Publicerat November 27, 200916 yr Hur har ni inrett eran jakt bil? Jag har en nyiförskaffad 90- Pajero lb reggat och jag tänkte fixa i ordning där bak så att platsen för hundarna är bra och ev ett bra ställe att ha bössan under transport (typ upphängning) Det ska alltså finnas en bra lösning på att ha minst tre hundar där!!!! Ska självklart ha bra med övrig plats för packning å!!!! Dela gärna med er av era lösningar med bild och ord:) Tack för alla förslag på förhand!!!!!!!! Mvh Ingemar
Publicerat November 27, 200916 yr Jag har ju skrivit förut men bidrar väl ännu en gång Här har jag ritat i ungefär hur nästa set up kommer se ut med hundlådan. Då blir det tre boxar, två lite mindre på sidorna och en lite större i mitten. Den ska även vara lägre i tak och det kommer bli så att jag höjer golvet på boxen så jag får mer utrymme under lådan. På sidorna som kommer luta lite gran ska det finnas krokar och lite annat bra att ha. Var liksom du inne på att ha nåt att hänga bössan på men jag kommer troligen försöka bygga någon form av fack på sidan som kan "låsas" så att bössan ligger fixerad vid färd. Kanske en bygel eller likande som fälls över vapnet. Sen ej att förglömma i andra änden... Lysen kan man aldrig ha för mycket av
Publicerat November 27, 200916 yr Mb: Det var ju ganska smidigt med dina två lådor när du och praktikanten hade varsin box att sova middag i medans vi andra satte upp Mattes voljär Såhär ser det ut offseason i min direktionsvagn.....
Publicerat November 27, 200916 yr Författare Jag har ju skrivit förut men bidrar väl ännu en gång Här har jag ritat i ungefär hur nästa set up kommer se ut med hundlådan. Då blir det tre boxar, två lite mindre på sidorna och en lite större i mitten. Den ska även vara lägre i tak och det kommer bli så att jag höjer golvet på boxen så jag får mer utrymme under lådan. På sidorna som kommer luta lite gran ska det finnas krokar och lite annat bra att ha. Var liksom du inne på att ha nåt att hänga bössan på men jag kommer troligen försöka bygga någon form av fack på sidan som kan "låsas" så att bössan ligger fixerad vid färd. Kanske en bygel eller likande som fälls över vapnet. Sen ej att förglömma i andra änden... Lysen kan man aldrig ha för mycket av Du får knäppa lite kort och lägga ut när du snickrat färdigt:)
Publicerat November 27, 200916 yr Jansson ! Vad hade du inte i bilen som hade med jakt eller skytte att göra.
Publicerat November 27, 200916 yr Jansson !Vad hade du inte i bilen som hade med jakt eller skytte att göra. Mig själv, jag hade gått ur för att ta en bild Lurar dock på att besiktiga Chevyn så man får med dom sista pryttlarna....hänger dock lite på vad bilprovningen säger om Volvon på Måndag
Publicerat December 1, 200916 yr Hur har ni inrett eran jakt bil? Jag har en nyiförskaffad 90- Pajero lb reggat och jag tänkte fixa i ordning där bak så att platsen för hundarna är bra och ev ett bra ställe att ha bössan under transport (typ upphängning) Det ska alltså finnas en bra lösning på att ha minst tre hundar där!!!! Ska självklart ha bra med övrig plats för packning å!!!! Dela gärna med er av era lösningar med bild och ord:) Tack för alla förslag på förhand!!!!!!!! Mvh Ingemar Jag har en bättre begagnad 745 88ans modell med förstärkta bakfjädrar (husvagnsfjädring) så markfrigången är ett par cm högre. Dessutom blev han en jäkel på att sladda. Hundbur i aluminium (dock endast för 1 jycke!) med diverse koppelkrokar. Slaktbackar utgör förvaringsplats för vilt och grejer (verktyg, snökedjor, olja, glykol, startkablar, m.m.). Wunderbaum som täcker för den värsta lukten. Handskfack för slutstycken och ammo. Baksäte för bössan. Filt som täcker bössan.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Så här ser min ut Hilux med skåp för 5 hundar ( om man har Terriers så går det in ett tjog.) CC
Publicerat Januari 19, 201016 yr Jag har en bättre begagnad 745 88ans modell med förstärkta bakfjädrar (husvagnsfjädring) så markfrigången är ett par cm högre. Dessutom blev han en jäkel på att sladda. Hundbur i aluminium (dock endast för 1 jycke!) med diverse koppelkrokar. Slaktbackar utgör förvaringsplats för vilt och grejer (verktyg, snökedjor, olja, glykol, startkablar, m.m.). Wunderbaum som täcker för den värsta lukten. Handskfack för slutstycken och ammo. Baksäte för bössan. Filt som täcker bössan. har en nästan likdan själv som jaktbil (lite nyare en 90)fast med diffspärr mellan 20-60 km/h. perfekt bil en nu får den gå iväg då toppackningen gått synd då däcken är nästan nya.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Så här ser min utHilux med skåp för 5 hundar ( om man har Terriers så går det in ett tjog.) CC Riktigt jäkla fint skåp! Har inte sett någon sånt innan. Är det custom eller? Har du plats för mer än hundar i det eller har vapen och dylikt inne i bilen? För övrigt, är du nöjd med Hiluxen? Är i köpartagen på en ny jaktbil och är väldigt kluven mellan Hilux 3,0 eller Navara 2,5
Publicerat Januari 20, 201016 yr Inreda hit eller dit, så här tycker jag det ska se ut i en jaktbil... Och så här blev den inredd när den blev LB reggad... http://jeepetorp.blogg.se/2009/november/gallermontage.html Det jag kan tillägga är att ett extra hyllplan ger enormt mycket extra lastutrymme, men det säger sig självt liksom...
Publicerat Januari 20, 201016 yr Så här ser min utHilux med skåp för 5 hundar ( om man har Terriers så går det in ett tjog.) CC Har en likadan fast silverfärgad Fast endast hundluckor där bak men stora hela sidoluckor på skåpet så att man kan använda det som verktygsskåp på icke jaktsäsong. Skåpet görs av Tom en kille i Valla
Publicerat Januari 20, 201016 yr Jag har ju skrivit förut men bidrar väl ännu en gång Här har jag ritat i ungefär hur nästa set up kommer se ut med hundlådan. Då blir det tre boxar, två lite mindre på sidorna och en lite större i mitten. Den ska även vara lägre i tak och det kommer bli så att jag höjer golvet på boxen så jag får mer utrymme under lådan. På sidorna som kommer luta lite gran ska det finnas krokar och lite annat bra att ha. Var liksom du inne på att ha nåt att hänga bössan på men jag kommer troligen försöka bygga någon form av fack på sidan som kan "låsas" så att bössan ligger fixerad vid färd. Kanske en bygel eller likande som fälls över vapnet. Sen ej att förglömma i andra änden... Lysen kan man aldrig ha för mycket av Hmmm, de gröna backarna ser misstänkt likt de som (ska) finnas på din arbetsplats.....
Publicerat Januari 20, 201016 yr Hmmm, de gröna backarna ser misstänkt likt de som (ska) finnas på din arbetsplats..... Observant din halvdansk Vetten dömde ut dom så vi fick köpa loss såna billigt, klockrent
Publicerat Januari 20, 201016 yr Riktigt jäkla fint skåp! Har inte sett någon sånt innan. Är det custom eller? Har du plats för mer än hundar i det eller har vapen och dylikt inne i bilen? För övrigt, är du nöjd med Hiluxen? Är i köpartagen på en ny jaktbil och är väldigt kluven mellan Hilux 3,0 eller Navara 2,5 är inne på samma och förstår nissan är sjukt mycket billigare och nått med vevlager som inte håller i 04an och uppåt (då en större motor kom) därför man hittar 4-5 bilar å blocket.se som är nya fast defekta motorer i... Jag är då inne på hålla mig kvar vid toyota som funkat ypperligt och klarar leva med mindre motor även,undrar bara hur en diesel ligger i förbrukning runt 1 litern och vet nyare 04 och uppåt kan dra mindre även men där är en fattig lapp som jag ej å nosar... så kanske värt lägga ut 30 mera för en hilux som håller bättre
Publicerat Januari 20, 201016 yr Håller med Jeepetorp vad gäller inredning... vilket stök. Själv har jag en LB-reg land cruiser med just nu en hundbur ståendes fastspänd längst bak.... I övrigt, en verktygslåda modell större slaktback, två mindre backar för olja mm samt braattha, två murarhinkar, väska med hundgrejer, extra kängor samt dansskor, motorsåg samt en trave ved. Och då är bara golvet täckt. Kan ta bilder på begäran. Åkte förövrigt en hel jakthelg med ett vapenskåp extra baki, det blir lätt så. FC, klart du ska ha toyota
Publicerat Januari 20, 201016 yr Håller med Jeepetorp vad gäller inredning... vilket stök.Själv har jag en LB-reg land cruiser med just nu en hundbur ståendes fastspänd längst bak.... I övrigt, en verktygslåda modell större slaktback, två mindre backar för olja mm samt braattha, två murarhinkar, väska med hundgrejer, extra kängor samt dansskor, motorsåg samt en trave ved. Och då är bara golvet täckt. Kan ta bilder på begäran. Åkte förövrigt en hel jakthelg med ett vapenskåp extra baki, det blir lätt så. FC, klart du ska ha toyota din bil hur mycket kostar den äga? jag har nog budget på 100 i inköp och finns vissa som din dära,men även sugen på flak,sen är det mina långresor som skrämmer mig för köra en pickis,men diesel förbrukning samt skatter com man har dålig koll på samt försäkring.. kör runt 3-7000mil per år och tänkt skära ner lite tror jag på det,sen är allt över 00 intressant och under 20 000mil samt diesel i toyota emblemet intressant
Publicerat Januari 20, 201016 yr din bil hur mycket kostar den äga? jag har nog budget på 100 i inköp och finns vissa som din dära,men även sugen på flak,sen är det mina långresor som skrämmer mig för köra en pickis,men diesel förbrukning samt skatter com man har dålig koll på samt försäkring..kör runt 3-7000mil per år och tänkt skära ner lite tror jag på det,sen är allt över 00 intressant och under 20 000mil samt diesel i toyota emblemet intressant skatten är på ca. 4500/år för LBreg diesel. Bränsleförbrukningen ligger ganska stadigt kring 1 l/mil, dock när d4dmotorn kom (02?) så fick de ner den lite och på de nyare 120 serien ligger den neråt 0,8 på landsväg. Det är inte illa för dryga 2 ton med permanent fyrhjulsdrift. kör du mer än 3000 mil lönar det sig direkt att köra diesel, även personbilsreggad, på pickuper och SUVar. Hiluxen drar har jag för mig, inte nåt mer än land cruisern, dock så är det med framhjulena friställda och bara bakhjulsdrift. Fördelar och nackdelar. Du har alltid grejer och hundar varma och torra i en SUV, men det är ju alltid bra med ett flak att lägga det som man inte vill ha varmt och torrt.
Publicerat Januari 20, 201016 yr skatten är på ca. 4500/år för LBreg diesel.Bränsleförbrukningen ligger ganska stadigt kring 1 l/mil, dock när d4dmotorn kom (02?) så fick de ner den lite och på de nyare 120 serien ligger den neråt 0,8 på landsväg. Det är inte illa för dryga 2 ton med permanent fyrhjulsdrift. kör du mer än 3000 mil lönar det sig direkt att köra diesel, även personbilsreggad, på pickuper och SUVar. Hiluxen drar har jag för mig, inte nåt mer än land cruisern, dock så är det med framhjulena friställda och bara bakhjulsdrift. Fördelar och nackdelar. Du har alltid grejer och hundar varma och torra i en SUV, men det är ju alltid bra med ett flak att lägga det som man inte vill ha varmt och torrt. usch låter juh kanon,jag kör bensin nu och tror bestämt jag ska kolla mera på 120 modellen då,eller 90an vilket som,min drar nu 0,7 med permanent 4janne och är trots allt en personbil som tar sig bra men inte att jämnföra mot som jag vill ta mig,sen är det med flak är hundarna jag ej gillar,hellre ha dom inne i bilen och veta det kan vara kallt och se till dom mera,om man inte har sån dära låda förstås... hur sega är diesel bilarna på starta i kyla? diesel värmare ett måste? vi har haft 2st audi tdi a4or som alltid fått hjälp av min bil att komma igång och vore inte kul att komma från skogen och ha en hackande diesel knackare att jävlas med,trots allt är det några veckor med mindre än -20 som man envisas vara ute i... spett och spadar kan man gott göra en låda åt om man nu skulle vara rädd om använda bilen
Publicerat Januari 20, 201016 yr usch låter juh kanon,jag kör bensin nu och tror bestämt jag ska kolla mera på 120 modellen då,eller 90an vilket som,min drar nu 0,7 med permanent 4janne och är trots allt en personbil som tar sig bra men inte att jämnföra mot som jag vill ta mig,sen är det med flak är hundarna jag ej gillar,hellre ha dom inne i bilen och veta det kan vara kallt och se till dom mera,om man inte har sån dära låda förstås...hur sega är diesel bilarna på starta i kyla? diesel värmare ett måste? vi har haft 2st audi tdi a4or som alltid fått hjälp av min bil att komma igång och vore inte kul att komma från skogen och ha en hackande diesel knackare att jävlas med,trots allt är det några veckor med mindre än -20 som man envisas vara ute i... spett och spadar kan man gott göra en låda åt om man nu skulle vara rädd om använda bilen Vi kanske ska byta bil? Min startar. så enkelt är det, trots sina 33000. Nya glödstift och batterier så är det inget knussel alls. Startade den för ett par veckor sedan då den stått över en vecka riktigt kallt, och då var det som kallast, kring -30, när jag startade
Publicerat Januari 20, 201016 yr Vi har LC120 på jobbet och de är imponerande, rullat över 25K och går att få ner under 0.7 jag har provat, dock visar hastmätaren konstant 10% fel men färdatorn rätt går inte klaga på nått, bättre värme och pris om man ska vara kinkig.
Publicerat Januari 20, 201016 yr Vi kanske ska byta bil?Min startar. så enkelt är det, trots sina 33000. Nya glödstift och batterier så är det inget knussel alls. Startade den för ett par veckor sedan då den stått över en vecka riktigt kallt, och då var det som kallast, kring -30, när jag startade hehe om du är sugen på en corolla 97a som rullat 24 snart så dom är nog lätt sålda och lite eftertraktade och osäker om jag verkligen ska sälja den eller rama in den man skulle vinna på triss skulle man haft ett stall med hilux,LC och nån som nu
Publicerat December 5, 201015 yr Så här ser min utHilux med skåp för 5 hundar ( om man har Terriers så går det in ett tjog.) CC Hur är det med värmen/lylan i det där skåpet? /Micke
Publicerat December 5, 201015 yr Så här gjorde jag men jag har ju skåp. Jag har två terriers som ryms i en avdelning. Resten kan man ha grejer i eller stuva in gråhundar o stövare som man hittar rännandes efter e4:an : ) Buren vart väl lite onödigt stor men nu blev det så här och den är som sagt bra att stuva in grejer i så man slipper ha dem åkandes efter golvet. Problemet med skåpet i sig är värmen under vintern. Jag har inte löst det ännu men funderat på lite olika alternativ. På baksidan har jag två stora krokar som det hänger spadar på. Där kan man även hänga bössorna. Bakom hundburen är elverket (ej på bilden).