Publicerat December 5, 200520 yr Hej Lite funderingar runt en Husqvarna1600....hittade en sådan...liten nätt o trevlig....Cal.7x57 är det något att satsa sina slantar på...ovanlig kombination i den här calibern...gjordes tydligeninte i 1600 egentligen...MC kolv dessutom...desto trevligare kanske...vad säger ni om en sådan pang?
Publicerat December 5, 200520 yr Kombinationen är sannerligen orginell,har inte sett eller hört talas om den någonsin. Står det verkligen husqvarna vapenfabrik på pipan? Du har inte angett priset men trots att den är i en ovanlig kaliber så motiverar det inget övererpris för det. Hur sugen du är på bössan är väl det som sätter pristaket. Om du inte handladdar så är tillgången på fabriksammo MYCKET begränsad i sverige. Mellan 2000-5000:- kan den nog vara värd beroende på skick. /Micke
Publicerat December 5, 200520 yr Jag tycker du skall köpa den - fabriksammo görs av Norma så det bör inte vara ngt problem även om du inte handladdar. Jag själv har en 7x57 fast en sako med utbytt pipa. Jag gillar kalibern - garanterad klass 1 även med ett blyförbud då det finns blyfria 10gr kulor - med minimal rekyl. Om inte du köper den har jag en bekant som säkert gör det så maila gärna direkt till mig så kan vi diskutera.
Publicerat December 5, 200520 yr Norma har en laddning i 7x57 med 10g oryx som jag använder själv i min 7x57. Kan säga att det var nästan ett års väntetid innan jag fick min kartong=10askar. Helmantel existerar inte. Kalibrar som inte är så utbredda laddas sällan hos norma och deras huvudsakliga produktion går utomlands. RWS lagerförs inte i sverige,inte S&B heller.Visst genom firmor som Vapex eller laddtjänst och liknande så går allting att lösa men man ska vara beredd på att väldigt många handlare inte har kalibern på hyllan. /Micke
Publicerat December 6, 200520 yr Författare Ja Det är en original Husqvarna...Troligen rätt tidig ,Tror det var stålunderbeslag! priset är nog lite i överkant...5800:-.....men man springer nog inte på någon mer antar jag! hittade även en väldigt fin 1640 tror det är något speciellt med den...var en rätt skaplig träbit på den...kindstöd var väl inte heller på en vanlig 1640 eller?.......troligen aldrig skjuten med...cal.270W
Publicerat December 6, 200520 yr 1600 studsare i .270Win är inte helt ovanliga,en mycket trevlig kaliber med betydligt bättre ammoutbud. Samma sak här mellan 2000-5000:- beroende på skick. Nu har du bara den trevliga beslutsångesten kvar ;D /Micke
Publicerat December 6, 200520 yr Författare ja...och vadman måste avyttra för lämna plats för ett byte....lika svårt det...
Publicerat December 6, 200520 yr klart du ska satsa på en deutschekraftkaliber Du menar väl en Deutschekleinkaliber då han redan har en 9,3.... ;D /Micke
Publicerat December 6, 200520 yr Nej, köp inte 7 x 57:an! Maila mig istället och tala om var den finns! ;D Skämt åsido, själv skulle jag inte tveka om allt står rätt till med den. Handladdar Ni inte så är det ju ett gyllene tillfälle att börja! Lycka till med beslutet!
Publicerat December 7, 200520 yr Författare Beslutsångest .......Någon som känner igen sig.......lika svårt att avyttra något som att köpa något annat....tyvärr så går det ju inte att tänja på vapengarderoben.... behovet finns ju egentligen inte.....men i bland kan man ju bara inte stå emot eller?????
Publicerat December 7, 200520 yr Visst känner jag igen mig många är de gånger jag haft djupa diskussioner med mig själv om nyttan av att byta vapen. Har tills idag provat mig igenom drygt 50 olika bössor och känner inte på något sätt att jag hittat hem till den optimala vapengarderoben. Vissa vapen ångrar jag bittert att jag bytte bort men är man övertgad om att gräset är grönare på andra sidan så måste man följa sin övertygelse. Tyvär kan jag inte hjälpa dig med ditt beslut,idag har jag en 7x57Mauser som jag trivs bra med och jag har haft en .270Winchester som jag trivdes lika bra med. Vad är det för vapen som är aktuella för inbyte? /Micke
Publicerat December 7, 200520 yr Du menar väl en Deutschekleinkaliber då han redan har en 9,3.... ;D/Micke alla tyskar är har väl kraft 9,3an är en grosedeutschekraftkaliber
Publicerat December 7, 200520 yr alla tyskar är har väl kraft9,3an är en grosedeutschekraftkaliber Aber ja naturlich 7x57Mauser aus Peter Paul Mauser und 9,3x62 aus Herr Otto Bock,zwei wunderbare Waffen und Munitionskonstruktören. Och jag har bägge ;D /Micke
Publicerat December 8, 200520 yr Författare än hittar man något här än något där som skulle va trevligt att ha.....när man väl tänkt sig något så hittar man något roligare... står en simson bock längst in i skåpet o samlar damm...ett felköp..passade aldrig riktigt mig.....
Publicerat Januari 6, 200620 yr Nu har jag lagt beslag på den unika Hva 7x57:an... Den var dessutom bäddad från fabrik. Förmodligen har ngn fd Hva anställd hittat på och skruvat ihop en trevlig bössa till sig själv. 2963gr vägde den eftersom det var den lätta modellen, trots stålunderbeslag och lite mer vikt i MC-kolven (som är det enda jag helst haft annorlunda). Med ett gäng Norma Oryx så klarar man sig nog ett tag... Funderar bara på montage nu till en Z 3-9x36 som kommer att sitta fint på den och förmodligen skall trycket åtgärdas av en kompetent smed. Handlaren sade något om att han trodde modellen hette 1700 någonting och var avsedd för export till USA - ngn som vet mera?
Publicerat Januari 6, 200620 yr Du kan ju alltid höra med grabbarna på detta forum http://www.gunboards.com/forums/forum.asp?FORUM_ID=41 ;D ;D ;D
Publicerat Januari 7, 200620 yr Sehär. OBS att siktet aldrig monterats - den har förmodligen gjorts för diopter.
Publicerat Januari 7, 200620 yr det var minsann en riktigt trevlig bössa! habegäret infinner sig som ett brev på posten ;D
Publicerat Januari 7, 200620 yr Trevlig kolv! Och med en vikt på 3kg så kan jag tänka mig att den är en riktigt snabb drevjakstbössa. /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Mycket fin och behändig studsare. Men jag måste fråga, får inte du handeksem om du tar i något annat än en Sako??