Publicerat November 21, 200916 yr Författare De flesta fåglar har ju ett ganska kraftigt bröstparti, köp en kyckling och titta hur den ser ut.På bilden som du länkade till och i den vinkel som den ligger så är det faktiskt så att om du träffar i framkant på mittencirkeln så sitter skotten enbart i bröstköttet. Vet ej vilken mening dessa cirklar har men i ytterringen så finns ju allt från knall och falleffekt till helbom med som resultat av skottet. Denna tavla får nog mer ses som en prickskyttetavla än en anatomibild anser jag. Min erfarenhet kommer från att jag både har skjutit och tagitomhand många hundra fåglar, lite skiljer dom åt men en sak har dom gemensam: Lungorna sitter som klistrade upp mot ryggen från vingknogen och bakåt, hjärtat sitter alldeles bakom vingknogen något snett ner. Hönsfåglar har ett kraftigare bröstparti medan vissa av änderna ett något plattare. Riktpunkten då man skjuter ett sidoskott på en fågel skall alltså vara lite bakom vingknogen vid sidoskott. Tar skottet för långt fram så skjuter man sönder bröstköttet och tar det för lågt och långt bak så tar det i tarmpaketet. Jag förstår. Känns som om jag nu har rätt bra koll på var man bör sikta. Hade underlättat om någon kunde rita ut det dock, lite pedagogiskt och bra:)
Publicerat November 21, 200916 yr Det där med klass 4: det kan ju vara för kulbanan som änderna går under klass 3. Det är ju lite svårare att bedöma avstånd på vatten, inte att ankan är mer svårdödad. Och alla som gaggar om sina jävla hals och huvudskott på fågel kan nu ta och sticka hål på sin fantasibubbla till verklighet! Enda gången du kan försöka dig på sådana skott är vid användande av skjutbänk vid skott på uppstoppade fåglar på inomhusbana.
Publicerat December 17, 200916 yr Min erfarenhet är samma som Jabbes. Fast jag skjuter inte mycket sjöfågel, mest skogsfågel. Och tjädern dör av en .22 på 110m, det har min kusin provat för drygt 25 år (preskriberat) sen med 420 m/s utgångshastighetsammo. Den bara föll ihop. Den vägde 4,6. Visst kan man skjuta dem i huvudet, det beror på hur mycket man tränar och precisionen på vapnet och avståndet till målet framför allt. Men det krävs en hel del av jägaren. Inget som jag rekommenderar, men visst har det hänt.