunden har ingen möjlighet att se ut.

Jag har liksom Pitepalt jävulusiska problem att motivera sambon till fortsatt hundägarskap av hunden...

Publicerat
Framförallt gillar han att bita i händer och armar. När man säger åt honom att sluta så kan ha stå och skälla i 5 minuter i ren protest. Man kan ju bli gråhårig....

Kan sånt här beropå att dom är understimulerad och uttråkad? Testar gränser?

Min 8,5-månaders jämte har varit exakt likadan, fram till förra veckan då jag köpte en blomsprayflaska (vatten). Mina bäst investerade 29 spänn någonsin. Nu är han from som ett lamm inomhus, förutom när det kommer till att jaga kattjäkeln... :P

Jag testade det även i skogen där han mest sprungit och bitits och jävlats och det fungerade även där...

Dock har han inte bitit sönder en endaste sak inomhus ännu, men kojan i hundgården har han gått lös på en del sista veckorna. Blir att köpa nåt klegg att smörja på...

Publicerat
Min jämte är ungefär likadan. Så fort han får chansen så gör han nåt han inte får. Knycker saker hela tiden nästan och biter. Framförallt gillar han att bita i händer och armar. När man säger åt honom att sluta så kan ha stå och skälla i 5 minuter i ren protest. Man kan ju bli gråhårig....

Kan sånt här bero på att dom är understimulerad och uttråkad? Testar gränser?

Förmodligen så är det så. Jämtar är ju enligt min erfarenhet smarta hundar som behöver en hel del mental stimulans utöver vanlig motionering för att vara harmoniska.

Jag har ju alltid tränat lydnad, spårat, låtit dem aktivt söka ex.vis mat ute, tränat en del nonsens som korvapportering, lär dem hoppa, krypa, lite agillityträning och på mina år som hundägare har jag hittills inte haft en jämte (eller annan hund) som hittat på ofog.

Mitt tips blir således: aktivera mera.

Publicerat

Vill inte vara Besserw...men jag tror att är tiken 9 månader så behöver hon mest troligt skogsvana, vilket hon säkert behöver. Många problem löser sug succesivt när vi använder våra hundar, vilket Du säkert gör, öka då på detta. Sedan givetvis: ta befälet över henne - det blir inte lättare med tiden!

Publicerat

min tik som är 8½ månad märk stooor skillnad på tuggandet inne om jag inte har haft tid/möjlighet att stimulera henne tillräckligt. Mycket träna hjärnan är bästa botemedlet, räcker ibland att kasta ut en näve hundmat på gräsmattan och säga sök så är hon trött sen efter att frenetiskt letat i en halv timma :P

innan hade hon dille på att sitta i kökssoffan när vi åkte hemmifrån och dra upp mina blommor och göra om till oigenkännligt och gissa hur glad man blir när man kommer hem och det ligger jord överallt, det blir mycket när man drar upp blomman och sedan ruskar runt den för att den ska dö ordentligt :P

Publicerat
jag har samma problem med min vorstehtik, hon har ätit upp väggarna, garderobsdörrarna, sambons shortchaps (skinndamasker för hästtjejer...kostade mig förövrigt 2500 att köpa nya), sjukt mycket gossedjur och barnleksaker samt en jävla massa skor. Hon är 6 månader nu och har hållt på såhär sen jag köpte henne. Blir ju fan tokig. Har ingen hundgård heller. Idag låste jag in henne i en hästbox för att få 10 min lugn och ro... sen byggde jag en hage i trädgården, men när jag var klar kom min sambo hem och upplyste mig om att det antagligen var ganska så olagligt att hålla hund i hage med eltråd.... :P

Självklart är det en dressyrfråga, men säg det till oss vars hundar minns vad som är ok eller inte i max 10 sekunder. Inget funkar ju. Och att bygga en hundgård har jag inte råd med, iafl inte innan jul, annars hade det ju varit en lösning, även om det hade känts tråkigt då jag ju vill ha henne inomhus iafl större delen av dagarna/nätterna.

Ngn som vet om det är lagligt att ha hunden i en hästbox ett par timmar? ca 10kvm stor, hunden har ingen möjlighet att se ut.

Jag har liksom Pitepalt jävulusiska problem att motivera sambon till fortsatt hundägarskap av hunden...

Vi har också en vorstehtik och nu har väl inte vi några problem med att hon äter materiella ting men fasen vad de är fokuserade på mat hela tiden. Jag har 2 östlaikor också och de beter sig ju som normala hundar (anser jag) när det gäller mat och tar det lite lugnt och sansat. Dock påstår andra vorstehägare att vår tik är lugn och sansad :P

Inte nog med att de ser ut som en stövare, de beter sig som en sån också. Alltså, det måste vara en stövare :P

Jag har dock funderat på det här med tuggandet på saker och om ingenting annat hjälper, dressyr etc. så borde väl en munkorg funka medans de är obevakade, eller?

Publicerat
  • Författare
Vill inte vara Besserw...men jag tror att är tiken 9 månader så behöver hon mest troligt skogsvana, vilket hon säkert behöver. Många problem löser sug succesivt när vi använder våra hundar, vilket Du säkert gör, öka då på detta. Sedan givetvis: ta befälet över henne - det blir inte lättare med tiden!

Tror inte det är där skon klämmer... eller så kanske. Har varit otroligt mycket med henne i skog och mark och hon har fått vara med sen jaktens början och har fått skälla en del älg. Kanske är irriterad över att jakten är "slut" och hon bara får gå vanliga promenader

edit: var förbi jaktaffärn 20 min. Då hann hon masakera 2 mattor.... Alltså snart är jag seriös med mina hot :P

Publicerat
Alltså snart är jag seriös med mina hot B)

Du kan ju stoppa henne i en kartong och posta hit :):D

Givetvis skämtar jag med att skicka en hund i kartong med posten :P

Publicerat

har du ingen bur som du kan stoppa in henne i om ni är borta kortare stunder?

Publicerat
Tror inte det är där skon klämmer... eller så kanske. Har varit otroligt mycket med henne i skog och mark och hon har fått vara med sen jaktens början och har fått skälla en del älg. Kanske är irriterad över att jakten är "slut" och hon bara får gå vanliga promenader

edit: var förbi jaktaffärn 20 min. Då hann hon masakera 2 mattor.... Alltså snart är jag seriös med mina hot B)

Jag hade ju en halvsyster till din förrut och kan meddela att hon var en väldigt, väldigt aktiv valp och unghund. Trots all möjlig motion och aktivitet så var det inte nog... Det blev dock betydligt bättre efter första löpet, men nog hade hon energi så det räckte och blev över under de dryga två åren jag hann ha henne. :D

Publicerat
min tik som är 8½ månad märk stooor skillnad på tuggandet inne om jag inte har haft tid/möjlighet att stimulera henne tillräckligt.

Samma här, inser motvilligt att när min halvstövare börjar dampa lös och bita sönder allt från barnens leksaker till inredningen så beror det på att den inte stimulerats. Dagarna efter en helg då mina hundar jagat brukar det gå bra, men mot slutet av veckan så brukar det kunna hända saker.

Har mycket ben i hundgården men det räcker inte, brukar blir bättre av exempelvis långpromenader, cykling osv..Så det värsta är som sagt att jag bara har mig själv att skylla, vilket frun brukar påpeka åtskilliga gånger :D

Publicerat

Är du fortfarande i behov av en hundkoja? Om så är fallet så finns det en på blocket i piteå som är isolerad, köp till en frostvakt så är saken klar. Inte min ^_^

Publicerat

edit: var förbi jaktaffärn 20 min. Då hann hon masakera 2 mattor.... Alltså snart är jag seriös med mina hot :wub:

Är jakten redan slut ?? Här nere har den ju precis börjat

Om du ska ge henne en gyttorp så kan jag ta henne istället :o

Publicerat
  • Författare

Nä det ska jag väl inte men ibland har man god lust :rolleyes:

Har kastat ihop buren igen som hon hade när hon var mindre. Hon började direkt gå runt den och ville in och sova. Märks att hon känner sig trygg där.