Publicerat December 7, 200916 yr Mårdhund i gävle trakten visade dom på teven i går kväll på svt gävleborg på en ö utanför gävle
Publicerat December 7, 200916 yr Mårdhund i gävle trakten visade dom på teven i går kväll på svt gävleborg på en ö utanför gävle Skjut bort den fort som f-n
Publicerat December 7, 200916 yr Mårdhund i gävle trakten visade dom på teven i går kväll på svt gävleborg på en ö utanför gävle Å fan, som dom har spridit sig så långt.....
Publicerat December 7, 200916 yr Författare Ja det verkar ju så tyvär sen har jag tolv mil till gävle så det är inte mina hemma marker Men kommer dom häråt så ska dom få men då är det nog redan försent är jag rädd
Publicerat December 7, 200916 yr Jag lånar tråden lite Ari du som jagar räv och har grythund har du fått skjuta nån mårdhund eller sett spår ?
Publicerat December 7, 200916 yr Jag lånar tråden liteAri du som jagar räv och har grythund har du fått skjuta nån mårdhund eller sett spår ? Ja nog har vi fått mårdhund, ser faktiskt ut att mårdhunden minskar i haparandatrakten.
Publicerat December 7, 200916 yr Jörgen finns det en länk till denna händelse? EDIT# länk mårdhund spår på ön
Publicerat December 7, 200916 yr ps jag sätter 20 kr på en utter medans jag helst skulle vilja få det till en vanlig grävling,men litar på han som varit där och bör se skillnaden mellan grävling och mårdhund så Utter 20 kr bjudet
Publicerat December 7, 200916 yr ps jag sätter 20 kr på en utter medans jag helst skulle vilja få det till en vanlig grävling,men litar på han som varit där och bör se skillnaden mellan grävling och mårdhund så Utter 20 kr bjudet Skulle nog satsa mina pengar åxå på utter....
Publicerat December 7, 200916 yr Synd att man inte hade kameran med sig hösten 1986 för då hade ni fått se ett foto på en Mårdhund mellan Huskvarna och Gränna! Jag har gått igenom all tänkbar litteratur men jag hittar inte någon liknelse med något annat djur. Dom finns söder ut sedan länge men jag förstår inte att folk inte har sett dom tidigare.
Publicerat December 7, 200916 yr Kolla på . http://svt.se/2.33557/1.1801507/mardhunden...pageArt527895=0 Så får ni se vad det kan vara?
Publicerat December 7, 200916 yr Synd att man inte hade kameran med sig hösten 1986 för då hade ni fått se ett foto på en Mårdhund mellan Huskvarna och Gränna! Jag har gått igenom all tänkbar litteratur men jag hittar inte någon liknelse med något annat djur. Dom finns söder ut sedan länge men jag förstår inte att folk inte har sett dom tidigare. Tvättbjörn? Pälsräv? Hade dem redan funnits där så hade de nog synts till emellanåt.
Publicerat December 7, 200916 yr Tvättbjörn? Pälsräv? Hade dem redan funnits där så hade de nog synts till emellanåt. Den hade samma form på kroppen och färg på pälsen. Ja, det tror jag också men som jag skrev tidigare så gick jag igenom all tänkbar litteratur utan att hitta något som liknade en mårdhund. Dom har sett Mårdhund i Värnamotrakten också och det var något år senare tror jag det var.
Publicerat December 7, 200916 yr Den hade samma form på kroppen och färg på pälsen. Ja, det tror jag också men som jag skrev tidigare så gick jag igenom all tänkbar litteratur utan att hitta något som liknade en mårdhund. Dom har sett Mårdhund i Värnamotrakten också och det var något år senare tror jag det var. En mårdhund kan vara ruggigt lik en fet pälsräv eller tvättbjörn och bägge dessa har funnits/finns från och till i Sverige. Det är många som tror sig ha sett mårdhund i södra Sverige men det finns inte något belagt fall. I tider som dessa med grisåtlar/åtelkameror mm hade nog en mårdhund avslöjat sig hyggligt fort. Med tanke på hur snabbt de kan föröka sig så borde de uppmärksammas ganska snabbt. påstådda observationer gjorda för mer än 20 år sen som inte på nåt sätt går att belägga måste anses som ganska "kalla".
Publicerat December 7, 200916 yr En mårdhund kan vara ruggigt lik en fet pälsräv eller tvättbjörn och bägge dessa har funnits/finns från och till i Sverige. Det är många som tror sig ha sett mårdhund i södra Sverige men det finns inte något belagt fall. I tider som dessa med grisåtlar/åtelkameror mm hade nog en mårdhund avslöjat sig hyggligt fort. Med tanke på hur snabbt de kan föröka sig så borde de uppmärksammas ganska snabbt. påstådda observationer gjorda för mer än 20 år sen som inte på nåt sätt går att belägga måste anses som ganska "kalla". finns väl ingen bekräftat nedan sävar/umeå ännu? sen mer troligt via is flak osv neråt än dom klarat sig igenom kustens alla jägare...
Publicerat December 7, 200916 yr finns väl ingen bekräftat nedan sävar/umeå ännu?sen mer troligt via is flak osv neråt än dom klarat sig igenom kustens alla jägare... Jag fick se en mobilbild på ett spår från Sörmjöle om jag inte minns fel(2,5mil sydväst om Ume) när jag var på Öster-Malma tidigare i höst som var likt ett mårdhundspår. Mobilen tillhörde en person i mårdhundsprojektet, men ifall det var en mårdhund eller inte vågar jag inte säga. Annars är nog Sävar-Dalkarlså de sydligaste fynden.
Publicerat December 7, 200916 yr Skulle vara kul att se foto på spåren efter den eventuella mårdhunden. Håller med er som tror på förväxlingsrisken med utterspår. För det är inte alltid, ja inte så ofta faktiskt, som utterns femte tå är synlig i ett utterspår. Är spåren någorlunda tydliga borde de dock se framfotens häl på ett utterspår. Har de hittat spillning, en mårdhundslatrin, så lär vi snart få en lösning på gåtan via DNA-prov. Här är en bra länk i ämnet: http://www2.slu.se/press/2008/mardhund/mardhund_svenskny.pdf
Publicerat December 8, 200916 yr Författare ps jag sätter 20 kr på en utter medans jag helst skulle vilja få det till en vanlig grävling,men litar på han som varit där och bör se skillnaden mellan grävling och mårdhund så Utter 20 kr bjudet Jag hoppas du har rätt för sånt där ohyra vill jag inte ha hit men frågar jag min granne så är han nog av en annan åsikt
Publicerat December 8, 200916 yr En mårdhund kan vara ruggigt lik en fet pälsräv eller tvättbjörn och bägge dessa har funnits/finns från och till i Sverige. Det är många som tror sig ha sett mårdhund i södra Sverige men det finns inte något belagt fall. I tider som dessa med grisåtlar/åtelkameror mm hade nog en mårdhund avslöjat sig hyggligt fort. Med tanke på hur snabbt de kan föröka sig så borde de uppmärksammas ganska snabbt. påstådda observationer gjorda för mer än 20 år sen som inte på nåt sätt går att belägga måste anses som ganska "kalla". Jag har kikat på dessa alternativ också men hittar ingen liknelse på något sätt.
Publicerat December 10, 200916 yr Synd att man inte hade kameran med sig hösten 1986 för då hade ni fått se ett foto på en Mårdhund mellan Huskvarna och Gränna! Jag har gått igenom all tänkbar litteratur men jag hittar inte någon liknelse med något annat djur. Dom finns söder ut sedan länge men jag förstår inte att folk inte har sett dom tidigare. Har en arbetskamrat vars farsa såg en mårdhund i Hakkas någon gång på 50-talet, den hade säker hunnit till Huskvarna till på 80-talet.
Publicerat December 10, 200916 yr En mårdhund kan vara ruggigt lik en fet pälsräv eller tvättbjörn och bägge dessa har funnits/finns från och till i Sverige. Det är många som tror sig ha sett mårdhund i södra Sverige men det finns inte något belagt fall. I tider som dessa med grisåtlar/åtelkameror mm hade nog en mårdhund avslöjat sig hyggligt fort. Med tanke på hur snabbt de kan föröka sig så borde de uppmärksammas ganska snabbt. påstådda observationer gjorda för mer än 20 år sen som inte på nåt sätt går att belägga måste anses som ganska "kalla". Nja, det varnas väl om mårdhundar från DK vad jag vet. De skulle vara duktiga på att simma, tyvärr!
Publicerat December 10, 200916 yr Har en arbetskamrat vars farsa såg en mårdhund i Hakkas någon gång på 50-talet, den hade säker hunnit till Huskvarna till på 80-talet. Ja, det hade den säkert gjort och överlevnadschansen var ju större på 50-talet än idag.
Publicerat December 10, 200916 yr Nja, det varnas väl om mårdhundar från DK vad jag vet. De skulle vara duktiga på att simma, tyvärr! Ja visst är det så, tar inte danskarna tag i sina mårdhundar så kommer dem troligtvis över sundet förr eller senare, fast det var väl inte riktigt det som vi diskuterade. Vad jag förstått så är mårdhundarna i Danmark inte ens på på den ön som ligger närmast Skåne, så att dem skulle ha kommit den vägen redan känns rätt otroligt. Jag är uppväxt endast nån kilometer från platsen där sundet är som smalast, jag kan sitta och ta emot dem på stranden med en paraplydrink i ena handen och en tokig jämthund i andra när jag är på besök hemmavid
Publicerat December 10, 200916 yr Ja, det hade den säkert gjort och överlevnadschansen var ju större på 50-talet än idag. Tror du verkligen det? Höga skinnpriser, vartenda torp var bebott på landsbygden och spårsnö i praktiskt taget hela landet. Dom sålde ringade mårdar och rävar på rot. Idag ids ju inte folk komma och hjälpa till med en mård även om du vet var han gått under!
Publicerat December 10, 200916 yr Tror du verkligen det? Höga skinnpriser, vartenda torp var bebott på landsbygden och spårsnö i praktiskt taget hela landet.Dom sålde ringade mårdar och rävar på rot. Idag ids ju inte folk komma och hjälpa till med en mård även om du vet var han gått under! Ja, det var det säkert och den faktorn tänkte jag faktiskt inte på!