Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Revolverhölster?

Featured Replies

Publicerat
Inte menar du att du sitter på café med revolvern i axelhölster?

Ha ha ha

Det påminner mig om unga dagar.

Var på väg till Vargön för en magnumtävling med kompisarna från klubben där man bodde.

Stannade till utanför Mariestad tror jag det var, och skulle fika. Alla fyra bilarna stannade i sällskapet och parkerades utanför fiket. Den som ledde gåsmarschen i på fiket var en f.d. FN soldat från Belgiska Kongo och som på den tiden jobbade som mentalvårdare på "tunga" avdelningen.

Han ledde som sagt anhopningen av folk in på fiket, och han skulle för dagen skjuta i tre olika klasser. Alltså hade han 3 olika vapen nerstuckna i hölster och innaför byxlinningen.

Han plockade åt sig vad han skulle dricka och äta, och gick fram till kassan. Väl hos kassörskan fick han inte upp plånboken som låg i innerfickan på skinnjackan, eftersom den spärrades av en Colt 45 Auto. När han greppade Colten så öppnade han jackan för att komma åt plånboken varpå han var tvungen att lägga Colten på disken innan han fick upp Plånboken.

Tjejen i kassan spärrade upp ögonen för i ett axelhöster satt det en 71/2" Single action kal 44 Mag. och i ett bälteshölster satt en Colt Python 357 Mag. Han tänkte inte på detta utan betalade och vi andra kom och fyllde på i kön bakom honom.

Vi var 15-16 man och alla var beväpnade med grova vapen i olika modeller. Det gick ungefär 7 minuter innan det rasslade till utanför med blåljus (rödljus på den tiden) och in stormade ca 10 snutar med dragna vapen. Ja vapen och vapen...De hade Walther PPK, 7,65 mm om jag minns rätt. Vi fick alla visa leg och licenser på rot och de undrade vad vi gjorde där, men efterhand tinade gubbarna upp och de satte sig ned och fikade med oss. Man blev lite kallsvettig ett tag innan de fattade vad som var på G så att säga. :lol::wub:

Publicerat
Inte menar du att du sitter på café med revolvern i axelhölster?

äsch.. ser att jag missat en fråga, sorry..

O svaret är jepp! det har hänt...

Ibland måste man äta nått om man nu ska iväg nånstans eller liknande. Mitt ansvar är att hålla vapnet under uppsikt och bättre kan det ju då inte vara än att bära det på mig om jag nu är på väg till någon jakt eller pausa eller på väg hem.

Gick en gång i ett karnevalståg genom samhället med hagelbössan bruten under armen, vorsthern gåendes fot och ett par fasaner hängandes i fågelslingorna vid höften. Kollade med polis först om det kunde gå för sig och fick beskedet att har jag bara licens för vapnet så va det inga som helst problem.

Finns det lag på att man tex måste bära vapnet i vapenfodral i samhället? jag har alldrig sett den lagen men nån här vet det säkert.

Publicerat

Ibland måste man äta nått om man nu ska iväg nånstans eller liknande. Mitt ansvar är att hålla vapnet under uppsikt och bättre kan det ju då inte vara än att bära det på mig om jag nu är på väg till någon jakt eller pausa eller på väg hem.

Gick en gång i ett karnevalståg genom samhället med hagelbössan bruten under armen, vorsthern gåendes fot och ett par fasaner hängandes i fågelslingorna vid höften. Kollade med polis först om det kunde gå för sig och fick beskedet att har jag bara licens för vapnet så va det inga som helst problem.

Finns det lag på att man tex måste bära vapnet i vapenfodral i samhället? jag har alldrig sett den lagen men nån här vet det säkert.

Såvitt jag känner till fick jag väl ha min Magnum på mig på stan (oladdad förmodar jag) MEN skulle gamla mor ANNA 93 år halka och bryta lårbenshalsen pga att hon blev så rädd eller förskräckt av mig. Då kunde jag åka dit för säg: Förargelseväckande beteende eller liknande. Helst skulle väl pufferten vara dold också vid det ev mötet (tror jag)

Publicerat

Ditt ansvar är att transportera en pistol eller revolver under uppsikt och i EJ brukbart skick, det vill säga delat. Vital del ska plockas bort, hur hungrig du än är.

Publicerat
Såvitt jag känner till fick jag väl ha min Magnum på mig på stan (oladdad förmodar jag) MEN skulle gamla mor ANNA 93 år halka och bryta lårbenshalsen pga att hon blev så rädd eller förskräckt av mig. Då kunde jag åka dit för säg: Förargelseväckande beteende eller liknande. Helst skulle väl pufferten vara dold också vid det ev mötet (tror jag)

Oladdad, delad, i väska och inte på kroppen och inte utan anledning.

Publicerat
8 § Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning

av skjutvapen i bil ska vapen som går att dela förvaras delat eller vara försett

med ett godkänt vapenlås. Om vapen förvaras delat ska vital vapendel tas

med. Vapen som inte går att dela ska vara försett med godkänt vapenlås.

Såväl delat vapen som vapen försett med godkänt vapenlås ska förvaras

väl gömt i bilen eller på annat sätt placeras så att stöld eller annat missbruk

förhindras.

Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som

uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3.

Allmänna råd

Vad som sägs i 8 § gäller t.ex. när en vapeninnehavare är på väg till

jaktmarken och gör uppehåll i färden för att tanka eller äta eller under

pågående jakt tillfälligt lämnar ett vapen i en bil.

Vapen på allmän plats m.m.

14 § Utöver vad som anges i 6 – 12 §§ ska ett skjutvapen, som medförs på

allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning

bedrivs, när det inte används för ett legitimt ändamål (t.ex. jakt), hållas

under uppsikt och förvaras i en väska, ett särskilt vapenfodral eller någon

liknande förvaringspersedel.

Källa: http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf

(Kapitel 17 - Förvaring m.m. av skjutvapen och ammunition samt transport av skjutvapen)

Uppmanar alla vapenägare att iaf ögna igenom FAP:en en gång iaf.. så kanske vi slipper jobbiga rubriker i aftonblaskan framöver.. <_< Ursäkta att jag tar fram pekpinnen :ph34r: det är inget personligt eller riktat till någon särskilld. Men slarv med sådant här skulle kunna tänkas drabba vapenägare hårt i framtiden. Förmodligen först på sportskyttesidan och sedan spilla över även på jägare. Att äga ett vapen är ingen mänsklig rättighet i Sverige, det är ett privilegium vi ska vara rädd om.

Publicerat

Helt rätt, fram med pekpinnen <_< iofs tycker jag väl en del lagar är löjliga men det är inte jag som avgör det.

Har jag revolvern i axelhölster under västen så kommer ingen ens att veta att den är med. Visserligen kan jag ta bort trumman och stoppa i fickan men det känns som överkurs lixom... vill nån råna mig så tar de ju bägge ändå...

Lägga en del i fodral i bilen och en vital del i fickan så måste jag ändå ha den del som ligger i bilen under uppsikt.

Den gången de va karneval i byn gick jag i Brukshundsklubbens tåg och representerade, typ jakthundar. fick då oxå klartecken från lokale farbro blå att det va ok, men det var nog en 16-17 år sen nu. Har säkert ändrats sen dess.

Publicerat
Lägga en del i fodral i bilen och en vital del i fickan så måste jag ändå ha den del som ligger i bilen under uppsikt.

Den gången de va karneval i byn gick jag i Brukshundsklubbens tåg och representerade, typ jakthundar. fick då oxå klartecken från lokale farbro blå att det va ok, men det var nog en 16-17 år sen nu. Har säkert ändrats sen dess.

Revolvern kan du ju låsa fast i bilen =) Lite lättare med revolver än bössa =)

Det där med karnevalen - det stod något om att om man behövde transportera vapen synligt så skulle man begära tillstånd. Precis som du gjorde med andra ord, men när jag läser det ser det ut som man behöver få ett papper på det nu för tiden.