Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Itresant debatt blossar upp

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Har läst en del bland artikelns kommentarer.

Jepp! världen kommer gå under av ren okunskap...

Börjar bli så irriterad att jag allvarligt funderar på att skaffa mig ett konto o logga in på den där %&¤#tidningen och försökla lära någon nått...

Men det skulle nog innebära att blaskan tjänar på mitt medlemskap o det vill jag inte va med om :angry:

Samma här, men tyvärr tror jag inte det skulle leda till nått vettigt

bara gap o tjafs, man får hoppas att NVV osv fattar bättre

• Svar 64
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
vilka sopor ? det är ju bara jägarna som smutsar ner!

Tänkte inte på det, ska skärpa mig :angry:

Publicerat
"Kråk- och måsfåglar, men även räv och grävling, skjuts enbart för att jägarna vill eliminera konkurrenter om viltet. "

Dom har som inte greppat att utan deras sopor skulle det inte behövas :angry:

Det gör andra rovdjur också inte bara människor pga konkurrens om viltet, men vi gör det ju givetvis också för att det skulle ju inte funka om det fick eskalera och rovdjuren förblev ojagade. Det är ju inte bara moraliskt rätt att jaga vi utför ju ett jobb samtidigt med att hålla viltstammarna i shack för både säkerhet och ekonomi.

Dom har nog inte så mycket mer att komma med än känslor, och det får man ju respektera att alla inte är villiga att skjuta.

Det säger många "men jag skulle nog aldrig kunna skjuta"! Men dom ska vara glada att det finns folk som kan det, vare sig det är med slaktmask/elektrifiering eller med vapen. För annars skulle vi få leva på grönsaker, och sen även skydda oss från mängder av rovdjur och köra pansarvagn för att vara säker i trafiken!

Publicerat

Nja...

Jag har själv funderat på problemet med hagelbössa och skadskjutningar. På ett ställe jag var med sköt en gäst på en vinterpälsad räv på 28 meters avstånd, skulle det visa sig, eftersom jaktledaren var en idog person som stegade upp avståndet. Skytten skrek bom i radion fem sekunder efter att skottet avlossats. När vi återsamlades efter såten meddelade gästen att han avsåg att åka hem, eftersom hans fru hade ringt i något viktigt ärende

- Ja, men räven då? Vi måste söka efter den först, sa jaktledaren.

- Nä, det var helbom. Det fanns varken hår eller blod på platsen, svarade gästen.

- Det är snudd på omöjligt att missa med hagelbössa på det avståndet. Den kan vara skadad och det ska vi undersöka, även du, bestämde jaktledaren.

Efter 638 meters spårning (hunden bar Garmin Astro) påträffades räven så svårt skadad att den inte förmådde fly. Den sköts på platsen.

Naturligtvis kan sådana här fall vara olycksfall som ingen rår över, men i jägarkåren måste vi också vara nogranna med skyttet och göra eftersök när skott avlossats.

För mig ter sig i alla fall AB:s uppgifter som anmärkningsvärda.

Nu ser jag själv hur jaktfientlig den här lilla historian kan uppfattas, men det kan inte hjälpas, trots att jag är jägare, jag lider varje gång det går snett... :angry:

Publicerat

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk!Ett gammalt men ack så sant talesätt

Publicerat
Nja...

Jag har själv funderat på problemet med hagelbössa och skadskjutningar. På ett ställe jag var med sköt en gäst på en vinterpälsad räv på 28 meters avstånd, skulle det visa sig, eftersom jaktledaren var en idog person som stegade upp avståndet. Skytten skrek bom i radion fem sekunder efter att skottet avlossats. När vi återsamlades efter såten meddelade gästen att han avsåg att åka hem, eftersom hans fru hade ringt i något viktigt ärende

- Ja, men räven då? Vi måste söka efter den först, sa jaktledaren.

- Nä, det var helbom. Det fanns varken hår eller blod på platsen, svarade gästen.

- Det är snudd på omöjligt att missa med hagelbössa på det avståndet. Den kan vara skadad och det ska vi undersöka, även du, bestämde jaktledaren.

Efter 638 meters spårning (hunden bar Garmin Astro) påträffades räven så svårt skadad att den inte förmådde fly. Den sköts på platsen.

Naturligtvis kan sådana här fall vara olycksfall som ingen rår över, men i jägarkåren måste vi också vara nogranna med skyttet och göra eftersök när skott avlossats.

För mig ter sig i alla fall AB:s uppgifter som anmärkningsvärda.

Nu ser jag själv hur jaktfientlig den här lilla historian kan uppfattas, men det kan inte hjälpas, trots att jag är jägare, jag lider varje gång det går snett... :angry:

Får nog lov att säga att den mentaliteten som du beskriver hos denna skytt, ja den mentaliteten finns nog hos en en mängd jägare i detta land. "Ähh det va nog bom, men skit i det det va ju bara en rävjävel"!(min erfarenhet från ställen jag jagat på (många ställen)

Även om delar av artikeln är osaklig och full av sakfel måste vi nog endå se att om det påträffas fler olika hagel hos dom en hög procent av dom rävar som lämnas till SVA måste vi nog ta kritiken på allvar, men samtidigt tror jag att genom viss "naturligt" avgång kommer detta lösa sig själv.

Publicerat

Jag fattar inte, hur menar du?

Publicerat
Jag fattar inte, hur menar du?

Menar att räven i mångas ögon saknar värde och och man skjuter på i alla lägen och skiter ofta i att göra några större ansträgningar på varken skottplats eller eftersök.

Men jag tror att många va speciellt nya och yngre jägare har en annan syn på detta och saker ändrar sig i och med generationsbyten!

Publicerat
skulle va intressant att få möta en sådan där person.... hur tänker dom ..lr tänker dom alls

Ibland funderar man..

Några axplock:

Jag tycker jaktsystemet är föråldrat, gammelmodigt,ofta ren o skär djurplågeri

skonsammaste borde väl ändå vara bedövningspil och sedan skott i huvud på nära håll.

att skjuta i hjärtat för att djuret senare ska springa tills den dör av blodförlust...

träffar man hjärtat på en räv skjuts väl nästan halva räven bort

är man lite högre stående kanske man inte ska njuta av att ta andras liv?

Varför går man ut och jagar och njuter av det som avkoppling om man inte gillar själva dödandet?

att betala andra för att döda (tex kor) tycker jag är minst lika hemst, rent moraliskt, men vart går gränsen djur - människa? kan man döda något så oskyldigt som tex en hare, vad mer kan man vilja döda?

Hetjakt-när jägare blir maniska över att få skjuta ett visst djurslag, varg ex.

Eller när det ordnas tävling om vem som skjuter mest räv eller kråka.

en räv måste väl lida lika mycket av hagel lite här och där i kroppen som om den eventuellt skulle få skabb, och jag skriver eventuellt-för om friska rävar skjuts så vet faktiskt ingen om den skulle få skabb och lida....

om man gillar något som inte kan försvara sig?

tex folk som sparkar på hundar kan mycket väl gilla att sparka på människor.

många bärplockare har ju mist livet, pga misstag, men ser man så förbannat dåligt borde man kanske ha en blindhund?

Publicerat

Usch att det finns sånna inkompetenta människor, om vi inte höll nere rödrävarna så skulle fjällräven helt och hållet dö ut men det räknas väl inte, usch jag blir då f-n rädd

Publicerat
  • Författare
Usch att det finns sånna inkompetenta människor, om vi inte höll nere rödrävarna så skulle fjällräven helt och hållet dö ut men det räknas väl inte, usch jag blir då f-n rädd

Blir ?? :) det är jag redan, med tanke på alla Tvättbjörnar som finns i norrland o FInland :) !!!!

Publicerat

Ja man borde få lära sig lite om jakt & viltvård i grundskolan så kanske alla hade sett lite klarare på det överlag, långsökt kanske men det hade ju säkert ändrat synen på jakt hos många.

Publicerat
Ibland funderar man..

Några axplock:

Jag tycker jaktsystemet är föråldrat, gammelmodigt,ofta ren o skär djurplågeri

skonsammaste borde väl ändå vara bedövningspil och sedan skott i huvud på nära håll.

att skjuta i hjärtat för att djuret senare ska springa tills den dör av blodförlust...

träffar man hjärtat på en räv skjuts väl nästan halva räven bort

är man lite högre stående kanske man inte ska njuta av att ta andras liv?

Varför går man ut och jagar och njuter av det som avkoppling om man inte gillar själva dödandet?

att betala andra för att döda (tex kor) tycker jag är minst lika hemst, rent moraliskt, men vart går gränsen djur - människa? kan man döda något så oskyldigt som tex en hare, vad mer kan man vilja döda?

Hetjakt-när jägare blir maniska över att få skjuta ett visst djurslag, varg ex.

Eller när det ordnas tävling om vem som skjuter mest räv eller kråka.

en räv måste väl lida lika mycket av hagel lite här och där i kroppen som om den eventuellt skulle få skabb, och jag skriver eventuellt-för om friska rävar skjuts så vet faktiskt ingen om den skulle få skabb och lida....

om man gillar något som inte kan försvara sig?

tex folk som sparkar på hundar kan mycket väl gilla att sparka på människor.

många bärplockare har ju mist livet, pga misstag, men ser man så förbannat dåligt borde man kanske ha en blindhund?

Nog för att icke insatta människor inte kan ha full koll på jakt och viltvård, lika lite som jag har på knyppling, men detta tar nog fan priset! Vart är denna världen på väg egentligen? :):)

Publicerat

Helt sinnesrubbat!

Kan man inte sätta dit aftonblaskan/upphovspersonerna till skriften för hets mot folkgrupp (jägare) alternativt uppvigling? Om alla jägare nu är så hemska och blodtörstiga behövs det ju inte så mycket för någon efterbliven militant vegan att, för att rädda ett stackars djur naturligtvis, fysiskt ge sig på en jägare eller varför inte en skogsflanör i "jaktiga" kläder.

Publicerat

Är inte Jan Englunds undersökning om räv i runda slängar 30-40 år gammal? Dvs från en tid innan jägarexamen inte existerade. Docent Englund född 9 feb -1933 gick väl i pension om jag inte har fel för 10 år sedan.

Man ska heller inte glömma att det var ifrån en tid då ett rävskinn var värdefullt och det bidrar också till att folk har tagit större chanser i skyttet. Rävens roll/rykte som hönstjuv gjorde att många slängde iväg en hagelkärve bara räven passerade bondgården. Så läget/förutsättningarna är helt annat idag på alla fronter.

Samma sak är det med sädgässen. I Danmark så gjorde man för typ 10år sedan en undersökning som visade på 25% skadeskjutning och har genom informationsarbete och andra åtgärder kommit ner till 6%. Om jag inte har fattat det fel så har då Danmark en 600% högre täthet av jägare per hektar och fågeljakten på just gäss är långt mycket mer omfattande än här. Mycket tyder just på att det är till stor del danska hagel man har sett i gässen.

De här är inga pålästa proffs. Man har tagit sina uppgifter rakt av från kompendiet "att argumetera mot jakt" där man vänder och vrider på siffror fram och tillbaka lite som det passar. Sedan använder man sig av inaktuella uppgifter och förtiger att det finns nya siffror efter och en helt annan verklighet idag.

http://www.drinfo.se/resurs/att_argumentera_mot_jakt.pdf

Publicerat

Ok... blev så j-vla irriterad att jag skaffade en inloggning o blev medlem...

Jepp! va faen ska man göra.. det svider kan jag säga...

Snodde oxå lite relaterad info som dykt upp här i tråden :D^_^

Sorry om nån här blir sur för det men nån måste ju iallfall försöka styra upp idioterna som finns där...

Kan jag då "sno" lite hjälp med argumenten så kan det väl gå för sig?

Publicerat

Sorry om nån här blir sur för det men nån måste ju iallfall försöka styra upp idioterna som finns där...

Klockrent!!!

Det skall bli kul att se om någon klarar av att svara på det inlägget :D

Publicerat

"klappklappklappklappklapp"

Stående ovationer ^_^

"klappklappklappklappklapp"

En enastående insats för att föra in lite intelligenta argument i diskussionen, tack NS

Publicerat
  • Författare

Kanske borde SJF skriva en artikel med, inte mer än rätt att Aftonbladet tar med den tycker jag

Publicerat

fan NS ditt inlägg i debattartikeln i AB var helt enastående

Publicerat

Mycket bra inlägg NS. ^_^

Publicerat

ta folk printscreenar på den, skulle inte vara förvånad när den tas bort ^_^

Bra inlägg annars NS!

Publicerat

Vill ni bli bara en aning mörkrädda? Nä inte... Men det skiter jag i. Men om jag påstår att kompendiet "Att argumentera mot jakt" systematiskt används i riksdagen vid diverse motioner.

Här har vi Birgitta Olsson Folkpartiet

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...ok_id=GQ02MJ387

Läs igenom denna och jämför sedan med den här

http://www.drinfo.se/resurs/att_argumentera_mot_jakt.pdf

Det finns ett antal personer som systematiskt gör en massa väsen av sig och använder sig det här och sina gamla förvridna siffror runt jakten. Gemene man (icke jägare) kan inte se felaktigheterna i dessa påståenden som systematiskt upprepar sig som en gamma hackig skiva.

Publicerat

NS det va fantastiskt bra skrivet ^_^

Hoppas folk tar till sig vad du skrev och tar sig en eller två tankeställare innan dom spyr ur sig sån dynga som tidigare.

mvh

Publicerat

Sno på så mycket du orkar. Nu har jag slarvat bort källmaterialet kring de danska gamla uppgifterna och mycket annat skoj. Men vi skulle ta mig f-n skriva ner lite svar till det där kompendiet o lägga upp för de som får syn på sådant här i blaskorna. Varje månad kanske vecka så dyker det upp i lokalpressen också.