Publicerat December 10, 200916 yr Ja Ja, granna djur är det i vilket fall som helst men här hör dom inte hemma.
Publicerat December 10, 200916 yr Ja Ja, granna djur är det i vilket fall som helst men här hör dom inte hemma. Nej, varken där nere el. här uppe även om en del verkar tycka om att jaga den.
Publicerat December 10, 200916 yr ni ska vara nöjd att ni for mårdhundar i sverige.mycket roligt jakt objekt obs jag behöver inte skogsfåglar om jag bara for jaga sjubbar
Publicerat December 10, 200916 yr Jag fick se en mobilbild på ett spår från Sörmjöle om jag inte minns fel(2,5mil sydväst om Ume) när jag var på Öster-Malma tidigare i höst som var likt ett mårdhundspår. Mobilen tillhörde en person i mårdhundsprojektet, men ifall det var en mårdhund eller inte vågar jag inte säga. Annars är nog Sävar-Dalkarlså de sydligaste fynden. ok,kan stämma,det viktiga är nog varje jägare tar sig tid och studerar spåren,som foxtrott är inne på är det svårt att få med folk idag på lite jobbiga saker,och att det funnits mårdhund i Hakkas för 50 år sedan så lever nog samma gubbe som tror det ännu bara för man är ute ganska ofta så brukar sånt sällan ramla i händerna på en ,så man får väl ta mycket med en nypa salt då jag bor och jagar i Hakkas Jvo Jag läste förra året som ny inflyttad klimat flykting om en mårdhund setts vid våran flygplats,på med lampa och hundar i bilen nu skulle det undersökas! 30cm snö och svin kallt gjorde att jag tvivlande,men ringde han som såg den och var vetrinär och borde veta vad han såg,även en krets ordförande spårat och sa det var en mårdhund,så med en full bil med mycket förhoppning dök till botten efter ca 40 meter när jag ser över snaöade spåren leder rakt ner i en å och under ett isflak,men ringade 200 meters ring och hittade ännu mera spår av utter och så jag ringde till grabbarna i MH projektet och sa att spara 40 mil ToR på något annat.... så visst kan det bli fel när man ser ett spår och får höra mycket om det,är man osäker får man spåra lite längre,ett rävspår är ganska likt ibland,samt mård eller ett översnöat spår.. dock som bilden visar är detta 100% om det finns eller ej Bästa spåret
Publicerat December 13, 200916 yr Jag vet ej om det är en "skröna" men är inte mårdhunden skygg som bara den? Jag vill minnas att jag hört att har man sett 1 finns det 10, men det gäller väl bara då den har etablerat sig på ett ställe så klart. Den är lite fulsnygg på något sätt...lite som en korsning mellan en ful grävling och en snygg räv.
Publicerat December 13, 200916 yr Jag vet ej om det är en "skröna" men är inte mårdhunden skygg som bara den? Jag vill minnas att jag hört att har man sett 1 finns det 10, men det gäller väl bara då den har etablerat sig på ett ställe så klart. Den är lite fulsnygg på något sätt...lite som en korsning mellan en ful grävling och en snygg räv. Mårdhundar är inte skygga av sig och bara det blir mörkt så kan dom komma riktigt nära gårdar/hus.Ser man en vuxen betyder det inte att det är tio alldels i närhenten.Men ser man en valp så finns det stor risk att det är närmare 10 alldeles i dennes närhet. Vissa mårdhundsskinn är riktig fina....och dom är typ som en blandnig av grävling och räv i utseende.
Publicerat December 13, 200916 yr Är väl mårdhund som kallas för sjubbpäls i pälsaffärer... Som skinn säljs dom under namnet "finnsjubb "
Publicerat December 13, 200916 yr ni ska vara nöjd att ni for mårdhundar i sverige.mycket roligt jakt objekt obs jag behöver inte skogsfåglar om jag bara for jaga sjubbar Nej tack vill inte ha nån mårdhund här.
Publicerat December 13, 200916 yr Nej tack vill inte ha nån mårdhund här. det är nog försent tyvärr,,tur finns många som vill jaga dom istället för jaga sin 2 veckor på en stol som kallas älgjakt,så kommer mårdhunden söder ifrån äre nog kört,men nu har det nog väldigt svårt med våran snö...
Publicerat December 13, 200916 yr det är nog försent tyvärr,,tur finns många som vill jaga dom istället för jaga sin 2 veckor på en stol som kallas älgjakt,så kommer mårdhunden söder ifrån äre nog kört,men nu har det nog väldigt svårt med våran snö... Här jagar folk älg mer en två veckor. Så jag vet att du inte gillar oss älgjägare, men jag skjuter mer en järna en Mårdhund om jag får chansen, man får hoppas att de i Norrbotten skjuter bort de som kommer från finland.
Publicerat December 14, 200916 yr Här jagar folk älg mer en två veckor. Så jag vet att du inte gillar oss älgjägare, men jag skjuter mer en järna en Mårdhund om jag får chansen, man får hoppas att de i Norrbotten skjuter bort de som kommer från finland. Vi gör vad vi kan Foffe, men ingen i vårat lag har då sett någon Mårdhund under höstens älgjakt el. under annan jakt vad jag vet.
Publicerat December 14, 200916 yr Åland är lite av mårdhunds mekka tyvärr, här har vi mao gott om dem. Det tog ganska många år innan folk här insåg vad det var för djur, man såg dem mest på nätterna då de korsade vägar så det kunde vara svårt att se vad det igentligen var. Ett par erfarenheter kan jag dela med mig av ang dessa krabater. Mårdhunden är i princip endast nattaktiv, ytterst sällan man ser dem i dagsljus för då trycker de i gryt och liknande. De är opportunister och äter i princip allt, även varandra mao kanibalism förekommer, om de dödar varandra vet jag inte men de äter gärna rester av MH som man lämnat i fällan eller i skogen. MH är ett dvaldjur, och syns sällan vintertid, större delen av vintern ligger de i ide, men kan visa sig i mildväder eller om hungern driver ut dem ur idet, ( jag är också inne på Utter av det jag kan läsa här i tråden). De är inte mer skygga än andra djur måste jag nog säga, utan varför man inte ser dem förklaras ovan altså. Simmar ? under alla mina år med mårdhundar och de faktum att man bor mitt i plurret har JAG aldrig sett en simmande MH, det betyder inte att de inte skulle simma, men att de skulle ha någon förkärlek till det tror jag dock inte, enda gången jag sett en mårdhund i vatten var då en tax drev den att hoppa i en damm i skogen, taxen följde efter för den delen vilket torde vara lika ovanligt, simmande taxar menar jag Men simmar gör de, annars skulle de inte kunna befolka skärgården s alla öar här, dock oklart hur ofta och hur långt de simmar. Skulle MH komma från Danmark blir det nog via bron och inte vatten vägen, att mårdhundar skulle komma drivandes på isflak tror jag inte heller på då de är inaktiva på vintern, vi fiskar mycket här på vintern och lämnar ofta mört och annat på isarna men vi har aldrig sett mårdhunsspår vid dessa högar, vilket tyder på att de inte är aktiva eller direkt hungriga på vintern.
Publicerat December 14, 200916 yr Simmar ? under alla mina år med mårdhundar och de faktum att man bor mitt i plurret har JAG aldrig sett en simmandeMH, det betyder inte att de inte skulle simma, men att de skulle ha någon förkärlek till det tror jag dock inte, enda gången jag sett en mårdhund i vatten var då en tax drev den att hoppa i en damm i skogen, taxen följde efter för den delen vilket torde vara lika ovanligt, simmande taxar menar jag Men simmar gör de, annars skulle de inte kunna befolka skärgården s alla öar här, dock oklart hur ofta och hur långt de simmar. Skulle MH komma från Danmark blir det nog via bron och inte vatten vägen, att mårdhundar skulle komma drivandes på isflak tror jag inte heller på då de är inaktiva på vintern, vi fiskar mycket här på vintern och lämnar ofta mört och annat på isarna men vi har aldrig sett mårdhunsspår vid dessa högar, vilket tyder på att de inte är aktiva eller direkt hungriga på vintern. "Simmar lätt över Sundet – Mårdhunden simmar lätt fem kilometer över öppet hav. Och blir det en invasion söderifrån stoppar vi den inte i första taget, säger Åhlén." Tydligen sagt av Per-Arne Åhlén, som leder det så kallade mårdhundsprojektet på uppdrag av Naturvårdsverket enl. jakt o jägare.
Publicerat December 14, 200916 yr "Simmar lätt över Sundet– Mårdhunden simmar lätt fem kilometer över öppet hav. Och blir det en invasion söderifrån stoppar vi den inte i första taget, säger Åhlén." Tydligen sagt av Per-Arne Åhlén, som leder det så kallade mårdhundsprojektet på uppdrag av Naturvårdsverket enl. jakt o jägare. Intresant,, alltid lär man sig något nytt
Publicerat December 14, 200916 yr Här jagar folk älg mer en två veckor. Så jag vet att du inte gillar oss älgjägare, men jag skjuter mer en järna en Mårdhund om jag får chansen, man får hoppas att de i Norrbotten skjuter bort de som kommer från finland. problemet är väl att antalet jägare är väldigt lite när det kommer snö,fågeljägare,rävjägare samt några strö här uppe,så under älgjakten ska en hund som inte lämnar en spelande mårdhund vara mera effektiv,rimligt vis borde det skjutas mer mårdhund under älgjakten än övriga tider,men ikket... man jagar inte älg man skjuter älg,är min sammafattning av den jakten inte troligt 7 st jägare ska stoppa mårdhunden i Norrbotten utan gäller alla tar sitt ansvar isf och lär sig mer om spåren,, sen borde kanske mårdhunden kommit till Åland via simma samt isflak om det finns is och snö dära..
Publicerat December 14, 200916 yr problemet är väl att antalet jägare är väldigt lite när det kommer snö,fågeljägare,rävjägare samt några strö här uppe,så under älgjakten ska en hund som inte lämnar en spelande mårdhund vara mera effektiv,rimligt vis borde det skjutas mer mårdhund under älgjakten än övriga tider,men ikket...man jagar inte älg man skjuter älg,är min sammafattning av den jakten inte troligt 7 st jägare ska stoppa mårdhunden i Norrbotten utan gäller alla tar sitt ansvar isf och lär sig mer om spåren,, sen borde kanske mårdhunden kommit till Åland via simma samt isflak om det finns is och snö dära.. Ja jag vet att jägarna minskar under året det är synd. Jag har inte sett nån Mårdhund än inga spår heller. Ja ja jag vet ju vad du tycker det får stå för dig
Publicerat December 14, 200916 yr Vi gör vad vi kan Foffe, men ingen i vårat lag har då sett någon Mårdhund under höstens älgjakt el. under annan jakt vad jag vet. Jupp jag vet att ni gör vad ni kan norrbotten är ett stort län. Jag litar på er.
Publicerat December 14, 200916 yr Eftersom jag har titeln Mårdhundschef i mitt jaktlag så måste även jag uttala mig.... Och så har jag en lite annan åsikt om vissa saker. Dom simmar och dom simmar bra, men först när dom måst(hunger, jakt och parning). Och dom går sällan i dvala hos oss på Åland iaf. Har sett spår fast det varit -23 på natten. Det vi märkt när vi jagat är att det är snödjupet som i stort avgör om dom rör sig eller int på vintern. Men ofta har dom varit opp och kollat en sväng på natten så man kan hitta spår runt grytena. Det är vad jag upplevt med mårdhundar.
Publicerat December 14, 200916 yr Eftersom jag har titeln Mårdhundschef i mitt jaktlag så måste även jag uttala mig.... Och så har jag en lite annan åsikt om vissa saker. Dom simmar och dom simmar bra, men först när dom måst(hunger, jakt och parning). Och dom går sällan i dvala hos oss på Åland iaf. Har sett spår fast det varit -23 på natten. Det vi märkt när vi jagat är att det är snödjupet som i stort avgör om dom rör sig eller int på vintern. Men ofta har dom varit opp och kollat en sväng på natten så man kan hitta spår runt grytena. Det är vad jag upplevt med mårdhundar. Stöder din uppfattning
Publicerat December 14, 200916 yr Eftersom jag har titeln Mårdhundschef i mitt jaktlag så måste även jag uttala mig.... Och så har jag en lite annan åsikt om vissa saker. Dom simmar och dom simmar bra, men först när dom måst(hunger, jakt och parning). Och dom går sällan i dvala hos oss på Åland iaf. Har sett spår fast det varit -23 på natten. Det vi märkt när vi jagat är att det är snödjupet som i stort avgör om dom rör sig eller int på vintern. Men ofta har dom varit opp och kollat en sväng på natten så man kan hitta spår runt grytena. Det är vad jag upplevt med mårdhundar. Stämmer nog bra den beskrivningen an mårdhunden..