Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Itresant debatt blossar upp

Featured Replies

• Svar 64
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

kommentarerna är ju inte allt för genomtänkta lr så är dom bara duma i huvudet.

Man blir ju arg när man läser sånt här.

mvh

Publicerat
  • Författare
kommentarerna är ju inte allt för genomtänkta lr så är dom bara duma i huvudet.

Man blir ju arg när man läser sånt här.

mvh

Jo jag finner debatten märklig, särkilt med tanke på den senaste gris hanteringen som visas på TV!

MEn man ska nog förstå att syftet med debatten är bara en, och det att förbjuda ALL jakt oavsett hur ologiskt

den tanken är, djurrättsaktivister kan bli ganska millitanta som bekant och de lyssnar sällan eller aldrig på

logik eller fakta. fan hälften av dem bor väl i Vasastan och de närmaste jakt eller vilt de kommer är råttorna

i soprummen, som de säkert i all hemlighet slår ihjäl när de får chansen!

Publicerat

Fan va less man blir! :D

Publicerat

skulle va intressant att få möta en sådan där person.... hur tänker dom ..lr tänker dom alls

Publicerat

Jag tror att såna här artiklar skrivs av jägarwannabes som är bittra för att dom inte klarat av att ta jägarexamen och av ren avundsjuka skall förstöra för alla andra :D

Publicerat
Jo jag finner debatten märklig, särkilt med tanke på den senaste gris hanteringen som visas på TV!

MEn man ska nog förstå att syftet med debatten är bara en, och det att förbjuda ALL jakt oavsett hur ologiskt

den tanken är, djurrättsaktivister kan bli ganska millitanta som bekant och de lyssnar sällan eller aldrig på

logik eller fakta. fan hälften av dem bor väl i Vasastan och de närmaste jakt eller vilt de kommer är råttorna

i soprummen, som de säkert i all hemlighet slår ihjäl när de får chansen!

Ja precis det framstår ganska klart att all jakt ska förbjudas.

Men så är det ju när folk är okunniga i ämnet och inte kan va

realister och se att det inte riktigt fungerar att förbjuda all jakt.

Tycker det är synd att folk ska va så hatiska/okunniga om just jakt. Som det nu värkar inte har en aning om hur den går till? och på så sätt tänker dom som dom gör.

mvh

Publicerat

Helt otroligt va folk är okunniga på bägge sidor dårå..

Roligast tycker jag nog tvättbjörnarna i norra Sverige är... :D

O de problem som finns i Finland med dessa...

För h-vete snubben måste ju mena mårdhund?

Publicerat
  • Författare
Helt otroligt va folk är okunniga på bägge sidor dårå..

Roligast tycker jag nog tvättbjörnarna i norra Sverige är... :lol:

O de problem som finns i Finland med dessa...

För h-vete snubben måste ju mena mårdhund?

Som sagt, fylld med sakfel :)

Det som är märkligt med media är att om du skulle vilja skriva ett liknande inlägg FÖR jakt, då

skulle den inte tas med, det är jag övertygad om. Varför ? jo för att redaktörerna och reportrarna

bor även de i samma stadsdel och bär alla Inka luvor och ponchos, samma personer som under 70 talet

som hade Nej till Atomkrafts märken på deras ekologiskt odlade barnvangnar..

Publicerat

Mårdhund ska det vara.

Denna artikel var ett riktigt lågvattenmärke, men inget ovanligt iofs.

De brukar ju komma sådana här utspel då och då från "proffstyckare", gärna med nån fin yrkestitel, och med en åtföljande svans av mer eller mindre ointelligenta inlägg.

Håhåjaja... :lol:

Publicerat

Fy f-n vilka nötter :lol:

Publicerat

då tar vi upp radiums top 5!

byggubben, 69 år, Idag 10:38 säger

Jag håller fullständigt med all jakt det är och förblir endast ett nöje för vissa.Det är i dagens läge inte nödvändigt av den anledningen eftersom det finns att få över disk.

Språkpålisen, 44 år, Idag 10:45 säger

Det där var fanimej den bästa debattartikel jag läst på länge! Håller med till 100 %. Allt prat om "viltvård" är bara trams; dödande för sitt eget höga nöjes skull är vad det handlar om. Jakt är nöjesslakt.

tobbzen, 26 år, Idag 11:05 säger

det finns ingen som helst samhällsnytta med jakt i dagens samhälle, kött får vi från affären.

BranneMo, 23 år, Idag 12:07 Arga tanten.. Jag tvättbjörnar finns i liten skara i norra sverige. Det är fri jakt på dom hittils. Kolla bara i Finland, där är dom ett JÄTTEPROBLEM! skjuts ca 100 000st där årligen. Tas dom inte bort omedelbart så kommer vi få samma problem här som i finland eller USA. Dom letar sin in bland städera för att riva upp sopor etc etc.

och nummer 1!

tildeling, 21 år, Idag 11:24 Det är verkligen på tiden att det händer något. Jag är så jävla less på jägare.Sen är det ju faktiskt så (och detta vet ALLA) att djuren håller sig ifrån oss människor, när blev någon attackerad av en varg senast t.e.x?! Och vad är anledningen till att Björnar har attackerat? Jo, antagligen är de skadeskjutna
[/color]

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#2000s

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#1900s

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#1800s

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans#1700s

tydligen har det inte skett en enda attack på över 300 år! som alla vargkramare säger, helt totalt löjligt, kommer ihåg att vi hade i gymnasie om vargattacker på engelska lektionen och läraren sade att det inte skett på över 300 år, så försöker man säga åt henne sanningen men tror du att dessa sheep klarar av nånting ? fyfasiken vart mänskligheten håller på att fara. BÄÄ BÄÄÄÄÄ BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

:lol::):D:(:lol:

EDIT, jag har en perfekt bild över hur dessa betong antijakt hatande ungar ser ut.notera hur deras sätt att diskutera är likadan som i verkligheten :P

post-2515-1259413623_thumb.jpg

Publicerat

Citerar mig själv från ett annat forum

ser att tomtarna i "Hänsynsfull jakt" eller vad de döpt sin jaktfientliga organisation till är i gång ...

lite OT, Hans driver en blogg på aftonblaskan som heter jaktkritik men driver en sida om "hänsynsfyll jakt" snurrigt va?

Andreas

Publicerat

du radium du får jobba hårdare att slå igenom deras sköldar av okunnighet

Publicerat

Ja, den artikeln var ett riktigt lågvattenmärke tycker jag.

Det är sorgligt att se att så kallade "utbildat folk" är så sanslöst dåliga på att ta reda på fakta, betdriva källkritik och bara se saker från en sida. Den artikeln visar om något att en högskoletitel inte är någon som helst garanti för att man för fram sunda åsikter... :lol:

Jag blir nästan rädd när jag läste kommentarerna...värst var så klart de "militanta veganerna" men det fanns även nötter från "vår" sida men ibland tror jag att det är personer som bara utmålar sig för att vara för jakt för att kunna ge jägarkåren ett ännu sämre rykte. :D

Visst innehåller artikeln uns av sanningar som jägarkåren bör ta till sig och även vissa saker som redan är under utredning vad jag förstått. Sedan är det bara tragiskt att vi i Sverige med en över lag god viltvård och väl utbildade jägare (i alla fall de som tagit jägarexamen i nya läroplanen eller de som studerat själva så väl praktiskt som teoretiskt på egen hand osv.). Det är sorgligt att vi får stå till svars för den mängd gäss som skadeskjuts på sin väg från "tundran i norr till vinterkvarteren i söder". Jag menar det är knappast bara i Sverige gässen skadeskjuts... Men de menar väl att börjar vi i Sverige med att förbjuda jakten så kommer andra länder efter...jag skulle vilja se den dagen jakten blir förbjuden i Ryssland eller Finland! :lol:

Men ibland tror jag att vi jägare och kanske i synnerhet svenskar tar på oss en storebrorsroll. "Hur skulle det gå om vi bara släppte allt vind för våg..." Ja, det skulle kanske inte gå "åt skogen" (om uttrycket tillåts)! Vi vill ibland visa oss extra duktiga och oumbärliga i debatten när det egentligen är många orsaker som får oss att vilja syssla med jakt. Vissa av våra argument är kanske inte helt vattentäta för en "djurrättsaktvist" att slå hål på och då blir det lite onyanserat även från vårt håll. Att säga sig värna om att alla djur ska ha det bra och att naturen ska vara "naturlig" ena stunden för att i andra andetaget hävda att vissa arter och raser ska utrotas känns inte riktigt genomtänkt. (Det gäller "båda sidor" för ingen vill väl ha obegränsat med råttor, varg, älg eller vildsvin.) Eller att hävda att våra hundar lider för att de inte får springa lösa i skogen. Så klart är det så vi vill att hundarna ska få göra men alla som inte har mark eller möjlighet att släppa sina hundar i skogen, är vi hundplågare då? Eller alla månader som hundarna inte kan släppas i skogen? För inte släpper vi hundarna fritt i skogen under vår och försommar när djuren har ungar?

Att de sedan kommer med påståenden som: "Eftersom större delen av jakt med hagel sker på mindre djur innebär denna jaktform ett utdraget lidande. I dag jagas omkring 60 arter, varav de flesta ger obetydligt utbyte i form av kött. De 60 000 rävarna som årligen skjuts ihjäl tas exempelvis inte tillvara alls." gör ju bara att man blir mörkrädd... Vet de ingenting om jakt, lidande och vad jägarna gör med viltet? Sedan vill väl ingen äta måsfåglar och små rovdjur som jagas på soptippar runt om i landet? För dessa räknas väl också in i jakten av dessa "veganister"... :)

Jag kan dock hålla med om att man bör se över jakten, men det bör man med allt och alltid. Det finns alltid saker som kan bli bättre och förutsättningar som ändras med t.ex. vilttillgång (tjäder, orre, korp, skarv, säl, vildsvin osv osv) och tekniska landvinningar som minimerar skaderisker vid jakt måste få tillåtas! Det är inte bara "sportmannamässigt" att jaga, vi kan inte vara rädda för t.ex. kammouflage, gevär som inte "ser ut" som gevär, ljuddämpare, lampor och lockmaskiner osv.

Men jag förstår också att vissa jägare försvarar sin "rätt" att jaga ett specifikt vilt eller på ett speciellt sätt för att man alltid gjort så. Det är dock inte något argument för att hålla på med det man gör. Det gäller att ha ett så öppet sinne man bara kan, att ha djurens och naturens bästa för ögonen samtidigt som vi människor har det så bra som möjligt i våra liv och samhälle. Det går inte bara att lysna på t.ex. skogsbolagen i fråga om älgjakten eller bönderna då det gäller vildsvin, "älvdalingarna" när det gäller vargen.

Men

Vi kan inte låta bli att lyssna på lantortsbefolkningen i fråga om varg- och björnjakt då de bor och lever där. Skogsbolagen äger marken och har rätt att agera inom lagen och vill inte att älg eller kronvilt äter upp all ungskog. Bönderna äger sina åkrar och lever av avkastningen, de vill så klart inte ha en obegränsat stor vildsvinsstam.

Nej, nu blev det OT...ni fattar nog vad jag menar. Det får diskuteras vidare på annat ställe... :(

Publicerat

Läste precis artikeln i pappersformat och man blir verkligen mörkrädd.

Okunskap kan alla människor ha men att presentera det som kalla fakta och sen krydda det med lite lögner ger ju tydligen respons, man får verkligen hoppas att nån av alla de jakt/natur kunniga personer som har förmågan att verkligen uttrycka sig i skrift kan skriva ett bra svar på det.

Publicerat

Har inte media något som hellst ansvar när dom publiserar å sprider sån där dynga?

De är gott om lustigt folk..å än är inte den sista idioten född

Publicerat
Har inte media något som hellst ansvar när dom publiserar å sprider sån där dynga?

De är gott om lustigt folk..å än är inte den sista idioten född

Media lever av dynga.

Jag gillar att de e gott om lustigt folk! Mer humor i verkligheten än i program på dumburken

Publicerat

Vilka j-vla stockholms nötter! :rolleyes:

Fy f-n för fjollträsk

Publicerat

finns säkert några här på forumet som är så pass bra på att argumentera så dom borde ställa upp i en interjuv och skriva långa spalter till tidningen på deras hemsida.

hade jag inte varit så förbannat dålig på att uttrycka mig o så så skulle jag göra de sj.

är inte det där förtal? inte bara den artikeln? dom kommer ju med helt idiotisk fakta.

ingen människa dödad på 300 år?!? va fan va ju en unge i Ryssland som fick sätta livet till för en varg tog henne när dom åkte pulka eller hur de nu va!

fan va irriterande den där skiten är!! :rolleyes:

Publicerat

Dom tycker nog synd om dom mjuka fina djuren och gillar inte att dom skjuts, sen gillar dom nog inte att det går snett ibland och att det skadeskjuts. Men dom går säkert många till slaktarn och köper sig en go stek från en ett djur som dödats med slaktmask eller blivit elektrifierat. Skillnaderna är ju inte så stora mer än att jägarn inte alltid gör det 100%-igt varje gång. Men man skulle ju kunna se de så att skillnaderna tar ut varandra lite med att jägarna skjuter djur som har levt ett naturligt liv till dess att vi fäller viltet.

Sen varför måste vi människor jämt vara så jäkla perfekta i alla sammanhang, om man jämför hur djur dör i naturen när dom fälls av andra djur och inte av jägare så är ju vårat sätt utan tvekan snabbast. Vi är väl inga födda vegitarianer heller?

Dom har ingen verklighetsuppfattning när det gäller detta, enligt mig!

Publicerat

Har läst en del bland artikelns kommentarer.

Jepp! världen kommer gå under av ren okunskap...

Börjar bli så irriterad att jag allvarligt funderar på att skaffa mig ett konto o logga in på den där %&¤#tidningen och försökla lära någon nått...

Men det skulle nog innebära att blaskan tjänar på mitt medlemskap o det vill jag inte va med om :rolleyes:

Publicerat

"Kråk- och måsfåglar, men även räv och grävling, skjuts enbart för att jägarna vill eliminera konkurrenter om viltet. "

Dom har som inte greppat att utan deras sopor skulle det inte behövas :rolleyes:

Publicerat
"Kråk- och måsfåglar, men även räv och grävling, skjuts enbart för att jägarna vill eliminera konkurrenter om viltet. "

Dom har som inte greppat att utan deras sopor skulle det inte behövas :rolleyes:

vilka sopor ? det är ju bara jägarna som smutsar ner!